کد خبر 1353179
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲
توضیحات وزیر داخله کردستان عراق درباره مقرموساد - کراپ‌شده

پس از حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ساختمانی در حومه اربیل، وزیر داخله منطقه کردستان عراق ادعا کرد که طرف ایرانی به ما نگفته بود که موضع مورد حمله تهدیدآفرین است.

به گزارش مشرق، «ریبر احمد» وزیر داخله منطقه کردستان عراق، امروز (پنجشنبه)، از پارلمان عراق خواست که درباره حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران تحقیقات جامعی آغاز کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) وزیر داخله منطقه کردستان در گفت‌وگو با رسانه‌های عراقی ابتدا اظهار داشت: «از پارلمان بابت میزبانی امروز برای [بررسی] حمله‌ای که اربیل را هدف قرار داد، تشکر می‌کنم. [این میزبانی] نشان دهنده درک منطقه [کردستان] و مرکز در مواجهه با چالش‌ها و هر گونه خطر علیه شهرهای عراق است».

ریبر احمد بدون اشاره به گزارش رسانه‌های آمریکایی درباره فعالیت یک هسته صهیونیستی در شمال عراق، اضافه کرد: «حاکمیت عراق یکپارچه است و نمی‌توان آن را تفکیک کرد و هر گونه حمله تعرض به کل عراق است».

وی همچنین برخی گزارش‌ها را که به صورت مستقیم نیز به آن اشاره‌ای نکرد، «ادعای دروغ» خواند و در عین حال مدعی شد: «اعضای کمیته حقیقت‌یاب به موقعیت [مورد نظر] رفتند و خانه و اتاق‌ها را بررسی کردند. خانه یکی از شهروندان بود و  مایه خطری برای عراق و کشورهای همسایه به شمار نمی‌رفت».

این در حالی است که روزنامه‌های آمریکایی «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» پس از حمله به نقل  از یک مقام آمریکایی خبر داده بودند هدف حمله اخیر سپاه پاسداران، نه مواضع آمریکا بلکه یک هسته صهیونیستی در منطقه کردستان عراق بوده است. طبق گزارش دوشنبه این دو رسانه آمریکایی، یک مقام این کشور با اشاره به تماس تلفنی‌اش با همتای عراقی خود، در این خصوص گفته بود: «هدف‌ها شامل خانه‌هایی بودند که به‌نظر می‌رسید یک هسته موساد از آنجا عملیات انجام می‌داد».

او با تکرار موضع دولت عراق در قبال این حمله، اشاره کرد که خواستار آغاز یک تحقیق جامع درباره این حمله با مشارکت بغداد، کشورهای عربی و جهان، سازمان ملل و همچنین جمهوری اسلامی ایران شده است. وی در ادامه اظهارات خود افزود: «به‌ویژه آنکه ما (ایران و منطقه کردستان) را روابط حسن‌همجواری را به یکدیگر پیوند زده، منافع مشترک، روابط تجاری و همچنین سفرهای متقابل داریم».

احمد در پایان ادعا کرد: «طرف ایرانی اطلاعی نداده بود که این موضع تهدیدی برای کشورهای همجوار است». خبرگزاری رسمی عراق همچنین در کانال تلگرامی خود به نقل از وزیر داخله کردستان نوشت: «ما هر گونه دلیل درباره وجود عناصری که ایران درباره آن صحبت کرد، دریافت می‌کنیم».

ساعاتی پیش از این گزارش، پایگاه خبری «بغداد الیوم» گزارش داد که وزیر داخله منطقه کردستان در اظهاراتی به نوع موشک‌های شلیک شده از ایران پرداخته و اظهار داشته که موشک‌های شلیک شده «جنگی، هوشمند، دوربرد بودند که تنها در وضعیت جنگی از آن‌ها استفاده می‌شود».

منابع رسانه‌ای عراق، بامداد روز یکشنبه هفته جاری، از شنیده‌شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر اربیل منطقه کردستان عراق خبر دادند. کانال خبری «صابرین‌نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که «دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند».

وزارت داخله منطقه کردستان نیز ضمن تأیید این گزارش، اعلام کرد که ۱۲ موشک که ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار داد، از بیرون مرزها و شرق عراق شلیک شد و به مناطق غیرنظامی نزدیک به دفتر شبکه «کردستان ۲۴» و اطراف آن اصابت کرد.

ظهر روز یکشنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای، با اشاره به هدف قرار دادن مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها توسط موشک‌های نقطه‌زن تاکید کرد: «تکرار هرگونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد».

 «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در ارتباط با حمله اخیر سپاه پاسداران گفته بود: «هیچ تأسیسات یا فرد متعلق به آمریکا آسیبی ندیده است. هیچ نشانه‌ای از اینکه حمله علیه ایالات متحده انجام شده باشد،‌ در دست نداریم».

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در مصاحبه با  شبکه خبری «سی‌بی اس» بیان کرده بود:  «ایران را به دلیل انجام این حمله محکوم می‌کنیم. ما هنوز در حال جمع آوری اطلاعات در مورد اینکه هدف دقیقا چه بوده است، هستیم. آنچه ما در این ساعت می‌دانیم، این است که هیچ تاسیسات ایالات متحده مورد اصابت قرار نگرفته و به هیچ فرد آمریکایی آسیبی نرسیده است».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    20 0
    راست میگه باید اول بهشون اطلاع میدادید تا سریع به موساد اطلاع بدن که ایران مکانتون رو شناسایی کرده و مکانتون رو منتقل کنید .
  • پری مجرد 45 ساله IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    36 0
    عراقی ها امنیت شان را از ما دارند بهتر است به جای غرولند و لغز خواندن دهنشون رو ببندن اگر جرات دارید به آمریکایی ها که پایگاه های نظامی در کشورشان دارد اعتراض کنند
    • عبدالله مومن IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      16 0
      چکش ایران. باید دائمی بر سر هر کشور و فردی که برعلیه ایران اقدام می کند. فرود آید
  • محمدایوب IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    37 0
    کورد ها با معرفت هستند اما متاسفانه بارزانی آنقدر معرفت نداره که اگر حاج قاسم سلیمانی به دادت نمی‌رسید الان نوکر داعشی ها بودید آنوقت صهیونیست‌ها را در خاکتان علیه خاک مردی که جانش را برای خاک شما فدا کرد به کار میگیرید چند ماه پیش بود فرمانده هان سپاه گفتند از هر کجا برعلیه کشور ما در تهدید ما مشارکت داشته باشند حکم دشمن ما وبا آنها برخورد میشود
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    7 0
    متاسفانه سران اکراد احزاب تروریستی و نا سپاس اقلیمک کردی شمال عراق جیره خوار مزدور اسرائیل و یهود بین المللی هستند و همواره در زمین صهیونیست ها هستند ... تنها زبانی که متوجه می‌شوند همین زبان زور اقتدار ..
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    14 0
    باید عراق جواب بده موساد چه غلطی می کنه اونجا. تازه فهمید اونجان؟
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    2 5
    چه خبر از تلفات دشمن فرضی؟
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    15 1
    احمقی که به خانه ای که مثل قصره اونهم با دیوارهای بتنی بگه خانه یک شهروند لابد تو عراق مد شده دیوارخانه هارو با بتن مسلح بسازند
    • IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
      1 1
      وا مگه چیه ؟ همه ی خونه های شهرک اکباتان و شهرک اتی ساز و شهرک امید در تهران از بتون مسلح ( بتون آرمه) ساخته شده . حتی بعضی از ویلاهای شمال هم با بتون آرمه ساخته شدن
  • GB ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    16 0
    اگر همون موقع که اسرائیل حمله کرده بود به کرمانشاه این مسئله رو علنی میکردیم و سفرای عراق و کردستان عراق رو مؤاخذه و تنبیه میکردیم امروز به اینها بدهکار نمی‌شدیم.
  • تندیس IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    6 1
    بیاد دارم در زمان جرج بوش انگاه که نیروهای امریکایی از داخل ترکیه برای سرنگونی صدام وارد عراق شد همان زمان رسانه ها اعلام کردند اسراییل 4000 جاسوس را همزمان وارد شمال عراق کرده است . انزمان برایم عجیب بود که اسراییل در این منطقه با این حجم سرمایه گذاری ضد امنیتی می کند . چندی پیش در یکی از سایتهای خارجی منطقه دیدم اسراییل برای فعایت در منطقه همجوار مثلث مرزی ایران- ترکیه-عراق نیروی اطلاعاتی با حقوق و درامد عالی میپذیرد و برای استخدام تبلیغ میکرد . گویا نیوز چند روز قبل نامه ای از رییس حزب دموکرات کردستان در زمان کارتر را منتشر کرده بود که ایشان در ان نامه به کارتر اشاره ای به کمک های اسراییل در خودمختاری کردستان و زمینه سازی تشکیل دولت کردستان را داشتند . اینهمه سند دال بر عداوت و نفاق سران احزاب کردستان و دولت این اقلیم و حمایت و مساعدت به اسراییل در دشمنی با ایران است . مسئولان کرد این اقلیم ناآگاه و بی اطلاع نیستند که ادعا می کنند چرا به ما اطلاع داده نشده ما ملت ایران از اقدام سپاه سلحشور حمایت و عاجزانه تقاضامندیم بدون هیچ مماشاتی هر تحرک عدوانی از خاک عراق را بی درنگ و رعدآسا در نطفه خفه کنند . مردم عزیز عراق هیچگاه با خائنین به عراق همراه و همدل نبوده و از برخورد با دشمنان مشترک دو ملت حمایت می کنند .
  • رضا IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 6
    با اين هول و ولا و جوش و خروشى كه فى مابين اعراب و اكراد عراقى به جريان افتاده مى ترسم خداى ناكرده فرجام چندان خوشى نداشته باشه ، ايشالا اخبار جعلى به سپاه نداده باشند، تا مثلاً يه جورائى سپاه رو اصطلاحاً سياه يا سنگ روى يخ كرده باشند . كاش همه هموطنان دست به درگاه قادر متعال بلند كنند و عاجزانه از محضرش تقاضا كنند كه : خدايا ! تو آن كن سرانجام كار كه مكر عرب ها و كردها زيانى نيارد ببار !
    • سید فروزان CH ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
      2 0
      تو چرا ترسیدی ؟ نیروهای اطلاعاتی ایران کنترل کامل دارند در آن منطقه ، در جمهوری پوشالی باک همچنین ،در خود سرزمین اشغالی همینطور ، فیلم رییس موساد و اطلاعات بدست آماده از منزل او را ببین تعریف کن
  • محسن IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    6 0
    کردستان عراق دراغازگفته بود این محل ساختمان جدید کنسولگری آمریکاست اکنون میگه خانه یک شهروندعراقیه .آمریکا هم میگه به ساختمان من شلیک نشده .ای وای براسیری کز یاد رفته باشد دردام مانده صید وصیاد رفته باشد
    • CA ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
      1 0
      آره مال یک خانم دکتری بوده بوده که کارخونه چاپ پول داشته و فقط میرفته تا مطب و میومده و بدون هیچ دلیلی حس ششمش بهش گفته خطر اینکه خونش مورد حمله موشکی قرار بگیره از سایر خونه های واقع در غرب آسیا بیشتره و دسترسیش به تکنولوژی ساخت خونه هفت هشت ده تا سر و گردن از سایر همشهریای کردش تو اربیل بیشتر بوده. لااقل یه چیزی بگن مرغ پخته از خنده زنده نشه. فوق العاده بود. منتظر نابودی تمامی پایگاه های صهیونیسم لااقل در حوزه تمدنی خود هستیم.
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
    2 0
    پدرسوخته، پاسخ گستاخی ات را خواهیم داد. عوضی، همون شب، ترکیه استان دهوک عراق را داشت بمباران می کرد، آخه تو شرف داری. در آینده نزدیک، طوری بقیه مقرهای موساد را می زنیم که لکنت زبان بگیری. بارزانی ها خط قرمز ایران را رد کرده اند. این بار موشک .... خواهد آمد.
  • سید فروزان CH ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
    1 0
    وزیرداخله با این اراجیف گفتن بطور غیر مستقیم اعلام جنگ می‌دهد به ایران مردک گنده تر از دهانش ور زده کاری میکنند که برویم خودش و بارزانیها و مابقی افراد مثلا دولت اقلیم را بیاندازیم تو گونی ،تهران از گونی بیاوریم بیرون
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
    1 0
    توضیحات لازم نیست به ایران بدین.همه چیز دستگیرمون شده.
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۷
    2 0
    تازگیا مد شده عراقی ها خونه ها و ویلاهاشون رو با بتن سه لایه و ضد بمباران می‌سازند ؛))) / آدم هر چی باشه بی چشم و رو نباشه اینه پاسخ اون کمک هایی که حاج قاسم به اقلیم کردستان عراق و به ی بارزانی برای دفع شر داعش کرد !؟ بیای مشورت رو جولانگاه جاسوسان صهیونیستی کنی !؟ / اون از حرمت مهمان (حاج قاسم ) که در زمان حیاتش نگه داشته نشد و مهمان کشی شد این هم از اینهمه بی معرفتی نسبت به خدمات حاج قاسم در عراق که از دشمنش پذیرایی میکنید اوف بر این همه بی غیرتی و بی چشم و رویی ذره ای از رگ غیرت عرب اصیل رو ندارید
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    غرامت ۸ سال جنگو ازشون بگیرین تا چیز زیادتراز دهنشون نگن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس