کد خبر 1348728
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
پست ریاست جمهوری عراق و خیز زودهنگام بارزانی ها 

رسانه های وابسته به «مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان عراق از امروز (یکشنبه) اعلام زودهنگام پیروزی نامزد خود برای پست ریاست جمهوری آتی کشور را آغاز کرده اند.

به گزارش مشرق، با وجود بحث و جدل هایی که جلسه دیروز (شنبه) پارلمان به دنبال داشت اما رسانه های وابسته به حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» اصرار دارند که نامزد این حزب، بدون هیچ گونه رقیب جدی، رییس جمهور آتی عراق است.

شبکه خبری «روداو» نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق در گفت وگو با «مشعان الجبوری» یکی از اعضای ائتلاف «السیاده» (محمد الحلبوسی و خمیس الخنجر) در اظهاراتی گفته است که ائتلاف سه جانبه به عنوان فراکسیون بزرگ (متشکل از بارزانی ها، صدری ها و حلبوسی ها) برای جلسه آتی پارلمان ایجاد شده و می توان از هم اکنون ادعا کرد که «ریبوار احمد بارزانی» نامزد حزب دمکرات کردستان عراق عملا رییس جمهوری جدید خواهد بود.

برخی گزارش ها نیز تحت عنوان «تبریک به ریبوار احمد بارزانی به عنوان رییس جمهور جدید عراق» امروز، همزمان در رسانه های نزدیک به بارزانی منتشر شده است.

این در حالی است که «سوزان منصور» سخنگوی فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق در اظهاراتی به «PUKmedia» ارگان رسمی این حزب گفته است که «برهم صالح» همچنان نامزد این حزب برای تصدی پست ریاست جمهوری است.

وی افزوده است که جلسه دیروز با ۲۰۳ رای مثبت در مقابل ۶۲ رای منفی بر سر ثبت نام برای نامزدی ریاست جمهوری همراه بود و ریاست پارلمان بدون تعیین جلسه بعدی، به جلسه دیروز پارلمان پایان داد.

براساس گزارش ها، از مجموع ۳۲۹ نماینده تنها ۲۶۵ نماینده حضور داشتند و تعداد رای دهندگان به گشودن باب ثبت نام برای نامزدی ریاست جمهوری فقط ۲۰۳ نماینده (یعنی ۶۰ درصد حاضران) بودند و ۶۲ نماینده نیز رای منفی دادند.

در واقع از نهم ژانویه گذشته (۱۹ دی ماه ۱۴۰۰) که اولین جلسه جنجال برانگیز پارلمان بعد از انتخابات پرحرف و حدیث اکتبر ۲۰۲۱ برگزار و «محمد الحلبوسی» بار دیگر به عنوان رییس پارلمان برگزیده شد، این سومین بار است که ثبت نام نامزدها برای پست ریاست جمهوری در عراق صورت می گیرد.

در مرحله اول آن، حزب دمکرات بارزانی، «هوشیار زیباری» وزیر سابق امور خارجه و دارایی عراق را به عنوان نامزد رییس جمهوری معرفی کرد که دادگاه عالی قانون اساسی، او را به دلیل اتهامات سابق به پرونده های فساد، فاقد صلاحیت دانست.

مرحله دوم نیز به دلیل اختلافات سیاسی و مداخله دادگاه عالی قانون اساسی در این قضیه به نتیجه مطلوب نرسید.

پارلمان طی جلسه دیروز، سه روز مهلت برای ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری داد و طبق قانون اساسی باید ظرف ۳۰ روز، رییس جمهور جدید انتخاب شود.

ناظران معتقدند که دور سوم ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری با ابهامات زیادی همراه است از جمله اینکه «ریبوار احمد بارزانی» وزیر سابق کشور در اقلیم کردستان عراق از حامیان اصلی همه پرسی استقلال کردستان عراق در سپتامبر ۲۰۱۷ بوده و این در حالی است که او قرار است به عنوان رییس جمهور عراق، از قانون اساسی کشور صیانت کند.

مخالفان نامزدی ریبوار احمد می گویند که اعلام نامزدی این شخص توسط حزب بارزانی، بیش از پیش، «مقتدا صدر» را در برابر منتقدان سیاسی خود در تنگنا قرار داده زیرا او داعیه دار حمایت از قانون اساسی است و نامزدی فردی که اصولا به قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق اعتقادی ندارد در سمت پست ریاست جمهوری، او را بیش از گذشته در معرض نقدهای شدید مخالفانش قرار خواهد داد.

ناظران معتقدند که به دلیل اختلافات سیاسی و از همه مهمتر، تحولات بین المللی و منطقه ای جدید، همچنان ابهامات درباره روند تشکیل حکومت و دولت درعراق وجود دارد و همین امر، تعیین زمان دقیق اتمام روند شکل گیری دولت را در این کشور با ابهام مواجه کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس