کد خبر 1355311
تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
رایزنی ایران و روسیه برای دور زدن تحریم‌های سوئیفت

خبرگزاری ریانووستی روسیه از انجام رایزنی‌هایی میان تهران و مسکو برای پیوستن ایران به سامانه پیام‌رسان بانکی روسیه خبر داده است.

به گزارش مشرق، یک مقام ایرانی امروز پنجشنبه (۴ فروردین) گفته تهران پیوستن به نظام پیام‌رسان بانکی روسیه برای دور زدن تحریم‌های سوئیفت را بررسی می‌کند.

خبرگزاری روسی ریانووستی گزارش داد «سامانه پیام‌رسان مالی روسیه» (SPFS) برای مقابله با خطر قطع دسترسی بانک‌های روسیه‌ای به سامانه سوئیفت طراحی شده است. ایران اکنون در حال انجام رایزنی‌هایی برای پیوستن به SPFS است.

جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۲ از سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت کنار گذاشته شد. کشورهای غربی به تازگی دسترسی شماری از بانک‌های روسیه‌ای را هم به این سامانه قطع کرده‌اند.

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو در مصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: «ما در حال انجام تلاش‌هایی در این جهت (متصل کردن بانک‌های ایران به SPFS) در آینده هستیم.»

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

روسیه، با انجام برخی اقدامات متقابل در صدد پاسخ دادن به این تحریم‌ها برآمده است. به عنوان مثال، روز گذشته (چهارشنبه سوم فروردین) ولادیمیر پوتین اعلام کرد مسکو بابت فروش گاز به برخی از «کشورهای غیردوست»، ارز ملی کشورش، روبل را مطالبه خواهد کرد.

اما جنگ‌افروزی اقتصادی علیه روسیه اگرچه با استقبال هیجانی پاره‌ای سیاستمداران غربی روبرو شد از همان ابتدا در بازار «وال‌استریت» نگرانی‌های ویژه‌ای برانگیخته بود. پایگاه بلومبرگ حدود یک ماه پیش گزارش داده بود برخی از بانک‌های بزرگ وال‌استریت به دولت جو بایدن و نماینده‌های کنگره آمریکا درباره اعمال تحریم‌های شدید مالی علیه روسیه هشدار داده بودند.

بانکهایی مانند «جی‌پی مورگان» و «سیتی‌گروپ» منطق روشنی برای این نگرانی‌ها ابراز کرده‌اند. به گفته آنها اقدامی مانند اخراج روسیه از سوئیفت، مسکو را به چین نزدیک‌تر و مبادلات مالی دنیا را از زیر ذره‌بین غرب خارج می‌کند و علاوه بر آن می‌تواند به توسعه سامانه‌های جایگزین سوئیفت منجر می‌شود. چنین تحولاتی سلطه دلار در دنیا را تضعیف کرده و جایگاه آمریکا به عنوان تضمین‌کننده نظم فعلی تجارت جهانی را به خطر خواهد انداخت.

این نگرانی‌ها در ادامه هشدارهایی است که برخی از دانشمندان مسائل اقتصادی درباره استفاده کشورهای غربی از نظام مالی به عنوان ابزارهایی برای اعمال دیپلماسی زورمندانه علیه کشورهای مخالف مطرح کرده‌اند. به باور این دانشمندان، ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به جای توسل به مولفه‌هایِ سنتیِ برتریِ امنیتی خود-شامل ائئلاف‌هایی مانند ناتو و نهادهای چندجانبه مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول- به استفاده از نظام مالی به عنوان سلاح‌هایی برای پیشبرد سیاست خارجی و امنیتی خود رو آورده و از تهدیدِ قطع دسترسی به بازارها و بانک‌های این کشور به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای مخالف خود استفاده می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    8 9
    این رایزنی از الان معلومه به نفع کیه! ایران نزدیک به ده ساله تحریم سوئیفته اما یکبار روسیه توی این سالها جهت دور زدن سوئیفت یه رایزنی نیمه کاره هم نکرد چرا؟ چون سود نداشت؟ الان به نظرتون چی شده که یاد دور زدن سوئیفت افتاده؟
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
      10 3
      حالا تو چرا ناراحتی یانکی ؟؟! دارن سویفت رو دور میزنن چرا از تو دود بلند شده؟ ؟!! دم ایران و روسیه گرم، خیلی زودتر از اینها باید اینکارو میکردین ولی الانم عالیه، موفق باشید!!!
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      هر کس با روس ها عهدی ببندد باید منتظر خنجر آنها باشد .
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۴
    20 2
    روسیه بارها از ایران دعوت کرده بود که به این سیستم ملحق شود اما ظریف و روحانی با سیاست به شدت ضد غرب خود این دعوت را نمی پذیرفتند. دعوت روسیه همیشه معتبر بوده و ایران باید به این دعوت پاسخ مثبت می داده است که اکنون بررسی و مذاکره شروع شده است. در هر حال پیوستن به این سیستم مالی هیچ تعهدی را برای هیچکدام از طرفین ایجاد نمی کند. ایران می تواند از این سیستم در جهت مبادلات مالی استفاده بکند یا نکند که البته در صورت برقراری ارتباط برای تجارت و صادرات و واردات به روسیه و از روسیه می تواند از این سیستم استفاده کند. البته آمریکا و اروپا و غربگدایان به شدت از باز شدن درهای تجارت و مبادلات تجاری به روی ایران به شدت ناراحت و عصبانی هستند و نمی توانند ببینندکه محاصره اقتصادی و انزوایی که این همه برای آن تلاش کرده ا ند شکست بخورد. و این جا دو میخ به تابوت غرب و غربگدایان فرو می رود. هم روسیه و هم ایران از مزایای تجارت با یکدیگر بهره مند می شوند و تحریم های آمریکا و اروپا به آب می گ...زد.
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      35 0
      ایران باید ابتدا به خوبی این موضوع رو بررسی کند سپس با آگاهی به این سیستم بپیوندد ، باید در عین حال که به این سیستم ملحق می‌شویم استقلال عمل خویش رو در دست داشته باشیم در این صورت بنطرم مفید واقع خواهد شد ..
    • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
      0 0
      این خیلی ساده لوحانه و درمسیر حرکت روزنامه های قارچی دنباله رو کیهانه که این مسئله روفقط به خواست ظریف وروحانی ربط داد چین وروسیه اگه از تحریم بانکی وقطع دسترسی ایران به سوئیفت تبعیت کردن علتش ترس از مجازات‌های آمریکا بود چون چیزی حدودسه هزار میلیارددلار این دوکشور دربانکها وبورس های غربی سرمایه گذاری کرده ان.مثلا چین هیچوقت از کاهش ارزش دلار حمایت نمیکنه چون ارزش دارایی های خودش کم میشه.روسیه که زخم کاری ازین بابت دریافت کرد وچین هم فهمیده به زودی با یه بهونه به همین سرنوشت مبتلا خواهدشد.این کمک میکنه تا راههای همکاری نزدیک بانکی بین ایران واین کشورها بیشتر بشه وچون اینها جزو اقتصادهای بزرگ دنیا هستن دنیا یواش یواش از یوغ آمریکا برگردن اقتصاد جهانی خلاص میشه البته به مرور.
  • DE ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    مرگ بر امریکای جنایتکار و نوکران وطنفروش گاوچرانهای بی فرهنگ که ۴۳ سال است ایران‌را تحریم کرده اند و خائنین کفش لیس امریکا وطنفروشی را به حدی رسانده ان که از جنایات این رژیم تروریست پرور در مورد کشور ما دفاع میکنند یک مشت اراذل و اوباش کراواتی ماتیک سرخابی سوسول و فوفول
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    4 0
    روسیه الان یادش افتاده.باید خیلی زودتر از این با ایران رایزنی میکردن و کشورهای شانگهای باید به آن بپیوندند.
  • حاجی اذری IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    1 0
    راه اندازی هر نوع سامانه گردش مالی بین المللی از سوی هر کسی باشد بنفع دنیاست چون از انحصار وسوئ استفاده امریکاخارج میشود.
  • تک سوار DE ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    همین آقای کاظم جلالی اون موقع نماینده مجلس بود و جزو مخالفان استفاده از سوئیفت روسی. تروخدا حافظه تاریخی ملت رو تخریب نکنید. چرا چیزی که باید ۱۲ سال پیش اتفاق میوفتاد الان شده !!!
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    روبل با پشتوانه نفت مثل دلار امريكا كه نفت پشتوانه ان است مورد دادستد قرارميگرد ورقيبى جدى براى دلار خواهد بود
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    شما وقتی پوتین موذی ضربه اش را زد میفهمید ما فقرا که تاثیری به حالمان نداره اما پشت پرده چه خووابی برایمان می بیند وقتی حمله کرد به ایران وزیرو روش کرد باید جواب بدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس