کد خبر 1343780
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
حسین شریعتمداری نمایه

نگارنده اگرچه در گذر ایام موی سر و صورت سپید کرده‌ام ولی خود را در جایگاه «ریش سفیدی» نمی‌دانم و فقط تجربه‌ای که در عبور از فراز و نشیب‌های فراوان آموخته‌ام را خاضعانه به برادران بزرگوارم عرضه می‌دارم

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

۱- «درباره مرحوم آیت‌الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی که حضرت امام -‌رضوان‌الله تعالی علیه- از ایشان با عنوان استاد عرفان خود یاد می‌فرمایند آمده است؛ دو سال از ورود ایشان به نجف ‌اشرف و حضور در جلسات درس عارف برجسته، مرحوم آیت‌الله حسینقلی همدانی گذشته بود که روزی به استاد می‌گوید «من در سیر و سلوک خود به جایی نرسیده‌ام و درس‌های شما در قلبم جای باز نمی‌کند» مرحوم ملا حسینقلی می‌پرسد؛ نام شما چیست؟ و میرزا جواد آقا با تعجب می‌گوید مرا نمی‌شناسید؟! من جواد ملکی تبریزی هستم! استاد می‌پرسد با آن ملکی تبریزی دیگر که در همین جلسات درس شرکت می‌کند چه نسبتی دارید؟ پاسخ می‌دهد که پسر عمو هستیم.

استاد می‌گوید از فردا بعد از ورود به مَدرس (محل درس) و قبل از خروج، کفش‌های پسر عمویت را جفت کن! اجرای این دستور برای مرحوم میرزا که با وی کدورتی داشت سخت بود ولی استاد، چاره را در آن دیده بود و میرزا جوادآقا از انجام آن طفره نرفت.

دو ماه بعد، استاد از احوال او سؤال کرد و میرزا جواد آقا با خرسندی گفت احساس می‌کنم که دریچه‌هایی از معرفت به رویم گشوده شده است. مرحوم ملاحسینقلی فرمود؛ می‌دانی در کدورت میان تو و پسر عمویت چه اتفاقی افتاده بود؟! زائرانی که از تبریز به زیارت عتبات عالیات و در نجف اشرف به زیارت مرقد مطهر امیرالمومنین علیه‌السلام می‌آمدند خبر کدورت تو با پسر عمویت را به تبریز برده و در پی آن میان طائفه شما نیز کدورتی پدید آمده بود. اما وقتی تو را دیدند که کفش‌های او را جفت می‌کنی، خبر این احترام و تواضع را نیز به تبریز بردند و از صمیمیت شما خبر دادند و چنین شد که کدورت از میان آنها برخاست و به دوستی و برادری تبدیل شد و خدای مهربان به پاداش، دریچه‌های علم و معرفت را به رویت گشود».

۲- ماجرای فوق را چند سال پیش به مناسبتی در یکی از یادداشت‌های کیهان آورده بودیم و امروز هم که میان برادر عزیزمان، حجت‌الاسلام رسائی و برادران عزیزمان در خبرگزاری تسنیم اختلاف نظری پیش آمده و متاسفانه کار به تقابل نوشتاری کشیده شده است، بازخوانی آن را ضروری می‌دانیم.

سخن درباره موضوع مورد مناقشه نیست بلکه سخن درباره تقابل غیر قابل انتظار کسانی است که در پیوند مستحکم و آزمون شده‌شان با اسلام و انقلاب تردیدی نیست و در بسیاری از روزهای بدحادثه پشت به پشت در مقابل دشمنان بیرونی و پادوهای داخلی آنها ایستاده‌اند. طرفین ماجرا (این اصطلاح را به سختی بر قلم می‌آورم، چرا که دو طرف بی‌معنی است و بیش از یک طرف در میان نیست) بله اگر قصد روشنگری و بیان نظرات خود را داشته‌اند که این مقصود در نوشتارهایشان حاصل شده است و از این پس، ادامه آن، بی‌حاصل و دشمن شادکن است. سخن درباره اینکه چه کسی شروع کرده است؟! و چه کسی باید پا پس بکشد؟! شایسته عزیزان و بایسته مرام و مسلک آنان نیست. سر گردنه که کشتی نمی‌گیرند!

۳- خدای مهربان بر درجات امام راحلمان بیفزاید و سایه خلف حاضرشان را مستدام بدارد که هر دو بزرگوار در مواردی اینگونه، این آیه شریفه از سوره انفال را گوشزد کرده‌اند که «لَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ... با یکدیگر نزاع نکنید که ابهت و اقتدارتان از بین می‌رود».

نگارنده اگرچه در گذر ایام موی سر و صورت سپید کرده‌ام ولی خود را در جایگاه «ریش سفیدی» نمی‌دانم و فقط تجربه‌ای که در عبور از فراز و نشیب‌های فراوان آموخته‌ام را خاضعانه به برادران بزرگوارم عرضه می‌دارم و... خوشا به سعادت کسی که در پا پس کشیدن، پیشقدم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • عبدالله مومن IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    14 5
    خدا حفظش کند که سردار سلیمانی جبهه قلم و فضای مجازی ست
  • احمد IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    13 3
    خدا به شما عمر با عزت بده حاج آقا.نقل زیبایی بود. به دل نشست .
  • مانی IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    10 3
    رحمت بر اون پدرت حاج حسین که بهت نون حلال داد تا بهانه اخوت مؤمنین و خاری در چشم شیاطین و جرثومه های فساد باشی
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 9
    با رسایی بد کردی مشرق
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      1 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی ، عرض می کنم : رسائی بود خوب و مشرق نکو ___عزیزم ز هر دو بنیکی بگو_ با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی.
  • محمد.قم IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    7 6
    بازم گلی به جمالت حاج حسین.فقط آماده حمله و هشتگ اصلاح طلبان(افسادطلبان) باش که حاج حسین فلان و بهمان...
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 3
    دنیا خوشست و مال عزیزست و تن شریف/ لیکن رفیق، بر همه چیزی مقدم است/
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 3
    عالی بود ،خدا شما را حفظ کند و بر توفیقاتتان بیفزاید ، حرف دل من به عنوان یک شهروند ایرانی هم همین است
  • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 5
    کینه شخصی مصداق کوچکی از حب ریاست و دنیاست. تا ببینی مشکل چیه
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 6
    آفرین ، عذر خواهی، پهلوانی است
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    1 0
    شتر در بین ما نک ایستاده __کنیم باز دست حبّ خویش ساده __ شویم با هم سوار این شتر ما __کشیم پس ، از نزاع لفظ خویش پا __دهیم درس محبت یکدگر را __کنیم از دشمنان پر خون جگر را __چرا که دین ما کلّاََ بود حبّ__تمام پیروانش صاحب لبّ__ چون اهل عقل و ایمان و دل و دین __به دل ازهم نگیرند هیچگه کین __ بیا با ما سوار این شتر شو __مکن هر گز عزیزم این شتر هو __مشو راضی کم آرد یک زمان جو __برای رفع این حاجت بسر دو __
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    3 8
    چرا در اخبار مرتبط فقط پاسخ تسنیم را قرار دادید؟ در این حد هم انصاف و عدالت ندارید؟
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 2
    اميدوارم به نصايح خيرخواهانه شما گوش كنن
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    بدون اندکی تردید بازهم احسنت که همیشه حق و حقیقت مینویسی برادر
  • پویان IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    7 2
    احسنت به برادربزرگوارحاج حسین ولایتمداروخیرخواه .خداوندطول عمربابرکت عنایت فرماید.
  • عباس IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    7 2
    احسنت بر این مرد بزرگ
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      1 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی ، عباس آقای عزیزکه آن سروده ی زیبا و دلنشینتان در مورد سر دار دلها شهید سلیمانی هر گز از خاطرم محو نخواهد شد ، درود بر شما خدا ی تعالی حفظ و موفق و سربلندتان کند ، درود برشما . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • US ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 2
    چه قدر پپسی برای رسایی باز می کنه - حاج حسین . کی می ره این همه راه رو
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    4 2
    خیر دو دنیا شامل حالتان حاج حسین
  • علی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    6 2
    خداوند به حاج حسین آقا خیر بدهد ، امیدواریم این پند ایشان مورد قبول مخاطبین مورد نظرش قرار بگیرد .
  • اکبر جوجه IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    پیش قدم شدن
  • عدی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 4
    احسنت آنچه آقای شریعیتمداری می فرماید از ایمان واعتقاد روشن ومحکم به دیانت وفرمانبری امام ورهبری و از دلسوزی برای مملکت است وچه خوب از قرآن دلالت آوردند
  • محمدایوب IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    درود خدا بر روح پدرومادرت حاج حسین خدا بهت عزت بده وبر عزتت بیفزاید امام راحل عظیم فرمودند اگر 124هزار پیامبر اکنون بیایند باهم هیچ یک باهم اختلاف نخواهند داشت. چون برای خداست. برادران تسنیم ورسایی عزیزان پادوهای آمریکا را خوشحال نکنید ببینید این استحاله طلبان هرگاه نفعی داشته باشند درمقابل شما متحد میشوند ببینید یک نمونه از دزدی رفیقان وهم مسلکانشان را تایید میکنند آدم کشی نجفی را موجه جلوه می‌دهند آیا یکی از آنها از دزدی حسین فریدون داداش جهانگیری. وده ها نمونه دیگر حرفی میزند عبرت
  • طوبی IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    2 0
    دست خدا با جماعت است،جماعتی که دلهاشون یکی باشه وقلبهاشون برای هم بتپه، خداوند تفرقه میان مومنین رو دوست نداره. خداخیرت بده حاج حسین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس