سرکرده جدید داعش دغدغه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی عراق

اموریت شناسایی هویت واقعی سرکرده جدید گروه تروریستی داعش، اولویت اساسی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق طی روزهای اخیر به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، العربی الجدید در گزارشی آورده است: ماموریت شناسایی هویت واقعی «ابوالحسن الهاشمی القرشی»، سرکرده جدید گروه تروریستی داعش، اولویت اساسی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق طی روزهای اخیر به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

آمریکا زندانیان داعش را از سوریه به اوکراین می‌فرستد

شماری از مسئولان عراقی در بغداد و اربیل تاکید کردند اطلاعاتی که در دست دارند، آنها را دستکم در مرحله کنونی قادر به تعیین‌تکلیف مساله هویت نفر اول داعش نخواهد کرد به جز اینکه وی عراقی است.

بیشتر بخوانید:

محاکمه ۸ نفر در مصر به اتهام جاسوسی برای داعش

نیروهای امنیتی عراق از چند روز گذشته چندین عملیات موفقیت‌آمیز در تعقیب هسته‌های باقی مانده داعش در مناطق «حمرین»، کوه‌های «قره جوق» در شمال این کشور و صحرای الانبار در نزدیکی مرزهای سوریه و اطراف بغداد با پوشش نیروهای هوایی انجام دادند.

مسئولان عراقی در ارتش این کشور تاکید دارند که هدف از تشدید عملیات کنونی به شکست کشاندن هرگونه تلاش داعش در واکنش به هلاکت «عبدالله قرداش»، سرکرده پیشین این گروه در فوریه گذشته است.

 گروه تروریستی داعش هفته گذشته یک فایل صوتی به مدت ۱۲ دقیقه منتشر کرد که در آن به هلاکت «امیر محمد المولی» معروف به «عبدالله قرداش» و «ابوحمزه القریشی»، سخنگوی داعش در منطقه «اطمه» واقع در شمال غرب سوریه اذعان کرد.

در این فایل که بعد از ۵ هفته از هلاکت سرکرده داعش منتشر شد، از تعیین «ابوالحسن الهاشمی القرشی» به عنوان سرکرده جدید این گروه تروریستی خبر داده شد.

داعش در این فایل صوتی از عناصر خود خواست پس از انتخاب «مجلس شورا» با القرشی بیعت کرده و اوامر وی را اطاعت کنند همچنین گفته شد نام واقعی سرکرده جدید متعاقبا اعلام خواهد شد و سخنگوی جدید داعش در این فایل خود را «ابوعمر المهاجر» معرفی کرد.

المهاجر که به گفته برخی منابع، مسئول عملیات داعش در زندان غویران واقع در حسکه سوریه بوده است، تهدید کرد که انتقام کشته شدن قرداش گرفته خواهد شد.

تحقیقات برای شناسایی هویت سرکرده جدید داعش

از سوی دیگر، یک مسئول اطلاعاتی ارشد عراقی در بغداد گفت: ما ترجیح می‌دهیم با گزارش‌های منتشر شده که سومین خلیفه خودخوانده داعش را «جمعه عواد البدری»، برادر تنی «ابراهیم عواد البدری» (ابوبکر البغدادی) معرفی کرده است، به شکل گزارش متفن برخورد نکنیم.

وی گفت: اطلاعات این چنینی که خبرگزاری‌های غربی منتشر کردند، بیشتر حدس و گمان است و نمی‌توان صحت و قطعیت آن را تایید کرد.

این مسئول عراقی که نخواست نامش ذکر شود، از تلاش‌های مجدانه امریکایی‌ها برای تعیین هویت سرکرده جدید داعش خبر داد و افزود: نیروهای امریکایی طی روزهای گذشته تحقیقات و بازجویی‌هایی با سرکردگان داعشی بازداشتی در زندان حسکه انجام داده اند.

وی گفت: این سرکردگان داعشی تحت چندین جلسه بازجویی و تحقیقات جدید از سوی نیروهای امریکایی قرار گرفتند تا روشن شود برخی اسامی مربوط به رهبران داعش تا بازداشت آنها در قید حیات بوده‌اند یا به هلاکت رسیده اند.

آمریکایی‌ها اطلاعات را به عراقیها نمی‌دهند

اما این مسئول عراقی در عین حال تاکید کرد: امریکایی‌ها اطلاعاتی که در این باره به دست می‌آورند را با ما در میان نمی گذارند و دستگاه‌های اطلاعاتی عراق به ایفای نقش خود و تلاش‌ها برای تنگ کردن دایره تحقیقات درخصوص برخی اسامی که احتمالا همان ابوالحسن الهاشمی القرشی باشد، ادامه می‌دهند.

وی اظهار داشت: شناسایی هویت سرکرده جدید داعش برای آگاهی از حلقه اطرافیان وی حائز اهمیت است همچنین لهجه سخنگوی جدید داعش نشان می‌دهد که وی هم عراقی است.

ضربه به سرکرده های داعش در عراق و سوریه

در اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی خبر هلاکت «نبیل الجبوری» معروف به ابوسیاف(شمشیرزن) در دیر الزور واقع در شرق سوریه، «طرخان باتیرشفیلی»، مسئول نظامی داعش و معروف به «ابوعمر چچنی» در منطقه الشرقاط در شمال بغداد در ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی داده شد.

بعد از آن، خبر اعلام هلاکت رهبران درجه یک داعش یکی پس از دیگری منتشر شد.

مهم‌ترین آنها که کشته شدن‌شان تایید شده عبارتند از؛ «فاضل الحیالی»، «ابو عبدالرحمن البیلاوی»، «ابومهند السویداوی»، «رضوان حمدون»، «عبدالباسط الانصاری»، «نعمان الزیدی»، «ابوعلاء العفری»، «صلاح مصطفی قره باش»، «حجی بکر الخلیفاوی»، «ابوعمر السلفی»، «ابوعلی الانباری»، «ابو عبدالرحمن الشامی» داده شد.

با حذف رهبران طراز اول گروه تروریستی داعش که هلاکت‌شان تایید شده است، اکنون حلقه جستجوی برخی اسامی که معلوم نیست در قید حیات هستند یا کشته شده‌اند، تنگ‌تر شده است به ویژه که نیروهای عراقی خبر هلاکت برخی از آنها را چندین بار تکرار کرده اند و بعدا مشخص شده، این اطلاعات نادرست بوده است مثل خبر کشته شدن «جبار سلمان» معروف به «ابویاسر العیساوی» و ابوحارث العراقی که از سرکردگان داعش هستند.

گزینه‌های محدود داعش

ناظران و پژوهشگران امور گروه‌های مسلح معتقدند که داعش در مقطع کنونی گزینه‌های محدودی دارد و اکنون سرکرده های درجه دوم این گروه تروریستی در صدر قرار گرفته اند که طبیعتا از رهبران پیشین ضعیف‌تر و کم تجربه‌تر هستند و کنترل کمتری بر هسته‌های باقی مانده داعش دارند؛ امری که احتمال دارد منجر به تقسیم شدن داعش به دو بخش سوری و عراقی شود.

این در حالی است که پایگاه اطلاعاتی نیروهای امنیتی درباره این نسل از تروریست‌ها بر خلاف رهبران پیشین که پرونده آنها از سال ۲۰۰۳ میلادی و همکاری با القاعده و سپس داعش روشن بود، ضعیف است.

در همین رابطه، «رائد الحامد»، کارشناس مسائل گروه‌های مسلح در عراق گفت: برای نشستن بر کرسی خلافت خودخوانده داعش پیش‌شرط‌های نظیر آگاهی از بعد شرعی، سلامت عقلی و بدنی و دارای سابقه جنگ و «جهاد» و منتسب بودن به خاندان هاشمی و قریشی لازم است از همین رو به نظر می‌رسد انتخاب امرای داعش تا حدی پیچیده و گزینه‌ها نیز محدود است.

الحامد گفت: از جمله کسانی که رسانه‌های غربی به عنوان سرکرده داعش با تکیه بر اظهارنظرهای مقامات امنیتی و یا نتیجه‌گیری‌های کارشناسان عراقی مطرح کردند، افراد موصوف به «القرادشه» است که به ترکمان‌های عراقی اشاره دارد که از زمان ابوبکر البغدادی در قالب استراتژی وی مبنی بر عراقی‌سازی رهبران داعش، مسئولیت‌های بالایی عهده دار شدند.

مطرح شدن اسم «جمعه عواد البدری» به عنوان سرکرده جدید داعش

الحامد ادامه داد: از جمله مهمترین اسامی مطرح شده برای سرکردگی داعش «جمعه عواد البدری» برادر تنی سرکرده پیشین یعنی «ابراهیم عواد البدری السامرایی» (ابوبکر البغدادی) است که خبرگزاری رویترز به نقل از مسئولان امنیتی عراقی و غربی منتشر کرد اما به نظر من این موضوع به دور از واقعیت است.

وی اظهار داشت: «جمعه عواد البدری» مسئول اموال داعش در موصل و الرقه به هنگام سرکردگی برادر خود بر داعش بود و طبق پیگیری‌های دقیق ادبیات این گروه و فایل‌های صوتی و تصویری صادره، «جمعه عواد» معروف به تبحر در علوم شرعی نیست.

الحامد پیش‌بینی کرد که «جمعه عواد البدری» به تدبیر امور خانوادگی البغدادی و دو برادر دیگر اهتمام داشت زیرا آنها پیش از تسلط نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه (قسد) چندین سال در استان دیرالزور اقامت داشتند.

به گفته الحامد، گروه تروریستی داعش از زمان از دست دادن مناطق تحت سلطه خود در سوریه در مارس ۲۰۱۹ میلادی و سپس کشته شدن ابوبکر البغدادی به عنوان موسس این گروه در اکتبر همان سال و شکست‌های پی در پی بعد از آن، با وضعیت بسیار پیچیده‌ای دست به گریبان است لذا شخصیتی قوی و دارای تجربه میدانی را به رهبری خود انتخاب می‌کند که به نظرم در «جمعه عواد البدری» موجود نیست لذا معتقدم داعش وی را به سرکردگی خود انتخاب نکرده است.

«بشار الصمیدعی»، دارنده بیشترین شانس برای نشستن بر کرسی خلافت خودخوانده داعش

الحامد در این باره افزود: خلیفه احتمالی و دارای بیشترین شانس و اقبال بر اساس سازوکار و صفاتی که باید داشته باشد، شخص «بشار خطاب غزال الصمیدعی» معروف به حجی زید است که پیشتر مسئول دیوان قضاء و دادخواهی در موصل را به مدت یک سال و نیم به هنگام تسلط داعش بر این شهر برعهده داشت و پس از آن در سال ۲۰۱۶ میلادی به رقه رفت.

این کارشناس عراقی امور گروه‌های مسلح اظهار داشت: الصمیدعی یکی از مشارکت‌کنندگان در نوشتن کتاب «رویکرد الحازمی» در نهادینه کردن تکفیر نزد این گروه تروریستی است، وی همچنین از مهمترین نزدیکان عبدالله قرداش سرکرده اخیر داعش بوده است.

الحامد گفت: آنچه که احتمال اینکه بشار الصمیدعی همان ابوالحسن الهاشمی القریشی باشد، را افزایش می دهد این است که نسب عشیره «الصمیدع» به قبیله قریش می رسد و افزون بر آن، در بیانیه اعلام کشته شدن «ابو ابراهیم القرشی» آمده است که خلیفه جدید به توصیه ابو ابراهیم و پیش از هلاکتش تعیین شده است.

وی در پایان اظهار داشت: به ضرس قاطع نمی‌توان بگویم که «ابوالحسن الهاشمی القریشی» همان «الصمیدعی» است اما داده‌های دیگری در دست نیست بگوید سرکرده جدید داعش، او نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس