اتصال ریلی بین ایران و عراق/ توسعه زیرساخت‌های تجاری ایران با استان‌های جنوبی عراق

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های تجاری گفت: دولت درحال تلاش است تا اتصال ریلی بین ایران و عراق تسهیل شود؛ پایانه مرزی چزابه و شلمچه میبایست به صورت مدیریت واحد اداره شود.

به گزارش مشرق، «فرزاد پیلتن» در همایش فرصتهای توسعه صادرات به استانهای جنوبی عراق اظهار داشت: ما باید زیر ساخت‌های بانکی و صنعتی را برای تحقق آن فراهم کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در بسیاری از زمینه‌ها این شرایط فراهم شده است، گفت: ما دو حوزه داریم که حوزه زیر ساخت‌های تجاری است که در این حوزه با استانهای عراقی و پایانه های مرزی بیشتر در خوزستان متمرکز است که ما امیدواریم اتاق بازرگانی ما در استان خوزستان کمک کنند به شکل  مناسبی تقویت شود.  

مدیر کل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: نیاز های رسیدن به اهداف تجاری به ترویج تجاری بر می‌گردد؛ همچنین بخش های خصوصی دوکشور می‌توانند با برگزاری نمایشگاه‌های در این زمینه  کمک کنند.  

وی گفت: ما در تمام نمایشگاه های عراق پاویون های جمهوری اسلامی ایران را مشاهده میکنیم و نمایشگاهای خصوصی هم در عراق خواهیم داشت؛   در تلاش هستیم از طریق برگزاری نمایشگاه‌ها در کشور عراق محصولات ایرانی را معرفی کنیم.  

به گفته این مقام مسئول رویکرد این همایش تخصصی تر، محدود تر و حرفه ای تر است و در تلاش هستیم به این موضوع بپردازیم  و تمرکز بیشتری روی قسمت‌های جنوبی عراق داشته باشیم، ما تلاش می‌کنیم در این همایش به استانهای دیگری از کشور عراق بپردازیم.

افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور 

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با بیان اینکه یکی از دلایل عدم افزایش تبادلات محصولات بین دو کشور عدم شناخت تجار عراقی از ایران و محصولات ایرانی از ظرفیت های محصولات ایرانی است، گفت: باید با برگزاری همایش و نمایشگاه‌های دائمی در زمینه نفت، آب، گاز و تجهیزات کشاورزی و لوازم خانگی شاهد افزایش تبادلات تجاری دو کشور باشیم.

علی عابدی در صحبت هایشان به مشکلات و موانع و راه حل ها برای ارتباط بیشتر بین این دو کشور سخن گفت: ایران در چند دهه اخیر بسیار پیشرفت های چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به تعرفه های گمرکی بین ایران و عراق و بسته بودن مرزها گفت: بسته بودن مرز ها، محدودیت های صادراتی، ترمیم سنجش محصولات در ایران، مشکل تعامل بین تاجر های ایرانی و عراقی، ترانزیت و حمل و نقل خواستار رفع این موانع شد.

باید به رویکردهای جدید در زمینه صادرات و تجارت توجه کنیم

جعفر عباس الوائلی رییس اتاق بازرگانی بصره گفت در زمینه صادرات و تجارت بین دو کشور ایران و عراق باید به رویکردهای جدیدی توجه کنیم به مواردی همچون: شناخت و آشنایی بیشتر باکیفیت و پتانسیل محصولات توسط تجار ۲ کشور، حمایت از بازار های عراقی، شکل گیری پروژه‌های مشترک بین بازرگانان دو کشور، ایجاد زمینه‌های جدید برای تبادل محصولات بین ایران و عراق اشاره کرد.

لازم به ذکر است همایش فرصتها و راهکارهای توسعه صادرات به استانهای جنوبی عراق با حضور مدیرکل دفتر عربی و افریقایی سازمان توسعه تجارت ایران و مقاماتی از بخش‌های دولتی و خصوصی و جمعی از تجار و بازرگانان جمهوری اسلامی ایران و عراق در سالن خلیج فارس سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    2 0
    سریع وصلش کنید کم حرف بزنید ...... ایران به عراق و از عراق به سوریه و از سوریه تا مدیترانه .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس