پروژه آمریکایی - اماراتی برای اختلاف افکنی در بیت‌شیعی عراق

تحلیلگر سیاسی عراقی درباره ضرورت هوشیاری بیت شیعی در قبال پروژه اماراتی - آمریکایی برای سوق دادن بغداد به سوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار داد.

به گزارش مشرق، «کریم الخیکانی» تحلیلگر سیاسی عراقی با اشاره به جدیدترین تحولات سیاسی این کشور گفت که حفظ عراق و دور نگه داشتن آن از پروژه اماراتی-آمریکایی برای کشاندن این کشور به سمت عادی سازی، «منوط به امتیاز دادن و حل اختلافات شخصی بین دو قطب چارچوب هماهنگی و جریان صدر است».

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، توضیح داد: «امارات در تلاش برای تقویت متحدان ابوظبی در جریان سیاسی عراق، موفق شد در داخل بیت سنی، دو ائتلاف عزم و تقدم را در یک حلقه واحد وارد کند و ریاست مجلس را به دست آورد».

این تحلیلگر سیاسی عراقی افزود: وی افزود: «پروژه آمریکایی - اماراتی بر روی تداوم اختلافات شخصی میان دو قطب بیت شیعی در "الاطار التنسیقی" (چارچوب هماهنگی) و جریان صدر به منظور تضعیف این مولفه سیاسی و به کرسی نشاندن حرف موافقان عادی‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] در پارلمان حساب باز کرده است».

وی تصریح کرد: «اختلاف میان دو نفر نباید کل کشور را به سمت ناشناخته و هرج و مرج بکشاند. این امر مستلزم آن است که دو قطب از مواضع خود دست بکشند و منافع کشور را در اولویت قرار دهند و برای مقابله با هر خطری که عراق را به سوی پروژه عادی‌سازی روابط سوق می‌دهد؛ به عنوان یک بلوک به مجلس بروند. هدف از این پروژه در وهله اول چند تکه کردن بیت شیعی و بازگشت کنترل دولت آمریکا بر تصمیم عراق است».

پیشتر، «فالح الفیاض»   رئیس ائتلاف «العقد الوطنی»، رئیس سازمان الحشد الشعبی و عضو چارچوب هماهنگی در سخنانی بر ضرورت وحدت در بیت شیعی و همراهی چارچوب هماهنگی و جریان صدر تاکید و تصریح کرده بود: «آقای مقتدی الصدر در توطئه‌ای که برای ایجاد اختلاف و چند دستگی در بیت شیعی در جریان است نقشی ندارد. ضمن اینکه چارچوب هماهنگی هم دشمن جریان صدر نیست و تمایلی ندارم که اعلام کنم چارچوب هماهنگی در برابر جریان صدر هماهنگ و منسجم است». 

روز گذشته (چهارشنبه، ۲۶ ژانویه)، چارچوب هماهنگی شیعیان عراق پس از برگزاری نشستی ضمن اشاره به این‌که مخالف اصل اکثریت نیست، بر دو مبنای مهم مشارکت و مخالفت با حذف جریان‌های سیاسی مختلف در تشکیل دولت آینده تاکید کرد.

در بیانیه‌ای که پس از این نشست منتشر شد، آمده است: «سران چارچوب هماهنگی دور هم گرد آمدند تا آخرین تحولات سیاسی و مواضع پیرامون آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. اعضا به پروژه و روند خود که مشارکت در مدیریت تحولات آینده و تلاش در جهت خدمت به کشور است، پایبند خواهند بود. اعضا به دنبال دوری از روش حذف [سایر طرف‌ها] در این روند هستند؛ روندی که در زمان گذشته هزینه سنگینی به ملت و کشور تحمیل کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 0
    عراق است و نفاقش
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    2 0
    تفرقه بنداز حکومت کن سیاست قدمیم انگل یسیها ست. واز انگل ها بیشتر از این انتظاری نیست.هوشیاری بیشتربچه شیعه ها رو می طلبه تا توطئه هاشون خنثی بشه.وبه فضل الهی به خودشون برگرده که تا حالا به لطف خدا اینطور بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس