کد خبر 1340779
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
تأکید رئیس جمهور عراق بر گفت‌وگوی جدی اربیل-بغداد

رئیس جمهور عراق در واکنش به بروز اختلافات بین بغداد و أربیل درباره صادرات نفت و گاز، بر ضرورت گفت‌وگوی جدی اربیل و بغداد تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق روز پنجشنبه (امروز) در واکنش به صدور رأی دادگاه فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن مصوبه دولت منطقه کردستان درباره نفت و گاز، خواستار گفت‌وگوی فوری و جدی بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان شد.

بنابر گزارش خبرگزاری عراق (واع)، صالح در بیانیه‌ای تأکید کرد که تعلل محافل سیاسی در سال‌های گذشته برای تصویب قانون نفت و گاز باعث به وجود آمدن این مشکلات و بحران‌ها شده و ما را به این نقطه حساس رسانده که امروز با تبعات آن مواجه هستیم.

وی افزود که آغاز یک گفت‌وگوی جدی و فوری بین دولت فدرال و دولت منطقه کردستان به منظور یافتن مکانیزم واقعی و تضمن‌کننده اجرای حکم دادگاه فدرال ضروری است به گونه‌ای که حقوق قانونی منطقه کردستان و سایر عراقی‌ها به واسطه استفاده از عایدات آن برای تمامی شهروندان به دور از هر گونه فساد و سوء مدیریت، تضمین شود.

رئیس جمهور عراق همچنین از پارلمان این کشور خواست تا لایحه معوقه نفت و گاز را بررسی و متون آن را تکمیل کرده و یا اینکه قوه مجریه لایحه جدیدی ارائه کند.

دادگاه فدرال عراق در نشست روز سه‌شنبه خود به بررسی پرونده  صادرات نفت منطقه کردستان عراق بدون هماهنگی دولت مرکزی پرداخت و طی حکمی اعلام کرد که قانون نفت و گاز منطقه کردستان عراق، خلاف قانون اساسی کشور است.

منطقه کردستان عراق سالهاست با وجود مخالفت بغداد، اقدام به صادرات نفت خام از طریق ترکیه می‌کند که با واکنش دولت مرکزی و قطع حقوق کارمندان این منطقه و کاهش سهم اربیل در بودجه دولت مرکزی همراه شد. بر اساس گزارش‌های موجود، اربیل عملاً کنترل صنعت نفت را در اختیار ترکیه قرار داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس