مقامات در نشست مجمع کشورهای تولیدکننده گاز چه گفتند؟ - کراپ‌شده

ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در دوحه قطر با سخنرانی امیر این کشور، با موضوع «امنیت انرژی در جهان» برگزار شد و مقامات کشورهای عضو، از جمله ایران به ایراد سخنرانی پرداختند.

به گزارش مشرق، ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در دوحه قطر با سخنرانی امیر این کشور، با موضوع «امنیت انرژی در جهان» برگزار شد.

در این نشست رؤسای‌جمهوری، نخست وزیران و وزرای انرژی ایران، الجزایر، مصر، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ونزوئلا، ترینیداد و توباگو و اعضای ناظر شامل آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی حضور داشتند.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در این نشست گفت ۱۱ کشور عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تلاش می کنند تا ثبات بازارهای جهانی را که به علت نگرانی در مورد درگیری میان مسکو و کی‌اف متزلزل شده ‌اند، حفظ کنند.

آمریکا قبلا از قطر خواسته بود تا در صورت اختلال در عرضه گاز اروپا، به آنها کمک کند اما کشورهای تولیدکننده اعلام کردند در صورتی که تحریم های روسیه، اروپای غربی را تحت تاثیر قرار دهد، قادر نخواهند بود مقادیر قابل توجهی گاز جایگزین را تامین کنند.

قطر و سایر کشورها تاکید کردند سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت های گازی نیاز است و آنها به قطعیت قراردادهای بلندمدت نیاز دارند تا بتوانند عرضه گاز به اروپا را تضمین کنند.

رؤسای جمهور الجزایر، گینه، ایران، موزامبیک و ترینیداد و توباگو در این نشست شرکت کرده بودند. در زیر مجموعه ای از صحبت ‌های آنها در این نشست را می ‌خوانید.

امیر قطر گفت کشورهای عضو مجمع «به سختی تلاش می کنند تا عرضه قابل اتکا و اعتماد گاز طبیعی به بازارهای جهانی و حفظ ثبات آن را تضمین کنند.»

وی خواستار گفت وگوی بیشتر میان کشورهای عضو و همچنین واردکنندگان و صادرکنندگان گاز برای تضمین امنیت عرضه جهانی شد.

نیکولای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه اظهارداشت: «شرکت‌های روس کاملا به قراردادهای موجود برای عرضه گاز پایبند هستند.»

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات نیز با تاکید بر اینکه افزایش اخیر قیمت نفت، علت ژئوپلتیکی داشته است، گفت: «موضوع عرضه و تقاضا نیست، موضوع ژئوپلتیکی ست.»

سید ابراهیمی رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت تهران ظرفیت تولید گاز بالایی برای تامین نیاز داخلی و ظرفیت بالا و فزاینده برای صادرات دارد.

رئیسی در مورد تحریم های بین المللی علیه صنایع نفت و گاز ایران گفت: «اعضای این مجمع نباید این تحریم ها را به رسمیت بشناسند... در جهان امروز می بینیم که تحریم ها موثر واقع نمی شوند.»

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گفت کشورش قصد دارد برای نخستین بار در تاریخ این کشور، اولویت سرمایه گذاری هایش را از بخش نفت به بخش گاز انتقال دهد.

این امر به عراق اجازه خواهد داد تا تولید گاز مایع (LPG) و فرآورده های خود را افزایش دهد.

تیمیپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه گفت هیچ نیازی برای تولید نفت خام حتی با قیمت‌های نزدیک به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، وجود ندارد.

«ما این بار کار خارق العاده ایم انجام نداده‌ایم چراکه انتظار تولید زیادی داریم... ما انتظار داریم، با توافق هسته‌ای، تولید نفت ایران افزایش یابد.»

وی همچنین گفت نیجریه به سختی تلاش می کند تولید نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۲ به سطوح بالاتر برساند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۸۰ در تهران تاسیس شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۳ نشست در سطح وزیران و پنج نشست در سطح سران برگزار شده است.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) را در اختیار دارند.

روز گذشته، ۱۷ کشور عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در نشست فوق‌العاده وزارتی امروز با پیوستن موزامبیک به‌عنوان عضو ناظر این مجمع موافقت کردند و تعداد اعضای آن به ۱۸ عضو رسید.

رئیس‌جمهور یک شنبه برای شرکت در این نشست وارد دوحه پایتخت قطر شد و مورد استقبال امیر قطر قرار گرفت و پس از نشست نیز با مقامات کشورهای مختلف دیدارهایی داشت.

در این میان ۱۴ یادداشت تفاهم نیز میان ایران و قطر به امضا رسید.

ایران یکی از بزرگترین مالکان ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان است که با داشتن ۳۳۸ هزار کیلومتر شبکه داخلی گازرسانی، از کشورهای پیشرو در این زمینه به حساب می‌آید و با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود می‌تواند مطلوب‌ترین گزینه برای انتقال گاز به شرق و غرب باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس