سمنان

بندر انزلی یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای شمالی کشور است که جاذبه های گردشگری متنوعی دارد. شهر انزلی را به اروپای ایران هم تشبیه کرده اند!

به گزارش مشرق، بندر انزلی از شهرهای ساحلی، زیبا و پرطرفدار شمال ایران است که در استان گیلان و در کنار دریای مازندران یا خزر قرار گرفته است. بندر انزلی دومین شهر بزرگ استان گیلان پس از رشت است. بندر انزلی که مهمترین بندر ایران در کنار دریای مازندران به شمار می‌رود، هم به سبب جایگاه بازرگانی و هم از نظر گردشگری اهمیت زیادی دارد.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

بندر انزلی به سبب قرار گرفتن در کنار دریای مازندران و داشتن نزدیک به ۴۰ کیلومتر خط ساحلی، یکی از پربارش‌ترین و مرطوب‌ترین شهرهای ایران است. تالاب انزلی به عنوان یک منبع غنی زیست‌محیطی با شهرت جهانی در این شهر جای گرفته است.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

بندر انزلی، یکی از شهرهای زیبای شمال ایران است که هر سال پذیرای میلیون ها مسافر است. بندر انزلی مکانهای دیدنی زیادی دارد و در کنار کمیت، تنوع دیدنی هایش هر گردشگری را به چند روز ماندن در شهر انزلی ترغیب می کند. در ادامه با این شهر زیبا بیشتر آشنا می شوید.

نام انزلی

در مورد وجه تسمیه بندرانزلی نظرات مختلفی وجود دارد. جمعی معتقد هستند زمانی که آخرین فاتحان عرب با گذر از کوه های البرز عاقبت به انزلی رسیدند، دستور پیاده شدن و فرود آمدن نهایی را به سربازان خود دادند و اسم انزلی از فعل انزل به معنی فرود بیا آمده است. بعضی هم آنرا تغییر یافته لغتی روسی به معنی« بمان» می دانند ولی نزدیکترین حدس به منطق، به معنی لنگرگاه اشاره می کند (انزل به معنی لنگر)، همچنین در بعضی متون یونانی برکه و مرداب با اسامی آنزالیا و انزلیوس خوانده شده اند که احتمال ریشه گرفتن اسم انزلی از کلمه های نامبرده باشد نیز منتفی نیست. بعنوان آخرین داستان در این زمینه جالب است بدانید که موسسان نخست شهر را دو برادر به اسم انزل خان و غازان خان می دانند که در عین رقابت بنای این دو شهر را گذاشتند.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

جاهای دیدنی بندر انزلی

در سفر به بندر انزلی دیدن بعضی از آثار را نباید از دست داد، در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می شود: 

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

تالاب انزلی

تالاب انزلی به باور کارشناسان محیط زیست یکی از بزرگ ترین و جالبترین تالاب های جهان از نظر تنوع زیستی است و در ساحل جنوب غربی خزر و در غرب دلتای سفید رود، در جنوب شهر انزلی واقع است. تالاب انزلی با وسعتی در حدود ۲۸۰ کیلومتر مربع مربع و عمق ۱.۵ تا ۲.۸ متری می باشد و جزایر کوچک و بزرگی که سر از آن بیرون آورده اند.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

در زمستان میزبان انواع پرنده های دریایی به خصوص قوهای سفید، غاز، اردک، مرغابی، چنگر و دیگر پرنده های مهاجر است. یکی از جذابیت های بی همتای تالاب انزلی، نیلوفرهای آبی است که در سرتاسر تالاب به چشم می خورد. نیزارها و لاله دریایی هم در حاشیه تالاب مناظری جالب در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. قایق سواری بر پهنه مرداب یکی از مفرح ترین لحظات سفر به بندر انزلی است.

آکواریوم بندر انزلی

اوایل تیر ماه سال ۱۳۹۷ آکواریوم بزرگ منطقه آزاد انزلی بازگشایی شد و امروز یکی از مکانهای دیدنی بندر انزلی و رشت شمرده می شود. زیر بنای آکواریوم بیش از ۱۰٬۰۰۰ متر مربع و در چهار طبقه است. بزرگترین تونل آکواریوم کشور، گونه های مختلفی از زیباترین و نادرترین ماهی های دنیا در کنار سرگرمی های متنوع، جاذبه های آن هستند.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

موج شکن بندر انزلی

موج شکن انزلی که برای جلوگیری از صدمه زدن موج های دریا به کشتی ها و قایق ها ساخته شده، اینک به محلی برای تفریح و سرگرمی تبدیل شده است. تقریباً هر بازدیدکننده از انزلی یک تصویر یادگاری در کنار موج شکن دارد.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

در سال ۱۲۷۴ احداث موج شکن غازیان و انزلی شروع گردید و ۱۲۹۳ کار احداث  آن به پایان رسید. موج شکن ها روی تیرهای چوبی که در کف دریا تعبیه شده اند ساخته شده و در سال های اخیر مورد مرمت قرار گرفته اند.

پل های انزلی

در گذشته که غازیان و انزلی دو شهر جدا از هم بودند، رفت و آمد بین آن دو از طریق قایق انجام می شد. در سال ۱۳۱۴ ساخت پل های انزلی و غازیان به خاطر اتصال این دو مکان شروع شد. پل فعلی با جلوه هایی از گذشته خود به صورت بتنی ساخته شده است. گفته می شود در گذشته یکی از دهانه های آن متحرک بود.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

برج ساعت بندر انزلی

این برج که یکی از قدیمی ترین بناهای انزلی است و هنوز از آن استفاده می شود، پشت بازار سپه و میدان انزلی واقع شده است. ظاهرا این برج به فرمان خسروخان گرجی، حاکم ناصرالدین شاه در انزلی در سال ۱۱۹۴ شمسی ساخته شده است.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

این برج آجری ۲۸ متری با چراغ روغنی اش به خاطر دیدبانی و همچنین راهنمایی کشتی ها ساخته شده و بعد از آن که در سال ۱۳۰۷ بازسازی شد در هر چهار طرف آن ساعتی نصب شد و از آن پس نامش را برج ساعت گذاشتند. این برج از مسافت چند کیلومتری قابل رویت است.

بلوار ساحلی

بلوار ساحلی بندر انزلی نیز یکی دیگر از مکانهای دیدنی بندر انزلی است که در نزدیکی اسکله واقع شده است، می توان گفت این پارک ساحلی در واقع نخستین  پارک در ایران است که از معماری روسیه الهام گرفته و در سال ۱۳۰۷ تاسیس شده است و منظره بسیار زیبایی به اسکله، کشتی های کوچک و بزرک، موج‎های خروشان دریا و مرغان دریایی آوازخوان معروف در این منطقه داده است دارد و در عصرها خصوصا روز های بهار و تابستان بوی درختان نارنج و پرتقال احساس بسیار خوبی به آدم می دهد.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

کاخ سلطنتی انزلی

کاخ، موزه میان پشته در استان گیلان، شهرستان انزلی، شهر بندر انزلی و در منطقه میان پشته بین دو پل انزلی و پل غازیان در محوطه و سیعی واقع شده‌است.

این بنا در سال ۱۳۰۷ یک بار دچار آتش‌سوزی شد که در زمان رضا خان برای اقامت وی آن را بازسازی کردند و نام کاخ سلطنتی به آن نهادند.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

حافظیه انزلی

در بالای بلوار ساحلی انزلی و در کنار بنای شهرداری، بنایی سفید رنگ مانند حافظیه شیراز قرار دارد. این بنا در سال ۱۳۱۱ به سفارش شهرداری و به وسیله جمعی از مهندسان آلمانی احداث شد. پیش از این، مکان برگزاری کنسرت های موسیقی بوده و هنوز هم به علت شباهتی که با حافظیه دارد به همین نام خوانده می شود. اینک از این محل در کنار جذابیت گردشگری بعنوان مکان برگزاری نمایشگاه های کوچک نقاشی و صنایع دستی استفاده می شود. 

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

کشتی میرزاکوچک خان جنگلی

این کشتی تنها شناور سواحل شمالی کشور است که برای مقاصد تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد. صرف یک وعده همراه با موزیک و عبور روی آب های تالاب انزلی و دریای خزر تجربه ای است که ارزش امتحان کردن دارد. 

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

آرامگاه آقا سید محمد نجفی

آیت الله سید محمد نجفی در سال ۱۲۵۷ شمسی در نجف اشرف( عراق) دیده به جهان گشود. ایشان از نوادگان امام حسینعلیه السلام و از سلاسه پاک حضرت محمد (ص) است. زندگی معنوی و روحانی و جاوید آقا سید محمد نجفی مدام در قلب عاشقان و مریدانش جا دارد و هیچ گاه فراموش نمی شود. روح بزرگوار و مقام عرفانی او واسطه استجابت حوائج نیازمندان و متوسلین بسیاری در درگاه الهی بوده است.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

در بندر انزلی چی بخوریم؟

سفره گیلانی خیلی مشهور است ولی سفره انزلی چی ها هم شهره عام و خاص شده است. غذاهای دریایی و فصلی که با سبزی های محلی طبخ می شود، همراه با کباب های خوش طعم، تنها قسمتی از سفره شهروندان انزلی است. معروفترین غذایی که در انزلی میتوانید میل کنید، فسنجان است. این خورشت تقریباً مثل سایر فسنجان ها تهیه می شود با این تفاوت که مزه غالب آن ترشی است. رب انار فسنجان شمالی باید از نوع ترش آن باشد؛ همچنین فسنجان سنتی انزلی را به جای مرغ با گوشت چرخ کرده با مرغابی درسته می پزند. 

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

از انواع کباب های لذیذ، توصیه می شود در انزلی ترشه کباب را امتحان کنید که گوشت راسته گوسفند یا گوساله است که در سُسی حاوی گردوی چرخ کرده، رب انار، پیاز، چوچاق و جعفری برای نصف روز خوابانده شده است. انواع ماهی شمالی با بهترین طبخ در انزلی پیدا می شود ولی ماهی سوف( در فصل) ماهی سفید و اوزون برون بهترین گزینه ها هستند. بهترین بشقاب پیش غذای انزلی شمال اشپل، گردو و باقالاست. بورانی بادمجان، زیتون و سیر ترشی را در کنار غذا فراموش نکنید. کال کباب، ترشه شامی و خورش از دیگر خوراک های خوشمزه انزلی هستند.

از بندر انزلی چی بخریم؟

شنبه بازار انزلی از ۷۰ سال قبل تا به حال به صورت هفتگی در خیابان میرزا کوچک خان برگزار می شود. در این بازار که محل تجمع انزلی چی ها و مردم روستاهای اطراف است، همه نوع جنسی عرضه می شود؛ از مرغ و جوجه زنده، تا اقسام سبزی های محلی، اقسام ترشی تا کفش و لباس و وسیله های کشاورزی.

از مراکز خرید دیگر شهر می توانیم از بازار انزلی واقع در خیابان پاسداران و بازار پردیس در خیابان مطهری نام ببریم.

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

بازار ساحلی که محل فروش صنایع دستی است نیز در بلوار ساحلی قرار دارد. بازار گیلار غازیان و بازار سپه در خیابان سپه هم از دیگر مراکز خرید شهر هستند. مرغوبترین سوغات انزلی را که شامل انواع ماهی، سبزیجات محلی، سیر ترشی و زیتون است را در شنبه بازار میتوانید تهیه کنید. حلوا عسلی، کاکا و نباتی همدر اغلب قنادی ها و سوغاتی فروشی ها قابل دسترس هستند. مرواریدبافی، مرسوم ترین صنایع دستی انزلی است که آنرا هم میتوانید از بازار هفتگی و مراکز فروش سوغات تهیه کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    8 0
    بهشت اروپایی چه خود باخته!!!! بهشت ایرانی اسلامی شرقی،
  • سیاوش IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    7 0
    بهشت اروپایی چیه دیگه؟!(مگه بهشت ایرانی چه اشکالی داره؟) یعنی وقتی خودمون چیز زیبایی داریم برای توصیف زیباییش باید اروپا رو مثال بزنیم. مثل اینه که بگیم فرش دستبافت ایرانی مثل فرش ماشینی اروپا زیباست!
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 0
    در آمدشان ازهمین گردشگرهاست بخاطر همین حافظیه هم درست کردن :/
  • نی بامبو IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    از کاشت " نی بامبو" در شمال ایران بخصوص تالاب ها، و مناطق مرطوب جنوب، نباید غافل شد. منافع بی نظیر نی بامبو در شرق اسیا رو باید در مستندهایی که برای اشاعه کاشت ان تولید می کنند دید. واقعا بی نظیر است؛ از خوراک تا سم زدایی از اب تالاب ها و صنعت چوب و کاغذسازی، ....
    • اسپیرولینا IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
      0 1
      جلبک سبز اسپیرولینا که بهترِ
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 0
    اروپا؟ بهشت؟ سگو چه به بهشت، اینا با غارت کشورهایی مث ما و نبود جنگ تو کشورهاشون تو این چند صباح پیشرفت کردن، در آینده همه میبینن که اروپا بهشته یا جهنم.
  • SE ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 0
    ایران کلا کشور ریشه داری هست حتی جاذبه های گردشگری نیز در عین سادگی بسیار اوریجینال میباشد.
  • علی IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 0
    سلام چرا بهشت اروپایی !!! این کلمه تخقیر آمیز هست . لطفا بگویید بهشت ایران
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 0
    خجالت بکشید از این ادبیات اروپامحورانه تان! هر چه بگندد نمکش می زنند، وای به روز ی که بگندد نمک.
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    3 1
    اروپا جهنمی است که یک مشت آدمهای هرزه درآن می لولند -وطن زیبای من ایران زیباتر از همه جهان است
  • رضا IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 0
    انزلی=آنزالی آنزا:نوعی پرنده آبی در زبان تورکی لی:پسوند نسبیت در زبان تورکی پس انزلی یعنی مکان پرندگان آنزا
  • بهار 24 کرج سه راه درختی IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 0
    آلبوم آرامش سعید رضایی رو دانلود کنید واسه توی ماشین عالیه با تنظیم و آهنگسازی محسن چاوشی
  • Bijan7 IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 0
    ینی چی بهشت اروپایی !
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    2 0
    سلام در اون عکس هوایی، ناوشکن دماوند هم دیده میشه
    • جابر FR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      در آن عکس هوایی، کشتی لایروب یاسین معتلق به اداره بنادر و دریانوردی دیده میشود
  • سیب ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    4 1
    سلام بهشت اروپایی؟!!!! چه عنوان زشت و زنننده ای
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    1 1
    بندر انزلی مردمان مهمان دوست .مهمان نوازمهربان وبافرهنگی دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس