غرب اهداف تحریک‌آمیزی را در اوکراین دنبال می‌کند

وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی امروز به همتای آمریکایی گفت کارزار تبلیغاتی واشنگتن و متحدانش درباره حمله ادعایی روسیه به اوکراین، اهداف تحریک‌آمیزی دارد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در ۱۲ فوریه (امروز) به ابتکار طرف آمریکایی خبر داد.

طبق بیانیه این وزارتخانه، لاوروف در این تماس تاکید کرد که کارزار تبلیغاتی ایالات متحده و متحدانش در مورد "حمله روسیه" به اوکراین، اهداف تحریک‌آمیز را دنبال و مقامات کی‌یف را به خرابکاری در توافقات مینسک و تلاش‌های مضر برای حل "مشکل دونباس" با زور تشویق می‌کند.

لاوروف در ادامه در اشاره به پیشنهادات امنیتی مسکو به غرب برای کاستن از تنش‌ها گفت: واکنش واشنگتن و بروکسل به پیش‌نویس معاهده آمریکا و روسیه و توافقنامه با ناتو در مورد تضمین‌های امنیتی ارائه شده توسط ما، مفاد کلیدی ما را که در درجه اول در مورد عدم گسترش ناتو و عدم استقرار سامانه‌های تسلیحاتی ضربتی در نزدیکی مرزهای روسیه است، نادیده می‌گیرد.

وی تاکید کرد: «این موضوعات در مرکز ارزیابی ما از اسناد دریافتی از آمریکا و ناتو قرار خواهد گرفت که به اطلاع همکاران خواهد رسید». سرگئی لاوروف در ادامه، غیرقابل قبول بودن اقداماتی را یادآور شد که تعهدات اتخاذ شده در بالاترین سطح در مورد تقسیم ناپذیری امنیت در منطقه یورو آتلانتیک را نقض می‌کند. طبق اعلام وزارت خارجه روسیه، دو وزیر خارجه همچنین در این تماس به برخی از موضوعات مهم روابط دوجانبه پرداختند.

طبق گزارش‌ها، بلینکن هم خطاب به لاوروف با تکرار تهدیدات همیشگی گفت، اگر مسکو مسیر تجاوز را دنبال کند و به اوکراین حمله دیگری کند، با پاسخ قاطع، عظیم و متحد فراآتلانتیک مواجه خواهد شد.   وزیر خارجه آمریکا پیش از این تماس و در ادامه ادعاهای غرب و بخصوص مقام‌های آمریکایی درباره قریب‌الوقوع بودن حمله روسیه به اوکراین، به خبرنگاران در فیجی گفت که اگر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه واقعاً علاقه‌مند به حل و فصل تشدید بن‌بست از طریق دیپلماسی باشد، واشنگتن آماده است نقش خود را ایفا کند، اما در صورت حمله مسکو، تحریم‌های اقتصادی را به سرعت اعمال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او سپس با بیان این که از لاوروف درباره پاسخ روسیه به پیشنهادهای آمریکا برای حل بحران سوال خواهد کرد، افزود: «ما تاکنون تنها شاهد تشدید تنش از سوی مسکو بوده‌ایم. این یک لحظه مهم است: ما برای هر اتفاقی که بیفتد، آماده‌ایم».

قرار است امروز همچنین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی به ابتکار واشنگتن با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند. پیش از این، کاخ سفید اعلام کرد که قرار است بایدن با تعدادی از متحدان از جمله با سران آلمان و فرانسه و همچنین سران ناتو و اتحادیه اروپا تماس تلفنی داشته باشد تا درباره وضعیت اوکراین و تنش‌ها با روسیه گفت‌وگو کند.

طی هفته‌های اخیر مقام‌های ارشد آمریکای و برخی متحدانش از قبیل انگلیس بارها ادعای تدارک روسیه برای حمله به اوکراین را مطرح کرده‌اند و همزمان اقدامات تحریک آمیزی از قبیل ارسال سلاح به اوکراین و همچنین اعزام نیروهای نظامی ناتو به لهستان و برخی دیگر از کشورهای شرق اروپا را انجام داده‌اند. مقام‌های واشنگتن و متحدانش همچنین درباره عواقب شدید حمله ادعایی روسیه به اوکراین از قبیل «تحریم‌های بی‌سابقه» کشورهای غربی علیه روسیه هشدار داده‌اند اما مقام‌های ارشد مسکو ضمن رد این ادعاها اعلام کرده‌اند که روسیه قصدی برای حمله به اوکراین ندارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس