کد خبر 1334869
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
آمریکا درصدد جایگزینی قطر به جای عربستان است؟

روند تحولات و روابط میان آمریکا و قطر نشان می‌دهد خبری از بهبود روابط واشنگتن و ریاض دستکم در آینده نزدیک نیست.

به گزارش مشرق، خبر تعیین قطر به عنوان متحد اصلی خارج از ناتو آمریکا، به خوبی تغییر رویکرد «واشنگتن» در قبال عربستان را آشکار و تضاد دیدگاه میان «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» در مورد کشورهای حاشیه خلیج فارس را واضح می‌کند.

بُعد مهم خبر تعیین قطر به عنوان متحد اصلی خارج از ناتو آمریکا را باید در تحولات منطقه جست و جو کرد.

عربستان، امارات، مصر و بحرین با هدایت «ریاض»، در ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با «دوحه» قطع کرده و اتهام‌هایی را متوجه قطر کردند.

این اقدام که با حمایت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، دنبال شده بود، از منظر ناظران گامی در مسیر کاهش نفوذ منطقه‌ای قطر تعبیر می‌شد.

ایستادگی قطر در برابر تحریم در نهایت به عقب نشینی عربستان از مواضع خود و پایان کارزار تحریم پنج ساله «دوحه» منجر شد.

آن چه مشخص است این کارزار نقش مهمی در بازگرداندن قطر به کانون تحولات و توجهات بین المللی داشت.

قطر در این سال‌ها ضمن افزایش ثروت خود، در مسیر جاه طلبی‌های خود برای تبدیل شدن به عنوان بازیگر کلیدی بین المللی حرکت کرد و اکنون پس از کویت و بحرین، سومین کشور حاشیه خلیج فارس است که به عنوان متحد اصلی خارج از ناتو آمریکا معرفی می‌شود.

این موضوع تا حد زیادی منعکس کننده روند رو به وخامت روابط میان «واشنگتن» و «ریاض» در پی روی کار آمدن «جو بایدن» است.

در بازه زمانی مذکور روابط ریاض و واشنگتن شامل اختلاف نظر در مورد جنگ یمن، قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، خروج سامانه‌های دفاعی آمریکا از عربستان، ... بود و همزمان روابط دوحه و واشنگتن شاهد همکاری در زمینه‌های مختلفی مانند افغانستان، میانجبگری با کشورهای منطقه، ... بود.

به اعتقاد «سی ان ان»، آمریکا در میانه تشدید اختلاف نظرها با عربستان، به قطر به عنوان گزینه تامین انرژی اروپا در صورت اقدام احتمالی روسیه علیه اوکراین می‌نگرد؛ چرا که این کشور، بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع جهان است.

گرمی روابط «دوحه» و «واشنگتن»، در سایه دور شدن آمریکا از عربستان قابل بررسی است؛ زیرا برخلاف «ترامپ» که با انتخاب عربستان به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی خود سیاست متفاوتی در پیش گرفته بود و خانواده اش روابط نزدیکی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان برقرار کرده بودند، «بایدن» هنوز حتی تماس تلفنی با «بن سلمان» نداشته است.

از منظر «بایدن»، سبک سنتی قطر در ایجاد توازن با متحدان، رقبا و حتی دشمنان با رویکرد آمریکا در منطقه سازگار است؛ قطر میزبان بزرگترین گروه نظامی آمریکا در منطقه در پایگاه هوایی «العدید» است؛ ذخایر گازی متعددی دارد؛ ارتباط نسبتا خوبی با کشورهای منطقه دارد؛ و برخلاف عربستان دردسرساز نیست.

این عوامل سبب می‌شود تا «بایدن» با وجود اختلاف نظرهایی در زمینه حمایت قطر از فلسطینیان و حتی خواسته‌هایی مانند خرید جنگنده‌های پیشرفته «اف – ۳۵»، به دوحه نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش «واشنگتن انستیتو»، از نظر دیپلماتیک، در حالی که هنوز «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» دو شخصیت اصلی کشورهای حاشیه خلیج فارس به کاخ سفید «بایدن» نرفته‌اند، سفر «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر به آمریکا موید تغییر رویکرد آمریکا در قبال کشورهای حاشیه خلیج فارس و اعلام رسمی ارتقا شراکت بین «دوحه» و «واشنگتن» است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • M. شیراز IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 0
    گاوهای عربستانی واماراتی شیرشون کم شده برای جنگ یمن دوشیده شدن حالارفت سراغ گاوقدیمی ک یمدتی حالش خوب نبود وکرده بودنش توطویله (محاصره قطر) حالااین گاوشیرده از قرنطینه بیرون امده وشیری دوچندان ترازاون گاوهای ترازاول برای امریکاداره. موضوع فقط دوشیدنه واستعمار. ازترکیه ک ادعاش میشه تااین گاوهاهمشون مستعمره غربن اگه ترکیه واقعامستعمره نیست یدونه ازسربازهای غربی جرات کنه از پایگاه استعماری اینجرلیک بیرون کنه.. ترکیه قدرتش رانداره نه اینکه نخواد!! درصورتی ک میبینه امریکاهم تحریمش کرده هم به پ ک ک دشمن خونیش کمک میکنه اماجراتی نداره اعتراض محکم بکنه فقََط هرازگاهی برای مصرف داخلی اعتراض کوچکی میکنن دیگه قطرکه اندازه ی چندتاروستاهای استان فارسم نیست
    • ناشناس DE ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      5 4
      خطاب به آقایان گاو شناس و شیر دوش : طویله عربستان سعودی با اینکه شیرهایش دوشیده میشود . حداقل کاه و یونجه بهشون میدن و نرخ برابری ریال سعودی با ارزهای بین المللی 40 سال است که ثابت مانده . سگدونیهایی که روسها و چیتنی ها اداره میکنند که ارزش پولهایشان به یک هزارم رسیده و استخوان هم جلویشان نمیندازن !!
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    2 1
    دیگه شیر عربستان و امارات کم شده وموقع دوشیدن قطر فرارسیده!!!!!!!!!!!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • از شهرستان سراب IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    0 0
    قطر تحریمهای ظالمانه عربستان ومصر وامارات و بحرین رو شکست داد زیرا ایران وترکیه دوبازوی قدرتمندی شدند برای مقابله با این تحریمها با وجود این دوکشور تحریم قطر مضحک بود قطر طی این سالها نه متضرر شد بلکه توان اقتصادی خود را بالا برد از نظر نفوذ جهانی وبا برگذار کردن جام جهانی طی سال جاری میلادی وقهرمانی در جام ملتهای فوتبال اسیا از نظر ورزشی هم رشد زیادی کرد وبا کمی تغییر رویه در روابط بین الملل وکاهش کمکها برای گروههای ستیز جو اعتبار و سرمایه خود را نیز حفظ کرد و با بیرون کشیدن قوای نظامی خود از جنگ یمن نیز وجهه خود را حفظ کرده و سرمایه های کشورش را هدر نداد ونیز قدرت استقلال سیاسی خود را به رخ عربستان که بنوعی حاکم معنوی دنیای اسلام و کشورهای عربی مخصوصا حاشیه خلیج فارس هست کشید البته درامدهای هنگفت گازی در این زمینه بی تاثیر نبود از جانبی متحد دیگر عربستان بسیار به گاز قطر وابسته هست ازین رو حلقه اتحاد کشورهای تحریم کننده قطر سست شد عربستان هم در منجلاب جنگ به بن بست خورده یمن گیر افتاده وهزینه های سرسام اور نظامی میکنه که البته گاها صدای غربیها هم بخاطر اعمال ددمنشانه ان کشور در قبال مردم یمن شنیده میشه این کشور در جنگی شرکت کرد که نمیتونه ازون خارج بشه واین نبرد از توانایی فرماندهان بزدل وناکار امد عربستان خارج هست در حالیکه قطر سیاست بیطرفی اتخاذ کرده و محبوبیت بین المللی برای خود کسب کرده و با جذب سرمایه های خارجی بسرعت در حال پیشرفت میباشد این کشور بسیار کوچک و بیابانی با زمینهایی شوره زار و سنگلاخی که در هر سال 6 تن گندم تولید میکرد و از نظر سایر تولیدات کشاورزی هم ضعیف بود در زمینه کشاورزی هم به سرعت داره پیشرفت میکنه چرا که تا قبل از تحریمها عمده احتیاجات خود را از عربستان تامین میکرد امروزه شاهدیم در کشت خرما ارزن ذرت گندم سبزیجات تولید شیر و گوشت و تخم مرغ سیفی جات به پیشرفتهای قابل توجهی رسیده چندین واحد اب شیرین کن افتتاح کرده شهر دوحه با سی سال قبل خود که شهری معمولی وماهیگیری و سنتی بود تفاوت بسیاری کرده و داره پا به پای دوبی رشد میکنه جزایر مصنوعی احداث میشه ماهیگیری و صید مروارید دوباره مورد توجه قرار گرفته حتی از نظر گردشگری قطر طی سالهای اخیر گردشگران زیادی جذب کرده تولید برق توسط انرژی خورشیدی علی رغم وجود منابع عظیم گازی مد نظر قرار گرفته
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    3 2
    اگر حمایت ایران از قطر نبود حالا قطر وجود نداشت
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    1 0
    قطر متمایل به ایران شده و امریکا واسراییل میخوان برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران بسمت قطر برن و رضایتش رو تاحدودی جلب کنن
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    4 0
    فرصتهای بزرگی رو تو این سال‌ها همسایگان ایران از ما گرفتند الان صادرات ال ان جی قطریهابه اروپا از میزان صادرات روسیه داره پیشی می گیره .تو دهه نود ‌موقع شروع تحریم‌ها هم روس‌ها هم قطریها ازبابت تحریم‌ها واقعا برد کردند اگر فازهای پارس جنوبی طبق برنامه پیش میرفت اگر خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا از مسیر ترکیه به بهره برداری می‌رسید امروز ایران درآمد ارزی گازی بیشتر از نفت داشت افسوس که روسیه وقطر جای ایران رو گرفتند .وقتی تامین کننده پایدار انرژی اروپا باشی حرفت خریدار داره ‌برگ برنده دستت هست اون وقت مجبور نیستی تن به تحریم‌های ظالمانه بدی همون کاری که الان با قلدری پوتین با اروپا میکنه.
  • محمدرضا US ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    0 0
    کار گاو شیرده عربستان و امارات تمومه الان وقتشه بندازنش تو سطل آشغال
  • ۶۶۶۶ IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 0
    اونایی که توهین میکنن که مشخصه خیلی سوزش دارین خخخ توهین کنین که از سوزشتون کم شه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس