وزیر سوری: اشغالگری آمریکا و ترکیه، عامل مشکلات سوریه است

وزیر بازرگانی سوریه گفت که اقتصاد این کشور به دلیل تحریمهای اقتصادی یکجانبه و اشغال بخشی از اراضی آن توسط آمریکا و ترکیه با مشکلات بسیاری مواجه است.

به گزارش مشرق، «عمرو سالم» وزیر بازرگانی سوریه گفت که اقتصاد این کشور، به دلیل مسائل نظامی و اقتصادی که سوریه با آن دست به گریبان است، با چالش های بزرگی روبه‌رو است.

سالم در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تأکید کرد: «اقتصاد سوریه به دلیل  تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و اشغال بخشی از اراضی خود توسط آمریکا و ترکیه با مشکلات بسیاری مواجه است».

این وزیر سوری تصریح کرد، دولت سوریه از تولید داخل حمایت زیادی می‌کند؛ به نحوی که واردات بسیاری از محصولات، ممنوع است و برای برخی دیگر تولیدات داخلی، معافیت‌ها و تسهیلات لجستیکی و مالیاتی وجود دارد.

سالم درباره حمایت از تولید مرکبات سوریه گفت: «در هر فصل، مازاد تولید داریم و امسال به دلیل توقف صادرات، مازاد تولید وجود داشت؛ زیرا برخی از کشورها حاضر نیستند تولید سوریه را بخرند. احیرا اما به کامیونهای سوری اجازه داده شد که وارد بازار عراق شوند و همین مسئله، تا حدود زیادی از این مشکل کاست».

وی در پایان خاطر نشان کرد: «سه کارخانه آب میوه‌گیری در سوریه وجود دارد و  ظرفیت تولید آنها بالاست. صاحبان این کارخانه‌ها تایید کردند که به دلیل تحریم، نمی‌توانند محصولات خود را در بازارهای خارجی بفروشند. ظرفیت یکی از کارخانه ها، بیست تُن در ساعت است، ولی با یک دهم ظرفیت کار می کند؛ چون نمی‌تواند محصولات خود را صادر کند، محاصره و تحریم، از این کار جلوگیری می‌کند».

در همین ارتباط، منابع محلی حاضر در ریف ادلب واقع در شمال غرب سوریه خبر دادند که مزدوران آمریکا با نمایندگانی از ائتلاف تروریستی تحریر الشام –که جبهه‌النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است- دیدار کردند و به توافقی برای غارت نفت سوریه دست یافتند.

این منابع تأکید کردند، بر اساس این توافق، مزدوران آمریکا، فرآورده‌های نفتی غارت شده از سوریه را در اختیار عناصر تروریستی جبهه النصره قرار خواهند داد. این حجم از فرآورده‌های نفتی، روزانه بالغ بر ۱۶۰ تن خواهد بود.

به گفته این منابع، این توافق پس از چند نشست بین عناصر وابسته به آمریکا و سرکرده‌های تحریرالشام در نزدیکی شهر «منبج» در شمال شرق حلب حاصل شده است. بر اساس این توافق، مزدوران آمریکا این مقدار فراورده نفتی را به شرکت «وتد» تحویل خواهند داد که تحت مدیریت «ابومحمد الجولانی» سرکرده النصره قرار دارد.

این منابع خاطر نشان کردند، بر اساس توافق مذکور، عناصر وابسته به آمریکا، فرآورده‌های نفتی از میادین نفتی واقع در شمال شرق رود فرات را در اختیار تروریستها قرار خواهند داد و از این منطقه از سوریه، با تانکر به ریف ادلب منتقل خواهد شد.

مناطق تحت اشغال تحریرالشام در استان ادلب، با کمبود شدید فرآورده‌های نفتی روبروست. این ائتلاف تروریستی، به هیچ کس اجازه نمی‌دهد سوخت وارد این استان کند، به جز اینکه این مسئله، تحت نظارت شرکت وتد قرار داشته باشد.

اشغالگران آمریکایی نیز میادین نفت و گاز سوریه در استانهای دیرالزور را تحت اشغال خود دارند و به بهانه مبارزه با عناصر داعش، پایگاههایی را به صورت غیر قانونی در این استانها، احداث کرده‌اند. این پایگاهها بیشتر برای قاچاق نفت سوریه به کردستان عراق یا ادلب استفاده می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    کشوری بنام ترکیه وجود ندارد. آنجا خاک اشغال شده ایران است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس