کد خبر 1327646
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
تفاوت بودجه ۱۴۰۰ با بودجه ۱۴۰۱ در مورد فروش نفت در چیست؟

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، صادرات نفت در سال آینده با نرخ ۶۰ دلار به ازای هر بشکه روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است.

به گزارش مشرق، بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، صادرات نفت در سال آینده با نرخ ۶۰ دلار به ازای هر بشکه روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است. در لایحه بودجه سال آینده درآمد ایران از محل صادرات نفت، میعانات گازی و گاز ۳.۸ میلیون میلیارد ریال برآورد شده که در این زمینه نیز رشد ۸.۵ درصدی نسبت به سال جاری مشاهده می‌شود، همچنین این میزان صادرات نشان‌دهنده کاهش وابستگی منابع عمومی به درآمدهای نفتی است.

البته این میزان صادرات نفت معادل ۲۴ درصد از کل بودجه کشور است و دولت این امکان را دارد تا سقف ۲۶ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خارجی (فاینانس) جذب کند.

اما به صورت جداگانه قیمت هر بشکه نفت بر اساس نرخ اوپک و همچنین استعلام قیمت از کشورهای همسایه صادرکننده نفت در بودجه برآورد می‌شود، بنابراین منابع صادراتی نفت در بودجه ۱۴۰۱ بر مبنای بشکه‌ای ۵۵ دلار و میزان صادرات تخمین زده‌شده روزانه ۱.۲ میلیون بشکه است، بنابراین حدوداً ۲۴ میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات نفت در سال ۱۴۰۱ تخمین زده می‌شود، از این میزان ۱۱ میلیارد دلار آن سهم دولت، ۳.۵ میلیارد دلار سهم شرکت نفت و ۹.۵ میلیارد دلار آن به صندوق توسعه ملی می‌رسد.

این در حالی بود که در بودجه سال گذشته با نفت ۴۰ دلاری و فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه شامل صادرات و پیش‌فروش داخلی آن در نظر گرفته شده است که البته این میزان فروش هیچگاه متحقق نشد ولی برآوردهای ابتدایی به گونه‌ای بود که از حدود ۲۷ میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات نفت، ۱۷.۵ میلیارد دلار آن سهم دولت، ۴ میلیارد دلار سهم شرکت نفت و ۵.۵ میلیارد دلار آن به صندوق توسعه ملی می‌رسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 2
    افزایش دریافتی دلار به جای اینکه خرج کاهش قیمت دلار در بازار و کاهش قیمت ها شود خرج مفت خوری ها می شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس