دستاو‌ردهای انقلاب در ۴۳سالگی| روایت مردم لرستان از جولان محرومیت ‌در رژیم پهلوی/ توسعه دیار زاگرس را باید امروز دید + فیلم

گروه استان‌ها ـ پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ مهمترین رویداد سیاسی قرن در منطقه و جهان بود که این رخداد عظیم دستاوردهایی بزرگی برای مردم لرستان داشته است.

به گزارش مشرق، چهل و سه سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، این انقلاب پدیده الهی و مبارکی بود که در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد، اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گران‌مایه‌ی این شجره‌ی پر امید، لازم است به بازخوانی برخی دستاوردهای آن پرداخته شود تا برخی فکر نکنند  که این انقلاب به‌سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند.

 این انقلاب عظیم، دستاوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال‌ها طول می‌کشد تا همه‌ی آثار و نتایج این پدیده‌ی الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد و شاید اولین تجربه حاصل آمده در طول چهل وسه  سال ایستادگی، درک عمومی این حقیقت است که پیشرفت کشور و تحقق آرمان‌ها جز به حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه ممکن نخواهد بود.

استان لرستان با یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غرب ایران واقع شده است این استان در طول سالهای قبل از انقلاب به رقم قرار داشتن در شاهراه ارتباطی شمال - جنوب و غرب به شرق از کمترین زیرساخت‌ها برخوردار بود.

در قبل از انقلاب حتی یک کیلومتر آزاد راه و اتوبان در استان نبود و تنها ۴۸۵ کیلومتر راه روستایی وجود داشت که  بعد از انقلاب راه‌های روستایی به بیش  از ۶ هزار کیلومتر رسید، ساخت  آزاد راه خرم‌آباد - پل زال به طول ۱۰۴ کیلومتر و آزاد راه خرم‌آباد - اراک، در بخش حمل و نقل ریلی هم طرح بزرگ دورود- خرم‌آباد - اندیمشک نیز در حال ساخت و همچنین ساخت فرودگاه از جمله دستاوردهای انقلاب  در لرستان است.

کاهش نرخ بی سوادی، افزایش محصولات کشاورزی، ارتقای شاخص‌های سلامت و دسترسی مردم به امکانات بهداشتی و درمانی، جایگاه نخست تولید ماهی گرم آبی و سرد آبی  در بین استان‌های غیر ساحلی کشور از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی لرستان است همچنین در حوزه مهار رواناب‌ها ۶ طرح بزرگ سد رودبار، حوضیان و خان آباد الیگودرز، مروک دورود و ایوشان خرم‌آباد و طرح انتقال آب کاکارضا به بهره‌برداری رسیده است.

همچنین سد برق آبی بختیاری بلندترین سد قوسی جهان، معشوره کوهدشت، تاج امیر دلفان، کمندان ازنا، آب سرده بروجرد و چندین ایستگاه پمپاژ در شهرهای مختلف استان، افزایش تعداد واحدهای صنعتی فعال به بیش از ۱۰۰ واحد از جمله زاگرس پوش، اکسیر و داملران در بروجرد، صنایع غذایی گهر دورود، پتروشیمی خرم‌آباد ، آهک هیدراته پلدختر، فروسیلیس ازنا، افزایش ضریب نفوذ تلفن ثابت در قبل انقلاب یک ممیز ۶ دهم درصد بود و در سال ۹۷ به ۲۳ درصد رسیده است.

در بخش رادیو و تلویزیون در قبل انقلاب بخش اندکی از مردم از یک کانال رادیویی بهره بودند، اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی هم اکنون ۱۰۰ درصد مردم استان از شبکه‌های رادیویی و تلویزیون برخورهستند.افزایش ضریب برق رسانی، آبرسانی و گاز رسانی حتی در دور افتاده ترین روستاهای استان تنها گوشه‌هایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان است.

و اما بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ شهید وهزاران جانباز سرافراز مهمترین دستاوردهای این انقلابن در لرستان هستند که با هیچ دستاورد دیگری در این استان قابل مقایسه نیست.به هر حال پرداختن به دستاوردهای انقلاب اسلامی و تبیین هر چه بیشتر آن در استان لرستان  از موضوعات مهم و ضروری در عصر حاضر است.

در این  کلیپ  گوشه‌هایی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در لرستان در حوزه‌های مختلف را از زبان مردم استان می‌شنویم.

دانلود

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس