کد خبر 1337502
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
مناقشه اوکراین و امنیت شکننده انرژی اروپا

تشدید تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین برای اروپا که هم اکنون نیز با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، پیامدهای بسیاری در پی خواهد داشت.

به گزارش مشرق، همزمان با تشدید تنش‌ها درباره مناقشه اوکراین، اتحادیه اروپا تهدیدهایی را علیه روسیه مطرح می‌کند، اما موضوع اوکراین چه معنایی می‌تواند برای اروپا داشته باشد.

سران اتحادیه اروپا اخیرا از اعمال تحریم علیه روسیه سخن به میان آورده اند، اما این امر برای کشورهای اروپایی نیز تبعاتی به همراه خواهد دشات.

به گزارش «انرژی مانیتور»، در صورت تشدید تنش‌ها با روسیه، اروپا خود را در تضاد مستقیم با بزرگترین تامین کننده انرژی اش خواهد دید.

بیشتر بخوانید:

مواضع کشورهای مختلف در قبال بحران اوکراین

بازار انرژی قاره اروپا که در حال حاضر تحت محاصره قرار گرفته است می‌تواند اختلالات کوتاه مدت عرضه گاز را مدیریت کند، اما انتقال انرژی می‌تواند راه حلی بلندمدت ارائه دهد.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، مدعی است که احتمال تهاجم روسیه را به اوکراین در ماه فوریه «احتمالی مشخص» می‌داند، اما این در حالی است که روسیه بارها تاکید کرده تصمیمی برای حمله به اوکراین ندارد.

علاوه بر صلح در اروپای شرقی، موضوع دیگری که در این میان مطرح است، امنیت انرژی اروپاست.

تشدید تنش‌ها با بزرگترین تامین کننده گاز اتحادیه اروپا، این نگرانی را ایجاد کرده است که کرملین ممکن است صادرات انرژی به اروپا را در صورت مواجهه با تحریم‌های احتمالی محدود کند.

اروپا در حال حاضر خود را در تنگنای یک بحران انرژی می‌بیند و قسمت گاز در ماه‌های اخیر در اروپا به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

کارشنناسان هشدار داده اند که این افزایش بها مقطعی نبوده و احتمالا تا سال ۲۰۲۵ قیمت‌ها همچنان بالا خواهند ماند.

علاوه بر این برآورد شده که در صورت تشدید سرمای هوا در ماه‌های فوریه و ملارس، احتمال خاموشی وجود دارد.

پایگاه «اس پی گلوبال»، نیز هشدار داده «هر گونه درگیری که بر عرضه گاز به اروپا تأثیر بگذارد می‌تواند پیامدهای منفی بر قیمت برق، کربن و زغال سنگ داشته باشد.»

اوکراین پیش از این یک پایانه کلیدی در سیستم انرژی اروپا بود، اما امروزه کمتر اینگونه است؛ در دهه ۱۹۹۰، بیشتر گازی که روسیه به اروپا صادر می‌کرد، از اوکراین عبور می‌کرد، اما روسیه از آن زمان مسیرهای خود را از طریق خط لوله یامال-اروپا از طریق بلاروس و لهستان، خطوط لوله بلو استریم و ترک استریم به ترکیه، و خط لوله نورد استریم یک به آلمان (نورد استریم دو در انتظار صدور مجوز است) متنوع کرده است.

این امر انتقال گاز از طریق اوکراین را بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۲۱ حدود ۷۰ درصد کاهش داد؛ اوکراین دیگر یک گره کلیدی در سیستم انرژی اروپا برای گاز روسیه نیست.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 3
    ايران دومين دارنده ذخاير گازي و چهارمين يا پنجمين دارنده ذخاير نفتي جهان است.ايران به تعبيري نزديك ترين منبع تامين انرژي به قاره اروپاست.چرا از اين ظرفيت بي نيظير كشور براي گسترش اقتصاد و افزايش حوزه نفوذ كشورمان استفاده نمي شود؟آيا در نابودي و هدر رفت اين فرصت هم بايد ردپاي تزار گردن كلفت روسيه را جستجو كنيم؟ پس سياست نه شرقي و نه غربي چه شد؟!!!!
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    2 3
    باید روسیه یک دولت مردمی در این کشور ایجاد کند حتی با توسل به زور هم که شده باشد اما نباید این کشور را اشغال کند فقط دولت مردمی برپا نماید یا همان یانکویچ که برخاسته از رای ملت بود را برگرداند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس