کد خبر 1323532
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
سکه و طلا ارزان اما حباب سکه بزرگتر شد

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با وجود ریزش قیمت سکه و طلا، حباب سکه بزرگتر شد چراکه میل به عرضه سکه‌ (توسط دارندگان سکه) کاهش داشته و معاملات نیز با احتیاط بیشتر انجام شده است.

به گزارش مشرق، محمد کشتی‌آرای در تشریح وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: تا آخرین روز از سال ۲۰۲۱، قیمت اونس جهانی سیر صعودی داشت و تا ۱۸۳۰ دلار افزایش پیدا کرد اما در یک هفته اخیر که مصادف با آغاز سال میلادی هم بود، از روز دوشنبه و پس از اتمام تعطیلات سال نو میلادی، قیمت اونس جهانی سیر نزولی پیدا کرد. البته در روز اول کاهش چهار دلاری داشت اما در ادامه با ۱۵ دلار کاهش این سیر نزولی را تا روز گذشته (پنجشنبه) ادامه داد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، افزود: پس از ریزش قیمت‌ها در اونس جهانی طلا، قیمت هر اونس طلا دوباره به کانال ۱۷۰۰ دلار بازگشت. در آخرین معاملات رسمی کشور در این هفته (روز پنجشنبه) قیمت هر اونس جهانی طلا ۱۷۸۹ دلار ثبت شده که براین اساس نسبت به ابتدای هفته ۴۱ دلار کاهش را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در داخل نیز برخی سیگنال‌ها و نشانه‌های مثبت درباره مذاکرات، سبب شد نرخ همه ارزها در بازار ارز کشور کاهش یابد. بنابراین کاهش همزمان نرخ ارز و قیمت اونس جهانی دو عامل اصلی کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی بوده است. در حالیکه مدت‌ها بود قیمت سکه در کانال ۱۳ میلیون تومان در نوسان بود، در این هفته مجدد در کانال ۱۲ میلیون تومان قرار گرفت.

سکه ۳۲۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۳۵ هزار تومان ارزان شد

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت‌ سکه و طلا در پایان هفته و تغییرات آن نسبت به روزهای ابتدایی هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با  ۳۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته به ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۳۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده‌اند. در پایان هفته نیم سکه نیز به شش میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته و بدین ترتیب نسبت به ابتدای هفته بطور متوسط ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. ربع سکه با افت ۱۲۰ هزار تومانی به سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز در این هفته تغییری نداشته و همچنان دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: تغییرات کاهشی ارز و اونس جهانی سبب تغییرات قیمت هر مثقال طلای آب شده در لحظه شد؛ بطوریکه هر مثقال طلا آب شده در آخرین قیمت‌ها به پنج میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسیده که بطور متوسط هر مثقال طلا ۱۵۰ هزار تومان کاهش هفتگی را تجربه کرده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۳۵ هزار تومانی طی یک هفته اخیر به یک میلیون و ۲۶۳ هزار تومان رسیده است.  

مسیر مخالف حباب سکه از قیمت آن

این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در رابطه با سکه این است که با توجه کاهش قیمت‌ها، عرضه سکه به بازار نیز کاهش پیدا کرده است و فروشندگان آن (مردم و دارندگان سکه و نه واحدهای صنفی) ترجیح دادند که سکه‌های خود را عرضه نکنند؛ به همین دلیل به دنبال کاهش عرضه سکه به بازار حباب سکه افزایش یافت. علیرغم کاهش قیمت‌ها اما همچنان با توجه به قیمت جهانی طلا و نرخ ارز، قیمت انواع سکه دارای حباب است؛ در این هفته نیز علیرغم اینکه تقاضا (متناسب و نه کاذب) وجود داشت اما کاهش عرضه منجر به افزایش حباب سکه شد.

کشتی‌آرای اعلام کرد: حباب سکه در طول هفته از ۳۶۰ هزار تومان تا ۴۸۰ هزار تومان در نوسان بوده است که نشان‌دهنده عدم تعادل تقاضا و عرضه است. معاملات سکه و طلا در این هفته با احتیاط انجام می‌شد؛ چراکه همانطور که اشار شد باتوجه به برخی سیگنال‌های مثبت حاصل از مذاکرات، اعتقادها براین است که روند کاهشی قیمت اونس جهانی طلا و کاهش نرخ ارز ادامه‌دار باشد و قیمت سکه و طلا نیز به مسیر نزولی خود ادامه دهد. اما سطح معاملات صفر نبود و در بازار وجود داشت.

وی در پایان گفت که به نظر می‌رسد که در همین شرایط باقی بمانیم و در ایام پیش‌رو شاهد نوسانات قابل توجه در بازار سکه و طلا نباشیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس