کد خبر 1342740
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
پرچم‌های ایران و آمریکا - نمایه

دولت بایدن باید میز مذاکره را ترک کرده و در صورتی که برنامه هسته‌ای ایران از خطوط قرمز خاصی عبور کند، برای اقدام نظامی آماده شود.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: ری‌تکیه کارشناس اندیشکده شورای روابط خارجی در یادداشتی منتشر شده در تارنمای پالتیکو، مدعی است که مذاکرات وین به بن‌بست رسیده و بایدن باید خطوط قرمز صریح‌تری ترسیم کند. او معتقد است با توجه به پیشرفت‌های غیرقابل بازگشت ایران در برنامه هسته‌ای، آمریکا باید پایان برجام را بپذیرد.

 در این یادداشت آمده است: دولت بایدن باید میز مذاکره را ترک کرده و در صورتی که برنامه هسته‌ای ایران از خطوط قرمز خاصی عبور کند، برای اقدام نظامی آماده شود. زیرا رهبران ایران، امروزه برخلاف مذاکرات منتج به برجام، چندان متأثر از رویکرد هزینه‌فایده بر مبنای دستاوردها و منافع اقتصادی و ترس از رکود نیستند.

 وی مدعی است ایران با رویکرد «نگاه به شرق»، گرچه توسعه نمی‌یابد ولی بقای خود را در برابر فشار تحریم‌ها تضمین می‌کند و برای کسب هژمونی در منطقه، به سوی تسلیحات هسته‌ای حرکت خواهد کرد. تنها مانع در برابر این اقدام، تهدید نظامی معتبر از سوی آمریکاست.

 ری‌ تکیه معتقد است ایران از نبرد مستقیم با آمریکا پرهیز می‌کند. او فقدان تلفات جانی در حمله ایران به عین‌الاسد را نشانه‌ای بر صحت این فرضیه قلمداد نموده است. نقد او بر سیاست خارجی آمریکا درباره ایران این است که «آمریکا بیش از ضعف نظامی ایران، بر ضعف اقتصادی ایران تکیه می‌کند».

 از نظر وی، ممنوعیت دائمی تولید و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته، انتقال اورانیوم غنی‌شده به روسیه و منع ساخت موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، سه خط قرمزی است که در صورت نقض آن از سوی ایران، آمریکا باید به نیروی نظامی متوسل شود.

 در این یادداشت آمده که «علی‌رغم خطرات درگیری، حملات ایالات متحده علیه تأسیسات هسته‌ای ایران مطلوب‌تر از یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای است که خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد». به نظر نویسنده، دیپلماسی بایدن نوعی خودفریبی است که مانعی در برابر حرکت ایران به سمت تسلیحات هسته‌ای ایجاد نمی‌کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    27 6
    مانند آماده بودن آمریکایی ها در صورت ورود ارتش توانمند روسیه به شرق اوکراین!! جناب ری تکیه؛ آمریکایتان امروز دیگر باید برود پنچرگیری! دوران ارسال ناوهای هواپیمابرتان منقضی شده است و فقط می تواند مصرف داخلی داشته باشد! اینک زمانی است که یک موشک، ناو هواپیمابر چند ده هزارتنی با همه هواپیماها و تجهیزاتش را ظرف چند دقیقه به یکی از ناهمواری های کف دریا تبدیل می کند! که ایران هم بحمداللّه به آن مجهز است!
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    23 0
    کارشناس های یه سنتی یا همون دو زاری خودمون ، البته سیاست مداران و تصمیم گیران آمریکایی اونقدرها هم احمق نیستن با طناب پوسیده این کارشناس های دو زاری ته چاه جنگ با ایران برن
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 5
    تکنیک چماق که می گن همینه یه زرشک طلایی برای آقای ری تیکه و کوفتش بشه پولی که واسه نشر این اکاذیب از گاوهای شیرده دوشیده!
  • ایرانی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 5
    دوستان دقت کنید این ارسال پیام های متناقض از یک طرف دیپلماسی و از طرف دیگر گزینه های دیگر روی میز همه در جهت کاهش اهرم ایران در مذاکرات و نقش ایران در منطقه دارد اگر گزینه ایی به غیر از دیپلماسی و فریب و زمان خریدن داشتند لحظه ایی دریغ نمی کردند گول حملات رسانه ایی را نخورید باید بر روی خط قرمزهای ملت همانا رفع کامل تحریم ها راستی آزمایی و تضمین فشار بیاوریم تا دیگه هر خری مثل اون قمارباز با فشار نتانیاهوی 100 پدر نتونن بسادگی سازمان ملل را به سخره بگیرند.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    5 2
    اقدام نظامی علیه ایران مساویست با نابودی اسرائیل
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    5 0
    این ری‌تکیه یه حمالیه مثل بقیه آمریکایی ها. دهن گشادشو باز کرده و آرزوهاشو نوشته. مثل اینکه فرار مفتضح از افغانستان یادشون رفته. بعد از 20 سال حمله به افغانستان چه شکری خوردین که حالا؟ رژیم کثافت و آدمکش آمریکا باید خلع سلاح بشه و این زباله های آمریکایی باید از توی سوراخ هاشون بیرون کشیده و محاکمه بشن. این پست فطرتا باید حساب پس بدن. اینا شریک ویرانی عراق و افغانستان و سوریه و لیبی و سومالی و یمن هستن. بی شرفای رذل.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 5
    آمریکا اگه توانشو داشت تا الان حمله کرده بود آپریکا حتی اجازه ساخت موشک به ایران نمیداد چه برسه به کلاهک هسته ای.اونا حتی راضی نیستن ما پهباد بسازیم.آمریکا جرات و توان حمله به ایران رو نداره اگرم جرات کنه توان پیروزی بر ایران رو نداره و شکستی دردناک میخوره و امکانات نظامی اون در منطقه نابود و اسراعیل هم از بین میره.در واقع شکست مقابل ایران آمریکا رو در مقابل چین و روسیه تبدیل به یک کشور ضعیف میکنه و دیگه اون آمریکای سابق نمیشه.اونا ترس دارن ترس از گرفتاری در باتلاق ایران و در مقابل پیشروی چین و روسیه برای زمین گیر کردن آمریکا با توجه به فرصت به دست آمده.
  • ج د ا IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    5 2
    دو کلمه از مادر عروس - ایشون گویا از ترامپ و بایدن و جان بولتون و نتانیاهو و گانتس و ... آتیشش تندتر هست!!! بشین بینیم باووو حال نداریم ... حالت خوش نیس برو یه گل گاوزبون دم کن بخور شاید بهتر بشی... مثل اینکه از قدرت ایران بی خبری ؟؟؟ مثل اینکه دروغ های ارتش آمریکا در عین الاسد را باور کردی؟؟؟ مثل اینکه عسن الاسد و پهپاد 220 میلیون دلاری ساقط شده توسط سپاه رو ندیدی که میگی ایارن از جنگ با آمریکا پرهیز میکنه!!! مگه کوری ؟؟؟ دیگه چطور باید بشه که بفهمی ایارن قدرتش رو به آمریکا دیکته کرده و آمریکا از مواجهه مستقیم با ایران فرار میکنه؟؟؟
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 0
    امیدوارم سردمداران ایران با اقتدار بسوی دستیابی به تکنولوژی های نوین چه هسته ای و چه غیر هسته ای ودستیابی قویترین سلاح ها پیش برن و با حذف مدیران نالایق و فاسد امور زندگی مردم را تسهیل کنند.آمریکا هم دیگر هیچ غلطی نمیتواند بکند وآرزوی موفقیت در حمله نظامی را هم بگور خواهند برد.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 2
    طبس یه دور مرور کن بعد قمپز درکن
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 0
    جنگ طلبتر از ترامپ وپمپیو ومشاوره سبیلیوش تو امریکا نبود جرات حمله به ایران نداشتند حالا هم جرات حمله ندارند گزینه های روی میز رفتن ته میز
  • محمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    5 4
    ای وای، مامانم اینا (شما همانقدر که پدر طالبان را دراوردید کافیست)
  • حسين DE ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    6 2
    اين يارو زمانيكه داشته عسل خورى ميكرده حتمًا مست مست بوده.
  • امیر IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    4 0
    ما مرد جنگیم
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 0
    جناب ری تکیه : تو مثلا کارشناس هستی و این نظریات چرند و مهمل را ارائه میکنی؟ امریکا اگر جرات و توانائی داشت که اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد بهترین و مناسبترین زمان برایش در دوره ترامپ ابله به وجود امد که دقیقا پس از موشک باران پایگاه نظامی اش در عراق توسط سپاه ایران تلافی کند .
  • Shahrokh RO ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 0
    خیلی از ازادمردان ایرانی عقده ۴۳ ساله دشمنی آمریکا را از خدایشان است در وسط میدان انتقام این سالها دشمنی را از آمریکای جنایتکار بگیرند و درضمن شما فراموشکاران متکبر یانکی مثل اقای ری تیکه را یاد آور میشویم اون رئیس جمهور وحشی جنگ طلبتان ترامپ دیوانه بعد از ترور ناجوانمردانه سردار دلها حاج قاسم سلیمانی.ضربه شصتی دریافت کرد که هنوز گیجی آن ضربه شصت از بین نرفته. بسم الله این گوی و این میدان
  • رضا IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    3 0
    آمریکای ترامپ با اینهمه عرعر جلوی کره شمالی کم آوردن ایران رو که دیگه خودتون می‌شناسید با تجربه جنگ ۴.ساله چه نظامی چه اقتصادی و .....
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 0
    فشار اقتصادی را با تلاش درونی، تلاش داخلی و با خنثی کردن تحریمها و البتّه تلاش دیپلماسی -همان طور که مشغولند برادران خوب ما- [باید خنثی کرد]؛ برادران انقلابی ما در زمینه‌ی از بین بردن تحریمها و مجاب کردن طرف مقابل هم مشغول کارند که این هم خوب است، لکن کار عمده خنثی کردن تحریمها است از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرّک اقتصادی داخلی. این دانش‌بنیان‌ها خیلی مهمّند و حقیقتاً این حرکت اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیانی که تولید شده‌اند، حرکت مهمّی است؛ باید این را توسعه بدهند و گسترش بدهند.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    2 0
    مذاکره دیگر کافی است؛ حجت بر همه‌ی دشمنان تمام شده است. همین امروز مذاکرات فرسایشی را تا زمان اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن به حالت تعلیق درآورید؛ اگر چنانچه تا یک ضرب الاجل مشخص مثلاً سه ماه دیگر این سیاست اجرا شد، به مذاکرات برگردید؛ در غیر این‌صورت با اقتدار از برجام خارج شوید و این شجره‌ی خبیثه را ریشه‌کن کنید.
  • محمد IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    مطمئنا جنگ بسیار پر هزینه خواهد برای دو طرف آن ول چطور میشود که اسرائیل و رابطه با ان بد باشد ولی رابطه و منت کشی و باج دادن به شیخکها و حکام شکم باره عرب که هرگونه وطن فروشی را برای رابطه با اسرائیل انجام میدهند خوب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس