کد خبر 1351926
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
دستگیری سرشاخه‌های اصلی یک شرکت هرمی در کرمانشاه

یک منبع آگاه نسبت به شیوع شرکت‌های هرمی با وعده‌های کسب درآمد به دلار، معاملات رمزارز و بیت‌کوین و سرمایه‌گذاری در بورس‌های بین‌المللی هشدار داد.

به گزارش مشرق، یونیک فاینانس نام شرکتی جعلی است که اخیراً با برگزاری دادگاه آن و محکومیت سرشاخه‌های این شرکت هرمی به حبس‌های طولانی مدت در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است.

این شرکت صوری از سال ۲۰۱۶ با استفاده از نام شرکتی منحل شده در زوریخ سوئیس خود را به عنوان شرکتی بین‌المللی معرفی و فعالیتش را آغاز کرد و سپس با ادعای خرید و فروش سهام شرکت‌های معروف، همچون «فیس‌بوک»، «فورد» و «بی‌ام‌و» و همچنین حضور در بازارهای مالی همانند بورس اوراق بهادار لندن، فرانکفورت، لوگزامبورک، تورنتو و استرالیا اقدام به جذب انبوهی از مالباختگان در داخل ایران کرد.

این شرکت از سال ۹۷ با تبلیغات واهی کسب درآمد به دلار و پرداخت سود ثابت روزانه دلاری در ازای خرید سهام این شرکت، شیوه جدیدی از دسیسه‌های هرمی را این بار با هدف سرقت دارایی‌های دلاری ایرانیان و خروج آن به خارج از کشور آغاز کرد.

یک منبع آگاه با بیان اینکه لیدر اصلی شرکت هرمی یونیک فاینانس در ایران دستگیر شده است، گفت: این فرد پس از دستگیری توسط وزارت اطلاعات، به اتهام عضوگیری برای این شرکت هرمی و خروج میلیون‌ها دلار از کشور و اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و جزای نقدی محکوم شده است.

این منبع آگاه اضافه کرد: از دیگر متهمان اصلی این پرونده، مؤسس و توسعه‌دهنده اصلی یونیک فاینانس و فرد دیگری در جایگاه مغز متفکر و ایده پرداز این شبکه هرمی به همراه تعدادی از متهمان خارج از کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه لیدر اصلی شرکت در ایران از همکاران نزدیک مؤسس این مجموعه بوده و نقش کلیدی در زمینه توسعه زنجیره هرمی یونیک فاینانس در ایران داشته است، گفت: وی از سال ۹۵ همکاری‌اش را با عنوان یک عضو جدید آغاز کرد و سپس به وسیله شبکه‌یابی هرمی خود در ایران توانست مبلغ ۴۰۰ هزار دلار را همان ابتدا به سرمایه اولیه‌اش اضافه کند.

درآمد سه میلیون دلاری سرکرده یونیک فایناس

این منبع آگاه با بیان اینکه لیدر اصلی شرکت در ایران نقش سرپل ارتباطی با اعضای داخل و خارج کشور را ایفا می‌کرده است، عنوان کرد: وی بازوی اصلی سرکردگان خارج‌نشین یونیک فاینانس در ایران و عامل هماهنگ‌کننده صرافی‌های متخلف برای نقل و انتقال ارز به خارج از کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولیت این محکوم امنیتی در شرکت کلیدی بوده است، چراکه تمامی تعاملات مالی و نقل و انتقالات وجوه یونیک فاینانس با محوریت وی انجام می‌شده است، خاطر نشان کرد: تا پیش از دستگیری مسئول اصلی شرکت چندین حساب کاربری داشته است که مجموع درآمد شخصی وی تاکنون از این حساب‌ها بیش از ۳ میلیون دلار بوده و وی با جذب مجموع بیش از ۴۰ هزار نفر، توانسته به تنهایی رقمی در حدود ۶۹.۰۰۰.۰۰۰ دلار جذب سرمایه برای یونیک فاینانس انجام دهد.

وعده‌های نجومی دلاری به اعضای فریب خورده

سرشاخه‌های شرکت هرمی یونیک فاینانس با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به فریب افراد برای سرمایه‌گذاری در این مجموعه می‌پرداختند به طوری که با وعده پرداخت سود روزانه ۳ درصدی در ازای خرید ۵۰۰ دلار سهم، پول‌های مردم را دریافت می‌کردند.

البته در صورت پرداخت بیش از ۵۰۰۰ دلار نیز یونیک فایناس وعده سودی بین ۲ تا ۶ درصد مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری شده را نیز به مالباختگان می‌داده است. در تبلیغات انجام شده کسب درآمد به دلار سر تیتر اصلی استفاده شده توسط آنها بوده و در این تبلیغات افراد به عنوان سهامدار جذب شرکت شده‌اند.

همچنین پس از ورود افراد به مجموعه، روش‌های کسب درآمد دیگری با منشأ عضویابی به افراد ارائه می‌شده است. از جمله این روش‌ها معرفی ۳ نفر به صورت مستقیم و دریافت ۵ درصد از سود سالانه این افراد به مدت ۲ سال بوده است. این نشان می‌دهد عملاً فعالیت مولد اقتصادی در کار نبوده و سود پرداختی به اعضا از سرمایه افراد تازه‌کار بوده است. نکته قابل توجه دیگر دریافت سرمایه به صورت دلاری و پرداخت سود به صورت دلار بوده که عامل اصلی تحریک قربانیان در ورود به این مجموعه هرمی محسوب بوده است.

خروج بیش از دویست میلیون دلاری ارز در طول ۲ سال

بخش مهم‌تر جرایم ارتکابی یونیک فاینانس خروج ارز از کشور و اخلال در نظام اقتصادی کشور بوده است. نام یونیک فاینانس در لیست اخطار وب‌سایت Finma که یک نهاد نظارتی مالی بر شرکت‌ها در سوئیس است قرار دارد، اما این موضوع نتوانسته فعالیت این شرکت در ایران را محدود کند.

در مدت بیش از ۲ سال بیش از مبلغ دویست میلیون دلار از سپرده‌های افراد توسط رابطین شرکت از کشور خارج شده است. مبلغی کلان که به جای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی داخل کشور توسط این شیادان از کشور خارج شده و منجر به اختلال در نظام ارزی کشور شده است.

پدیده جدید هرمی‌های دلاری

کلاهبرداری هرمی در قالب «کسب درآمدهای نامتعارف دلاری»، «معاملات رمزارز و بیت‌کوین» و «سرمایه‌گذاری در بورس‌های بین‌المللی» در ایران فقط به شرکت یونیک فایناس محدود نبوده است. «یونیک فاینانس»، «ورد واید انرژی» و «فایننشیال» از بزرگترین هرمی‌های دلاری بوده‌اند که هر سه در طول ۳ سال گذشته توسط وزارت اطلاعات شناسایی و منهدم شده‌اند.

سیستم‌های هرمی معمولاً در سال‌های ابتدایی فعالیت خود، برای جلب اعتماد مالباختگان خوش‌حساب عمل می‌کنند و با توجه به اینکه شما نمی‌توانید تا مدت زمانی مشخص سرمایه اولیه خود را برداشت کنید، تمامی سودها به‌موقع واریز می‌شوند. اما پس از چند سال که تعداد سرمایه‌گذاران جدید کاهش و تعداد کسانی که می‌خواهند سرمایه خود را خارج کنند افزایش می‌یابد، صاحبان این سیستم با تمام سرمایه‌های خود متواری می‌شوند.

وزارت اطلاعات در حال پاکسازی عوامل یونیک فاینانس در سراسر کشور

 بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت یونیک‌فاینانس علی‌رغم برخوردهایی که با آن صورت گرفته است با تغییر رویکرد و ارائه رمزارز جعلی UNQT در حال جذب سرمایه افراد در داخل کشور و ایرانیان مقیم کشورهای همسایه است.

تاکنون تعداد زیادی از سرشاخه‌های شرکت در شهرستان‌های مختلف شناسایی و دستگیر و سایر فعالین نیز به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق عضویت در شرکت‌های هرمی تحت پیگرد قضائی قرار گرفته‌اند.

در چند روز گذشته نیز در جدیدترین اقدام وزارت اطلاعات، ۷ نفر از سرشاخه‌های فعال استان گلستان دستگیر شده و پرونده این افراد در حال طی شدن مراحل قضائی است. این افراد بیش از ۳۰۰۰ نفر را جذب این مجموعه هرمی کرده و بیش از ۳ میلیون دلار نیز جذب سرمایه داشته‌اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید رضایی 28 تنظیم کننده مشهد IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    4 0
    هرگونه کلاهبرداری در دین اسلام حرام است و حق الناس است. قیامت سختی در پیش دارند کسانی که مال مردم را خورده اند و در جهنم خیلی عذاب می کشند
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 1
    چقدر دیر بفکر افتادید من از چند سال پیش در جریان این قضایا افتادم
  • افشین US ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    داخل کشور فقط یه بورس هست برا سرمایه گذاری که اونم همه توش ضرر کردن.اگه داخل کشور خودمون یه شرکت معتبری باشه مردم سراغ ای کلاهبردارا نمیرن
  • لاتم IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    از دم کلاهبرداری است...نرید..من تجربه شکست داشتم .دوستانه گفتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس