کد خبر 1350050
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: آمریکا برای تحریم روسیه، هیاهوی انبوهی را به راه انداخت، اما کار به جایی رسیده که حتی عربستانِ بن سلمان و اماراتِ بن زاید هم برای همراهی  طاقچه بالا گذاشته اند! این در حالی است که مذاکرات آمریکا با دولت مادورو در ونزوئلا برای افزایش فوری صادرات نفت هم به سرانجام نرسیده است.

به گزارش "وال استریت ژورنال"، مقامات عربستان‌ و امارات‌ از گفت‌وگو با رئیس‌جمهور آمریکا برای افزایش بهای سوخت خودداری کرده‌ اند و  می‌ گویند، تا زمانی که آمریکا از آنها در مسئله یمن حمایت نکند، به کاهش قیمت نفت کمک نخواهند کرد.

بایدن دیروز واردات نفت، گاز و انرژی از روسیه را ممنوع اعلام کرد، اما گفت: "متحدان مان، ما را در تحریم نفت روسیه همراهی نمی‌کنند".

اصرار بر تحریم روسیه، قیمت نفت را به بالای 130 دلار رسانده است. این سومین شوک قیمتی، پس از مقاومت ایران در مذاکرات، و شلیک موشک های مقاومت یمن به مراکز مهم تجاری و نظامی امارات است که موجب شده قیمت ظرف دو سه ماه اخیر، حدود 60 دلار افزایش پیدا کند و اقتصاد غرب را تحت فشار شدید قرار دهد.

بایدن همچنین ادعا کرده بود "60 میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را آزاد می کنیم تا قیمت بنزین را برای خانواده های آمریکایی کاهش دهیم". اما نرخ هر گالن بنزین (تقریبا ۳.۸ لیتر) به ۴.۱۷۳ دلار رسید که بالاترین رقم در تاریخ آمریکاست. البته قیمت در برخی ایالات به ۵.۲۸ دلار در هم افزایش یافته است.

بومرنگ تحریم، کمانه کرده و به مرور، کارکرد خود از دست می دهد، اما هزینه های راهبردی روی دست آمریکا می گذارد. 

شکست پرستیژی، و واگرایی رو به گسترش متحدان، از آثار راهبردی بدمستی در استفاده از تحریم است. بدمستی پس از باخت های سنگین، قماربازان را به سمت بی عقلی بیشتر و باخت همه چیز وا می دارد.

در این شرایط بحرانیِ بی سابقه، فشار و التماس آمریکا برای سرهم بندی توافق، بازگشت به برجام و استفاده از ذخیره نفت ایران برای مهار قیمت نفت، کاملا قابل فهم است.

وقتی بن سلمان و بن زاید پیزوری بتوانند برای آمریکا شرط بگذارند، چرا ایران قدرتمند، از موضع بالا، حقوق تضییع شده خود را مطالبه نکند و پای لغو موثر تحریم ها و اخذ تضمین معتبر نایسند؟ بایدن نمی تواند بدون واگذاری امتیاز ارزشمند، هم به برجام برگردد و هم گرفتاری نفتی را برطرف بکند. این، میل به کلاهبرداری، در نهایت درماندگی و نیاز است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیما IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    15 1
    آمریکا کارش به کجا رسیده که دیگه گاو شیرده اش بهش شاخ میزند موقعی که گاو شاخ میزند شیر می تواند چه بکند منظورم از شیر ایران است
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    23 0
    شرایط واقعا حساس است و بایستی با تدبیر و شجاعت کار آمریکای جنایتکار را یکسره کرد.
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      10 0
      احسنت، باید با همکاری روسیه و ونزوئلا گاز و نفتشونو قطع کرد تا یانکی‌ها به غلط کردن بیفتن!!!
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    با انحلال شورى نظم امريكايى كه عبارت از حاكميت زوربود جايگزين نظم حهانى گرديد ومذاكره جايش را به زورداد وهمين لحظه زورحاكم است نه مذاكره اكركشورماهم باروسيه واسرائيل هم مرز نبوديم خاك كشورمارا تا كنون به توبره برده بودند تاوقتى ما دراين موقعيت باشيم مى توانيم بندون واهمه درمقابل زورتمكين نكيم ٧٧٧٧
  • NL ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    18 1
    توی گوش کسی زدیم که دیگران جرات ندارند لپ اش رو بکشند. (عین الاسد)
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    11 0
    وَ مَکَروا وَ مَکَرَ اللّه وَ اللّهُ خَیرُ الماکِرین!
  • DE ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    4 0
    بایدن : "60 میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را آزاد می کنیم تا قیمت بنزین را برای خانواده های آمریکایی کاهش دهیم". حالا گور پدر خانواده های اروپایی که دولت هاشون مانند سگ کور فقط از روی بوی پاچه بایدن دنبالش کورکورانه را افتادند دارن مردم خودشان را هم بدبخت میکنند. و جایزه شون را پس میدهند گرین کارت بگیرن منظور جت های جنگی میگ روسی شون را پس میدهند اف جت بگیرند.
  • DE ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    4 0
    بایدن نمی تواند بدون واگذاری امتیاز ارزشمند، هم به برجام برگردد و هم گرفتاری نفتی را برطرف بکند. این، میل به کلاهبرداری، در نهایت درماندگی و نیاز است. عالی عالی دستمریضاد این درسته / همه اش بخاطر نفرین های حسن فریدون است خخخ بدجوری امریکا سرش کلاه گذاشت دقیقا کاری را امریکا باهاش کرد خدا داره با بایدن میکنه. /حالا تو هم این وسط از حسن فریدون امام زاده نسازها . چلمنگ
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    2 0
    ایکاش مسئولینمون ازحول لبخند شیطان بداخل چاه ویل نیفتند .ایا واقعا تیم مذاکره ما همون افراد تیم ظریف نیستند وایرانو بیک لبخند کدخدا نخاهن فروخت وشعور فهم وضعیت واستفاده حداعلی ازاونو دارند .ایکاش جرئت ترک مذاکره رو بنحوی میداشتندو با زمینه سازی ومقصر جلوه دادن شیطان بزرگ بوطن برای اخرین بار برمیگشتند.نه شیر شتر نه دیدار عرب. والله امریکا بطور دائم وحتی 10 سال تحریمهارو لغو نخاهد کرد واگه ناچار بشه بعضی ازتحریمهارو انهم تا برگردوندن صنعت هسته ای بصفر لغو خاهد کرد وبلا فاصله دوباره باچند برابرکردن تحریمها بروز کنونی برخاهد گشت .ایکاش تیم مذاکره کننده ایران میفه میدو مناسب عمل میکرد اما افسوس که تجربهای تلخو ننگینی ازگذشتها داریم
    • IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      0 0
      ساعت خواب ، مفسر
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    3 0
    ان‌شاءالله دیگر از خطوط قرمز کشور عقب‌ نخواهیم نشست؛ اکنون مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ، بهتر از توافق بد است و بهترین کار این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، با یک بیانیه‌ی رسمی به طرف‌های غربی اعلام کنیم که مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق می‌کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ راستی‌آزمایی لغو تمام تحریم‌ها صورت پذیرفت و مطالباتمان وصول شد، به مذاکرات برمی‌گردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را بر سرشان کوبیده و با اقتدار از برجام خارج خواهیم شد و ان‌شاءالله تحریم‌ها را از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی خنثی‌ خواهیم کرد.
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
      0 1
      منظورت از تحرک اقتصادی احیانا رفتار تولید کننده‌های لوازم خانگی و خودرو و ... که نیست؟
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    استفاده بی حد و مرز از ابزار تحریم، کار دست امریکایی ها میده... .
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • سید فروزان CH ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    0 0
    قیمت بنزین در سوییس به لیتری ۲،۳۵ رسیده عربستان هم توانایی تولید بیشتر برای جایگزین کردن نفت روسیه را ندارد بزودی منتظر نارضایتی و تظاهرات مردم اروپا بدلیل گرانی سوخت خواهیم بود
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    ایران و ونزویلا نباید ذخایر نفتی خودشان را آزاد کنن بزودی شورش در آمریکا و اروپا بعلت گرانی بنزین و به تبع آن بقیه چیزها
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    0 0
    جنگ زرگری تمام عیار یهودی ــــ سرانجام با توطئه چینی ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و نقش بازی موفق مهره یهودی در یک جنگ زرگری تمام عیار ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. و مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: از یک سو روسیه را با تحریم اقتصادی و بحران های سیاسی و رسانه ای به انحطاط برساند . و از سوی دیگر ؛ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بارچشم آبی اروپایی را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس