کد خبر 1345940
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
واکنش سازمان غذا و دارو به خبر تسنیم درباره کمبود سرم

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در واکنش به خبر کمبود سرم در کشور گفت: به دلیل افزایش مصرف بی‌رویه سرم، به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه داده شده است.

به گزارش مشرق، روز گذشته نایب‌رئیس انجمن داروسازان با اشاره به کمبود سرم به تسنیم گفته بود: به‌دلیل کمبود، سرم سهمیه‌بندی شده است و فقط در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.

حمیدرضا اینانلو، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پاسخ به این خبر، با بیان اینکه این سازمان هیچ‌گونه سهمیه‌بندی را برای سرم در داروخانه‌های منتخب یا خاص اعمال نکرده است، گفت: به دلیل اینکه مصرف و تجویز سرم به صورت بی‌رویه افزایش یافته، به دانشگاه‌های علوم پزشکی در استان‌های مختلف اجازه داده شده که بر اساس اولویت‌بندی و نیاز مصرف مراکز درمانی، سرم با هدف کنترل تجویز و مصرف، بین مراکز درمانی توزیع شود.

بیشتر بخوانید:

کمبود دارو به سرم و آنتی بیوتیک رسید

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این که تولید سرم در کشور افزایش یافته است و کارخانه‌ها پیوسته در حال تولید و تأمین سرم هستند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۵ شرکت تولیدکننده سرم با همه ظرفیت فعال هستند، تصریح کرد: مقرر شده است که این شرکت‌ها حتی تعطیلات عید نوروز را کم کنند و با همه توان تولید داشته باشند.

سرم در سراسر کشور به صورت روزانه توزیع می‌شود

وی با اشاره به اینکه سرم در سراسر کشور به صورت روزانه توزیع می‌شود، ادامه داد: دانشگاه‌ های علوم پزشکی به فراخور منطقه‌ای اولویت‌های توزیع را مشخص می‌کنند، بنابراین ممکن است محدودیت‌هایی در خصوص برخی مراکز ایجاد کرده باشند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: سازمان غذا و دارو هم‌اکنون هیچ برنامه توزیعی برای سرم‌های تزریقی اعمال نکرده است، میزان مصرف سرم در شرایط عادی در کشور ماهانه بین حداکثر ۸ تا ۱۰ میلیون واحد در ماه است، اما با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، این ظرفیت را با کمک تولیدکننده‌ها به ۱۲ تا ۱۴ میلیون واحد در ماه رسانده‌ایم.

اینانلو عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امیدواریم با ادامه این روند و کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر همکاران وزارت بهداشت و با کنترل مصرف بی‌رویه اقلام دارویی و تجویز منطقی دارو و سرم‌های تزریقی در آینده، مشکلی برای تأمین سرم نداشته باشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • همکلاسی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    معاونتی که اینانلو بشه معاونش درش رو باید گل گرفت
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      منبع؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس