کد خبر 1347491
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
طوفانِ خاک، کربلا و نجف را درنوردید +عکس و فیلم

شب گذشته همزمان با حلول ماه شعبان، گرد و خاک میهمان کربلا و نجف شد و فضای متفاوتی را در حرم‌های مطهر حاکم کرد؛ تا جایی که برخی خاک تبرکی جمع کردند.

به گزارش مشرق، شب گذشته همزمان با آخرین شب ماه رجب و حلول ماه شعبان، جمعی از زائران به زیارت کربلا و ‌نجف اشرف مشرف و به زیارت و دعاخوانی مشغول شدند.

طوفانِ خاک، کربلا و نجف را درنوردید +عکس و فیلم

کربلا و نجف در این ایام حال و هوای دیگری دارد و زیارت حرم‌های مطهر آن هم در شلوغی‌های شبستان و صحن‌ها که زائرانی با رنگ و نژادهای مختلف برای زیارت به حرم‌های مطهر مشرف می‌شوند، یکی از زیباترین صحنه‌ها را رقم می‌زند. ماه شعبان ماه زیارتی است و با توجه به اعیاد شعبانیه، بسیاری مشتاق تشرف به کربلا و زیارت حرم امام‌حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام هستند.

طوفانِ خاک، کربلا و نجف را درنوردید +عکس و فیلم

بر همین اساس، شب گذشته جمعی از زائران با حضور در جوار حرم سیدالشهدا و سقای دشت کربلا در کنار برپایی مراسم روضه، به زیارت مشغول بودند که به یکباره طوفان خاک به حدی شد که حتی امکان مشاهده‌ فاصله چندمتری وجود نداشت. برخی از زائران نیز با آغاز طوفان خاک، به فضای مسقف حرم‌های مطهر پناه آوردند. برخی دیگر با حضور در بین‌الحرمین با توجه به شدت طوفان و گرد و غبار، چشم‌ها را بسته و به نیایش مشغول شدند و نماز خواندند.
گرد و غبار در کربلا طوری بودکه برخی هم با توجه به فضای متفاوتی که ایجاد شده بود، به ثبت تصاویر مشغول بودند و عکس یادگاری می‌انداختند. 

طوفانِ خاک، کربلا و نجف را درنوردید +عکس و فیلم

ساعتی پس از افزایش غلظت گرد و غبار در کربلا، بارش باران فضا را دگرگون‌کرد و با وجود اینکه باران نم‌نم بارید، گرد وخاک موجود چندان به گل تبدیل نشد.

طوفانِ خاک، کربلا و نجف را درنوردید +عکس و فیلم

اما خادمان حرم امام حسین وحضرت عباس علیهم‌السلام پس از بارش باران مشغول تمیز کردن بین‌الحرمین شدند؛ تا جایی که پس از مدت کوتاهی روی زمین بین‌الحرمین خاکی نبود و خادمان حرم‌ها، این قطعه از بهشت را برای تردد زوار مهیا ساختند و حتی روضه هفتگی ایرانیان در بین‌الحرمین نیز برگزار شد.

طوفانِ خاک، کربلا و نجف را درنوردید +عکس و فیلم

هم‌اکنون‌با توجه به افزایش تقاضا برای سفرعتبات، تعداد کاروان‌های زیارتی هم افزوده شده و روزانه هزاران ایرانی به عراق اعزام می‌شوند. این امر در حالی است که در مدت مشابه ۲ سال‌ گذشته با توجه به شیوع کرونا هیچ اعزامی صورت نگرفت و ایرانیان مشتاق از راه دور به زیارت مشغول بودند.

‌در نجف اشرف نیز همین حال و هوا وجود داشت و در آستانه اعیاد شعبانیه و در حالی که ایوان نجف و صحن‌های حرم حضرت امام علی علیه‌السلام توسط خادمان آن حضرت گل‌آرایی شده بود، با طوفان گرد و خاک امکان مشاهده تزئینات حرم مقدور نبود و زائران پس از ورود به حرم به جای مشاهده این تزئین‌ها، به سوی فضای مسقف و بسته حرکت می‌کردند.

‌با این‌وجود سمت ضریح حرم امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام نیز همچنان گرد و خاک زیادی وجود داشت و حتی روی زمین حرم چند میلیمتر گرد و خاک نشست و زمین ایوان نجف به رنگ خاک درآمد.

‌پس از مدتی که حرم امام علی علیه‌السلام خلوت شد، خادمان این آستان خاک‌های روی زمین را جمع کردند و برخی از زائران نیز آن را در لیوانی ریخته و به عنوان تبرک با خود بردند.

طوفانِ خاک، کربلا و نجف را درنوردید +عکس و فیلم

همزمان با حلول ماه شعبان، گرد و خاک میهمان کربلا و نجف شد و زائران بسیاری در این فضا به عکاسی پرداختند. برخی دیگر نیز از شدت غلظت گرد و خاک موجود، با سرفه و سوزش چشم به سوی هتل‌ها حرکت کردند. این گرد و خاک در کربلا تداوم نداشت و با بارش باران خبری از گرد و خاک در هوا نبود. اما در نجف اشرف غلظت گرد و خاک تا ساعتی ادامه داشت.

ویدیویی از گردوخاک شدید در نجف اشرف را تماشا کنید:

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    4 0
    لطفا بگید گناه ما خوزستانی ها چیه؟ خاک خفه مون کرد کسی به فکر خوزستان نیست.
  • یاحسین IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 2
    در هر صورت خوش به حالشون.
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    السلام علیک یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله و رحمت الله و برکاته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس