اردوغان در کی‌یف: از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با همتای اوکراینی خود در نشستی خبری ضمن تأکید بر پیشنهاد میزبانی مذاکرات کی‌یف و مسکو گفت، کشورش از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه عصر پنجشنبه در سفری رسمی وارد فرودگاه کی‌یف پایتخت اوکراین شد و همتای اوکراینی خود دیدار کرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، اردوغان در نشست خبری با «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود بر دعوت ترکیه برای میزبانی مذاکرات میان کی‌یف و مسکو تأکید کرد.

رئیس جمهور ترکیه ضمن تأکید بر «انجام این دیدار در برهه‌ای حساس» گفت، کشورش از تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرده و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

به نوشته آناتولی، اردوغان و زلنسکی پیش از برگزاری نشست خبری، ۸ توافق همکاری از جمله توافقات تجاری و چند یادداشت تفاهم را امضا کردند.

اردوغان روز سه‌شنبه نیز گفته بود که کشورش هرگز خواستار آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین نیست. وی که این سخنان را در جریان دیدار با گروهی از جوانان در شمال ترکیه مطرح می‌کرد، افزود: «تمام تلاش ما، حل مشکل میان اوکراین و روسیه بوده  و خواستار بروز چنین جنگی نیستیم».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «این تحول خوبی برای منطقه نخواهد بود. ما به عنوان کشوری در پیمان آتلانتیک شمالی نیز خواستار چنین چیزی نبوده و آن را قبول نمی‌کنیم. "ینس استولتنبرگ" دبیر کل ناتو با سخنانش مسیر را مشخص کرده است و امیدواریم که این موضوع مسالمت‌آمیز حل شود».

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آن‌ها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است، افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 33
  • جلالی IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    18 38
    موتور پهپادها ، جنگنده آینده ی و موتور موشک کروز برد بلند ترکیه کاملا وابسته به اوکراین هست. از اون طرف برنامه هایی برای ساخت موشک ماهواره بر با کمک اوکراین دارند. واقعا اوکراین برای ترکیه (و سعودی و امارات) حکم صندوق گنج داره. تکنولوژی های به جا مانده از شوروی رو میتونن به قیمت خوبی ازش بخرن. اگر بررسی کنید می بینید مثلا موشک ماهواره بری که ما در ایران با بدبختی و سختی و با تحریم همه جانبه ساختیم و یا موتور توربوپراپ سنگین که برای پهپاد شاهد-149/غزه ساختیم رو ترکیه براحتی از اوکراین وارد میکنه. واقعا تحریم چیز خوبی نیست. حتی امارات کوچیک هم میتونه مثل ترکیه از صنایع نظامی کشورهای اروپایی و امریکا و ... کمک بگیره و پیشرفت قابل توجه داشته باشه کما اینکه همین الان این کار رو با سرعت بالا دارن انجام میدن...ای کاش در روابط بین الملل ، منافع ملی ایران در اولویت اصلی مسئولین قرار میگرفت.
    • DE ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      1 0
      جناب بلالی ۲۲:۴۷ تا حالا ولی فکرش را نکرده ای که وقتی اوکراین یا امریکا انگلیس فرانسه آلمان....به کشوری اسلحه میفروشن بهش هم کاملا و واضح میگن و خوب تو گوشش میکنن که اهدافی را باهاش میتونی بزنی که با ما منافع مشترک نداره . یعنی اگر ایران از اوکراین جوج سوروسی وسایل نظامی بخره طرف قرارداش فقط میتونن اصلاحطمعکاران و غربگدایان باشن که اوکراین و در حقیقت صهیونیستها مظمئن باشند که این اسلحه ضد اعراب جاهلیت و سران مرتجع برای حمایت مردم کشورهای مسلمان بکار گرفته نمیشود و و فقط میزنند اونجائیکه ارباب بهشون دستور بده. ایران چنین معامله ای نخواهد کرد.
    • کریم 2 IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      0 0
      گل پسر اخه اونا به شرطی با ما راه میان که نباشیم . منفعتی بالاتر از بودن داریم .
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      1 1
      خییییییییلی تاثیر گذار بود،خیییییییییلی. پانترک دوزاری.عثمونی بیخود نمیگفت ....به امثال شما.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    23 52
    ترکیه از تمامیت ارضی آذربایجان و اوکراین در مقابل ارمنستان وروسیه دفاع میکنه دمت گرم
    • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      1 4
      آقای اردوغان سیاست شما در قبال تمامیت ارضی درست نیست آیا از تمامیت ارضی210کشور هم حمایت میکنی آیا از تمامیت ارضی چین-ایران-روسیه-افغانستان-قبرس-یونان-گرجستان و... هم دفاع میکنی این کشورها باید قومیت ها رو حذف کنند
    • پانترکیسم نابود است IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      5 3
      ترکیه بهتره بره از تمامیت ارضی مغولستان حمایت کنه چون با توهماتش خیلی هماهنگه.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
    33 21
    نقطه ضعف ترکیه ارتشش هست چون ارتش ترکیه با جانبرکفان داعش و النصره به جنگ بشریت آمد. ___ سر میبریدند زن ها را به کنیزی میفروختند.__ پس ایران بازهم برای نجات خاورمیانه شمشیر برداشت. ___سردار یزرگ اسلام شهید سلیمانی طومار ارتش ترکیه را بهمراه داعش و النصره در هم پیچید.____ ترس فرماندهان ارتش ترکیه در اتاق های فرمان داعش و النصره زبانزد شده است فقط کافیست گوش هایتان به اندازه درازگوش دراز نباشد.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
      3 2
      این کثافت که تصمیم دارد ادلب را از سوریه جدا کند، حالا ژست دفاع از تمامیت ارضی به خودش می گیرد. روسیه و ایران باید با پشتیانی از کردها تکلیف این دوروی بیشرم را روشن کنند.
  • مهدی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 1
    عردوغان اگر عرضه داشت از تمامیت ارضی کشور خودش دفاع میکرد که تعداد زیادی از جزایرش را یونان تسخیر نمیکرد، اون پاترک هایی که مخالف هستند بروند روزنامه ها و سایتهای خود ترکیه را بخوانند. این یارو فقط لب و دهن است و مثل تبل صدای بلندی دارد.
  • علی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 2
    کشور جعلی ترک یه در واقع همان داعشی های ضد شیعه و ضد بشریت هستش مرگ بر قردوغان پست .
  • ایران IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 2
    فقط ایران .انشالله نقشه ایران به ایران باستان برمی گرده
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    3 2
    در مورد استقلال کوزوو و سودان جنوبی همه پرسی مهم هست ولی در مورد اوکراین تمامیت ارضی
  • DE ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 3
    اردوغان در کی‌یف: از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم/ اردوغان در مسکو : از تمامیت ارضی شوروی سابق حمایت میکنیم. اردوغان دست بزانو جلوی پوتین : از تمامیت هر جا شما دستور بدهی حمایت میکنیم. اردوغان در حیفا : از تمامیت ارضی اسرائیل حمایت میکنیم. اردوغان در فلسطین : از تمامیت ارضی فلسطین حمایت میکنیم. اردوغان در خواب : از تمام ارزها حمایت میکنیم دلار و یورو باشه بهتره .
  • AE ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    2 4
    من عاشق این رجب هستم امروز در اکراین میگه ما از دوست خود اکراین حمایت می کنیم سه روز دیگه می‌ره موسکو و در کنار پوتین میگه پوتین و روس ها دوست و هم پیمان ما هستند و ما از آنها حمایت می کنیم هفته بعد می‌ره واشنگتن و با امریکا ابراز برادری می کنه و یه هفته بعد میاد پیش اعراب از آنها حمایت می کنه و در آخر زنگ میزنه اسراییل و از آنها حمایت می کنه مشرق جان عزیزت اینو حذف نکن
  • نیما IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    1 4
    ۲۲۴۹ چرا این ترکیه از تمامیت ارضی فلسطین یا لبنان یا قبرس دفاع نمی کنه فقط در راستای منافع آمریکا ها و صهیونیستها قدم بر می دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس