توافق «ماکرون» و «شی» پیرامون مذاکرات وین

دولت پاریس مدعی است که سران فرانسه و چین روی افزایش تلاش ها برای به ثمر رسیدن مذاکرات وین اتفاق نظر دارند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، کاخ الیزه در بیانیه ای که امروز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و شی جینپینگ همتای چینی درباره لزوم افزایش تلاش های مشترک در راستای حصول توافق هسته ای با ایران، اتفاق نظر دارند.

این در حالی است که «وانگ کان» نماینده چین در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین همزمان با ازسرگیری مذاکرات از سه شنبه هفته پیش، گفته بود طرفین گفتگوها باید بیش از پیش به نظرات ایران درباره بسته نهایی گوش کرده و به حقوق مشروع و مطالبات معقول این کشور بها دهند.

وی همچنین خواستار آن شده بود که همه طرفین قدر پیشرفت‌هایی را که به دشواری حاصل شده، بدانند و روی حل مسائل باقی مانده از جمله رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های اقتصادی تمرکز کنند تا به این ترتیب، به اجماع نظر بیشتری در راستای تسریع حصول توافق برسند.

چین از همان ابتدا هم به رغم فوریتی که برای پیشبرد مذاکرات وین احساس می‌شد، با تعیین ضرب‌الاجل های ساختگی مخالف بود و می‌گفت صرفاً صدور بیانیه کافی نیست و رفع تحریم‌های ضد ایرانی باید فرایندی محسوس باشد.

علاوه بر این، طرفین غربی درحالی سعی می کنند گفتگوهای جاری را مذاکرات برجامی جلوه دهند که ایران پیشتر گفته بود یک بار برای همیشه درباره برجام مذاکره کرده و کلید بازگشت آمریکا به توافق ۲۰۱۵ هم برچیدن کامل همه تحریم ها و ارائه تضمین مبنی بر عدم عهدشکنی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    باید به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات فرسایشی و تمام تعهدات هسته‌ای برجامی را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حال تعلیق در خواهیم آورد و چنانچه تا شش ماه دیگر این سیاست قطعی نظام محقق نشود از برجام خارج خواهیم شد و صرفاً به مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن خواهیم پرداخت.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.»
  • آریا IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 0
    محض رضای خدا ، چرا یکی از مسیولین این سوال مهم را پاسخ نمیده که وقتی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به وضوح اعلام می کنند که رییس جمهور بعدی آمریکا دوباره از برجام خارج خواهد شد ، ما واقعا سر چه چیزی داریم مذاکره می کنیم ؟ این قرارداد از ابتدا در مورد تکالیف و حقوق ما توازنی نداشت چون ما باید کلی کار انجام می دادیم درحالیکه آمریکا فقط قرار بود بعضی کارها را انجام ندهد !!! چه برسد به الآن که خود آمریکایی ها با اکثریت قاطع در مجالس قانونگذاری شان برجام را تخطئه و رد می کنند !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس