آمده گسترش همکاری با قزاقستان هستیم

رئیس کل گمرک ایران در دیدار با همتای قزاقستانی از آمادگی گمرک کشورمان برای افزایش همکاری‌ها و انجام توافقات دوجانبه در راستای تسهیل تجارت فیمابین خبرداد.

به گزارش مشرق، رئیس کل گمرک ایران در دیدار با همتای قزاقستانی خود ضمن اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه مناسبات اقتصادی و مبادلات تجاری با کشورهای منطقه، آمادگی گمرک کشورمان را برای افزایش همکاری‌ها و انجام توافقات دوجانبه در راستای تسهیل تجارت فیمابین اعلام کرد.

علیرضا مقدسی در ملاقات با "علی آلتین بایف" رئیس کل کمیته درآمدی دولتی قزاقستان که به همراه خانم بایزیاسروا روشن مختار وونا، معاون ر ئیس اداره همکاری‌های بین‌الملل گمرک این کشور به تهران سفر کرده بود، با ارائه هشت پیشنهاد در زمینه توسعه همکاری‌های گمرکی و ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن آنها، بر افزایش مبادلات تجاری فیمابین با توجه به اشتراکات فرهنگی و تمدنی و همچنین امکانات حمل و نقل دریایی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه آخرین یادداشت تفاهم امضا شده بین گمرکات دو کشور مربوط به ۱۸ سال قبل است، گفت: بسیار خرسندم که بار دیگر فرصت گفت و گو برای یک همکاری خوب متقابل فراهم شده است.

علی آلتین بایف، رئیس کل گمرک قزاقستان نیز با اظهار خرسندی از انجام این دیدار، علاقه مندی کشورش را به توسعه همکاری‌های گمرکی با ایران و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور اعلام کرد.

وی گفت: ما از همه پیشنهادها و ابتکارات مطرح شده توسط شما در خصوص گسترش همکاری‌ها از جمله برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک در حوزه امور گمرکی استقبال می‌کنیم.

رئیس کل گمرک قزاقستان افزود: مادر سال ۲۰۰۹ یک مرکز آموزش بین المللی گمرکی تأسیس کردیم و به تجربیات خوبی در این زمینه دست یافتیم که این امر می‌تواند زمینه مناسبی برای توسعه همکاری‌ها و انتقال تجارب گمرکات دو کشور به یکدیگر باشد.

آلتین بایف همچنین در خصوص پیشنهاد امضای تفاهمنامه برای اجرای پروژه تیر الکترونیکی که از سوی رئیس کل گمرک کشورمان مطرح شد، اظهار داشت: ما در حال حاضر یک پروژه آزمایشی را در این خصوص با گمرک کشور ازبکستان به مرحله اجرا در آوردیم و در این زمینه هم آماده همکاری با گمرک جمهوری اسلامی ایران هستیم که مقدسی نیز در این مورد آمادگی گمرک ایران را به اطلاع طرف قزاقستانی رساند.

رئیس کل گمرک قزاقستان در بخش دیگری از سخنان خود آمادگی کشورش را برای افزایش همکاری بین بنادر قزاقستان از جمله بندر اکتائو و بنادر شمالی ایران اعلام و بر اهمیت توسعه حمل و نقل کالاهای تجاری از طریق دریای خرز تاکید کرد

براساس این گزارش، امضای تفاهم‌نامه آموزشی برای برگزاری دوره‌های مشترک در حوزه‌های مختلف امور گمرکی و تخلفات به منظور آشنایی با آخرین روش‌های کشف انواع قاچاق و کنترل‌های گمرکی، امضای سند یادداشت تفاهم درخصوص فعالان اقتصادی مجاز (AEO)، استفاده از ظرفیت ریلی گمرک اینچه‌برون و بنادر امیرآباد و انزلی برای توسعه مبادلات تجاری فی‌مابین و استفاده از کشتی‌ها بین بنادر امیرآباد-اکتائو و انزلی- اکتائو، اعزام هیأت‌های گمرکی برای انجام بازدیدهای مشترک از گمرکات مرزی دو کشور و بندر اکتائو قزاقستان در آینده نزدیک، توسعه همکاری‌های مشترک در چارچوب پیمان‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای ازجمله اکو و اوراسیا و تشکیل کمیته مشترک با حضور کارشناسان بخش فناوری اطلاعات برای تبادل اطلاعات گمرکی ازجمله پیشنهادهای رئیس کل گمرک کشورمان به طرف قزاقستانی بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس