کد خبر 1354950
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
تجارت نمایه صادرات نمایه

صادرات غیر نفتی ایران در ۱۴۰۰ با توسعه زیر ساخت‌ها و رفع موانع از مرز ۴۳ میلیارد دلار عبور کرد و برای ۱۴۰۱ هدف گذاری شده تا به ۵۵ میلیارد دلار برسد.

به گزارش مشرق، فرود عسگری، معاون امور گمرکی گمرک ایران گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی در ۱۴۰۰ به بیش از ۴۳ میلیارد دلار رسید که رشد ۱۰ درصدی در وزن و ۴۰ درصدی در ارزآوری را شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید:

بررسی ابعاد جهش نرخ ارز محاسباتی گمرک و راهکارهای جبرانی و حمایتی +جدول

در سبد صادرات غیر نفتی سال ۱۴۰۰، حدود ۵۳ درصد سهم پتروشیمی و میعانات گازی، ۲۷ درصد مربوط به معدن و صنایع معدنی، ۱۱ درصد مربوط به کشاورزی و صنایع غذایی، ۹/۶ درصد مربوط به بخش صنعت و کمتر از نیم درصد نیز مربوط به فرش و صنایع دستی است.

عوامل متعددی در رشد صادرات غیرنفتی کشور نقش داشتند، از توسعه زیرساخت‌ها گرفته تا رفع برخی از موانع که در نهایت منجر به افزایش صادرات شدند.

 علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید: در سال ۱۴۰۰ برگشت ارز به روش‌های مختلف تسهیل شد و در گروه‌های کالایی مانند خشکبار، زعفران، گیاهان دارویی و آبزیان یک طرح آزمایشی در دست اجرا داریم که براساس آن موضوع تعهد ارزی به گونه‌ای حل می‌شود تا صادرکننده هیچ چالشی نداشته باشد البته در صورت موفقیت، این طرح را به بقیه بخش‌ها تعمیم خواهیم داد همچنین با پیگیری‌های انجام شده، برخی بنادر کشورهای حاشیه خلیج فارس به روی کشتی‌های ایرانی باز شد و از این بنادر صادرات مجدد کالاهای ایرانی انجام می‌شود.

محصولات ایرانی به ۱۷ کشور جهان صادر می‌شوند و افزایش صادرات علاوه بر ارز آوری کمک می‌کند تا هم تولید در داخل کشور رونق بگیرد و هم کیفیت محصولات تولیدی در سطح استانداردهای جهانی باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس