تجلیل رئیس جمهور از برگزیدگان جایزه کتاب سال

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از حقایقی که دسیسه‌های دشمن را برای مردم روشن می‌کند به وسیله نگارش محقق می‌شود، گفت: امروز یکی از وظایف نویسندگان و محققان تاریخ‌نگاری است.

به گزارش مشرق، مراسم اختتامیه سی و نهمین جایزه کتاب سال و بیست و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید پارسانیا دبیر علمی جایزه بیست و نهم کتاب سال، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جمعی از اعضای هیأت دولت، تعدادی از نمایندگان مجلس، ناشران، برگزیدگان و اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.

نویسندگان حقایق دفاع مقدس و حرکت شهید سلیمانی را تاریخ‌نگاری کنند

در این مراسم رئیس‌جمهور ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تقدیر از برگزارکنندگان این نشست، ابراز امیدواری کرد: این رویداد علمی بتواند ضمن ایجاد ارتباطات علمی و فرهنگی و اجتماعی بهترین آثار را معرفی کند.

ببینید:

فیلم/ تجلیل رئیسی از برگزیدگان جایزه کتاب سال

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این رویدادهای علمی و فرهنگی در کشور می‌تواند استعدادهای برتر را معرفی کند، افزود: با حمایت از استعدادهای برتر علمی و فرهنگی می‌توانیم روز به روز شاهد رشد علمی و فرهنگی در کشور باشیم.

وی افزود: حوزه کتاب با وجود بروز ابزارهای نوظهور فضای مجازی باز هم جایگاه خود را حفظ کرده و این ابزار امروز برای انتقال مضمون کتاب‌ها استفاده می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه کتاب‌ها پل ارتباطی بین تمدن‌ها و فرهنگ‌ها هستند، افزود: اگر کتاب بوعلی‌سینا نبود، چگونه شناخت ابوعلی‌سینا امکان داشت، اگر کتاب‌های سایر دانشمندان در طول تاریخ نبود شناخت اندیشمندان و فرهیختگان امکان‌پذیر نبود بنابراین کتاب زمینه شناخت پژوهشگران و محققان در طول تاریخ را محقق کرده و به برکت کتاب است که ما امروز محققان را می‌شناسیم.

بیشتر بخوانید:

قدردانی رئیس جمهور از برگزیدگان جایزه کتاب سال

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت:‌ امروز کتاب و کتابخوانی نقش مهمی در شناخت فرهنگ‌ها و تمدن‌های انسانی دارد و در نظام مقدس جمهوری اسلامی توجه به کتاب و فرهنگ کتابخوانی همواره مورد توجه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

وی با بیان اینکه دو نکته مهم در این نشست باید مورد توجه قرار گیرد، افزود:‌ موضوع اول بیان و روشنگری است که امروز یکی از جلوه‌های مهم جهاد تبیین به وسیله کتاب امکان‌پذیر است و نکته دوم آزادی بیان است زیرا آزادی بیان همواره مورد تأکید نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و در کنار آن موضوع عدالت در بیان مطرح می‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت:‌ همانطور که خداوند در قرآن به آیه «ن والقلم و ما یسطرون» قسم یاد می‌کند منظور آن است که هر مسطوری مورد قسم خداوند قرار نمی‌گیرد بلکه بیانی مورد اشاره خداوند است که باعث هدایت انسان شده و بیانی که موضوع عدالت، معنویت و اخلاق در جامعه را مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: اما اگر بیانی زمینه بی‌اخلاقی را در جامعه فراهم کند ارزشمند نبوده به ویژه آثاری که برای کودکان و نوجوانان مشکل‌آفرینی کند، مضموم و مطرود است.

نویسندگان حقایق دفاع مقدس و حرکت شهید سلیمانی را تاریخ‌نگاری کنند

رئیسی ادامه داد: مالکیت فکری و مالکیت معنوی موضوع مهمی است که حق‌التألیف نویسندگان در این حوزه باید بیش از پیش مورد توجه قرار مسئولان امر قرار گیرد اما همانطور که حقوق مؤلف مهم است، کسی که کتاب را می‌خواند نیز حقی محفوظ دارد به ویژه کودکان و نوجوانان که حق دارند کتاب‌های روشنگر و هدایت‌کننده در دسترس‌شان قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: منظور از عدالت در بیان که مورد تأکید امام علی (ع) هم بوده، بیان سخنی قوی و محکم است و سخن سست را نمی‌توان بیان کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی را می‌توان به عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی دانست، اظهار داشت: فعال بودن این کرسی‌ها در دانشگاه‌ها همواره از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بوده و باید روز به روز بیشتر توسعه پیدا کند اما اگر موضوعات مطرح شده در کرسی‌های آزاداندیشی بخواهد وارد جامعه شود باید کامل و تدقیق باشد زیرا وقتی می‌خواهیم با جامعه سخن بگوییم باید آن سخن مردمی باشد همانطور که خداوند پیامبران را با زبان مردم به نزد آنها فرستاد.

رئیسی با تأکید بر اینکه مسأله عدالت در بیان از نکات مورد تأکید است افزود: سخن گفتن کار سهلی است ولی نگارش در باب عدالت در مقام اجرا کار آسانی نیست و در این نشست‌های علمی و فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: یکی از نکات مهم در حوزه نگارش افشای چهره دشمن و بیان آن چیزی است که دشمن روی آن حساس است و به دلیل ترس از افشای آن مدام تلاش می‌کند که آن را ننویسیم.

رئیسی ادامه داد:‌ بسیاری از حقایقی که دسیسه‌ها و پلشتی‌های دشمن را برای مردم روشن می‌کند به وسیله نگارش محقق می‌شود و امروز یکی از وظایف نویسندگان، محققان و فرهیختگان کشور تاریخ‌نگاری است و لازم است حقایقی که در دفاع مقدس، جمهوری اسلامی و حرکت شهید سلیمانی اتفاق افتاده را نویسندگان و محققان به طور کامل تاریخ‌نگاری کنند.

وی افزود: وقتی رهبری از شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس به عنوان مکتب نام می‌برند وظیفه روشنگران حقیقی جامعه در آشنا کردن هر چه بیشتر جامعه با این مکتب، مضاعف می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: روشنگر حقیقی کسی است که جامعه را به درستی شناخته، رصد کند و بیشتر از همه خطرات را فریاد بزند.

رئیسی با بیان اینکه خوب شناختن جامعه، نشستن در جایگاه دیده‌بان درست، بیان روشنگری حقایق و هشدار دادن‌های درست به جامعه، از مصداق‌های روشنگری حقیقی است بیان داشت:‌ امیدواریم وزارت ارشاد، دولت و مسئولان بیش از پیش وظیفه خود را در حمایت از جوانانی که قلم خوبی دارند و حقایق را بیان می‌کنند، انجام دهند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: آثار برگزیده در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و دیگر نشست‌ها برای معرفی هر چه بیشتر در نمایشگاه‌ها، رسانه‌ها و دانشگاه‌ها و عرضه به جامعه مورد توجه قرار گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس