جاسوسی نرم‌افزار صهیونیستی از یک محقق پرونده انفجار بیروت

همزمان با تداوم تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت، تلفن‌همراه یک محقق این پرونده با جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس هک شد.

به گزارش مشرق، یکی از حقوقدانان شاخص سازمان «دیدبان حقوق بشر» که درباره انفجار فاجعه‌بار بندرگاه بیروت در حال تحقیق بوده، بارها با استفاده از جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس» هدف حمله قرار گرفته است.

بنابر گزارش امروز (چهارشنبه) روزنامه انگلیسی «گاردین»، این حملات که از جانب یکی از مشتریان جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس انجام شده، «لما فقیه» مدیر بخش بحران‌ها و درگیری‌ها و مدیر دفتر بیروت سازمان دیدبان حقوق بشر را هدف قرار داده است.

لما فقیه که یک شهروند آمریکایی-لبنانی است جدیدترین قربانی جاسوس‌افزار پگاسوس به شمار می‌رود در شرایطی که تحقیقات درباره شرکت سازنده جاسوس‌افزار پگاسوس «ان‌اس‌اُ» تشدید شده است.

بر اساس این گزارش، دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که شرکت «اپل» در تاریخ بیست و چهارم نوامبر سال ۲۰۲۱ به لما فقیه اطلاع داده است که تلفن‌همراه او ممکن است با حمایت‌های یک دولت مورد حمله قرار بگیرد. تیم امنیتی سازمان دیدبان حقوق بشر در یک تحقیق به این نتیجه رسیده است که دستگاه‌های آیفون لما فقیه توسط برنامه پگاسوس هک شده است.

یکی از حقوقدان‌های شاخص دیده‌بان حقوق بشر که در حال تحقیق درباره پرونده انفجار بیروت بوده قربانی حمله با جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس شده است.

طبق اعلام دیدبان حقوق بشر، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که دستگاه‌های آیفون لما فقیه در بازه میان آوریل سال ۲۰۲۱ و آگوست ۲۰۲۱ هک شده‌اند. با آنکه این سازمان حقوق‌بشری نتوانسته هنوز هویت عامل حمله را شناسایی کند؛ اما لما فقیه گفته است که مسئولیت مدیریت بحران در چند کشور از جمله فلسطین اشغالی، قزاقستان، اتیوپی، سوریه، میانمار، لبنان و افغانستان و آمریکا را به عهده داشته است.

فقیه در گفت‌و گو با گاردین اظهار داشت زمانی که تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت با جدیت در حال پیشرفت بوده، مسئله هک تلفن‌همراه او مطرح شده است. او همزمان با تحقیق درباره انفجار بندر بیروت در پروژه‌های دیگری شامل نوار غزه و اتیوپی نیز مشارکت داشته است.

کشور لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت. تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت از چهارم ماه آگوست سال ۲۰۲۰ همچنان کتمان می‌شود و مقامات قضایی لبنان اصرار دارند که هیچ گونه جزئیاتی درباره این تحقیق علنی نشود.

اواسط ژوئیه سال گذشته میلادی، هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که جاسوس‌افزار پگاسوس برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

 حقوقدان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید زمانی که تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت با جدیت در حال پیشرفت بوده، مسئله هک تلفن‌همراه او مطرح شده است.

افشای رسوایی جاسوس‌افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت اسرائیلی، به سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر تبدیل شده است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند. با این حال، «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ارتباط شرکت جاسوسی سایبری را با این رژیم انکار کرد و گفت که هک تلفن‌همراه مقام‌های آمریکایی نقض شدید قوانین تل‌آویو است.

در ماه نوامبر،  وزارت بازرگانی آمریکا شرکت صهیونیستی NSO را در فهرست سیاه قرار داد و تأمین‌کنندگان آمریکایی را از فروش نرم‌افزار یا خدمات به سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیل بدون دریافت مجوز خاص منع کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس