پهپاد شاهد - نمایه

رژیم صهیونیستی اخیرا تصاویری از رهگیری دو فروند پهپاد متعلق به جبهه مقاومت را بعد از تقریبا یکسال منتشر کرده که نگاهی به جزییات تصاویر و نحوه رهگیری این پرنده‌ها، ضعف جدی گنبد آهنین را نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در روزهای اخیر بار دیگر ۲ موضوع مهم با محوریت جمهوری اسلامی ایران و رژیم صهیونیستی، مد نظر رسانه ها و کارشناسان قرار گرفته است. موضوع اول شهادت دو مستشار سپاه پاسداران در سوریه است که ناجوانمردانه توسط این رژیم به شهادت رسیدند و انشاء الله طبق وعده پاسداران انقلاب، صهیونیست ها تاوان آنرا به نحو مقتضی و موثر خواهند داد. اما در کنار آن، اسراییلی ها در روزهای اخیر با انتشار تصاویری، ادعای رهگیری یک پهپاد ایرانی را مطرح کرده اند که بنا به اعتراف آنها، در حال نزدیک شدن به سرزمین های اشغالی بوده است. نکته مهم این اعلام آن است که عملیات رهگیری توسط جنگنده های اف ۳۵ رژیم صهیونیستی انجام شده که با توجه به این ویژگی ها، اقدام مذکور از چندین منظر قابل توجه و بررسی است.

بیشتر بخوانید:

تاکتیک جالب ارتش یمن برای تنبیه اقتصادی و ورشکستگی متجاوزان سعودی/ پرواز شبانه‌روزی جنگنده‌ها و شلیک موشک‌های میلیون دلاری از ترس پهپادهای ارزان قیمت +عکس

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

برای فهم بهتر داستان اخیر باید به ۱۳ آذر سال ۱۳۹۰ برویم، روزی که شاید یکی از مهم ترین حوادث در حوزه دفاعی ایران رخ داد و یک فروند پهپاد جاسوسی RQ-۱۷۰ ساخت آمریکا که وارد حریم سرزمینی کشور ما شده بود در تور سیستم های جنگ الکترونیکی سپاه قرار گرفته و تقریبا به سلامت در شرق کشور به زمین نشست. دست پیدا کردن ایران به این پهپاد که می توان گفت لبه فناوری بدون سرنشین در جهان امروز بود یک موقعیت منحصر به فرد را برای کارشناسان ایرانی ایجاد کرد تا از نزدیک با این تکنولوژی آشنا شوند. ایران قبل از رسیدن به این غنیمت پر ارزش نیز کشوری فعال و پیشرو در حوزه پرنده های بدون سرنشین بود ولی رسیدن به "جانور قندهار" به صورت جدی ایران را در این رقابت پیش انداخت.

ایران از همان دوران برنامه مدونی را نه فقط برای دستیابی به اصرار این پهپاد آغاز کرده و بلکه بحث مهندسی معکوس و ساخت نمونه هایی بر اساس این پرنده بدون سرنشین را نیز آغاز کرد. صنایع دفاعی کشور در ابتدا یک نمونه ۱۵ درصد از اندازه واقعی این پهپاد را ساختند و در سال ۱۳۹۳ پروسه ساخت دو نمونه ۴۰ درصد از پهپاد آر کیو ۱۷۰ با نام های شاهد ۱۴۱ و شاهد ۱۶۱ آغاز می شود. مدل اول دارای موتور پیستونی و مدل دوم دارای موتور جت است. در سال ۱۳۹۴ نیز ساخت نمونه های ۶۰ درصد به اسم شاهد ۱۸۱ و ۱۹۱ انجام می شود که در اینجا هم ۱۸۱ مدل مجهز به موتور پیستونی و مدل ۱۹۱ نمونه مجهز به موتور جت است.

بر اساس تصاویر منتشر شده توسط صهیونیست ها، این بار سامانه های پدافندی و راداری آنها با یک پهپاد مجهز به پیشران پیستونی طرف بوده که ظواهر امر نشان می دهد پرنده مورد استفاده در این عملیات، شباهت هایی به شاهد ۱۸۱ یا ۱۴۱ داشته است.

آشنایی با شاهد ۱۴۱ و شاهد ۱۸۱

شاهد ۱۴۱ یک پهپاد با اندازه ۴۰ درصد نسبت به آر کیو ۱۷۰ آمریکایی است و در کنار بحث استفاده از موتور پیستونی امکان حمل حداقل دو تیر از خانواده مهمات مینیاتوری مثل سری سدید را دارد. شاهد ۱۸۱ پهپاد شناسایی، ‌مراقبت و رزمی است که نمونه ۶۰ درصد و موتور RQ-۱۷۰ است و طی سال‌های گذشته به صورت انبوه در نیروی هوافضای سپاه تولید شده است. این پهپاد با برد ۱۵۰۰ کیلومتر، مداومت پروازی ۴.۵ ساعت، سقف ارتفاع پروازی ۲۵ هزار پا، دارای بیشینه وزن برخاست ۵۰۰ کیلوگرم است که توان حمل دو تیر بمب هدایت شونده از سری سدید را دارد. این پرنده بدون سرنشین مسلح نیز بر اساس الگو برداری از پهپاد آر کیو ۱۷۰ غنیمت گرفته شده از آمریکا تکمیل شده و از پیشران توربوپراپ بهره می برد.

شاهکار نظامی اسراییل با شکار ۲ پهپاد مقاومت توسط جنگنده‌های اف-۳۵! / وقتی رژیم صهیونیستی برای تحت‌الشعاع قرار دادن شهر پهپادی سپاه مجبور به قربانی کردن «گنبد آهنین» شد +عکس و فیلم

دو نما از اعضای خانواده پهپادهای شاهد مجهز به پیشران پیستونی و مهمات هدایت شونده

شاهکار نظامی اسراییل با شکار ۲ پهپاد مقاومت توسط جنگنده‌های اف-۳۵! / وقتی رژیم صهیونیستی برای تحت‌الشعاع قرار دادن شهر پهپادی سپاه مجبور به قربانی کردن «گنبد آهنین» شد +عکس و فیلم

یکی از نمونه های پهپاد شاهد مجهز به پیشران پیستونی در حال رها سازی مهمات سدید در جریان یک رزمایش

نکته جالب این که صهیونیست ها ادعا کردند پهپاد مورد نظر، شاهد ۱۹۷ با سرعت ۲ هزار کیلومتر بر ساعت است. سوای این که تا به امروز پهپادی به نام شاهد ۱۹۷ توسط ایران معرفی نشده این مسئله که چطور یک پرنده بدون سرنشین مجهز فقط به یک موتور پیستونی می تواند به سرعت بیش از ۱.۵ ماخ! برسد هم از جمله شاهکارهای فنی و اطلاعاتی است که به نظر فقط صهیونیست ها بر می آید و نشان می دهد علاوه بر سردرگمی انها برای کشف حقیقت، تلاش دارند خود را در این عملیات، پیروز نشان دهند.

روایتی از نفوذ به سرزمین های اشغالی

آنچه صهیونیست ها در خصوص این عملیات گفته اند این است که پروسه شناسایی و انهدام پهپاد وارد شده به سرزمین های اشغالی، در تاریخ ۲۵ اسفند ماه سال ۱۳۹۹ رخ داده و در طی آن و بر اساس تصاویر، دو پهپاد به اعتقاد آنها ایرانی، توسط جنگنده های اف ۳۵ اسراییلی رهگیری و سرنگون شدند و همچنین آنها مدعی شدند پهپاد سوم نیز توسط جنگ الکترونیک ساقط شده است. در عین حال اسراییلی ها ادعا کردند که در پروسه شناسایی و رهگیری این پرنده های بدون سرنشین، این اهداف را به وسیله سیستم های شناسایی و مراقبتی زمین پایه تحت نظر داشته اند.

اولین کلیپ منتشر شده از صهیونیست ها در خصوص رهگیری پهپاد ایرانی

دومین کلیپ منتشر شده از رهگیری پهپاد ایرانی توسط صهیونیست ها

البته باید توجه داشت تاکید صهیونیست ها درباره شناسایی این پهپادها توسط سامانه های زمین پایه، کاملا با روایت کلی ماجرا تناقض دارد اگر این رهگیری به صورت موفق و ادامه دار بوده مشخصا امکان ارسال اطلاعات به سیستم های تسلیحاتی و شلیک و انهدام از یک سامانه زمین پایه مثل سری گنبد آهنین یا فلاخن داوود، گزینه ارزان تر و ساده تری نسبت به پرواز اف-۳۵ به حساب می آید. اما حالا که بحث رهگیری هوایی به میان می آید پس یعنی یا روایت شناسایی و تعقیب زمینی دقیق نبوده و یا سیستم های زمین پایه اسراییلی توان درگیری با هدف جدید را نداشته اند.

نکته جالب دیگر اینکه تصاویر منتشر شده توسط صهیونیست ها از پهپاد مورد نظر، از دید سیستم اپتیکی موسوم به EOTS یا سامانه تصویر برداری کلاه خلبان در جنگنده اف ۳۵ است. در این مرحله دقیقا نمی دانیم از چه سلاحی برای این درگیری استفاده شده ولی به دلیل اثر کم گرمایی هدفی مثل پهپادهای مورد نظر، معمولا ترکیبی از اطلاعات بدست آمده از سامانه های اپتیکی به موشک های هدایت راداری سری امرام منتقل شده و عملیات پرتاب موشک انجام می شود. یک سوال مهم دیگر در خصوص این درگیری اینجاست که چرا اسراییلی ها از دیگر پلتفرم های پروازی خود مثل اف ۱۵ و اف ۱۶ استفاده نکردند؟

مشخصا هزینه استفاده از این جنگنده ها برای عملیات اینچنینی پایین تر است. شاید تنها پاسخ قابل ارائه در این خصوص این است که اصولا دیگر پرنده های اسراییلی، حتی با سیستم های جستجوگر اپتیکی نیز توان یافتن این هدف را نداشته و اسراییلی ها مجبور به وارد کردن پیشرفته ترین جنگنده خود به میدان شدند. در عین حال به این مسئله نیز در رسانه های غربی تاکید شده که این درگیری اولین رزم واقعی جنگنده اف ۳۵ در شرایط جنگ هوا به هوا بوده است.

شاهکار نظامی اسراییل با شکار ۲ پهپاد مقاومت توسط جنگنده‌های اف-۳۵! / وقتی رژیم صهیونیستی برای تحت‌الشعاع قرار دادن شهر پهپادی سپاه مجبور به قربانی کردن «گنبد آهنین» شد +عکس و فیلم

آنچه صهیونیست ها به عنوان باقی مانده پهپاد سرنگون شده نشان داده اند

شاهکار نظامی اسراییل با شکار ۲ پهپاد مقاومت توسط جنگنده‌های اف-۳۵! / وقتی رژیم صهیونیستی برای تحت‌الشعاع قرار دادن شهر پهپادی سپاه مجبور به قربانی کردن «گنبد آهنین» شد +عکس و فیلم

سلاح های کمری که ادعا شده همراه پهپاد ایرانی بوده است

تمرین یا نبرد واقعی؛ مسئله این است!

بر اساس تصاویر منتشر شده توسط صهیونیست ها آنچه از برخی از این پهپادها بدست آمده تعداد سلاح کمری بوده و مشخصا و با نگاهی به وضعیت تسلیحات سبک در اختیار نیروهای مبارز در غزه مشخص می شود رساندن تعداد اسلحه کمری به این منطقه با پهپادی به این شکل، قصد اصلی نبوده و صرفا یک آزمایش برای امکان رساندن برخی محموله های کوچک ولی خاص برای این منطقه است. این پروسه هم برای نیروهای مقاومت و هم برای صهیونیست ها، درس های مهمی به همراه دارد اما مهمترین درس آن، این بود که آنچه در این میدان توسط اسراییلی ها به میدان آمد نهایت توان رهگیری و دفاع هوایی آنها بود ولی آنچه قدرتی همچون جمهوری اسلامی ایران بتواند به میدان بیاورد، صدها بار سریعتر، مدرنتر و پیچیده تر از مدل های کوچک و مجهز به موتور پیستونی همچون پرنده های فوق است.

همان طور که گفته شد حادثه مورد نظر در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ رخ داده و قطعا ارزش عملیاتی خاصی برای اسراییلی ها نداشته و می توان به خوبی متوجه شد، نیروهای مقاومت در حال تست سیستم های دفاع هوایی در سرزمین های اشغالی بوده اند اما سوالی که مشخصا پیش می آید این است که چرا امروز و تقریبا بعد از یک سال از این حادثه اقدام به انتشار این تصاویر کرده اند؟ دلایل مختلفی در خصوص این اقدام می توان متصور شد که مهمترین آنها، مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی و تلاش برای بزرگنمایی اقدامات پهپادی برای انحراف افکار عمومی، تلاش برای تهدید نشان دادن ایران در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی و یا تحت الشعاع قرار دادن قدرت پهپادی ایران در ایام رونمایی از شهر پهپادی سپاه پاسداران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 121
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 34
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    27 2
    در 25 بهمن 1400 یک آتش سوزی در انبار سپاه کرمانشاه رخ داد که علتش را توضیح ندادند، اما یک حمله پهپادی از سمت خاک عراق بود که عاملان آن معرفی نشدند که جز آمریکا و اسرائیل متهم دیگری نیست.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      19 1
      مرگ بر اسرائیل
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      6 4
      اسرائیلی ها چطور تونستن که این گزارش رو منتشر کنن مایه ننگه
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      14 2
      به هر حال منهدم شدن ایران چرا نتونسته ظاهرا پهپادهای حادثه ماهیدشت رو بزنه؟
    • ایرانی IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      16 0
      لعنت بر قومی که یک ایرانی را کشت.
    • محمد IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      8 2
      بله ما صدا انفجار را شنیدیم اما گفتند رعد و برق بوده.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      0 2
      حمله پهپادي به منطقه اي مثل ماهيدشت امكان نداره، ماهيدشتي احمق!
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    37 7
    شاهکار فقط زدن عین الاسد
    • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      1 0
      کجا گفته محموله سلاح کمری برای غزه بوده؟ اتفاقا به نظر من از مسیر اردن محموله می برده برای کرانه باختری. چند بار خبر حمله با کلت به اسرائیلی ها در کرانه باختری منتشر شده.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    33 0
    نابود باد اسرائیل، دشمن اصلی صلح و توسعه خاورمیانه
  • FR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    14 13
    بد نیست یه گزارش هم از شهادت دو سرهنگ سپاه توسط صهیونیست ها تهیه کنید
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      5 6
      سرهنگ؟اشتباه به اطلاعت رسوندن
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    7 1
    آواکس آواکس اوجب واجبات است
  • بنده خدا IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    1 0
    بعد از جنگ روسیه و اوکراین، عملا جنگنده های سرنشین دار بجز جنگنده ای با مختصات اف 35 پر هزینه، کم اثر و نامطمئن خواهند بود. و همان اف 35 هم صرفا در نقش مدیریت میدان نبرد و تامین امنیت بر فراز نیروهای خودی و یا به طور محدودی در عملیات های دور ایستا نقش آفرینی خواهد کرد. بی شک ناظران، جاسوسان و مبارزان اصلی نبردهای آتی پهپاد ها خواهند بود. به شرط آنکه دولت توجه ویژه ای به حفظ جایگاه کشور در این حوزه نمایند و زیر ساخت های فضایی ارتباطات امن و سریع با آنها فراهم شود.
  • از شهرستان سراب IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    20 0
    همون شلیک تیرهای گنبد آهنین خودش چند هزار دلار خرج تو دست اشغالگران گذاشت
  • آرش کمانگیر IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    1 0
    به نام خدا . سلام . اگر ترجمه مکالمات خلبان با کنترل زمینی بررسی شود بعضی از مسائل مشخص میگردد مثلا دلیل طول کشیدن زمان مشاهده پهپاد ایرانی تا هنگام شلیک موشک و سرنگون کردنش چه بوده؟ ظاهرا پهپاد چند بار از دید خلبان خارج شده و احتمالا با راهنمائی کنترل زمینی مجددا موقعیت پهپاد به خلبان اعلام شده است .
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    53 2
    این پرنده هارو را بارادار نمیشه از دور کشف کرد احتمالا جواسیس اطلاع میدن به اونا که فلان ساعت قرار پهپاد بیاد طرفتون واونا تو مسیر گشت هوایی میزارن
    • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      31 0
      با 100 تا شاهد-197 که همزمان هجوم میارن میخوان چی کار کنن :) به قول سردار حاجی زاده یه چیزایی دارن ولی ما هم تو سالها تجربه گرفتیم چه کار کنیم
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      33 2
      باید غربگدا ها و جواسیس رو دخلشون بیاد. ضربه جواسیس و غربگدا ها از اسلاح طلب ها بیشتره.
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      23 1
      باید پهباد شناسایی اصلاح طلب ها و جاسوس ها در داخلی به دست دانشمندان ساخته بشه تا تو خیابون شکارشون بکنیم.
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      42 46
      دنیا در برابر عظمت بهباد های ایران سر تعظیم فرود آورده و ناتو برای همین جرات نزدیکی به ایران را ندارد. درود....
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      30 32
      کلا تا الان چند تا اسراییلی رو کشتیم با این همه پهباد و ....؟
    • علی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      2 12
      بهترین رهگیر های امریکایی اف 22 و بعد اف 15 ای ایکس و بعد اف 15 هستند اف 35 جنگنده چند منظورس تازه حد اکثرسرعتش تو ارتفاع بالا 1.5 ماخه چطور یه هدف با سرعت 2 ماخ اونم تو ارتفاع پایین که سرعت اف 35 خیلی کمتره را تعقی کرده بعدشم کی گفته سرعتش 2 ماخ بوده؟ سریع ترین پهپاد بال پرنده ای ترینر بی سیستمز با سرعت 1 ماخه تازه خودتونم که گفتین اصلن با موتور پیستونی حتی به سرعت 1 ماخ نمیشه رسید بعدشم قیمیت یه موشک هوا به هوا خیلی کمتره موشک پدافنده مثلا ایم 9 ایکس 500 هزار دلاره تازه با راکت هدایت لیزیریم میشه زد که قیمتش نزدیک دهزار دلاره و هر اف 16 بیش از 50 تاشا با خودش میبره تازه 05:19 تو گفتی 100 تا خب هر اف 15 فقط 20 تا موشک امرام حمل میکنه اگه چیزیا شناسایی کنن زدن 100 کاری نداره.
    • علی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      6 8
      کی گفته پهپتد بال پرنده ای را نمیشه کشف کرد فقط کشفش سخت تره وگرنه سطح مقطع راداری اف 22 خیلی کمتره یه پهپاد بال پرنده.
    • فرید IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      26 6
      صهیونیست های دلقک! نادان ها همین که صد میلیون دلار هواپیما باید پرواز کنه و یه موشک حداقل نیم میلیون دلاری باید خرج یه پهپاد نهایتا پنجاه هزار دلاری بکنه یعنی شکست مفتضحانه، خنده دار تر اون سلاح های کمری هست که گذاشتن کنار لاشه پهپاد، نادان ها معنی این کار اینه که ما اینقدر از این پهپاد ها داریم که ازشون به عنوان پیک موتوری استفاده میکنیم! لابد سلاح کمری رو داشته میبرده تحویل حماس بده، دفعه بعد یه پیتزا بزارید کنار لاشه پهپاد با مزه تره
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      14 2
      در خصوص جناب مثلا علی ، بعضی وقتها یک اسکول صهیونیست دوست یا منافق آلبانی تبار ( هر دو از یک قماش هستند) یه اسم عربی یا ایرانی رو خودش میگذارد و یک کامنت خنده دار تر از خودش می گذارد که مثلا بگوید خیلی اطلاعات نظامی دارد !!! بابا تو راست میگی !!!! اولا هر چی که نوشته به قول صهیونیستها بوده والا ما نگفتیم پهپاد با سرعت دو ماخ پرواز می کرده ، اما خدائیش خنده دار است که برای یک پهپاد به قول اربابات فتو شاپی ، اف 35 آی پرواز بدهند !!! این کار آمریکا یا اسرائیل یعنی غلط کردن ، از غلط کردن بدتر است!!! دروغ که حناق نیست گلوی این بی دینها را بگیرد، چی شد ؟ شماها که می گفتید اینها همه فتوشاپی است حالا برای زدن یکی از آنها باید با کلی افتخار ، یک موشک 500 هزار دلاری را با ماموریت یک اف 35 مصرف کنید !!! البته این خودش یعنی صدها بار پرواز موفق پهپادهای مقاومت که ماموریتشان را با موفقیت انجام داده اند حالا یک یا دوتایش را هم بر فرض زده باشند. بابا ماهی یک دو تا جنگنده های آمریکا و اسقاطیلی فقط همینطوری بی خودی سقوط می کنند. ضمنا اگر می شد با راکت به قول تو لیزری ده هزار دلاری زدش ، اسقاطیلیها از تو گداترند و برای پول حاظرند بمیرند، پس نمیشده با راکت بزنند که برایش موشک گران قیمت استفاده کردند ، خدائیش خیلی بچه پر رو هستین.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 0
      سلاح های ارتش اسرائیل بد نیست ولی سربازاشون به شدت ترسوست و لذا کشتن نمی خواد همینکه ما خودمون پیشرفت نظامی کنیم برای بازدارندگی کافیه حالا اگه شیطنت کردن مثل پریروز یه گوشمالی بهشون میدیم
    • علی IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 1
      جالبه که خود ارباب پوتبن ضد صحیونیستتون تو اکراین از پهپاد سرچر2 اسرایی استفاده کرده.که اوکراینیا زدنش
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    تا حالا نشده یک جارو بزنید که دوتا صهیونیست کشته بشه همش یا لور فته یا به هدف موشک نخورده
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      67 12
      همون، هدف به موشک نخورده.....!
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      94 74
      سایبری فارسی نویس جهود با همین جفنگیات و تخیلات خوش باش ، به اندازه تار موهات از شما صهیونیست ها. تلفات گرفتیم ولی بخاطر مسائل بین المللی نمی‌شود و نباید بصورت رسمی مسئولیتش رو بر عهده گرفت .. دونه به دونه شما اشغالگران منطقه رو به جهنم خواهیم فرستاد همچون گذشته ....
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      بیابرو سایبری حقوق بگیر سپاه من مثل تو نیستم
    • قریشی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      سایبری بودن سپاه صدهزار شرف داره به نوکری صهیونیستهای بزدل و کثیف
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      ۲۳:۳۴ خوب عزیزم دوستمون راست میگه چرا بهت فشار میاد حقیقت تلخه!.خخخ
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      25 96
      معلومه تو مثل این دوستان نیستی مناخیم
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      28 85
      ۰۷:۵۸ مسلما صهیون ها اطلاعاتی از کشته هایشان نخواهند داد. این قابل انکار نیست چه را که ماندگاری کشورشان به بادی بنده و اصالت نداره کافیه هر دم تلفات اعلام کنند آنوقت می توانند، وضعیت فعلیشان را تثبیت کنند. ما هم به هیچ وجه نباید اعلام کنیم. بعضی از اسرار نظامی از خود اقدام نظامی مهمترند.
    • علی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      18 7
      کی گفته از کشته شده هاشون امار نمیدن البته شاید از موسادیارا ندن ولی سربازا را حتما میدن نمیشه که به خانواده هاشون نگن تو عین الاسدم همینطور امار دقیق مجروحارا دادن.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      15 72
      جناب مثلا علی گفتم اسکولی قبول کن!!! آمریکائی ها آمار کشته هایشان را به اسم افغانستان و جاهای دیگر میدهند ، اسقاطیلی ها هم می گویند سربازشان لب مرز پایش پیچ خورد افتاد ته دره ؟!!! ضمنا راست گویان حقیقی فکر و کار مومنان است نه فاسقان !!!! اگر می توانی توبه کن اگر هم اهل توبه نیستی اینجا نیا !!! هی ما را تو زحمت می اندازی جواب شما اسکولها را بدهیم !!! البته خیالی نیست اما وقت خلق الله را می گیری!!!
    • علی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 7
      12:18 حرف نزنی نمیگن لالی.منفیا را ببین
  • مغز متفکر IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    14 20
    آواکس,آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      12 0
      چند وقتی بود نبودی، کجا بودی مشتی
    • alireza IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      0 0
      بازم آواکس آواکس پیداش شد
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      0 0
      دلمون تنگ شده بود اداش خوش اومدي
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    23 3
    ترجمه فارسی میزاشتید ببینیم چه زری میزنند
  • DE ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    48 53
    خاک بر سر نفهمشون کنم که هزینه بلند شدن و نشستن f35 از هزینه کل یه پهپاد بیشتره
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      27 77
      دقیقا حتی یه تر موشک هوا به هوا چیزی نزدیک به 500 هزار دلار قیمت داره کلا زدن یه پهپاد که خیلی تموم شده باشه 1000 دلاره با یک میلیون دلار زدن خخخخخخ بیچاره ها
  • آرش چویل IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    40 70
    همینکه نشون دادن سپاه از این کارا میکنه ، قدرت جمهوری اسلامی رو نشون میده.
  • نیما IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    35 30
    ۲۲۴۴ فعلا که در این حمله که به لانه جاسوسی کردیم ۹جاسوس موساد کشته شده اند
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      61 24
      تو عین اسد هم گفتید ۸۰ تا فرمانده ارشد امریکا در دم کشته شدن وصدها نفر مجروح
    • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      62 37
      اصلا موشکی به این ساختمون خورده که ۹ نفر کشته بده
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      20 43
      تو مخ شما غربگداها که حتمأ خورده، چون معلومه جابجا شده!!!!!
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      2 3
      درست میگه ، این خرابی ها بابت تگرگ و توفان بوده . اونهم فقط همون ساختمان ، موشک کجا بوده ، بحون منافقین ، راست میگم
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    71 30
    دشمن رو میخواید خار بگیرید یا ما رو نادون فرض کردین!
    • تبریزی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      3 42
      هر دو
    • IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      10 33
      نه! دشمنان جامعه و نظام اسلامی رو نادون میدانیم. صهیونیستها و وهابیها دشمن بشریت هستند و البته نادان!
    • رضا IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      4 4
      ول كن بابا دوست عزيز ، قلم دست خودشونه مگه نمى بينى ؟!
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      9 46
      هم دشمن ما ذاتأ خار هست هم امثال شما ذاتأ نادان، لازم نیست ما چیزی فرض کنیم!! خخخخخخخ
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      46 6
      ۰۸:۱۶ منطقت درحد صفره فقط به عنوان دفاع ازخودت یه چیزی درمیکنی
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      4 1
      مثلا رضا و همچنین 8.49، می شه بفرمائید شما با چی نوشتید! که مثلا قلم دست خودشان است ؟!!! مرد حسابی حرف منطقی بزن ، جواب منطقی بشنو، وقتی مهمل می بافی و آب به آسیاب دشمن می ریزی ،توقع نداشته باش برایت کف و هورا بکشند. البته لشکر مجازی آلبانی نشین بدجور افتاده به منفی و مثبت زدن !!! بزنید تا جونتان در بیاد.
  • نیما IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 45
    اینقدر چرت پرت نگید موشک به ساختمان جاسوسی برخورد کرده ولی به علت قوی بودن بتن ها اینجوری شده به علاوه عین جسد طبق گزارش یک خبرگزاری آمریکای ۲۷۰ کشته داشت نه ۸۰ تا
  • خوب کمه فقط عالی IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 13
    موشک و پهپاد و .... اگه بی نقص و عالی نباشند به درد جنگ با اسرائیل و امریکا و در کل تکنولوژی ناتو نمیخورن . ببینید چه بر سر تانک ها و هلیکوپتر های روسیه اومد . باید در حد عالی ساخته بشن عالی عالی مگر نه وقتی قراره انجام وظیفه کنن به درد نخواهند خورد و کشور بدجوری هزینه های احتمالی رو باید بده .
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    7 0
    فک کنم ( اصابت کرد) به عبری میشه : شپلق
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    6 1
    فعلا کنگره و مسکو پیغام ایران را فهمیدند
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    12 1
    وقتی اسرائیل با اف 35 تونست این پهباد ببینه و بزنه، یک نکته بسیار قابل توجه به وجود می اید، اون اینکه هیچ کشوری در منطقه چنین پرنده ای نداره و این یعنی در زمان جنگ نیروهای هوایی این کشورها عملا در برابر دستان قدرتمند پهبادی ایران ناتوان خواهند بود، احسنت شیر بچه های حیدر،
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 0
    پس هدف شناسائی وضعیت پدافند بوده . که کسب شده ، بقیش بماند
  • سیدمرتضی IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 1
    یک سؤال تخصصی ایا اصولا اف۳۵توان حنگ هوا به هوا را دارد!!! پرجواب باید گفت بله اما فقط در امریکا!!! اسرائیل هم میتونه بااف۳۵ با موشکهای حرارتی جنگ هوایی انجام بده نه راداری با تلکید میگم هیچ یک از اف۳۵های خارج نیروی هوایی امریما در حال خاظر توانایی جنگ هوا به هوا را ندارند!!!!
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    11 1
    اینکه تو تصاویر منتشر شده چند بار هدف رو گم میکنند و دوباره پیدا میکنند نشون میده که از طریق سیستم های شناسایی زمین پایه اینها رو رهگیری نکردند قشنگ معلومه از طریق هوا و با استفاده از هواپیمای جنگنده و.. این کار رو کردند / اگر شما تصاویر نحوه شکار پهبادهای آمریکایی _ اسراییلی در یمن رو بازبینی کنید قشنگ متوجه میشین که حتی یک لحظه هم پهباد از چشم رادار گم‌نمیشن و انگار رو هدف قفل شده اند و این پهبادهای مورد اصابت قرار میگیرن / اینکه یمنی ها برای سرنگونی پهبادهای پیشرفته و رادار گریز آمریکایی _ اسراییلی سعودی ها، توان استفاده از اینگونه سیستم های شناسایی زمین پایه رو دارند و صهیونیست ها با اینهمه ادعاشون چنین توانی رو ندارند و مجبورن از F35 استفاده کنند خیلی اوف داره واسه اسراییل غاصب ؛)))
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 0
    باید هر روز یه میلیون و بیشتر ، پهاد بمب دار به اسقاطیل شلیک کنیم نتوانه با اف 35 رهگیری کنه. راهش اینه.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 2
    ما باید توسط پهباد بتوانیم یک جنگنده اف35 را سرنگون کنیم و اگر بتوانیم یک اف 35 را سالم بدست بیاوریم نور الی نور خواهد شد
    • میثم IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 0
      میتونیم طراح اف 35 و اف 22 را بدزدیم و توی گونی سوار هواپیما کنیم بیاید ایران تا برای ما هم بسازه، اینجوری نور علی نور علی نور میشه :)
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 0
      بابا اف 35 را با صدها میلیارد دلار هزینه به کشورهای دیگر تپاندند ، دکترین ما فقط باید از نقص های آنها برای ساخت و پیشرفت تجهیزات نظامی خودمان استفاده کند. البته خرید جنگ افزارهای نوین هم در حد معمول ایرادی ندارد اما وابستگی صرف در هر چیزی ، سم مهلک برای هر کشوری است.
  • MD ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 3
    تصویری که گرفته شده از بالای سر پهپادها گرفته شده و ارتفاع زیادتری نسیبت به آنها دارد، اگر توجه شود سرعت پرنده ای که در حال رصد است نیز خیلی کم می‌باشد و تقریبا در حال سکون یا سرعت خیلی پایین می‌باشد که احتمالا یک هلی‌کوپتر باشد، چون سرعت پهپادهای ایرانی کمتر از ۳۰۰ کیلومتر است.
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      3 7
      گوسفند خود اسرایل اول فیلم داره میگه اف 35 ال اخرین مدل اف 35 اونم با بدختی تونست روش قفل کنه پهباد موتور جت داشت اصلا جرات رفتن به سمتش رو هم نداشت
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 1
    وقتی برای پهپاد از f35 استفاده میکنند مثل این است که نفر پیاده رو بخواهی با آتش تانک از پا دربیاری . بنظرم کار غلطی است. اینهمه پهپاد ماموریت انجام میدهند حالا دو تا هم افتادن توی تور. خیلی خوشحال نشوند. شنا کردن یاد بگیرند.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 1
    کلاهک های موشک های بالستیک گلاید شونده چی شد .....مگه قرار نشد اولین نمونه امسال آزمایش بشه ....تا کی نصب کله قند سر موشک ....مسئول این نابسامانی ها کیست .....
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 1
      حاجی ایران به تکنولوژی گلاید و اینا خیلی وقته تو پهباد دست یافته. الان پهباد های ایران تو دنیا الگو شده و به صورت مخفی و نامریی میره عملیات. همه چیز رو نباید فاش کنن....
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 0
      منظورش اینگه کلاهک موشک بجای اینکه عمود شیرجه بزنه روی هدف بتونه تو هوا مثل عقاب سر بخوره و مسافت زیادی را بدون مصرف سوخت و تولید اثر حرارتی با سرعت بالا طی کنه ....اگر هم ماهواره نور 3 تو هدایت ترمینال کلاهک وارد بازی بشه نور علی نور میشه....میشه موشک را به نقطه ای خارج از رینگ پدافندی شلیک کرد تا کلاهک جدا شده بتونه به راحتی بر پدافند غلبه کنه ....حالا اگر اونقدر ایرودینامیک باشه که هایپرسونیک پرواز کنه دیگه درخواست دیگری نداریم(البته فعلا).....اونوقت میشه کلاهک موشک را که کروز پرواز میکنه از پنجره ویلا وارد ویلا کرد تا موج انفجار داخل ویلا عمل کنه و به فضای سبز اطراف کمتر آسیب برسونه.....
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 0
    اگر موشک وپهپادانتحاری..‌بصورت مرکب استفاده بشه-غیر ممکنه گنبد آهنی کاری کنه واگر کاری هم کنه-هواپیماها و‌‌‌خودشونو میزنه
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      2 1
      بهتره پهباد ها میکروب و ویروس روی سر اسراییلی ها بریزن. اینجوری دیگه هیچ کاری نمیتونن بکنن.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      2 0
      باید کاری کنیم گنبد آهنی زنگ بزنه و بعدش پهباد ازش رد بشه. راهش همینه.
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      2 2
      10.47 ، مسلمانی با این افکار جور در نمی آید. ادای صهیونیستها را می خواهی در بیاری ؟!!! اگر یک مسلمان می خواست و به امر خدا می توانست مردم و زن و کودک ضعیف و عادی را بکشد الان جهان در دست مسلمانان بود ، اما همان مسلمان واقعی و حکومت امیر المومنین علی ع بود که در تاریخ ثبت است و دیدیم که برای اجرای عدالت از حق خودش هم گذشت . پیرو مکتب اهل بیت پیامبر ص باشیم بهتر از این است که دنیائی پر از پلشتی با تفکر تکفیری و صهیونیستی را تحمل کنیم. التماس تفکر علوی
  • علی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    7 13
    ترکیه هم پهپاد می سازه شما هم پهپاد می سازید پهپاد ترکیه تانک ها روسیه را مثل مور و ملخ شکار می کنه شما خوشحالیه که پهپادتون تا عمق 150 متری خاک اسرائیل وارد شده افسوس افسوس افسوس
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      5 0
      ترکیه هرگز نمیتونه حتی ازاد سازی سواحل رو مثل ایران انجام بده و چه برسه به اسقاطیل بخواد حمله کنه. اسقاطیل نابود است.
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      7 0
      وقتی آنکارا رو مثل اربیل به خاک و خون کشیدیم شما غربگداها میفهمین. حالا زوده
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      6 1
      خخ. مراقب باش تو آلبانی بالاسرت پهبادهامون داره میاد... چه خبر از آلبانی؟
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      4 0
      پیام ایران به ترکیه مشخصه: باید مثل روسیه هرچه سریعتر به محور مقاومت بپیونده و با غرب مبارزه کنه وگرنه پهباد .....
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      5 1
      پهبادهای ترکیه در بهترین حالت مانند پهبادهای آمریکایی هستند.
    • محمود IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      4 0
      هرچند شما پانترک ها برای رفع عقده هاتون اصولاً باید ادعاهای اینچنینی بکنید و در چنین شرایطی نباید جواب امثال شماها رو داد اما همین بس که بهترین پهباد اربابت (همون پهباد بی‌رمق دار!) که اردوغان با دست خودش امضا کرده بود با یک موشک زمین پایه و تکنولوژی ۲۰سال پیش روس ها در سوریه شکار شد، روس ها در ارمنستان فقط در یک روز چندتاش رو پودر کردند، اما فقط یک نمونه از ۱۰ها نمونه پهباد ایران و نه الزاما بهترینش با پیشرفته ترین تکنولوژی روز غرب یعنی بهترین نوع ار جنگنده های اف ۳۵(اف ۳۵های اسرائیل) رهگیری شده، حالا بماند که صهیونیست ها ادعای داشتن بهترین پدافند هوایی دنیا رو دارند و با اون پدافند حتی نتونستند پهباد ایران رو شناسایی کنند! پس برو بگذار باد بیاد و این حرفها رو هم برو در همون محافل پانترکی خودتون بزن تا نشعه تون بزنه بالا!خخخخ...
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    3 1
    اگه اف 35 اینقدر پهپاد شاهد دوست داره چرا براش تله نمی زارید .....جای خوبیه برای پایین کشیدنش .....فقط جوری بزنید لاشه اش تو مرزهای خودی بیفته .....حواستون باشه روسها مثل لاشخور بالای جنازه حاضر نشن شده تا پای کودتا هم برید.....
  • DE ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    8 7
    اونا میان کرمانشاه صدها پهپاد سپاه رو خاکستر می کنند میرن ولی پهپاد شما سریع کشف میشه حالا به سال 90 برنگرد به قبل از میلاد مسیح برگرد شما در قد و قواره اسرائیل نیستید اسرائیل برترین تولید کننده پهپاد در دنیا هست
    • DE ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      0 1
      خخخ پهباد را برای همین ساخته اند عمو خیلی مشنگی ها کلا متن را نخوانده رفتی به حاشیه یه پهباد 500 دلاری میسازند بعد طرف با یه جت جنگی میره گرانترین موشک خودش را مصرف میکنه از وقتی جت پامیشه تا بشینه با شلیکش دهها هزار دلار مخارجش میشه . واین تازه اول کاره .دارن سوراخهای گنبد آنین را گشاد ترش میکنند و آزمایش میکنند روزیکه صدها پهباد 500 دلاری بلند بشه جت افه 35 که سهله جت افه 350 هم گیج میشه میافتاده پائین میشه ته باد .
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 0
    بعضی از دوستان از اینکه صهیونیستها کشته نمی شوند ناراحتند ..... ببیندید در دنیای جاسوس بازی کل ماجرا را اصلا منکر میشوند چه برسه به تعداد کشته ها ..... بارها صهیونیستها به منافع--و یا برعکس-- مگر اینکه مدرک معتبر رو بشه .........یادتون اوباما اصلا پهپاد نامرئی را منکر شد تا اینکه ایران فیلمش را رو کرد بعد اوباما گفت پهپاد ما را پس بدهید
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    5 0
    سوای این گفته ها ورجز خونیها متاسفانه اسراییلیها تو سالیان اخیر چراغ خاموش ضربات بد وبعضا جبران ناپذیری به ما زدند .از خرابکاری درتاسیسات نطنز حمله پهپادی به سایت کرج وترور شهید فخری زاده وگفته های اخیر راجع به حمله پهپادی به تاسیسات نظامی کرمانشاه که گفته میشه با هدایت از سایت اربیل که با موشک زده شد همه اینها نشان از این هست که حریف شما اتفاقا بازی بلد هست .این رجز خونیها رو بگذارین برای لاتهای کوچه خلوت ودنبال رفع ضعفهاتون باشین.
  • سیاوش IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    4 1
    اسرائیلیها ادعا دارن که یه پایگاه پهپادی ایران رو توی کرمانشاه کاملاً نابود کردن و همون روز مردم کرمانشاه هم از صدای انفجارهایی خبر میدادن که از طرف مسئولین گفته شد صدای رعد و برق بوده اونم در هوای کاملاً صاف !!! چرا جوابی واسه این ادعاها ندارید مثل سرقت انبوهی از اطلاعات سری و انفجار و تخریب پایگاه های سپاه و تاسیسات اتمی ؟؟؟
    • هادی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 0
      رژیم اشغالگر قدس ادعا می کرد که ارتش شکست ناپذیر دارد و جنگ های 1948 فلسطین و 1967 مصر و سوریه اراضی تحت اشغال را گسترش داد و اشغال بیروت در سال ۱۹۸۲ که بدون هیچ مانعی کشتارهای وحشیانه و جنایت های شگفت انگیزی را در این جنگ ها مرتکب می شدند موجب شد که غرور و سرمستی عجیبی بگیرند اما به لطف مقاوت و اهداف بالای بنیان گذار انقلاب اسلامی و ادامه این راه توسط مردم فلسطین و منطقه نه تنها شاهدیم که این رژیم برای محافظت از خود به کشیدن دیوارهای بلند روی آورده بلکه مهاجرت و شمارش معکوس نشان می دهد این رژیم زودتر از آن موعدی که قابل تصور است رو به افول است اما با این موشک های خیبرشکن و رادار گریز که هنوز استفاده نشده و عدم کارایی سامانه پدافندی اپتیکی و لیزری شان در محفظت از پایگاه های نظامیشان نشان داد که باید هر چه زودتر منطقه را ترک کنند و بفهمند که دیوارهای بلند هم دیگر کارایی ندارد و منطقه را باید هر چه زودتر ترک کنند
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      1 0
      حمله هوايي به اون منطقه امكان نداره ابله!
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    شاهکار فقط نشوندن RQ170...
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 0
    جنگنده اف 35 آخرین حد تکنولوژی غربه که هنوز هم کامل نشده و چندین کشور دارن روش کار می کنن ما اگر بخواهیم نقطه ضعف های این جنگنده را بفهمیم چند راه داره هک ، نفوذ و ... و یک راه اصلیش هم برخورد مستقیم با این جنگندس بله اینجا ایران 2 3 پهباد ارزان قیمت خود را از دست داده و اسرائیل هم چند 100 هزار دلار بابت پرواز این جنگنده و شلیک موشک ها هزینه کرده اما ایران قطعا بعد از این برخورد ، فهم بهتری از ویژگی ها و مختصات اف 35 پیدا کرده که این جنگنده اساسا چه جوری کار می کنه پیدا کردن چنین اطلاعاتی اصلا قابل قیمت گذاری نیست همین رشد خیره کننده پهبادی ما از برخوردهای مستقیم با پهبادهای آمریکایی طی سال های گذشته به دست آمده ما علوم و فناوری "های تک" و تجربیات بسیار بزرگی از برخوردهای مستقیم با آمریکایی ها کسب کردیم باز هم باید پهباد بفرستیم 1000 پهباد ما هم توسط اف 35 ها سرنگون بشن و در ازای این 1000 پهباد یک نقطه ضعف اساسی اف 35 را هم دربیاریم باز بسیار بسیار ارزش داره چون رسما وجود چنین پرنده بسیار گرانقیمت و انتهای فناوری غرب در ناوگان هوایی متخاصم را بی اثر کردیم درواقع دندان های گرگ ها را کشیدیم اساسا فلسفه پهباد هم همینه که بزنن نگرانی بابت هزینه و جان خلبان وجود نداشته باشه و در ازاش دستاورد بگیریم .
  • سرباز ساده IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    2 0
    اسرائیل جعلی به زودی نابود خواهد شد. جزیزه UK به زودی غرق خواهد شد. شیطان بزرگ USA به زودی متلاشی خواهد شد ان شاءالله
  • CH ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    اگه پهپاد رهگیر با همراه با این پهپاد ها بود چه میشد!!
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 1
    عزیزان چرا پهبادهای انتحاری صهیونیست‌ها رو در کرمانشاه نتونستیم رهگیری ومنهدم کنیم.لطفا بفکر رفع ضعفها باشیمو مغرور نشیم
  • مهدی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    جالب ترین نکته این مقاله به نظر من بخشی بود که به ارسال محموله برای گروه های مقاومت با استفاده از پهپاد اشاره می کرد.
  • ملت IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 1
    سرعت پهپاد بقدری بالاست که از دید هواپیما مرتب خارج می‌شود یعنی سرعت هواپیما به پهپاد نمی‌رسد وبه سختی آن را رصد می‌کند و گنبد آهنی هم خواب بود وتنها با دید انسانی آن را کشف کردند واین یعنی پیشرفت پهبادی
  • ارش FR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    اولا خبر در واقع این نیست . پهپاد ایرانی اف 35 اسرائیل منهدم کرد .تو فیلم اول اف 35 تصویر میفرسته بعد پهپاد اونو میزنه .بعد اسرائیل میاد کاغذ اتیش میزنه میگه لاشه پهپا دهست .پهپاد ایران با هفت ماخ در حدود ۸۰۵۰ کیلومتر] و حرکت میکرده .خبر دوم اون اتش سوزی در سپاه هم یک خرابی بود و ربطی به اسرائیل نداشت .این نشون میده پیشرفته ترین هواپیما های اونها و سامانه های اونها در برابر یک پهپاد معمولی ما هیچی نیستند.پس راحت میشه اسرائیل نابود کرد.
    • رهام حسامی- IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      0 1
      باز مصرف کردی .این بار فکر کنم چند Dosage با هم زدی .میگی سرعت 7000 خوب بگم اون سرعتها مربوط x43 ناسا هست .خوب Speed Record: >Mach 0.91 مربوط x47 b و تازه Avenger [Predator C حدود Mach 0.6 .خوب حالا یک اف 35 قوی تره یا drone مسلما مانور پذیری اف 35 یا جنگنده از droneبیشتره .من خودم هوافضا میخونم دیگه جلوی من نمیخواد .فقط من میگم برو مرکز اعتیاد و بگو کلا و هپروت هستی .جایگزینی داریم نه که کلا جایگزین 100 در صد بشه .در اینده باز هم fighter خواهیم داشتهر دو دارایی های هوایی نقش های رزمی دارند. با این حال، بیشتر UCAV ها به نقش های CAS یا برنامه های عمومی هوا به زمین محدود می شوند. علاوه بر این، UCAV ها از نظر ماموریت های رزمی که می توانند با موفقیت انجام دهند تا حدودی محدود هستندبه عبارت دیگر، یک اسکادران F-16 توانایی درگیری با اهداف بیشتری را با استفاده از مهمات سنگین تر داردبا این حال، یک منطقه از جنگ وجود دارد که در آن هواپیماهای جنگنده حتی بر مدرن ترین UCAV ها تسلط دارند - نبرد هوا به هوا فراتر از محدوده بصری. پهپادهای مدرن می توانند در نبردهای هوا به هوا شرکت کنند، اما با محدودیت های سخت. این سکوها دارای قابلیت های راداری محدودی هستند که نقش هوا به هوای آنها را ثانویه یا درجه سوم می کند
  • صدرا IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    لعنت بر صهیونیست ماشاالله محور مقاومت
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 0
    رعد و برق ماهیدشت کرمانشاه رو المیادین و کتائب عراق هم تایید کردن. دیگه این لاف زدنهاتون برای چیه؟؟
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 1
    رژیم غاصب ظاهرا از قدرت کلاهکها خبر داره و یا هماهنگی کرده که کلاهک را چطور بسازند . خانه را جوری ساخته که موشک نفوذ نمیکنه و به ریش دانشمندان میخنده ظاهرا
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 1
    بهتره دشمن را با جنگ نامنظم و پارتیزانی ضربه بزنند. کورش هم موقع جنگ با قبیله کوچک با جنگ پارتیزانی اسیب دیده بود و ارتشش فلج شد و کشته شده بود
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 1
    متاسفانه ابزار دفاعی ایران ضعیفه و دشمن حتی با موشک خانه اش خراب نمیشه و از قدرت کلاهک مطلع هستند و ممکنه با اطلاع انها کلاهک ساخته شده باشد
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    1 1
    متاسفانه دشمن با ترور افراد علمی ضریب هوشی ایران را کم کرده و فقط عقب افتاده و معلول و معتاد و روانی و مطلقه و اصلاحطلب و دزد و سیاستمدار ریشدار عمامه دار مفتخور اهل مذاکره و گرین کارت و تابعیت را زیاد کرده. خودش 95 شده ایران عزیز 85.
    • سین CA ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      1 0
      مواظب باش که میگن دشمن تورو به عنوان مغر متفکر بعدی زیر نظر داره! سریعا پناه بگیر، نذار یه دانشمند دیگه مون شهید بشه :))
  • DE ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 1
    یک جور دیگه هم میشود این جریان را تحلیل کرد شاید در حال گشت زنی بوده وبا مشاهده پهباد مهاجم به آنها حمله کرده واینکه شاید ازنظر مخارج هزینه اش کمتر بوده ویا این روش را آزمایش کرده تا بتواند از این هواپیماها بصورت چند منظوره استفاده کنه و دقت هدف گیری را تمرین کنه
  • DE ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 1
    توانست و انها را منهدم کرد حالا با اف35یا دمپایی مهم اینه که هدف قرار داده ولی ما نتوانستیم وآمد و پایگاه ما را هدف گرفت و رفت ودر سوریه هم میاد و میزنه و میرود نه از پدافند سوریه ونه ازاس400روسیه آبی گرم نمیشود وفقط نیروهای ما میمیرند
    • DE ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
      1 1
      خخخ پهباد را برای همین ساخته اند عمو خیلی مشنگی ها کلا متن را نخوانده رفتی به حاشیه یه پهباد 500 دلاری میسازند بعد طرف با یه جت جنگی میره گرانترین موشک خودش را مصرف میکنه از وقتی جت پامیشه تا بشینه با شلیکش دهها هزار دلار مخارجش میشه . واین تازه اول کاره .دارن سوراخهای گنبد آنین را گشاد ترش میکنند و آزمایش میکنند روزیکه صدها پهباد 500 دلاری بلند بشه جت افه 35 که سهله جت افه 350 هم گیج میشه میافتاده پائین میشه ته باد .
  • علی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    1 0
    تمام ایران عزیز برای ما مهمه ولی در غرب کشور بخاطر وجود امکانت زمینی راداری و پایگاههای هوایی امریکا و نزدیکی به اسراییل واتفاقات اخیر ،حمله پهپادی به پایگاه ما در ماهیدشت ضعف راداری و پدافندی ما را میرساند مسولین نظامی علی الخصوص پدافند از لحاظ چینش ،نوع و محل استقرار سیستمهای راداری و موشکی اقدام عاجل کنند . غرب کشور بواسطه کوهستانی بودن نیاز به توجه ویژه راداری و پدافندی داره . باید جدی بگیریم و الا پهپادها و پرنده های با سرنشین دشمن از این مسیر براحتی به عمق کشور نفوذ خواهند کرد. بد نیست مسولین و کارشناسان پدافند هوایی بازدیدهای مکرر و سختگیری بیشتری در این منطقه داشته باشند.
  • دیگران IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    در صورت صحت این ادعا احتمال زیادم هست که اف ۳۵در حال گشت زنی و کاملا بصورت تصادفی و اون هم تنها در دو مورد از مواردی که روزانه در حال ماموریت هستن موفق به کشف این دو مورد هستن و چه بسا این کشف تصادفی اول بصورت بصری صورت گرفته و بعد با دخالت خلبان به خورد پردازش اپتیکی داده شده در هر صورت امیدوار پیشرفت بیشتر و بیشتر کشورمون تو زمینه صنعت پهپادهای نظامی هستیم .
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
    0 0
    بحث تکنولوژی خیلی مهمه اینکه ما بخواهیم بالاترین تکنولوژی خودمان را به حزب الله یا حوثی ها بدهیم بشدت اشتباه است دشمن دست ما را می خواند و در آخر ما ضرر می کنیم بلکه ما باید در این مورد صرفا برای تست و ارزیابی تکنولوژی موجود سلاح ها را بدهیم این رفتار ها باید استراتژی تدوین شده ای داشته باشد و هدف باید جمع آور حد اکثری اطلاعات از دشمن و رفتار نظامی اش ( حتی نوع رفتار سلاحهای های نظامی) بدون دادن کمترین اطلاعات و با دادن اطلاعات بشدت گمراه کننده به طرف مقابل باشد همچنین باید استراتژی تدوین شده ای برای تعریف دشمن و کشور متخاصم داشته باشیم بطور مثال ضرری که چینی ها به تولید ایران زدند کمتر از تحریمهای امریکا نبود به گند پوتین نگاه کنید باید از ان درس بگیریم
  • وطن دوست IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    ایران فقط از نظر دفاعی قویه وگرنه اقتصادی و فرهنگی داغونیم
  • رهام حسامی- IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 0
    اصولا ساخت یک موتور جت کار راحتی نیست من خلاصه لگم متریال استفاده در مفظه احتراق و توربین ان سوپرآلیاژهای تک‌ کریستال استفاده میشه دوم اکثر درون ها دارای موتور پیستونی با قابلیت سقف پروازی کم هستند .حالا این نوع ایرانی از پیسونی کمک گرفته خوب همین کمان 22 فکر میکنید چیه بر پایه US MQ-9B طراحی شده طول: 6.5 متر طول بالها: 17 متر ارتفاع: 2.5 متر وزن ناخالص: 1700 کیلوگرم پیشران: پیستونی روتاکس سقف سرویس: 8000 متر محموله سلاح: 300 کیلوگرم برد: 3000 کیلومتر استقامت: 24 ساعت هنوز موتور های مینی جت توربوفن عملیاتی نشده پس هنوز راه زیادی مونده رهام حسامی ترم ششم هوافضا
  • ناشناس IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    0 0
    موتور جت برای پهپاد عالیه چون بهش سرعت بالایی میدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس