کد خبر 1353849
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
روایت تخت جمشید با «آتشِ آغاز»

تهران- ایرنا- میدیا فرج‌نژاد در تازه‌ترین گام پروژه «تار و تاریخ» در قالب تابلو موزیکال «آتشِ آغاز» به روایت تخت جمشید پرداخت.

به گزارش مشرق از روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، میدیا فرج‌نژاد تابلو موزیکال آتش آغاز را در نغمه‌گردانی‌های دستگاه چهارگاه و همایون ساخته است. فرهاد وحدتی‌نژاد شعر آتشِ آغاز را براساس ایده‌ای از میدیا فرج‌نژاد سروده است.

در این اثر حمیدرضا ترکاشوند آواز خوانده، علیرضا نصیری‌فرد دف و بندیر و کریم ابراهیمی تنبک و ضرب زورخانه‌ای نواخته‌اند.

میدیا فرج‌نژاد آهنگساز و نوازنده تار درباره آتشِ آغاز اظهارداشت: این اثر درد دلی با تاریخ است؛ تاریخ ایران زمین که پر از فراز و نشیب‌های گوناگون است. برای ثبت تابلوموزیکال تخت جمشید شاید این بهترین راهی بود که به ذهنمان رسید.

وی گفت: شعر آتشِ آغاز در مدت بسیار کوتاهی سروده شد و موسیقی و آواز، هر دو در یک روز ساخته و ضبط شدند و فردای همان روز نیز ضبط تصویر انجام شده است، این روند برای ما در تار و تاریخ عادی است. چون گاهی میان ضبط یک اثر تا اثر بعدی فاصله بسیار کوتاه است و باید به شکلی سریع کار انجام شود.

فرج‌نژاد درباره چگونگی ساخت تابلو موزیکال آتشِ آغاز افزود: ایده ساخت این اثر را با سیف‌الله شکری مطرح کردم، وی پیشتر پروژه‌ خاصی به نام صدای تاریخ را تالیف کرده‌ است که هنوز در جریان است، با راهنمایی ایشان و کمک حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و مرتضی حاج‌محمدی کارگردان پروژه تار و تاریخ ضبط تابلو موزیکال آتشِ آغاز در محوطه تخت جمشید میسر شد. امیدوارم این حرکت آغاز همکاری‌های بیشتر هنرمندان این مرز و بوم با این میراث سترگ باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    0 1
    آتش آغاز را خشایارشا به آتن زد. سوختن پارسه در مقابل آتن طبیعی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس