کد خبر 1324601
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: نشریه فارن‌پالیسی در یادداشتی با اشاره به حوادث اخیر قزاقستان، سه مؤلفه توان نظامی مخالفان، تحریم‌های سیاسی و اقتصادی غرب و امکان‌سنجی فنی مداخله را در ورود روسیه به یک منازعه داخلی مؤثر دانسته است. 

 در این یادداشت آمده است بروز ناآرامی و خشونت مسلحانه، انگیزه ورود روسیه بود. پشتیبانی از دولت مستقر، توان نظامی نسبتاً ضعیف مخالفان، واکنش ضعیف غرب در قبال چنین مداخله‌ای و امکان‌ ورود در قالب سازمان امنیت جمعی و مقابله با معترضان، مسکو را مجاب به مداخله نمود. 

 نویسنده ورود روسیه به درخواست دولت مستقر و هم‌چنین در قالب «سازمان امنیت جمعی» را دو تفاوت مداخله روسیه در قزاقستان با مداخلات پیشین در گرجستان و اوکراین قلمداد کرده است. گرچه عمده نیروهای این سازمان از روسیه و تعداد اندکی از بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و ارمنستان هستند. 

 مداخلات روسیه از گرجستان و اوکراین تا قزاقستان دلایل ژئوپلتیک مشابهی دارد: حفظ و تحکیم قدرت سیاسی در داخل، محافظت از خود در برابر همسایگان نامطلوب یا قدرت‌های خارجی، تقویت نفوذ در منطقه و در عین حال محدود کردن نفوذ بازیگران رقیب. 

 روسیه می‌خواهد این پیام را ارسال کند که مایل است برای جلوگیری از بروز چنین ناآرامی خشونت‌آمیز و نابسامانی سیاسی ناشی از آن در سایر کشورهای همسو با مسکو، اقدام کند و بدین ترتیب نوعی بازدارندگی ایجاد نماید. 

 احتمالاً چنین ناآرامی‌هایی در کوتاه‌مدت با ورود روسیه متوقف خواهد شد. ولی در صورت تداوم ناآرامی و اعتراض‌ها، نه‌تنها اعتبار سیاسی روسیه کاهش خواهد یافت، بلکه به نظر می‌رسد دیگر کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی از جمله ارمنستان و بلاروس نیز مستعد بروز اعتراض‌های بیشتری خواهند شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    13 20
    خوي كشور استعمارگري مثل روسيه همينه و تعجبي نداره.
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      2 5
      اونا کشور های شوروی رو مال خودشون می دونن مثل ما که میگم خاورمیانه مال ماست قدرت هم دارن میگن امریکا طبق تعهدش نباید بیاد در عوض روسیه نره توی کوبا
    • AE ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      2 0
      از غرب زده تفکر دیگری نباید دیده بشه
  • از شهرستان سراب IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    3 6
    روسیه از دیر باز چشم طمع به استپهای پهناور شمال قزاقستان داره و بخاطر وجود روسی زبانها در این منطقه میخواهد در پسا پرده این منطقه رو از قزاقستان منتزع و به خاک خودش الحاق کنه رهبران قزاقستان متوجه این نیت روسیه شده و پایتخت رو از مکانی معتدل و خوش اب و هوا در جنوبشرقی کشور به استپهای سردسیر شمال کشور اوردند تا بافت قومیتی رو تغییر داده و کنترل بهتری بروی مناطق شمالی داشته باشند به نظر این ترفند موفق بود ولی اشتهای سیری ناپذیر رهبران روسیه گویا هنوز منطقه رو متشنج میکنه کشورهای اوکراین گرجستان قزاقستان مورد طمع روسیه واقع شدند و چاره ای جز همکاریهای گسترده نظامی سیاسی اقتصادی با هم ندارند وگرنه تک تک طعمه هعای بسیار کوچکی برای روسیه هستند روسیه نگاه سلطه جویانه و مالکانه ای بروی کشورهای اقماری اتحاد جماهیر شوروی داره
    • تبریزی IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      2 2
      دکتر این کشورهایی که نام بردی بالای ۱۰۰ سال مال روسیه بودن، در ضمن تشنج در این مناطق برا روسیه ضرر و برا امریکای جهان خوار سود داره
  • ابوالفضل DE ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    4 9
    چون روسیه یک کشور سو استفاده کن و اشغالگر و خونخوار است
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    8 1
    لازمه باید از منافع خودش دفاع کنه..این حق روسیه است
  • GB ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    2 2
    جالب هست بدونید با اینکه قزاقستان در اروپا نیست، ناتو در مورد درگیری‌های اونجا بیانیه صادر کرده.
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      0 1
      بخشی از خاک قزاقستان در خاک اروپا گسترده شده و ازین نظر کشوری اروپایی اسیایی محسوب میشه همانند روسیه ترکیه آذربایجان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس