کد خبر 1337096
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳

به گزارش مشرق، دکتر محمد صادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در کانال شخصی اش در ایتا نوشت: پایبندی به برجام برای ما مساوی پذیرش انبوهی از محدودیت های مختلف و در بازه های زمانی طولانی مدت است . هم دست دشمنان ما را برای جاسوسی سازمان یافته از تاسیسات و امکانات هسته ای ما باز می گذارد و هم مسیر کشور به سوی استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای را مسدود می کند.

 از سوی دیگر همه تعهدات ۵ + ۱  در برجام ، داوطلبانه است و این کشورها الزامی برای رعایت تعهدات شان ندارند اما می توانند هر زمان که بخواهند به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، " مکانیسم ماشه " را علیه ما فعال کرده و مانند چماق بر سر ما بکوبند و ثبات اقتصادی و امنیت مارا به بازی بگیرند.

 خروج امریکا از برجام در زمان ترامپ ، فرصت های بی نظیری برای ما فراهم کرد از جمله:

حربه مکانیسم ماشه را به شکلی اساسی کند کرد ( چون دیگر آمریکا امکان استفاده از آن را ندارد و انگلیس و فرانسه هم برای استفاده از آن فاقد قدرت اجماع سازی اند).

 دست ما برای پیشبرد برنامه هسته ای صلح آمیز را بازتر و نظام بازرسی و جاسوسی از برنامه هسته ای کشورمان را محدوتر کرد و در نتیجه طی دو سال اخیر موفق به غنی سازی ۲۰ و ۶۰ درصد شدیم مجبور نبودیم که آمار دانشمندان مان را در اختیار تروریست های بین‌المللی قرار دهیم!

در حالت فعلی ما "درون برجام" هستیم اما با حداقل محدودیت ها و آمریکا به عنوان "ناقض برجام " و بیرون از آن و طبیعی است که به همین دلیل انگشت اتهام به سوی آمریکایی هاست و جهان، ما را به عنوان کشور وفادار به برجام می شناسد.  یعنی هم مجبور به رعایت الزامات برجام نیستیم و هم از مزایای تبلیغی سیاسی، پایبندی به برجام بهره می بریم.

 در این شرایط بازگشت آمریکا به برجام باعث می شود تا آمریکاییها خطای دوران ترامپ را اصلاح کرده و دوباره با استفاده از اهرم برجام، ما را زیر سخت ترین فشارها قرار دهند و به همین دلیل موفقیت مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به برجام روز شادی آنها و صهیونیستها و شروع دوباره مصیبت ما خواهد بود چرا که آمریکا و اروپا به هیچ قیمت و تحت هیچ تعهدی حاضر به لغو تحریمهای ما نخواهند بود و در این رابطه تضمینی هم نخواهند داد و فقط کشور ماست که باید به چهار میخ برجام بازگردد و اسیر تعهدات طولانی و مهلک آن شود.

آیا دوستان مذاکره کننده ما در مذاکرات وین به دنبال بازگشت آمریکا به برجامند؟ در این حالت ما چگونه و با چه قدرت و با کدام سازوکار ، آمریکا و اروپائیها را به اجرای تعهدات شان وادار خواهیم کرد؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • سید IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    6 2
    برجام اکنون به شیشه عمر اصلاح طلبان وطنی تبدیل شده است و شکاندن آن یعنی این نحله دود شده و به هوا خواهند رفت! با بازی یانکی ها و قاطعیت دولت کنونی ایران هم این قرارداد ننگین بعید است که زنده شود!
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 2
    از ظریف بپرسید...
  • روزبه IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 2
    نویسنده دقیق اشاره کرده، غرب تا جایی که قرار بود با دولت قبلی ایران محدوديتها رو اعمال کنه و عملا به تعهداتش عمل نکنه و بیش تر از ایران از قضیه منتفع بشه در برجام ماند و بعد با خروج از برجام و اعمال تحریمهای بیشتر باز اهرم فشار قدرتمندی رو در رابطه با ایران بدست آورد حالا با بازگشت به برجام بدون جبران خسارت‌های ناشی‌ از عدم اجرای تعهدات و تداوم وضع تحریمهای جدید نبایستی این بار این موضوع خطرناک اتفاق بیافته، چون با بازگشت به برجام و فعال کردن مکانیسم ماشه با کوچکترین بهانه ای این بار خبری از برجام نخواهد بود تا به تعهدات عمل بشود
  • DE ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    4 2
    .... پایبندی به برجام برای ما مساوی پذیرش انبوهی از محدودیت های مختلف و در بازه های زمانی طولانی مدت است . هم دست دشمنان ما را برای جاسوسی سازمان یافته از تاسیسات و امکانات هسته ای ما باز می گذارد و هم مسیر کشور به سوی استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای را مسدود می کند. از سوی دیگر همه تعهدات ۵ + ۱ در برجام ، داوطلبانه است و این کشورها الزامی برای رعایت تعهدات شان ندارند اما می توانند هر زمان که بخواهند به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، " مکانیسم ماشه " را علیه ما فعال کرده و مانند چماق بر سر ما بکوبند و ثبات اقتصادی و امنیت مارا به بازی بگیرند.....// آقای دکتر این چه حرفهایست که میزنید ! برجام طلوع خورشید است فتح الفتوح است صبح بدون تحریم است کلاه گذاشتن سر امریکاست مات کردن شطرنج غرب علیه ایران است کاپ اخلاق بید امضای امیر کبیر پاشه تازه به زبان انگلیسی اینقدر خوب بود و قابل اطمینان که نمایندگان بدون خواندن و با چشم بسته تحت فشار منظور تحت فرمان لاریجانی امضاء کردند به جان جان کریه اشتباه میکنید . خب آخه ما دو نوع چراغ قرمز داریم یکی پررنگ نو و نورافکنی یعنی واسا وگرنه شیشه جلو ماشینت رو خورد میکنم میبریم پارکینک . خرده شیشه ها رو ؟ نه کل ماشین رو. ویکی هم چراغ قرمز رنگ و رورفته و بی نور و بی رمق یعنی اگه دوست داشتی و خواستی واسا وگرنه ما قصد جسارت نداریم. خب بد کردند چراغ قرمز خوشکله با نور افکن رو به ما دادند چراغ قرمز موشی را برا خودشون برداشتند . واقعا احترام حالیتون نیس . والا.شیطونه میگه همچین عصبانی شم هرجا رسیدم بتن بریزم ها ...تو و شیطونه هر دو غلط میکنید بچه پررو . حالا هرچی شیطونش گنده باشه هم فرقی نداره. برو روتو کم کن .....
    • علی IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      1 1
      با این شعارها به جایی نمی رسید! تولید و صنعت و اقتصاد متعلق به غربی هاست چین با ان صنعت و اقتصاد و جمعیت و نظامی اش با امریکا سر شاخ نمی شود البته روسیه هم همینطور! حالا یه عده با یه هفت تیر سر کمر جو گیر می شوند!! این توهم ها خانه خراب کرده است. نه این که خودمات را ضعیف بدانیم که بر ما شیر گردند و نه در توهم خدایی جهان باشیم که تحریم یک کشور و تنها یک کشور تمام جهان را از تجارت با ما منع کرده است حالا هی برو برا خودت شعار بده و شعر بگو..
  • ه حسینی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 3
    اگه بتوانند مکانیسم ماشه را از کار بیندازند همه چی درست میشه ولی در هر حال باید دولت تمام سعیش در اقتصاد مقاومتی باشه تا آنها با یک ایران مقتدر کنار بیایند
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 2
    درست است بهترین حالت موقعیت فعلی است. غرب فعلا بدنبال با مانور در تحریم ها بدنبال زهرگیری از ایران است. طی بهار و تابستان سال اینده باید بسیار مراقب بود.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 4
    زیر چه فشاری زمانی ما وارد تعهد با آمریکا میشویم که حداقل 800 تا 1000 میلیارد دلار جذب سرمایه از این کشور و اروپای غربی داشته باشیم که حداقل نصف این مبلغ طبق قرادادهای مد نظر خودمان برای ضمانت در کشور سرمایه گذاری شده باشد تا ان زمان فقط کش می دهیم و کانال اعتماد سازی را ایجاد می کنیم شما هم ساده هستید
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 2
    احسنت حرف منطقی
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 3
    احسنت
    • بسیجی . پاسخ به ۱۵:۴۴ IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      اسم شرکت های چینی یا روسی که cpu میسازن رو بگو
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 4
    چه کنیم آقای کوشکی ؟ ما یک سری کالاها میخواهیم که فقط بلوک غرب تولید میکند (هواپیما- cpu- قطعات مخابراتی- ماشین الات کارخانه ها -نرم افزار های اورجینال کنترل صنعتی-و.... ) مقدار شون درسته که کم هست ولی بسیار حیاتی اند .
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      3 1
      همه را چین و روسیه هم می سازند. خودمان هم همت کنیم و کار را به نظامیان بسپاریم درست می کنیم
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      1 1
      خودمون هیچ کاری نمی تونیم بکنیم .الکی حرف نزن.فقط ادعا
  • ... IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 2
    احسنت حرف دلمان را زدی عدو شود سبب خیر اگر خدا بخواهد و نکته‌ی خیلی مهمتر اینکه ...
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    3 0
    به هر میزان که به‌دنبال مذاکره و هر نوع توافق با شیطان بزرگ و دنباله‌روهای اروپایی‌اش باشیم اقتصاد کشور به همان نسبت شرطی شده و با شکست مواجه خواهد شد؛ اما اگر مذاکرات و تعهدات هسته‌ای برجامی خود را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن به حال تعلیق در آوریم و به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن باشیم، قطعاً نقمت و تهدید تحریم را به نعمت و فرصت تبدیل کرده‌ایم؛ در این‌صورت حربه‌ی تحریم برای همیشه از دست دشمنان گرفته خواهد شد و در جنگ اقتصادی موفق خواهیم شد، و این تنها راه موفقیت است.
  • FR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    کاملا درست است فرانسه و روسیه هم با وجود موضوعات پر تنش وحساس در ملاقات دیروز در هیچ موردی به توافق نرسیدند بجز در بازگشت امریکا به برجام !
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 1
    اگر میتونی مسولین ذیربط را قانع کن ما که هیچکاره ایم اقای کوشکی
  • احمد IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    1 0
    مگه جاسوسی سازمان نیافته هم داریم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس