کد خبر 1334261
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
3 سناریوی شورای شهری‌ها برای بودجه 1401 شهرداری تهران/ پرونده بودجه زیر ذره بین کمیسیون تلفیق

بررسی اولین لایحه بودجه شهرداری تهران توسط شورای ششمی‌ها امروز با حاشیه هایی در صحن علنی شورا همراه بود که حضور شهردار تهران برغم کسالت و افت فشار خون رئیس کمیسیون بودجه شورا از جمله آن بود.

به گزارش مشرق، امروز سه شنبه لایحه بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران روی میز بررسی اعضای شورا قرار گرفت و حواشی را در پی داشت، به گونه‌ای که محمد آخوندی رئیس کمیسیون بودجه در ابتدای بررسی صراحتا اعلام کرد که با سقف بودجه ۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری تهران کمیسیونش -کمیسیون بودجه -مخالف است اما به رای اعضا در کمیسیون تلفیق احترام می‌گذارد و به همین دلیل مصوبه کمیسیون تلفیق را برای بررسی به صحن شورای شهر آوردند.

مهدی چمران نیز در واکنش به لایحه ۵۶ هزار میلیاردی شهرداری از اعضای شورا خواست که چشم‌هایشان را باز کنند و واقع بینانه به بودجه رأی دهند. سخنان چمران در مورد بودجه موجب شد که ناصر امانی نیز مخالفت خود را با سقف بودجه ۵۶ هزار میلیاردی اعلام کند و گفت: در حالیکه ما شب می‌خوابیم و دعا می‌کنیم که اتفاقی در مترو رخ ندهد شاهدیم که تنها بودجه حمل و نقل ۲۴.۵ درصد رشد داشته اما بودجه فرهنگی و اجتماعی ۱۰۲ درصد رشد داشته است که این برخلاف سیاست‌های ابلاغی شورا به شهرداری بوده است.

انتقادات به لایحه بودجه سبب شد که نادعلی این انتقادات را به دور از فتوت بداند و خواهان ارائه وقت به مدیران شهرداری برای دفاع از لایحه شد که این مسئله موجب شد که چمران در واکنش به وی بگوید که اگر این بودجه محقق شود ما هزاران سجده شکر به جای می‌آوریم.

با اینکه قرار نبود علیرضا زاکانی در جلسه شورا حضور یابد اما در میانه جلسه به صحن آمد و در سخنانی از لایحه‌اش دفاع کرد و به ابهامات اعضای شورا پاسخ داد اما به دلیل گرفتگی صدا و کسالت و سرفه بارها از مدعوین عذرخواهی کرد.

در جلسه امروز  تعدادی از خبرنگاران بخاطر کسالت و سرفه های شهردار از صحن شورا خارج شدند.

تنگی نفس و کسالت زاکانی که سبب عذرخواهی وی از مدعوین نیز شد به گونه‌ای بود که مهدی چمران برای وی آرزوی سلامتی کرد و گفت: به ما گفته بودند که شما سرما خوردید!

در این میان زاکانی کنایه‌ای نیز به مصوبه شوراهای قبل مبنی بر ساخت یک طبقه اضافه انداخت و آن را سبب رونق ساخت و ساز دانست که مهدی چمران در واکنش به این یادآوری گفت: ساخت یک طبقه اضافه در بافت فرسوده بود و عایدی برای شهرداری تهران نداشت و اگر بخواهیم این رویه را برای همه پهنه‌ها در نظر بگیریم قطعا اعتراضاتی صورت می‌گیرد.

چمران در واکنش به سخنان زاکانی که گفته بود اگر سقف بودجه یعنی ۵۶ هزار میلیارد تومان محقق نشود دست شورا برای نقد به شهرداری باز می‌شود و کسی ضرر نمی‌کند، گفت: بله نه شورا و نه شهرداری ضرر نمی‌کنند اما شهر و مردم ضرر می‌کنند.

وی مثالی از رخش رستم زد و گفت گفتند که رخش رستم ۴۰ متر می‌پرد و برای اینکه اسب را امتحان کنند خندقی ۴۱ متری کندند و اسب هنگام پرش از خندق ۴۱ متری کشته شد و آنجور نباشد که پرش‌ها به کسی آسیب بزند.

انتقادات به رقم لایحه بودجه سبب شد که میثم مظفر و صادقی نیز به این درخواست تغییر سقف بودجه واکنش نشان داده و صادقی اعلام کرد: چه اتفاقی افتاده که بر خلاف مصوبه کمیسیون تلفیق حالا ارقام تغییر می‌کند.

سرانجام بحث‌های بودجه به گونه‌ای پیش رفت که حبیب کاشانی مجبور شد میانداری کند و ضمن تشکر از چمران و زاکانی بابت حضورشان در جلسه امروز گفت: می‌دانم که پزشک برای هر دوی شما دو هفته استراحت نوشته است اما شما دغدغه شهر و مردم را دارید و از شما تشکر می‌کنم.

حبیب کاشانی در ادامه سخنانش از اعضای شورا خواست که سقف بودجه را کاهش داده و پیشنهاد داد که به جای لایحه پیشنهادی دولت مبنی بر ۵۶ هزار میلیارد تومان و پیشنهاد چمران مبنی بر بودجه حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان را بپذیرند و گفت: بودجه همین است و بحث و جدل‌ها دارد و افرادی که امسال سال اول‌شان است که در بودجه حضور دارند فکر نکنند که جدلی اتفاق افتاده است.

در این میان برخی رسانه‌ها خبر از افت فشار خون محمد آخوندی رئیس کمیسیون بودجه دادند که این فرد در اتاق خبرنگاران دقایقی استراحت کرد.

نهایتا اعضای شورا به پیشنهاد حبیب کاشانی مبنی بر سقف ۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه رای مثبت دادند اما رای گیری اعضا بدون حاشیه نبود. به گونه‌ای که لابی و جلسات دو الی سه نفره صدای چمران را درآورد و خطاب به یکی از اعضا (علوی)، گفت: جناح بندی نکنید. این درست نیست که این ور و آن ور بروید، بگذارید اشخاص رای بدهند. عاقل و بالغ هستند برایم مهم نیست که چه عددی تصویب شود. ۷۰ هزار میلیارد هم بگذارید خدا را شکر می‌کنم.

وی تلویحا به سابقه برخی از اعضا که قبلا در شهرداری مدیر بودند اشاره کرد و گفت: ما بیشتر از ۲۰ تا بودجه برای این شهر نوشتیم، نه اینکه نشسته باشیم در شهرداری تا برایمان بودجه بنویسند و نباید بخاطر مسائل دیگر رای بدهیم بلکه باید در رای گیری خود و خدایمان را ملاک قرار دهیم و پاسخگوی رای‌مان باشیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس