برجام، افغانستان و اوکراین نشان دهنده رویکرد بی عملی آمریکا

چالش جدی که جامعه بین‌الملل با آن مواجه است، عدم پایبندی برخی کشورها به این قواعد است و به همان اندازه انفعال و بی عملی این کشورها در قبال به زعم خود همپیمانانشان این مسئله را در ذهن متبادر می سازد.

به گزارش مشرق، اتخاذ سیاست از سوی کشورها را می توان به دیپلماسی و رویکردشان در مواجهه با تعهدات و کنش ها گره زد.

با بررسی دیپلماسی ایالات متحده درچند سال گذشته در مورد برجام، منطقه بالکان، افغانستان و در نهایت اوکراین این نکته قابل دریافت است که ساکنان کاخ سفید از گذشته تاکنون نه تنها قابل اعتماد نبوده و نیستند بلکه در زمان طلایی هم پیمانان خود را با مشکلاتشان تنها می گذارند.  

برجام، افغانستان و اوکراین نشان دهنده رویکرد بی عملی آمریکا

آمریکا همانطور که در مناقشات منطقه بالکان بعد از اینکه همگان توقع ابتکار عمل داشتند اما با بی تفاوتی از حوادث روی برگرداند در تجربه دیگر بعد از ۲۰ سال اشغال گری افغانستان بطور کاملا بی مسئولیت از این کشور خارج شد واکنون نیز حاضر به پشتیبانی از نیروهای اوکراینی که سال ها برای ایالات متحده خدمت رسانی کردند نیست.

حمایت آمریکا از اوکراین تنها به دستورهای بی عمل که از کاخ سفید ارسال می شود و یا در مهمترین اقدام تهیه امکانات لازم برای فرار رئیس جمهور زلنسکی بسنده شده است.

برجام، افغانستان و اوکراین نشان دهنده رویکرد بی عملی آمریکا

در مساله برجام نیز که با اقبال جهانی روبرو شد واشنگتن به صورت یکطرف بازی را برهم زد واکنون نیز با توجه به اراده دولت سیزدم که برآمده از خواست ملت است در مساله مذاکرات وین اقدام به وقت کشی و بازی با کلمات می کند.

تمامی موارد مطرح شده قطعیت غیر قابل اعتماد بودن امریکا را بیش از پیش قطعی می کند.

برجام، افغانستان و اوکراین نشان دهنده رویکرد بی عملی آمریکا

در این ارتباط فرمایشات رهبر معظم انقلاب می تواند نه در عرصه داخلی بلکه سرلوحه سیاستمداران دیگر کشورها باشد.

از این نمونه یم توان به سخنان رهبر انقلاب در جمع مردم آذربایجان شرقی در ۲۸ بهمن ۹۴، و تأکید ایشان بر ثابت ماندن ماهیت آمریکا در دوره پسابرجام و تلاش دشمن برای امتداد تحریم‌ها و مشکلات علیه ایران اشاره کرد.

ایشان فرمودند:

«بعد از جریان طولانی مذاکرات و سپس توافق هسته‌ای، بار دیگر، یک مسئول آمریکایی در روزهای اخیر گفته است، کاری می‌کنیم که سرمایه‌داران دنیا جرئت حضور در ایران را نداشته باشند» ایشان با تأکید بر این‌که این‌گونه اظهارات نشان‌دهندة عمق دشمنی آمریکا با ملت ایران است، افزودند: «یکی از اهداف کسانی که در دو سال اخیر به‌دنبال مذاکرات هسته‌ای بودند و انصافاً نیز زحمت کشیدند، گشایش اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی بود اما آمریکایی‌ها اکنون جلوی همین موضوع را هم می‌خواهند بگیرند. این‌که بارها گفته شد که آمریکایی‌ها غیرقابل اعتمادند، معنایش همین است.»

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: «واقعیت آن است که بعد از مذاکرات طولانی و بستن قرارداد و تمام شدن قضایا، حالا می‌گویند نمی‌گذاریم و صراحتاً تهدید به تحریم جدید می‌کنند. این، واقعیتِ آمریکا است و در مقابل این دشمن، نمی‌توان چشم خود را بست و حمل بر صحت کرد. ملت عزیز ایران! طرف مقابل شما یک‌چنین عنصری است، بنابراین باید بیدار و هوشیار باشید.»

این سخنان ایشان «به نتیجه رساندن راهبرد اصلی معظم له طی دو سال و نیم گذشته و صدور اجازه مذاکره با آمریکاست تا طی آن تجربه افکار عمومی در نوع مواجهه با آمریکا افزایش پیدا کند» و بخش‌هایی از مردم و مسئولان که پیش از این تصور می‌کردند از طریق مذاکره با آمریکا یا عقب نشینی، می‌توان گشایش اقتصادی در داخل کشور ایجاد کرد، در عمل متوجه شوند چنین مسئله ای امکان‌پذیر نیست و یگانه مسیر بهبود وضع اقتصاد کشور، توجه به ظرفیت‌های درونی است.

در نتیجه با تمامی رهیافت ها می توان بر این نکته اذعان داشت که تمرکز بر توان داخلی و بهره گیری و اعتماد به داخل مرزها بهترین سیاستی است که می توان اتخاذ کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    قدرتهای بزگ مثل روسیه و آمریکا پایبند هیچ اصول و توافقی نیستند
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    آمریکا حتی اگر انواع تضمین‌ها را هم بدهد، هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نمی‌کند، مگر بعضی تحریم‌ها را که لغو آن به نفع خودش و به ضرر ما باشد؛ لذا هرگونه توافقی فقط برای محدودسازی صنعت هسته‌ای ما و فریب‌کاری مجدد است. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا یک ضرب‌الاجل معین برای لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن تعلیق کنیم؛ چنانچه این سیاست قطعی تا آن زمان اجرا شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و نوچه‌های اروپائیش بزرگترین موفقیت است.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ و سه بچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ لغو تمام تحریم‌ها راستی‌آزمایی گردید، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌صورت در همان روز با اقتدار از برجام خارج شویم و بیش از این اقتصاد کشور را شرطی نکنیم. کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس