انبارلویی نمایه

وقتی آمریکا جنگ شناختی راه می‌اندازد، ابزارش را هم دارد. به‌عنوان‌مثال حجاریان فردی به‌ظاهر انقلابی در دهه ۵۰ است که پس از پیروزی انقلاب در نهادهای امنیتی بالا می‌آید.

سرویس سیاست مشرق- انتشار بیانیه زعمای اصلاح‌طلب در مجمع روحانیون مبارز هم‌زمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با واکنش گسترده در رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور همراه شد. سران جبهه اصلاحات در آن اطلاعیه نوشته‌اند که امروز جامعه با بحران‌های بزرگی در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و بین‌المللی روبه‌رو است. نویسندگان بیانیه خاطرنشان کرده‌اند که پس از انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی رفته‌رفته هم از «اسلام» فاصله گرفته‌ایم و هم از «جمهوریت»! خط امامی‌های سابق در انتهای اطلاعیه خود با دادن کدهایی چون «صلح» گفتگو با آمریکایی‌ها را تنها راه‌حل سیاسی قلمداد کرده‌اند.

 پیش‌ازاین قرار بود محمد خاتمی لیدر جبهه اصلاحات بیانیه‌ای تحلیلی درباره راهبردهای اصلاح‌طلبان در آینده صادر کند. به اعتقاد بسیاری اطلاعیه مجمع روحانیون نسخه تعدیل‌شده از همان متن خاتمی است که بنا به دلایلی از انتشار عمومی آن خودداری شده است. سطح بیانیه چپ‌ها به حدی پایین است که یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی بیانیه مجمع را بیانیه مجمع روحانیون سابقاً مبارز خوانده است.

محمدکاظم انبارلویی عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی در نقد اصلاح‌طلبان به «مشرق» می‌گوید: چپ‌ها دچار تغییرات فکری اساسی شده‌اند. برخی از آن‌ها از همان ابتدای انقلاب نیز باورهای ضدآمریکایی نداشتند؛ برخی دیگر به‌مرور استحاله شدند! به باور سردبیر سابق روزنامه رسالت، چپ‌های ستادی در جنگ ترکیبی دشمن شده و به اسارت فکری درآمده‌اند. انبارلویی در گفتگوی تفضیلی به آسیب‌شناسی چپ و ماهیت اندیشه پیرو خط امام (ره) پرداخته است. مشروح این گفتگوی جذاب و تاریخی ر ا در ویژه‌نامه نوروزی مشرق خواهید خواند.

چپ‌ها زمان امام تقیه می‌کردند/ مجمع روحانیون مبارز ولایت فقیه را قبول ندارد/ اصلاح‌طلبان در جنگ ترکیبی به اسارت دشمن درآمدند / خاتمی گفتگوی سیاسی با عسگراولادی را قطع کرد!

در ادامه بخش‌هایی از روایت محمدکاظم انبارلویی از خط امامی‌ها را می‌خوانید:

** چپ در ادبیات سیاسی جهان یک مختصاتی دارد، اولین مختصات چپ ضد امپریالیستی بودن آن است. دومین مختصات چپ عدالت‌خواهی است و سومین آن نگاه ضد سرمایه‌داری به‌عنوان یک پدیده ضد انسانی است، چپ در دنیا این‌طور معنی و تفسیر می‌شود.

** در ایران چپ یک ویژگی دیگری هم پیدا می‌کند، یعنی علاوه بر ضد امپریالیست بودن و ضد سرمایه‌داری بودن و عدالت‌خواهی؛ چپ مسلمان نیز هست (درواقع ادعا می‌کند که مسلمان است) اگر این تعریف را بپذیریم تمام گروه‌های چریکی و مبارزات قبل از انقلاب که مدعی مبارزه با امپریالیسم داشتند، مدعی مبارزه با سرمایه‌داری و عدالت‌خواهی بودند و نماز می‌خواندند، این‌ها چپ محسوب می‌شدند.

**جریان آقای بهزاد نبوی هم که یکی از همین گروها بودند که بعداً مجاهدین انقلاب را تشکیل می‌دهند، این‌ها خودشان را چپ می‌دانستند؛ اما سؤال آن است که این‌ها چرا دچار دگردیسی شدند؟ پاسخ به این سؤال نیاز به بررسی یک امتداد تاریخی دارد. دولت موسوی توسط چپی‌ها گفتمان سازی می‌شد. آن‌ها ظاهراً اعتقاد داشتند که ضد امپریالیست‌اند عدالت‌خواهی دارند و درون گفتمان امام (ره) حرکت می‌کردند.

** چپ‌ها مسائلی مانند ولایت مطلقه فقیه را زمان امام (ره) در ظاهر پذیرفته بودند؛ اما در باطن قبول نداشتند و زمان امام هم تقیه کردند و حرفی نزدند. امام که رفت این‌ها به‌تدریج آمدند دیدگاه‌های خودشان را مطرح کردند. در ابتدا گفتند که ما ضد امپریالیست نیستیم و مشکلی با آمریکایی‌ها نداریم، افرادی مثل عباس عبدی درباره تسخیر سفارت اظهار پشیمانی کرده و ضد امپریالیست شدند. در این دگردیسی از گفتمان ضدآمریکایی شیفت کردند به سمت موافقت با امپریالیست. نوع زندگی این‌ها نشان می‌دهد که حتی عدالت‌خواه هم نبودن؛ بلکه کاسب بودند. الآن هم بعضی‌هایشان ازنظر مالی، سرمایه‌داری هستند، البته همه‌شان را نمی‌گویم، اما جو غالبشان است.

** در دهه اول انقلاب، چون گفتمان سوسیالیستی غالب بود، آن‌ها چپ سوسیالیست بودند، بعد از فروپاشی شوروی که یک طوفان فکری در جهان به وجود آمد، این جریان در گفتمان لیبرالیسم و بعد هم به دام نئولیبرالیسم دچار شدند. جالب آنکه این جریان با برخی گروه‌ها مرزبندی خیلی حاد سیاسی هم داشتند، اما آن مرزبندی‌ها را برداشتند، برای مثال با کارگزاران و اصلاح‌طلب‌ها جمع نمی‌شدند، اما جمع شدند، یا مثلاً با راست تجدیدنظرطلب جمع نمی‌شدند، اما به‌تدریج جمع شدند. چپ‌ها نسبت خودشان را با نظام معلوم نکردند، نسبت خودشان را با امام معلوم نکردند و نمی‌کنند، اما نسبت خودشان را با امریکا خیلی صریح عنوان کرده‌اند.

** جنگ شناختی سه راهبرد اصلی دارد، در جنگ هیبریدی باید تعیین می‌کنند مردم چگونه فکر کنند، به مردم می‌آموزند که چگونه افکار قبلی خودشان را تغییر بدهند و درنهایت آنکه ادراکات رهبران باید تغییر کند، در ایران قسمت سوم عملیاتی شده و این را بارها مقام معظم رهبری در تشریح جنگ تذکر داده‌اند. در دو فتنه ۷۸ و ۸۸ بخشی از کسانی که چپ بودند در جنگ شناختی کم آوردند، جزو اسرای آمریکایی‌ها شده و رودررو انقلاب قرار گرفتند.

چپ‌ها زمان امام تقیه می‌کردند/ مجمع روحانیون مبارز ولایت فقیه را قبول ندارد/ اصلاح‌طلبان در جنگ ترکیبی به اسارت دشمن درآمدند / خاتمی گفتگوی سیاسی با عسگراولادی را قطع کرد!

** یک ظرفیت فزاینده در متن انقلاب هست که ما با این ظرفیت نه‌تنها خودمان را حفظ کردیم، بلکه دامنه نفوذ خودمان را تا مدیترانه و تا ۵ قاره جهان به لحاظ فکری تسری دادیم و اگر بخواهیم دوباره برگردیم به بحث اول، چپ واقعی ما هستیم. (به عبارتی آن‌ها چپ تقلبی هستند) چپ واقعی ضد امپریالیسم، ضد سرمایه‌داری، عدالت‌طلب و البته دین‌دار است، دین‌دار واقعی به آن معنا که با ظلم کنار نمی‌آییم، این‌ها (اصلاح‌طلبان) به‌راحتی می‌گویند کنار بیاییم، نه اینکه تنها کنار بیاییم، بلکه تسلیم شویم، ما در چهل و سومین سال انقلاب شاهد ریزشی هستیم در اندازه همین بیانیه‌ای که نقدش را من چند روز پیش مطرح کردم (بیانیه مجمع روحانیون مبارز) اما رویش‌ها و جوشش‌هایی در این انقلاب بوده که اصلاً شبیه به معجزه است، مثلاً معجزه حاج قاسم یا پدیده شهید حججی، جهان مبهوت چنین پدیده‌ای است، فردی که با دست خالی رفته ارتش ناتو را در منطقه شکست داده و آن‌ها حتی از پیکر پاره‌پاره او هم هنوز می‌ترسند.

** وقتی آمریکا جنگ شناختی راه می‌اندازد، ابزارش و حتی. نفوذی‌اش را هم دارد. به‌عنوان‌مثال حجاریان فردی به‌ظاهر انقلابی در دهه ۵۰ است که پس از پیروزی انقلاب در نهادهای امنیتی بالا می‌آید. من او را به‌خوبی می‌شناسم الآن اهل نماز و روزه است، اگر روضه امام حسین (ع) بیاید گریه می‌کند اما ساخت ذهنی او محصول دکتر حسین بشیریه است و چپ می‌رود، راست می‌آید می‌خواهد اثبات کند این نظام محتوم است به سمت سکولاریزم.

چپ‌ها زمان امام تقیه می‌کردند/ مجمع روحانیون مبارز ولایت فقیه را قبول ندارد/ اصلاح‌طلبان در جنگ ترکیبی به اسارت دشمن درآمدند / خاتمی گفتگوی سیاسی با عسگراولادی را قطع کرد!

** در جریان جنگ ترکیبی دچار ده تاکتیک و تکنیک دشمن هستیم که در چهل سال اخیر در کشور عملیاتی شده، ارتش رسانه‌ای امریکا بیش از ۲۶۰ کانال تلویزیون بالای سر ما دارند و آن‌ها برنامه اجرا می‌کنند، رادیو بی‌بی‌سی، به‌صورت سنتی از صدسال قبل دارد علیه ما توطئه می‌کند و این فن‌ها در رابطه با گردش اطلاعات بین نخبگان و گردش اطلاعات میان مردمم، مدام اخلال می‌کند. وقتی اطلاعات در ذهن شما مختل شد تحلیل‌های شما متفاوت می‌شود.

**در بزرگان جریان اصولگرا، مثل آقای مرحوم عسگری اولادی تا آخرین لحظه همیشه بحث این مطرح می‌شود که با چپ واقعی و خط امامی بنشینیم و حرف بزنیم. ما راهی جز گفتگو نداریم، خود منطق انبیا و اولیا، منطق امام حسین در عاشورا هم همین بود، منطق علی ابن ابیطالب در جنگ صفین، در جنگ نهروان همین‌گونه بوده است. آقای عسگراولادی در دوره‌ای گفتگوی پنهان با آقای سید حسن خمینی؛ محمد خاتمی؛ موسوی‌خوئینی‌ها داشت، من در جریان مکاتباتشان بودم، این‌ها اصلاً رسانه‌ای نشد و جالب این است که گفتگو از طرف آن‌ها قطع شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    درود بر خا تمی
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      5 1
      هرکی نمیخاد جمع کنه از ایران بره
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      15 15
      اصلاح طلبان عامل اصلی بحران های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور در سالهای اخیر هستن و باید پاسخگوی وضع موجود باشند و عوامفریبی نکنند.
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      10 36
      افساد طلبان 8 سال مملکت را شخم زدند و زمین سوخته و خزانه خالی تحویل دادند حالا فقط باید سکوت کنند.
    • UA ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      9 2
      یکی از دلایل فتنه ۸۸ چون آقای احمدی نژاد در رای گیری رکورد را شکست و خاتمی به حاشیه برده شد چنین گرد و خاکی به راه انداختند
    • علی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      4 8
      وهمچنین درود بر تو.درود بر میر حسین. درود بر رقیب ناکام آرائ باطله.ودر نهایت درود بر روحانی و ظریف .ودرودی بلند بالا بر برجام.!!!!
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    17 9
    کوردلان اصلاح طلب آزاد سازی کلیه اراضی ساحلی ایران را ببینند. کاهش چشمگیر دلار و ارزانی کالاها و قدرت خرید مردم را ببینند. تا کور شود هرآنکه نتواند دید.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      3 5
      ارزانی؟؟ کجا خرید میکنی؟؟آدرس بده ما هم بیایم
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    24 2
    باید تا دولت انقلابی بر سرکار است همه شان را کنترل کرد و از شرشان خلاص شد.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    19 2
    فقط آیت ا.. خلخالی ( ره) حریف این افساد طلبان میشد. حیف از ایشان استفاده نشد.
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      0 2
      چرا استفاده نشد؟
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
      6 3
      خلخالی خودش رو ا.... طلب معرفی میکرد.دخترش هم الان اون ور اب با بذداشتن حجاب حقوق بشری شده.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    13 3
    سفرهای رییس جمهور محبوب به مسکو و قطر و مذاکرات غرور آفرین تیم مذاکره کننده به دنیا اقتدار ایران را نشان داد.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    12 3
    اگر مصلح و درستکار هستید جلو تتلو را بگیرید . دارد جوانها را نابود می کند. اگر نه شما هم در گناهان او شریک هستید.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    7 1
    چپ ها همیشه چپگی راه رفته اند . تقیه توی حکومت اسلامی و در دامن اسلام در حالیکه هیچ خطری انسان را تهدید نمی کند اصلا معنی ندارد اسم این کار تقیه نیست ، نفاق است .
  • علیرضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 4
    این آقای انبارلویی و تیپ روزنامه رسالتیا فکر میکنن نستجیر بالله .....همه رو بد میدونن خودشون رو خوب و عاری از خطا و اشتباه و لغزش
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 0
    باید توجه داشت که جریان فاسد لیبرال موسوم به اصلاحات و کارگزاران و اعتدال تک چشمِ دجال نشان،اموال حاصل از مفاسد اقتصادی،ارتشاء و پولشویی را به حساب پادوهای محفلی واریز و همگی از آن ارتزاق میکنند،احمقانه است که فکر کنیدمافیای سیاسی اقتصادی یهودی بهایی، هفت تپه خوزستان،آلومنیوم هرمزگان،۶۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور ،۶۰ تن ذخایر طلا و... را فقط به یک پادو ستاد انتخاباتی میر حسین یهودی یا امثال او بخشیده باشند. تنها دستاورد لیبرالها تشکیل مافیا و ایجاد اربیتال یا ابری از فساد در همه زمینه هاست شما دقیقا نمیتوانید فساد یک فرد را مشخص کنید،ابلیسهای جهود مسلک پذیرش سلطه خود توسط مردم را فرض و واجب میدانند!!!
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 8
    جسارتا زن و بچه شما هم در سطح زن و بچه کارگران زندگی میکنند؟
  • مهران IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    8 1
    با سلام البته یک قلم از خصوصیات چپی‌ها را وا انداختید و آن خیانت ورزی آنها به کشور و انقلاب می‌باشد. آنها عملا بازوی آمریکا و اسراییل برای براندازی نظام در کشور هستند.
  • Robert FR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 1
    ما اگر در فرانسه بعنوان شهروند فرانسوی برای حق خودمان تقاضایی کنیم ، جواب میشنوی : یا فرانسه را درست داری و یا از اینجا برو در صورتی که من یک شهروند فرانسوی هستم ، بنابراین کوتاه نیایید
  • دكتر محلاتى FR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 1
    هم غزه ، هم لبنان ! و هم تمام کشورهای حوزه تمدنی ایران زمین ! اتحادیه اروپا را میشناسید ؟. حالا بیا اتحادیه کشورهایی مشترک المنافع از استانهای سابق ایران زمین را دور هم جمع کنیم زیر چتر ایران زمین ! و یا بهتر تمام استانهای سابق به زیر بال مادر ایران بیایند ! ایا مشرق این سخن حق را مُدِرِيت خواهد كرد ؟
  • خسرو IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    1 0
    سلام. من بارها در ذیل نوشته های "مشرق" و همچنین "تسنیم" نوشتم که چرا اصلاح طلبان و نئولیبرال ها را "چپ" می نامید. در این نوشته به قلم سردبیر روزنامه رسالت، دیدم ایشان هم به درستی اشاره کرده، هرچند حزب ایشان یعنی موتلفه کم خطا نداشته است. به هر حال، آقای انبارلویی به درستی می گوید که اصلاح طلبان چپ نیستند و چپ واقعی دارای ویژگی های زیر است: "ضد امپریالیست است، عدالتخواه است، و ضد سرمایه داری است". البته ایشان "مسلمان بودن" را هم می افزاید که کاملا اشتباه است. مثلا مگر دولت انقلابی و چپگرای کوبا مسلمان است؟! به اعتقاد من همان سه ویژگی کافی و جهان‌شمول است. اصلاح طلبان و کلا نئولیبرال ها در واقع "دست راستی" هستند. امیدوارم روزنامه های مشرق، تسنیم و مشابه آنها، دست از انتساب چپ‌گرایی به نئولیبرال اعم از اصلاح طلبان و غیره بردارند.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    9 0
    البته کسی بدون ولایت وحتی بدون خدا نیست بعضیها ولایت شیطان بزرگ را بردوش میکشند همانها که باولایت فقیه مخالف وفتنه بر ضدان بپا میکنند وولایت شیطان را با عبا وعمامه یدک میکشند مثل خاتمی ملعون
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    به نظر من فقط راه نجات قاطعیت در مواجهه با جبهه غرب شیطان پرستان است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس