کد خبر 134747
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱

شبکه تلویزیونی بازار همزمان با شبکه ورزش سیما قرار است بازی‌های المپیک 2012 لندن را به صورت زنده پخش ‌کند و این در حالی است که پخش چنین مسابقاتی مطابق با ماموریت‌های این شبکه نیست و برای این شبکه تعریف نشده‌است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، پخش آزمایشی شبکه بازار از 15 آبان‌ماه سال 1390 به مدیریت عباس پورنصاری آغاز، 29 همین ماه با حضور مسئولان بصورت 24 ساعته رسما افتتاح و 13 اردیبهشت‌ماه مدیریتش به مجید رجبی‌معمار سپرده شد.

در ابتدا هدف از راه‌اندازی این شبکه، معرفی کالاهای ملی و تولید ایرانی با قیمت مناسب اعلام شد تا به بنگاه‌های تولیدات داخلی کمک شود، اما به مرور زمان تبلیغات این شبکه رنگ و لعاب دیگری به خود گرفت و تبلیغ کالاهایی دیده شد که با وجود آنکه نامشان ایرانی بود، اما عملاً از تولیدات کشور چین بود. بعد از مدتی که رجبی‌معمار مدیریت این شبکه را برعهده گرفت سعی کرد جلوی تبلیغات خارجی را در این شبکه بگیرد و در این راستا نقش موثری هم داشت.

گرچه شبکه بازار، شبکه‌ای جوان است، اما به نظر می‌رسد طرح ابتدایی آن آنقدر که باید صحیح و جامع نبوده است، چرا که هر از گاهی در این شبکه شاهد تصمیماتی هستیم که برخلاف ماموریت‌های تعریف شده برای این شبکه است. دیروز 18 تیرماه روابط عمومی شبکه بازار با ارسال خبری به خبرگزاری‌ها اعلام کرد این شبکه تلویزیونی همزمان با شبکه ورزش سیما بازی‌های المپیک 2012 لندن را به صورت زنده پخش می‌کند.

روابط عمومی شبکه بازار، تأکید کرد این رویداد بزرگ ورزشی بصورت همزمان از شبکه‌های تلویزیونی بازار و ورزش پخش می‌شود و این تصمیم با توجه به درخواست‌های مکرر بینندگان و وسعت خوب پوشش تصویری شبکه بازار در اقصی نقاط کشور اتخاذ شده‌است.

وقتی داروخانه نفت می‌فروشد، چه انتظاری از شبکه بازار باید داشت!؟

ابوالفضل آقابابا، کارشناس رسانه و استاد دانشگاه درباره پخش مسابقات المپیک از شبکه بازار گفت: پخش مسابقات المپیک از شبکه بازار هیچ سنخیتی با ماموریت‌های آن ندارد اما وقتی در جامعه ما داروخانه نفت می‌فروشد، شما چه انتظاری از شبکه بازار دارید که طبق ماموریت‌هایی که به آن سپرده شده، عمل کند.

وی ادامه داد: وقتی رسانه ملی تصمیم گرفت شبکه‌های تلویزیونی را تقسیم‌بندی کند و به هر یک از آنها ماموریتی سپرد، قصد داشت پیام‌ها را به شکل مسنجمی دسته‌بندی کند تا مخاطبان هم به راحتی بتوانند پیام‌های لازم را دریافت کنند، اما متاسفانه رسانه در فلسفه دسته‌بندی پیام اشتباه کرد. این کار صداوسیما همچون فردی می‌ماند که یک کاسه ماست را کنار دریا می‌برد و می‌گوید اگر می‌شد با این یک کاسه دریا را دوغ ‌کرد، چه می‌شد!

این کارشناس رسانه اشاره کرد: متاسفانه تلویزیون وسوسه‌های غیرعلمی را دوست دارد و علاقمند است همه منویات را در همه شبکه‌ها به منصه ظهور برساند. گرچه در حال حاضر 18 شبکه دارد، اما می‌خواهد همه منویات را در این 18 شبکه داشته باشد و بعد هم بگوید هر شبکه برای ماموریتی تقسیم‌بندی شده است.

آقابابا عنوان کرد: با توجه به همین وسوسه‌های غیرعلمی بازی‌های المپیک‌ به جای آنکه از شبکه سه یا شبکه ورزش پخش شود از شبکه بازار روی آنتن می‌رود. وقتی ایده تقسیم‌بندی شبکه‌ها در سال 73 مطرح شد، بچه‌های قدیمی تلویزیون با این مسئله مخالفت کردند، چرا که می‌دانستند بعدها درگیر چه معضلی می‌شویم، اما من موافق بودم، چرا که معتقدم هر چه اشتباهات بیشتر شود، متوجه خواهیم شد که کارمان چه ایرادهایی دارد.

شبکه بازار شکست خورده است

وی با اشاره به اینکه صداوسیما با وجود آنکه یک مدیریت واحد برای 18 شبکه دارد، اما با ایرادهای زیادی روبرو است، توضیح داد: متاسفانه هر کس یک حرفی می‌زند. راه‌اندازی شبکه بازار با توجه به اوضاع اقتصادی قمر در عقرب کشور به نظرم از همان بدو تاسیس مهجورترین و شکست خورده‌ترین شبکه تلویزیونی بود. کمااینکه امروز هم شاهدیم غالب برنامه‌های این شبکه تبلیغ محصولات یک برند ورزشی است و بهتر است این شبکه مختص تبلیغ این محصول بدانیم نه شبکه بازار!

این کارشناس رسانه در پایان افزود: به همین دلیل است که شبکه بازار طبق ماموریت‌اش عمل نمی‌کند و مجبور می‌شود بازی‌های المپیک‌ را پخش کند. متاسفانه همانطور که پیش‌بینی کرده بودیم این شبکه شکست خورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس