حمله غافلگیرکننده و اهداف اصلی؛ پیش‌بینی سناریوی حمله روسیه به اوکراین

روزنامه گاردین انگلیس تحلیلی را منتشر کرد که در آن سناریوی حمله روسیه به اوکراین و برنامه‌هایی که ممکن است اجرا شود و پیامدهای احتمالی آن پیش بینی شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه گاردین انگلیس در این تحلیل آورده است: ممکن است روسیه از برتری خود در نیروی هوایی، دریایی و زمینی برای حمله به اوکراین از چند محور استفاده کند و پیش بینی می‌شود که از شمال شرق و از منطقه دونباس در شبه جزیره کریمه در جنوب به اوکراین حمله کند.

ممکن است نیروی زمینی حمله غافلگیر کننده‌ای را از بلاروس با پشتیبانی هوایی انجام داده و به سمت جنوب برای کنترل بر کی‌یف، پایتخت اوکراین حرکت کنند و در این صورت ارتش اوکراین که محاصره شده مجبور به عقب نشینی شود. هدف اصلی تسلیم سریع دولت اوکراین و کنار گذاشتن رهبران منتخب خواهد بود. اهداف اصلی شامل کاخ ریاست جمهوری، پارلمان، وزارتخانه‌ها و رسانه‌ها و میدان نیزالیزنوستی(Nezalezhnosti) است که جایگاه نمادین انقلاب‌های حامی دموکراسی در اوکراین است.

درباره خسارت‌های احتمالی آمریکا برآورد کرده که حملات توپخانه‌ای و موشکی، بمب و درگیری‌های زمینی به کشته شدن ۵۰ هزار غیرنظامی منجر شود و در صورت ادامه جنگ این تعداد بیشتر خواهد شد. احتمالاً صدها هزار تن از منازلشان فرار کنند و این مساله اروپا را در معرض وضعیت فوق العاده انسانی و حرکت گسترده پناهجویان قرار دهد.

همچنین ممکن است به نقض سنگین حقوق بشر و جنایت‌هایی مثل استفاده از سلاح شیمیایی همانطور که در سوریه رخ داد، منجر شود. مسؤولان انگلیسی فاجعه هولناکی را پیش بینی می‌کنند.

به گفته تحلیلگران، حمله روسیه ممکن است محدود باشد یا اینکه خطر کمی داشته باشد مثلا برای سیطره بر مناطقی در شرق اوکراین و دونباس منتهی شود. به ویژه اینکه مسکو برای به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک تلاش می‌کند. روسیه احتمالاً همچنین برای سیطره بر بندر ماریوپل در دریای آزوف و اودسا در دریای سیاه و ایجاد پل زمینی تا شبه جزیره کریمه تلاش کند.

شکست نیروهای مسلح اوکراین آسان نخواهد بود و ممکن است بسیاری از غیرنظامیان نیز وارد جنگ شوند. آمریکا و انگلیس مسلح کردن نیروهای مقاومت را بعید ندانستند همانطور که در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی این اتفاق افتاد. مسؤولان انگلیسی پیش بینی می‌کنند که باتلاقی به وجود بیاید که خروج از آن دشوار باشد و خسارت‌های بزرگی به روسیه وارد شود. در صورت وقوع چنین سناریویی مردم روسیه علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور شورش می‌کنند.

در این تحلیل همچنین همانطور که مقامات جهانی گفته‌اند درباره تحرکات غرب و حمایت نظامی از اوکراین و تحریم روسیه در صورت حمله صحبت شده و به پیامدهای فاجعه بار علیه اقتصاد جهانی به ویژه افزایش قیمت انرژی و کاهش واردات گندم اشاره شده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    5 3
    پوتین بارها گفته ورود اولین نظامی ناتو به اوکراین بمعنای اعلام جنگ به روسیه خواهد بود و احتمال جنگ دور از عقل نیست چون حرف پوتین هم منظقی وهم عقلانی است همان حرفی که ایران به عراق گفته بود اگر داعش به 40 کیلومتری مرز ایران نزدیک شود ایران به عراق حمله خواهد الان ان داستان تکرار می شود چیز عجیبی رخ داده ؟!!!
    • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
      2 1
      نگفتیم به عراق حمله میکنیم گفتیم در اونصورت داعش رو در عراق از ایران میزنیم.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    2 3
    روسیه براحتی می تواند با سرنگونی دولت و نابودی ارتش اوکراین در صورت عدم تمکین ارتش اوکراین جنگ داخلی سوریه را در اوکراین تکرار کند
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    5 0
    خارکف پایتخت اوکراین یا اوکراین شرقی باید بشود و این کشور به فدراسیون تبدیل گردد
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    3 1
    تنها راهکار برای روسها 1- تصرف کیف 2- در صورت ناتوانی گزینه 1 جدایی کامل بخش شرقی اوکراین از بخش غربی اوکراین است نه جدایی دونباس اینطوری باقی روسها در داخل خاک اوکراین در اقلیت واقع می شوند اما اگر منطقه دونباس هم در خاک اوکراین باقی بماند روسها در این کشور حایز اکثریت جمعیت می شوند استقلال دونباس سم مهملکی برای روسیه است و هرکس این پیشنهاد را می دهد علیه منافع روسیه دارد نظر می دهد روسیه باید شورشیان را در گام اول از کاخ ریاست جمهوری کیف بیرون باید بیندازد و در مرحله بعد دولت موقت در این کشور اعلام نماید بعد برگزاری انتخابات سالم از این کشور خارج شود
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    4 2
    بیست درصد قومیت اوکراین روس هستند و علاوه براین 45 درصد به زبان روسی حرف می زنند پس ارتش روسیه لازم نیست در روی زمین با ارتش اوکراین بجنگد و کافی است فقط پشتیبانی هوایی انجام دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس