افزایش امیدواری‌ها در عراق برای خروج از بن بست سیاسی - کراپ‌شده

گفت‌وگوی تلفنی مقتدی صدر و نوری المالکی امیدواری‌ها برای خروج از بن بست سیاسی چهار ماهه در عراق را افزایش داده است.

 به گزارش مشرق، «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق شب گذشته (پنج شنبه) پس از سال‌ها، با «نوری المالکی» تماس گرفت و با وی در خصوص برون رفت از بن بست سیاسی و انتخاب نخست‌وزیر گفت‌وگو کرد.

او همزمان با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «خمیس الخنجر» رهبر ائتلاف «السیاده» نیز تماس گرفت.

به گفته محافل سیاسی، تماس تلفنی مقتدی صدر با نوری المالکی، در حالیکه روابط دو طرف در سال‌های متمادی تیره و تار بوده، نشان مثبتی برای حل شرایط فعلی عراق است.

در این باره منابع عراقی به وبگاه روسیا الیوم گفتند که مقتدی صدر در گفت‌وگو با نوری المالکی، «جعفر الصدر» پسر عمویش را به عنوان نخست‌وزیر عراق پیشنهاد کرده است. «جعفر الصدر» پسر شهید آیت‌الله «محمد باقر صدر» و هم اکنون سفیر عراق در انگلیس است.

«نجاح محمد علی» کارشناس عراقی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که مقتدی صدر با نوری المالکی تماس گرفته و نام «جعفر الصدر» را برای نخست‌وزیری مطرح کرده است. مالکی نیز در پاسخ گفته است که این موضوع باید در کمیته چارچوب هماهنگی مطرح شود. سپس مقتدی صدر نظر شخصی مالکی را پرسیده و او نیز گفته است که جعفر الصدر انسان بزرگواری است اما نظر نهایی نمی‌دهد.

افزایش امیدواری‌ها در عراق برای خروج از بن‌بست سیاسی

ورای این موضوع، وبگاه شبکه المیادین نیز نوشت که تماس تلفنی دو رهبر سیاسی عراق، یک شکاف قابل توجه در دیوار بی اعتمادی بین طرفین محسوب می‌شود. «نوری المالکی» از رهبران اصلی کمیته هماهنگی شیعیان است و مقتدی صدر تاکنون دلیل عدم توافق با احزاب شیعه را حضور نوری المالکی در این کمیته اعلام کرده بود.

 تماس تلفنی مقتدی صدر با نوری المالکی، در حالیکه روابط دو طرف در سال‌های متمادی تیره و تار بوده، نشان مثبتی برای حل شرایط فعلی عراق است.

در مقابل اعضای کمیته هماهنگی شیعیان به رهبری «هادی العامری» نیز بارها گفته‌اند که هرگز «نوری المالکی» را از کمیته هماهنگی حذف نخواهند کرد.

افزایش امیدواری‌ها در عراق برای خروج از بن‌بست سیاسی
جعفر الصدر و مقتدی الصدر

میانجیگری علمای نجف

وبگاه العربی الجدید، نیز در خصوص شرایط حاکم بر عراق نوشت که ساعات گذشته، بغداد شاهد تحولات سریع در خصوص بحران سیاسی چهار ماهه این کشور بوده است. انتخابات پارلمانی عراق در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ برگزار شد، اما هنوز گروههای سیاسی برای انتخاب نخست‌وزیر به توافق نرسیده‌اند.

در این باره یک نماینده پارلمان عراق بدون ذکر نام خود به وبگاه العربی الجدید گفت که تعدادی از علملی نجف وارد عمل شده و اقدام به میانجیگری کرده‌اند. به گفته وی میانجیگری علمای نجف موجب شده است تا گام خوبی برای نشستن رهبران سیاسی پشت یک میز و گفت‌وگو برای حل مشکلات برداشته شود. 

او همچنین گفت که علمای نجف اشرف در خصوص طولانی شدن بن‌بست سیاسی فعلی به گروههای سیاسی هشدار داده‌اند.

العربی الجدید در ادامه نوشت که در ساعات اخیر اطلاعات مختلفی از محتوای گفت‌وگوی تلفنی نوری المالکی و مقتدی صدر به دست رسیده است و مشخص نیست که آیا دو طرف در خصوص نامزد خاصی رای پست نخست‌وزیری بحث کرده‌اند یا نه. این وبسایت همچنین مدعی شد که برخی محافل عراقی از بازگشت سردار اسماعیل قاآنی به رعاق خبر می‌دهند.

علمای نجف اشرف در خصوص طولانی شدن بن‌بست سیاسی فعلی به گروههای سیاسی هشدار داده‌اند.

با این حال تاکنون هیچ یک از اعضای ائتلاف دولت قانون و صدر سخنی درباره محتوای گفت‌وگوی دو طرف به زبان نیاورده‌اند.

با تمامی این وجود هنوز به قطع یقین نمی‌توان از حل بن بست سیاسی فعلی سخن گفت، اما شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری در این چهار ماه امیدواری‌ها را برای حضور همه گروههای سیاسی شیعه در پارلمان و انتخاب نخست‌وزیر، افزایش داده است و به احتمال قوی در هفته آینده شاهد نشست سیاسی میان گروههای مختلف باشیم.

«محمد الحسینی» از اعضای رده بالای جریان حکمت ملی عراق به رهبری «عمار الحکیم» نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که گروههای سیاسی عراق در حال حاضر گزینه‌ای جز حل بن بست سیاسی ندارند و گروههای سیاسی گفت‌وگوهای فشرده‌ای برای یافتن یک راه‌حل نهایی آغاز کرده‌اند.

در همین ارتباط، «حسین عرب» نماینده مستقل در پارلمان عراق هم تأکید کرد که تقریبا اختلافات بین کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) و جریان صدر رو به حل شدن است.

عرب به شبکه خبری «الرابعه» گفت: «وضعیت به سمت حل شدن است؛ به ویژه اینکه نشانه‌های خوبی بین چارچوب هماهنگی و فراکسیون صدر وجود دارد. تنش سیاسی نیز در حال حاضر، نسبت به قبل در حال کم شدن است».

یک نماینده مستقل: وضعیت به سمت حل شدن است؛ به ویژه اینکه نشانه‌های خوبی بین چارچوب هماهنگی و فراکسیون صدر وجود دارد.

پیش از این گفته می‌شد، مقتدی الصدر برای تشکیل کابینه حاضر نیست با همه احزاب چارچوب هماهنگی از جمله ائتلاف نوری المالکی، ائتلاف کند و از همین رو تهدید کرده که با کُردها و سنی‌ها ائتلاف تشکیل خواهد داد؛ یعنی به واقع به دنبال منزوی کردن برخی نیروهای حاضر در چارچوب هماهنگی و به حاشیه راندن آن‌ها به بهانه رفتن به سمت اپوزوسیون است.

جریان صدر عراق طی انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

درست است که جریان صدر بیشترین کرسی‌های پارلمانی را در این انتخابات کسب کرده اما برای تشکیل دولت این کرسی‌ها کافی نیست و می‌بایست با سایر گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات، ائتلاف تشکیل دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس