کد خبر 1349563
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
تعرفه واردات خودرو در سال آینده ۴۰ تا ۷۵ درصد شد

معاون وزیر صمت گفت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلا تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه های قبلی است. تعرفه از ۴۰ درصد آغاز و تا مرز ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می شود.

به گزارش مشرق، محسن صالحی نیا در برنامه خبری در رابطه با ساز و کار واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ و در پاسخ به این سوال که مجوز واردات خودروهای سواری به چه کسانی داده می‌شود؟ بیان کرد: واردات خودرو دارای سابقه است و در سال‌های قبل هم بر اساس آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو که مصوب هیأت وزیران است ساری و جاری بوده است اما آنچه که امروز بیان می‌کنیم اجازه داده می‌شود که دولت بتواند به شرکت‌ها و یا اشخاصی که براساس ضوابط فنی واردات خودرو می‌توانند مشمول واردات خودرو شوند این اجازه را اعطا کند بنابراین واردات خودرو توسط دولت و ارکان دولت مدنظر نیست.

ببینید:

فیلم/ تصمیم دولت در مورد عقب‌ماندگی‌ها در خودروسازی

رئیس سازمان گسترش و نوسازی بیان داشت: معمولاً شرکت‌هایی که قصد واردات خودرو را دارند باید از قبل شرایطی را از منظر امکان ارائه خدمات فروش و خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مناسب در طی فرآیند بهره برداری توسط متقاضیان داشته باشند و بنابراین شرکت‌هایی که بتوانند این ضوابط را طی کند و خودروهایی نیز باشد که در قاعده استاندارد باشد می‌توانند در این دسته قرار بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به خودروسازهای داخلی مجوز واردات داده می‌شود؟ گفت: برخی از خودروسازان داخلی در بخش خصوصی و دو خودروساز بزرگ آنها هم در سوابق قبلی معمولاً تعداد محدودی واردات خودرو برای تکمیل سبد کالا داشته اند بنابراین در شرایط فعلی اگر آنها هم بتوانند ضوابط یاد شده را طی کنند و درخواست واردات داشته باشند می‌توانند در محدود واردات قرار بگیرند.

صالحی نیا با اشاره به بند ۴ ابلاغیه ۸ ماده‌ای رئیس جمهور درباره واردات خودرو اظهار داشت: در این ابلاغیه آمده است که «به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار و متناسب سازی قیمت تولید و جبران کمبود تولید در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرای واردات خودرو ظرف سه ماه رفع گردد و با افزایش صادرات نسبت صادرات به واردات افزایش یابد» پس دارای سه محور است که یکی افزایش تولید داخلی برای جبران کمبود و دوم اینکه صادرات قطعات را افزایش دهیم تا مصوبه قانونی مجلس امکان پذیر شود و شرایط رقابتی مناسبی فراهم شود.

وی افزود: بنابراین با توجه به اختیار دولت با توجه به سه محور یاد شده می‌توان مصوبه مجلس را براساس شرایط عملیاتی کرد.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: در مقاطع زمانی قبلی که واردات خودرو تابع مقررات عمومی واردات و صادرات در کشور بود خودرو هم مانند سایر کالاها شرایطی داشت و واردات آن دارای تعرفه بود اما از منظر کارشناسی ما واردات تعداد خودروی پیش بینی شده لطمه‌ای به تولید داخلی نمی‌زند.

وی افزود: واردات خودرو در سنوات قبلی به طور متوسط حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار به ازای هر خودرو بوده است یعنی حدود ۱.۴ میلیون دلار صرف واردات خودرو در سال آینده خواهد شد.

صالحی نیا بیان داشت: در هیچ زمانی محدودیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخلی نبوده است و در چند سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین المللی برای تأمین ارز تولید کالاهای اساسی یا واردات محصول با مشکل مواجه بودیم.

معاون وزیر صنعت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه‌های قبلی است تعرفه از ۴۰ درصد آغاز می‌شود و تا مرز ۷۵ درصد براساس حجم موتور خودرو اعمال می‌شود.

معاون وزیر صمت بیان داشت: همیشه تعرفه واردات حداکثر تا ۱۵ بهمن به دولت پیشنهاد می‌شود و دولت نیز آن را تصویب می‌کند اما امسال تعرفه واردات خودرو به دلیل اینکه امکان واردات وجود نداشت، پیشنهاد نشد اما با عملیاتی شدن این موضوع اگر کسانی که مرتبط هستند پیشنهادی برای کاهش یا افزایش داشته باشند در دولت قابل بررسی است، ما برای سال آینده برنامه ریزی انجام داده ایم که بخش وسیعی از آن در فرمان ۸ ماده‌ای ریاست جمهوری وجود دارد و یکی از موارد آن حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سعید رضایی 28 تنظیم کننده مشهد IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
    5 0
    لامذهبا بیایید به افراد نیازمند یکی یک ماشین بدهید تا این بچه هایشان از اینکه پدرانشان پول ماشین ندارند آزرده نشوند و احساس نکنند بودنشان در دنیا اشتباهیه و بی فایده اجرکم عندالله/ ما که داریم نیاز نداریم ولی اونایی که ندارن واقعا زندگی کردن واسشون سخته اونم با این اوضاع بیکاری و تورم و کرایه خونه ها و گوشت و برنج گران و آلودگی و شلوغی و بی اعصابی و بی حجابی دختران مشهد
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 0
      داداش شما استراحت کن.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    برای مردم یا ویژه خوارهاست
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    آقا زاده ها بجنبید که نان را شما مهیا کردند
  • سینا US ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    اصلا نباید هیچ کالایی که تولید داریم وارد کنیم چون صنعت پیشرفته و بروز خودرو سازی که داریم میخوای به فنا بدین .عوض صادرات خودرو به اروپا و اسیا به فکر واردان اجنس بنجل کمپانی بنز و پژو و تویوتا و.. هستید .واقعا باید همین جا مجلس محترم و دولت اونو متقف کنه که خلاف منافع کشور هست
    • مچا IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      این حرف منطقی داری میزنی ماشینهای بنز وبی ام دیلیو که بهترین کمپانیهای دنیا هستند از نظر شما بنجل هست یک نفر حرف شما تا یید کند که بنجل هست برای ما قابل قبوله اونوقت تولیدی های ما حرف اول میزنند که ارقام کشته های تصادفی این تولید داخل را ببینید روزانه چقدر از بین میروند با این تولیدات بی کیفیت شما از کجا امدین منطق دارین سواد دارین شعور دارین مملکت که ته چاه افتاده مغز فندقی هایی همچون مثل شما فکر می کنند . من کاری به دین و مذهب و اعتقادات ندارم هر اعتقادی محترم است ولی اینها را ربط به اعتقاد کسی ندین به شعور ودانش وعلمش بگذارید ما به کجا داریم میریم کشورهایی که دنبال علم و تکنو لوژی وفهم وشعور هستند کجا میروند خودمان را فریب این بازیها ندهیم منطقی وبا تفکر باشیم ومملکتمان را همه دست بدست هم بدیم واباد کنیم شعارهای تو خالی ندیم که به ضرر مردم ومملکت شود بازیچه دست رانت خوران واختلاس گران نشویم خداوند عقل وشعور به انسان داده
    • ارش US ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      گفتم از موتوری جنس نگیر .اقای محترم شما چطور کمپانی بنز و تویوتا و فورد. را با ایران خودرو و سایپا مقایسه میکنی .اصلا قابل مقایسه نیست. چطور بگم گوشی ایفون 13 را با یک نوکیا 3310 مقایسه کنی .حتی تو خیابان هم خودروی خارجی بنز و بی ام دبلیو . تویوتا ... دییدی حال بیا با بهترین خودروی داخل مقایسه کن .من فکر کنم اون موتوری جنسی که داده شما همه چیز وارونه میدیدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس