image.png

پنهان کردن فاجعه اقتصادی دولت روحانی، تحت‌الشعاع قرار دادن موفقیت دولت رئیسی در کاهش تورم و جلوگیری از افشای رانت‌های نهفته در شبکه بانکی، مهمترین دلایل هجمه اصلاح‌طلبان به تیم اقتصادی دولت است.

سرویس اقتصاد مشرق- موفقیت تیم اقتصادی دولت رئیسی در کاهش تدریجی نرخ تورم به عنوان مهمترین مشکل اقتصادی ایران و عامل فقیرتر شدن مردم در چند ماه گذشته در کنار اقدامات شفاف‌سازی که در نظام بانکی در حال انجام است و منافع عده‌ای را به خطر انداخته، به مذاق جریان موسوم به اصلاح‌طلب و اعتدالی و حامیان غرب، خوش نیامده است.

رسانه‌های غربگرای داخلی در ماه‌های اخیر تلاش بسیاری کرده‌اند که تیم اقتصادی دولت رئیسی را ضعیف، ناهماهنگ، ناپخته و ناکارآمد نشان دهند.

تمسخر وعده‌های تیم اقتصادی دولت در مورد اشتغالزایی، خودکفایی، دور زدن تحریم‌ها و افزایش رشد اقتصادی، به پای ثابت مطالب رسانه‌های غربگرا تبدیل شده است.

این جریان تلاش دارد کوچک‌ترین تفاوت مواضع دولتی‌ها را به عنوان شکاف بزرگ در تیم اقتصادی دولت برجسته کند، در حالی که بیان مواضع کارشناسی متفاوت از سوی اعضای اقتصادی دولت، طبیعی است و اختلاف‌نظر زمانی مضر است که پس از تصمیم‌گیری درباره یک موضوع، همچنان اعضا بر نظرات خود اصرار کنند و از اجرای مصوبه دولت خودداری کنند؛ موضوعی که تاکنون در دولت رئیسی کمتر دیده شده است.

ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ منافع جریان غربگرا در بانک‌ها به خطر افتاده است

این در حالی است که در دولت روحانی شاهد تقابل علنی تیم اقتصادی دولت بودیم، همچون نامه‌نگاری 4 وزیر به روحانی در ماجرای بورس، اختلافات شدید روحانی و آخوندی بر سر مسکن، استعفاهای اعتراضی مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی و محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، استعفای چندباره ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی و سپس عزل وی، برکناری ناگهانی عبدالناصر همتی دیگر رئیس‌کل بانک مرکزی به علت عدم هماهنگی با روحانی برای کاندیداتوری در انتخابات! یا تغییر چندباره وزرای صمت دولت روحانی به علت سرپیچی از دستورات واعظی رئیس دفتر روحانی!

کاهش تورم، نشانه هماهنگی تیم اقتصادی دولت است

دولت روحانی اقتصاد کشور را با بالاترین تورم تاریخ، بالاترین میزان بدهی، خزانه مقروض، بیشترین چاپ پول تورم‌زا، کمترین رقم درآمد نفتی، کمبود شدید برق و گاز و افزایش 8 برابری قیمت مسکن به رئیسی تحویل داد.

قطعاً فقط یک تیم اقتصادی هماهنگ و منسجم می‌تواند چنین فاجعه اقتصادی را مدیریت کند. دولت رئیسی در همین چند ماه ابتدایی شروع به کار خود، چاپ پول را که تنها گزینه دولت روحانی در تأمین حقوق‌ها بود، متوقف کرده است. این مهم، جز هماهنگی بین سه نهاد اصلی اقتصادی کشور یعنی سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، ممکن نیست.

ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ منافع جریان غربگرا در بانک‌ها به خطر افتاده است

درواقع انسجام تیم اقتصادی دولت را باید در خروجی آن دید همچون کاهش تدریجی تورم، نه بیان مواضع کارشناسی اعضا درباره موضوعات مختلف که طبیعی است یکسان نباشد.

اما جریان اصلاح‌طلب و غربگرا برای تحت‌الشعاع قرار دادن ویرانه‌ای که روحانی تحویل رئیسی داد و اقتصاد متورم و اوضاع مالی و پولی بی‌انضباط و ازهم‌گسیخته، تمرکز خود را بر بزرگنمایی مواضع متفاوت تیم اقتصادی دولت قرار داده و از عدم هماهنگی آنها سخن می‌گویند. اما این تنها ریشه تمرکز جریان غربگرا برای تخریب تیم اقتصادی دولت نیست.

خاندوزی را هفته‌ای یک بار استیضاح می‌کنند

ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ منافع جریان غربگرا در بانک‌ها به خطر افتاده است

جریان رسانه‌ای غربگرا در دو ماه اخیر، برای پیشبرد سیاست خود در تخریب تیم اقتصادی دولت، وزیر اقتصاد را سیبل قرار داده‌اند و هفته‌ای یک بار از عزل و استیضاح و استعفای وی خبر می‌دهند. اما پس از چند روز که ادعای آنها محقق نمی‌شود، به روی خودشان نمی‌آورند که چنین ادعایی کرده بودند و دوباره موضوع را از جنبه دیگری مطرح می‌کنند.

ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ منافع جریان غربگرا در بانک‌ها به خطر افتاده است

درباره علت سیبل قرار گرفتن وزیر اقتصاد به نظر می‌رسد تصمیماتی که وزارت اقتصاد در ماه‌های اخیر برای شفاف‌سازی نظام بانکی اتخاذ کرده، منافع جریان اصلاح‌طلب را که از دیرباز از بانک‌ها ارتزاق می‌کنند، به خطر انداخته است.

لازم به یادآوری است که تولد بانک‌های خصوصی در ایران، از طرح‌های سیاسی دولت اصلاحات بود و اکثر بانک‌های خصوصی در کشور را افراد وابسته به جریان اصلاح‌طلب بنا نهادند و حتی در برخی بانک‌های خصوصی شاهد مدیریت خانوادگی حامیان اصلاح‌طلبان بودیم.

ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ منافع جریان غربگرا در بانک‌ها به خطر افتاده است

بانک‌های خصوصی و همچنین خصولتی در دولت روحانی هم مورد ملاطفت عمیق دولت قرار گرفتند و بخش زیادی از افزایش پایه پولی و نقدینگی در هشت سال گذشته، بابت چاپ پول‌هایی است که بانک مرکزی برای تأمین کسری بانک‌های مذکور انجام داد تا این بانک‌ها فربه‌تر شوند اما تورم آن را عموم مردم تحمل کنند.

 این بانک‌ها همچنین در نحوه تسهیلات‌دهی هم در هشت سال گذشته کاملاً آزاد و رها بودند و فاجعه بانک سرمایه که هزاران میلیارد تومان منابع آن از جیب معلمان صرف اعطای وام به اصلاح‌طلبان و بستگان سببی و نسبی وزرای دولت روحانی شد، تنها مشت نمونه خروار بود.

 اکنون بانک‌های مذکور ده‌ها هزار میلیارد تومان معوقات بانکی دارند و دستور اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر افشای اسامی بدهکاران کلان، دقیقاً تیری به حیاط خلوت این بانک‌ها است که مشخص می‌کند وابستگان کدام جریان سیاسی، بانک‌های کشور را جارو کرده‌اند.

همچنین رانت دیگری که دولت روحانی به بانک‌های خصوصی داد، انحصار نقل و انتقال ارز 4200 تومانی توسط برخی از این بانک‌ها بود. دولت روحانی از ابتدای سال 1397 تا پایان فعالیتش، بیش از 60 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی را برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داد که تراکنش عمده این ارز توسط چند بانک خصوصی انجام می‌شد و اگر فقط کارمزد این حجم عظیم پول را حساب کنیم، مشخص می‌شود که چه درآمد عظیمی نصیب این بانک‌های نورچشمی شده است.

پول آگهی بانک‌ها به پای رسانه‌های منتقد دولت!

با توجه به ارتباط تنگاتنگ جریان غربگرا با بانک‌های خصوصی، مشخص است که اکنون با به خطر افتادن منافع این بانک‌ها با توجه به سیاست‌های اتخاذی در دولت رئیسی، شاهد هجمه به تیم اقتصادی دولت توسط رسانه‌های این جریان باشیم. گفته می‌شود مجموع هزینه سالانه‌ای که بانک‌ها برای انتشار آگهی در رسانه‌ها می‌کنند بیش از یک هزار میلیارد تومان است و اکنون می‌توان ردپای این آگهی‌ها را در تخریب تیم اقتصادی دولت دید.

اینکه مدیرعامل یک بانک در اولین بازدید خود پس از انتصاب، از روزنامه منتقد دولت رئیسی یعنی دنیای اقتصاد که حامی اصلی سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی بود، بازدید می‌کند، حاوی پیام مهمی است.

ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ منافع جریان غربگرا در بانک‌ها به خطر افتاده است

هجمه‌های اخیر به وزیر اقتصاد از کجا نشات می‌گیرد؟

اقدامات اخیر وزیر اقتصاد در الزام بانک‌ها به ارائه نسخه قراردادهای تسهیلات به مشتریان، انتشار اسامی بدهکاران کلان و انتشار صورت‌های مالی، موجب نارضایتی لابی‌های ثروت و قدرت و برخی بانک‌ها شده است.

ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ منافع جریان غربگرا در بانک‌ها به خطر افتاده است

لابی‌های ثروت و قدرت که اتحادی استراتژیک با برخی مدیران بانکی که تصمیمات خاندوزی را موجب بر هم خوردن حیاط خلوت خود می‌دانند، کارشکنی گسترده‌ای علیه وزیر اقتصاد به راه انداخته‌اند.

ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ منافع جریان غربگرا در بانک‌ها به خطر افتاده است

الزام بانک‌ها به افشای بدهکاران کلان و ارائه نسخه قراردادهای تسهیلات به مشتریان، سبب می‌شود اسامی دقیق بدهکاران کلان، نرخ سود و جریمه تسهیلات به طور دقیق مشخص شود و بانک‌ها نتوانند به طور دلخواه، اقدام خودسرانه به اعطای تسهیلات به صاحبان قدرت و همچنین محاسبه ارقام سنگین برای جرائم دیرکرد تمامی بازپرداخت اقساط تسهیلات کنند. همچنین وثایقی که بانک‌ها بابت نکول وام‌ها از مشتریان می‌گیرند، افشا می‌شود ضمن اینکه مشتریان نیز با استناد به نسخه قراردادها می‌توانند در دادگاه شکایت کنند و مانع اخذ جرائم غیرقانونی بانک‌ها شده و وثایق خود را پس بگیرند.

ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ منافع جریان غربگرا در بانک‌ها به خطر افتاده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    21 3
    جناب خاندوزی سردار اقتصادی است دمش گرم
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    22 2
    رفتار مطبوعات زرد افسادطلب مثل مگس است مدام در حال وزوز کردن و سیاه‌نمایی هستند باهدف تخریب افکار عمومی و دیده نشدن خدمات دولت رئیسی
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    19 2
    تف تو ذات خبیث اصلاحات لیبرالی
  • سعید IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    8 1
    احسنت بر مشرقیون!آفتاب و نور حقیقت را بر تاریکخانه های ساخته لیبرالهای خونآشام و زامبی بتابانید تا متلاشی و نابود شوند! اما با اینقدر نور آنها کهیر هم نمیزنند،معرفی نام ،شهرت،آدرس منزل و وابستگانشان!!! کجاست؟ حفظ حربم شخصی شامل محارب مفسد نمیشود و فقط یهودیان از این تاریکخانه ها و فراموشخانه ها دارند!
  • آدمیزاد CO ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 3
    با سلام ، برنامه های آقای محسن رضایی همچون فدرالیسم ، خصوصی سازی انبوه ، ضغیف کردن قدرت مرکز ی ( مرکز زدایی) ، قوم گرایی، برداشتن خدمت سربازی ...همه در راستای لیبرالیسم آمریکایی است
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 1
    دولت مردمی در حوزه بانکی درست عمل میکند بهمن خاطر مورد حمله مافیای مالی سیاسی غربگدا است
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    من یه پیشنهاد خوب دارم . ببینید زمانیکه بورس را نابودش کردند یه عده ای از دولتیان قبلی هرکدوم مبالغی بالاتر از دو هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند . خوب اینها این پولها را از کجا اوردند . اگه این پولها را از اینها بگیرند و خرج بیت المال شود باور کنید اضافه هم می اید . اصلاح طلب ها ۳۲ ساله که مثل زالو خون مردم را مکیده اند .
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    نمایندگان با غیرت مجلس باید مشت محکمی بر دهان یاوه گویان سرمایه دار کارگزاران و اصلاح طلبان بزنند که با پول بیت المال چاق و چله شدند و هر روز دنبال ضربه زدن به انقلاب هستند به امید اینکه این دولت و مجلس بتوانند اموال به غارت رفته بیت المال را از گلوی این حرامخواران بیرون بکشند
  • علی UA ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    دولت قبلی عمدا می خواست مشکل درست کنه واسه ملت، و مشکلات کوچک را ده برابر کنه، که داد ملت در بیاد، تا کشور در موضع ضعف قرار بگیره تا به اهداف دولت که همون تسلیم در برابر آمریکا بود برسه، و بعد اون بیشتر پدر ملت و مملکت در بیاد. حتما یکی میپرسه، رزمه اون دولت خراب میشد چی؟ جوابش اینه: رزومه گاندو مزدوری و وطن فروشی هست، هر چی بیشتر مملکت را نابود کنه، کد خدا ازش بیشتر راضی میشه. تمام داستان راستان این افساد طلبان و دولت گاندو همین قدره. همچنین کارنامه لاریجانی ها هم در همدستی با دولت نباید فراموش بشه، بیچاره کردن ملتو، میگفت جوانان ایران بجز تهاتر با پوست بره کاری نمیتونن بکنن! ولی بچه خودشون را "زرنگ" و نخبه میدونن
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    4 0
    زنده باد رئیسی
  • DE ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 1
    ریشه‌یابی اصرار اصلاح‌طلبان بر ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت/ واقعا از شماها تعجب میکنم که کوچکترین انتقادی را بر نمیتابید و شروع به کامنت نوشتن می کنید. اینکه اصلاح طلبان میگویند تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست کجاش اشتباهه ؟ تیم اقتصادی دولت قبلی چنان با رانتخواران و نجومی بگیران و اسپانسرهای اقتصاد و سیاست و واردکنندگان میلیاردی اجناس لوکس و لاکچری با ارز جهانگیری مَچ و هماهنگ بودند که نگو. ولی تیم اقتصادی دولت رییس اصلا با اینها و مافیای اقتصادی و غربگداها.... هماهنگ نیستند ‌. خب حرف راس که ناراحتی نداره. والا به جان کریه
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 0
    پادگان اصلی غرب در ایران رسانه های زنجیره ای هستن؛ برای هدف گرفتن این پادگان باید منابع مالی آنها را که از مسیر رانت به دست می آورند هدف گرفت همیشه سوال بود واسم که منابع مالی این رسانه های کثیرالانتشار از کجا تامین میشه با این گرانی کاغذ و... اگه می خوایم کشور درست بشه باید پادگان غرب در داخل رو تعطیل کنیم از همین سیستم ارتزاق میکنن علیه مملکت و به نفع دشمنان مملکت لجن پراکنی میکنن!
  • محمد مهدی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 0
    چرا دهنشون نمیبندن این اصلاح طلبهای فاسد آخه نه اینکه ۳۲سال کامل دولت دستتون نبوده وضعیت امروز مملکت را شما از گذشته تا کنون به این روز انداختید باز خداروشکر این وسط خدا یه تنفسی به مردم مظلوم میده و مردم را از شر شما اصلاح طلبها راحت می‌کنه
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 0
    سیاست قبلی ما اشتباه بود به جای برخورد با منابع مالی این رسانه ها، با افراد آنها برخورد می کردیم و این باعث مظلوم نمایی می شد و دست آخر کشور رو متهم می کردن به نبود آزادی و به خارج پناهنده می شد و در BBC شاغل می شدن ولی حالا باید با منابع مالی آنها برخورد بشه تا ریشه آنها به نحول کلی برچیده بشه
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    0 0
    طرح هر روز غذای نذری را در برخی مساجد محله های فقیر تهران و برخی شهرستانهای بی بضاعت شروع کنید این مهم است که مردم امنیت غذایی داشته باشند باعث تزریق ارامش به جامعه می شود خانواده های فقیر را از طریق مدارس و مساجد شناسایی کنیدبیایند همان جا غذا بخورند و بروند
  • مهدی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    لعنت به هر چی اصلاح طلبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس