مترو نمایه مترو تهران متروی پایتخت

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر نیاز باشد می‌توانیم تعداد واگن‌های مخصوص بانوان در مترو را بیشتر کنیم البته انجام این کارها نیاز به آمار و اطلاعات دارد.

به گزارش مشرق، آلودگی هوا گریبانگیر تهرانی هاست. با جود اینکه قانون هوای پاک تصویب شده و بیش از ۲۰ دستگاه در آن مسئولیت دارند اما همچنان تهرانی‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

 ترافیک یکی دیگر از معضلات اساسی شهر است قرار است که دیگر نمایشگاه های پرمخاطب از سال های آینده در محل دائمی نمایشگاه تهران برگزار نشده و به شهر آفتاب منتقل شوند اما  موضوعاتی در این باره مطرح است.

 در خصوص آخرین وضعیت  اجرای قانون هوای پاک، برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در داخل شهر، تغییرات طرح ترافیک، وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی، گله‌مندی خانم ها از حضور آقایان در واگن های مخصوص بانوان با علی‌اصغر قائمی عضو کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

تعداد واگن‌های مخصوص بانوان در مترو افزایش می‌یابد؟

آلودگی هوا گریبان تهرانی‌ها را گرفته است این در حالی است که قانون هوای پاک مصوب و وظایف دستگاه‌ها در این زمینه مشخص است. با توجه به اینکه وظایف تمام سازمان‌های ذی‌ربط مشخص است چرا همچنان مشکل آلودگی هوا پابرجاست؟

۲۱ دستگاه در قانون هوای پاک مسوولیت دارند/مشکل آلودگی هنوز برطرف نشده است

قانون هوای پاک مصوب شده و تقریباً ۲۱ دستگاه در این قانون مسئولیت دارند. به عنوان یک شهروند می گویم وقتی تعداد افراد و نهادهای درگیر مسئله زیاد می شوند،  فرافکنی و انجام ندادن کارها هم زیاد است. بخش‌های مختلفی در این قانون مسئولیت دارند ولی تاکنون این مشکل برطرف نشده است.

در چند سال گذشته خروجی این قانون را ندیده‌ایم/تجارب موفق و ناموفق برخی از کشورها در آلودگی هوا را می‌دانیم و می‌توانیم آنها را چراغ راه قرار دهیم

ببینید در هر جلسه باید ۲۲ تا ۲۳ نفر بنشینند و تصمیم‌گیری کنند. در برخی موارد کار پیش نمی‌رود و در چند سال گذشته هم خروجی این قانون را ندیده‌ایم و هر سال آلودگی هوا در پایتخت به قوت خود باقی است. همانطور که در کنترل بیماری کرونا یک ستاد ملی تشکیل شد و با قاطعیت اقداماتی صورت گرفت باید برای رفع آلودگی هوا هم این قاطعیت وجود داشته باشد. اگر بتوانیم برای رفع مشکل آلودگی هوا  یک اتحاد  وجود داشته باشد می‌توانیم امیدوار باشیم اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خواهد خورد. ما تجارب موفق و ناموفق برخی از کشورها در آلودگی هوا را می‌دانیم و می‌توانیم آنها را چراغ راه قرار داده و استفاده کنیم.

تعداد واگن‌های مخصوص بانوان در مترو افزایش می‌یابد؟

 باید اهتمام ملی شکل بگیرد تا بتوانیم مشکل آلودگی هوا را برطرف کنیم

تهران دچار معضل آلودگی هوا است و باید برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشید. باید اهتمام ملی شکل بگیرد تا بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

نگاه خودرو محور باید کاهش پیدا کند/ مردم نگرانی‌هایی در خصوص آلودگی هوا دارند/ضعف شدیدی در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد

ترافیک یکی دیگر از معضلات کلان شهر تهران است. رئیس پلیس راهنمایی رانندگی را به شورای اسلامی شهر تهران دعوت کردیم و توضیحاتی ارائه دادند. راهکارهایی برای کاهش ترافیک و آلودگی مطرح شد و به یکسری مسائل کلیدی اشاره شد. از جمله اینکه نگاه خودرو محور باید کاهش پیدا کند و این بدان معنا است که باید حمل و نقل عمومی خوبی داشته باشیم. مردم نگرانی‌هایی در خصوص آلودگی هوا دارند که البته به جا است ضعف شدیدی در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد.

از رده خارج شدن تعداد زیادی از اتوبوس ها/سیستم سیکنالینگ از گذشته بهبود نیافته که بتوانیم سرفاصله‌ها قطارها را کنیم

در اتوبوسرانی با کاهش جدی اتوبوس مواجه هستیم و در چهار سال گذشته بسیاری از اتوبوس‌ها از رده خارج شدند. در مترو توسعه نداشتیم و سیستم سیکنالینگ بهبود نیافته که بتوانیم سرفاصله‌ها را جمع کنیم. تعداد خودروهای تک‌سرنشین افزایش یافته است. در فصل بودجه سال آینده شهرداری هستیم و اتفاقات خوبی رخ خواهد دارد. 

وقتی مگامالی ساخته می‌شود و پیوست ترافیکی ندارد شهر را دچار مشکل می‌کند

موضوع توسعه بر مبنای حمل و نقل مطرح است. هرچند که اختلاف‌نظرهایی بین صاحبنظران وجود دارد. وقتی مگامالی ساخته می‌شود و پیوست ترافیکی ندارد شهر را دچار مشکل می‌کند. در بسیاری از ساخت و سازها توجهی به تأمین پارکینگ نشده است و خطای بزرگی رخ داده است. 

قرار است که نمایشگاه بین‌المللی منتقل شود. البته اختلاف نظرهایی در این زمینه وجود دارد. آیا این نمایشگاه در سال آینده به شهر آفتاب منتقل می‌شود؟

با نمایشگاه‌های کم‌مخاطب کاری نداریم/برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب در شهر آفتاب

نمایشگاه‌های در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود. ما با نمایشگاه‌های کم‌مخاطب کاری نداریم اما نمایشگاه‌های پرمخاطب مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. ما طرحی را برای انتقال نمایشگاه بین‌المللی آماده کردیم. اشکالاتی فرمانداری گرفته بود که دوباره آنها را بررسی و به فرمانداری ارسال کردیم. ما باید برای برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب فکری بکنیم. البته اقداماتی صورت گرفته و در گذشته شهر آفتاب ساخته شده و می‌توان نمایشگاه‌های پرمخاطب را در آنجا برگزار کرد.

برخی می‌گفتند که شورای شهر نمی‌تواند در خصوص انتقال نمایشگاه تصمیم بگیرد در این باره توضیح دهید؟

تشخیص برگزاری نمایشگاه با کمیته است/شورا یک عضو در کمیته دارد

درک نادرستی از این موضوع در مصوبه شورا پدید آمد که برطرف شد. شاید شرکت مربوطه برای یک سال برنامه‌ریزی کرده ما معترض نیستیم و نمی‌خواهیم خلف وعده کنند. بحث ما در سال آینده است که دیگر کاری صورت نگیرد. ما می‌خواهیم نمایشگاه‌های پرمخاطب را منتقل کنیم و کمیته راهبردی تشکیل شده که با همدیگر تصمیم بگیرند. شورا هم یک عضو دارد. جدول زمان‌بندی نمایشگاه هم وجود دارد.

در سال آینده می‌توانند نمایشگاه کم مخاطب را در داخل شهر برگزار کنند

اگر در جدول زمان‌بندی قول‌هایی داده شده باید عملی شود و بعد از آن تشخیص برگزاری نمایشگاه با آن کمیته است. به هر حال کارگروهی ایجاد شده و تصمیم‌گیری‌ها را برای برگزاری نمایشگاه‌ها انجام می‌دهند. ما فقط بحث‌مان درباره نمایشگاه‌های پرمخاطب بود. در سال آینده می‌توانند نمایشگاه کم مخاطب را برگزار کنند اما  نمایشگاه پرمخاطب که باعث ایجاد گره ترافیکی و مشکلات برای شهروندان می‌شود نباید برگزار شود.

دو قطار مترو تهران‌ و کرج  ابتدای دی در ایستگاه چیتگر با هم برخورد کردند و تعدادی از مسافران مجروح شدند. دلایل وقوع این حادثه چه بود؟

برخورد دو قطار مترو خطای انسانی بود/باید مجازات انجام شود

چند جلسه با مترو در زمینه این حادثه مترو داشتیم. کمیته‌ای تشکیل شد و در نهایت اعلام شد که دلیل این حادثه خطای انسانی بوده است. البته این حرف درستی است. خطای انسانی بوده و راهور سیستم کنترل را از دسترس خارج کرده است که باعث بروز حادثه در چیتگر شد اما باید رسیدگی کنیم تا موارد اینچنینی دیگر رخ ندهد و اینکه تخلف خارج کردن سیستم کنترل چیست و مجازات انجام شود. 

گفته می‌شود که راهوران برای اینکه در برخی مواقع  بتوانند با سرعت بالا حرکت کنند سیستم کنترل هوشمند را از دسترس خارج می‌کنند آیا این موضوع صحت دارد؟

سیستم کنترل هوشمند زمانی که مسافر داخل قطار است نباید خاموش شود

ATP یا همان سیستم کنترل هوشمند زمانی که در قطار مسافر وجود دارد نباید خاموش شود و اگر این امر رخ دهد جزو تخلفات بزرگ است یک زمانی ممکن است چند قطار در یک دستگاه حضور داشته باشند و مسافری در آن نباشد در آنجا مشکلی نیست اما در زمانی که مسافر وجود دارد نباید سیستم هوشمند از دسترس خارج شود.

تعداد واگن‌های مخصوص بانوان در مترو افزایش می‌یابد؟

قرار بود هوشمندسازی ترافیکی در سطح شهر تهران صورت گیرد. در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفت آیا دستگاه‌های لازم خریداری شده است؟

وقتی تقاضای سفر را کاهش دهیم ترافیک هم بهبود پیدا می‌کند

مؤلفه‌های هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل وجود دارد مانند سیستم کنترل ترافیک، دوربین‌های عبور از تقاطع و ... باید در بودجه شهرداری برای توسعه هوشمندسازی رقم‌هایی در نظر گرفته شود.

از سویی هم باید تقاضای سفر را کاهش دهیم و مردم نیاز نباشد برای هر کاری حضوری مراجعه کنند. بگذارید یک مثال بزنم؛ چندی پیش اعلام کرده بودند که تا فلان تاریخ  بخشودگی جرائم دوبرابری وجود دارد. من خودم به شخصه می‌خواستم از طریق فضای مجازی این کار را انجام بدهم اما نشد و هر بار یک مشکلی پیش آمد در نهایت من مجبور به مراجعه حضوری برای پرداخت شدم.

باید بسترها را به نحوی آماده کنیم که دیگر شهروندان نیاز به حضور در شهر نداشته باشند و بتوانند آنلاین اقدامات خود را انجام دهند. وقتی تقاضای سفر را کاهش دهیم ترافیک هم بهبود پیدا می‌کند. البته شهرداری فقط در این زمینه وظایف ندارد و دستگاه‌های دیگر هم باید ورود کنند. 

برخی از خانوم‌ها گله‌مند هستند که آقایان در واگن ویژه بانوان حضور پیدا می‌کنند شهرداری چه برنامه‌ای برای جلوگیری از حضور آقایان در واگن بانوان دارد؟ همچنین آیا شهرداری برنامه ای برای افزایش واگن بانوان دارد؟

اگر نیاز باشد می‌توانیم تعداد واگن‌های مخصوص بانوان را بیشتر کنیم/جلوگیری از حضور آقایان در واگن خانم ها

از قدیم یک واگن برای خانوم‌ها در نظر گرفته شده است. اگر نیاز باشد می‌توانیم تعداد واگن‌های مخصوص بانوان را بیشتر کنیم البته انجام این کارها نیاز به آمار و اطلاعات دارد. اگر تقاضا باشد می‌توانیم این کار را انجام دهیم و تعداد واگن‌ها را افزایش دهیم. اما در خصوص حضور آقایان در واگن بانون باید بگویم که نباید این امر صورت گیرد و باید از حضور این افراد در واگن بانوان جلوگیری شود.

بخشی از جرائم راهنمایی و رانندگی باید براساس قانون به حساب شهرداری واریز شود اما این امر به درستی صورت نمی‌گیرد چه برنامه‌ای برای رفع این مشکل دارید؟

باید این امر صورت گیرد و اگر این پول واریز نشود جزو دیون دولت محسوب می‌شود. 

براساس قانون دولت باید در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی هزینه پرداخت کند اما در ادوار گذشته این امر به درستی صورت نگرفته است در بودجه سال آینده دولت، رقم در نظر گرفته شده برای شهرداری بسیار کم است. قرار بود رایزنی‌هایی در این زمینه صورت گیرد. در این باره توضیح دهید؟

جلساتی با نمایندگان مجلس داشته‌ایم آنها هم نظرات مثبتی در خصوص افزایش بودجه دارند ما هم منتظریم که دوستان نظرات خودشان را اعلام کنند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران حومه اعلام کرد که انبارهای شرکت مترو خالی است و حتی یک دوربین هم بالای این انبارها نبوده است. چه برنامه‌ای برای پر شدن انبارها دارید آیا قرار است از تولیدات داخل استفاده کنید البته گفته می‌شود بومی‌سازی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است؟

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری تهران حومه در خصوص آخرین وضعیت این شرکت توضیحاتی ارائه کرد و معضلات را مطرح کرد برای اینکه انبار قطعات مصرفی را پر کنیم نیازمند ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم تا برخی از قطعات مصرفی تأمین و نیاز مرتفع شود. 

قرار است که طرح ترافیک تغییراتی کند در این باره توضیح دهید.

باید مشکلات سیستم هوشمند کنترل ترافیک برطرف شود/باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند

موضوعاتی  در این زمینه مطرح شده است.

بگذارید یک موضوع را بگویم.ما نیازمند اقدامات ضربتی برای حوزه حمل و نقل هستیم. باید حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند چرا که برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا باید این سیستم به درستی توسعه پیدا کند. همچنین باید مشکلات سیستم هوشمند کنترل ترافیک برطرف شود.

چند دستگاه اتوبوس تا پایان سال وارد خطوط می شود؟ 

۲۵۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال وارد خطوط می شود/بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها دچار فرسودگی شده است

تاکنون ۱۵۰ دستگاه اتوبوس وارد شده و طبق وعده قرار است ۲۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال اضافه شود. ما نیازمند اورهال اتوبوس‌ها هستیم چرا که بخش عمده‌ای از اتوبوس‌ها دچار فرسودگی شده و در پارکنیگ هستند.

در دوره قبلی مدیریت شهری مباحثی در خصوص خرید اتوبوس‌های دسته دوم خارجی مطرح شده بود آیا در این دوره این موضوع دوباره در دستور کار قرار می‌گیرد؟

اگر  قدرت خرید داشته باشیم ترجیح می‌دهیم اتوبوس نو بخریم تا دسته دوم

ما هم در دوره قبل شنیدیم اما بحثی در این دوره نشده است فکر نمی‌کنم این امر رخ دهد اگر ما قدرت خرید داشته باشیم ترجیح می‌دهیم اتوبوس نو بخریم تا دسته دوم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس