کد خبر 1355582
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
رشد 40 درصدی صادرات غیرنفتی ایران در 11 ماهه سال 1400

صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، از منظر درآمد ۴۰ درصد افزایش داشته و به بیش از ۴۳.۵ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش مشرق، طبق آمار گمرک ایران در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، میزان صادرات غیرنفتی ایران بیش از ۴۳.۵ میلیارد دلار و وزن اقلام صادراتی نیز ۱۱۲.۶ میلیون تن بوده است.

جدول ۱ جزئیات آمار گمرک به تفکیک بخش‌های عمده را نشان می‌دهد. طبق این آمار، بخش «پتروشیمی و میعانات گازی» بیشترین درآمد را در بین صادرات غیرنفتی داشته و عدد ۲۲.۷ میلیارد دلاری را ثبت کردند.

همچنین ارزش صادرات بخش «معدن وصنایع معدنی» به میزان ۱۱.۵ میلیارد دلار و بخش «کشاورزی و صنایع غذایی» به میزان ۴.۷ میلیارد دلار بوده است که در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

جدول ۱- صادرات غیرنفتی در ۱۱ ماهه نخست ۱۴۰۰ و مقایشه با مدت مشابه ۱۳۹۹

رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

نکته جالب توجه اینکه ارزش صادراتی پتروشیمی و میعانات گازی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، ۴۳ درصد افزایش داشته است. در حوزه معدن و صنایع معدنی افزایش ارزش صادراتی ۷۹ درصد بوده و در بخش کشاورزی ارزش صادرات ایران ۱۵ درصد کاهش داشته است.

در مجموع صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰، از منظر درآمد ۴۰ درصد و از منظر وزنی حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است.

*سهم ۵۳ درصدی پتروشیمی و میعانات گازی از صادرات غیرنفتی ایران

تصویر ۱، سهم هر یک از بخش‌ها به صورت نمودار نشان داده است. طبق این تصویر پتروشیمی و میعانات گازی بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای صادرات غیرنفتی ایران سهم داشته‌اند.

رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

تصویر ۱

*گاز طبیعی و متانول در صدر اقلام صادراتی ایران

جدول ۲ عمده اقلام صادرات غیرنفتی ایران را طبق گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد. طبق این آمار، گاز طبیعی با ارزش صادراتی ۴.۸ میلیارد دلار در رتبه اول قرار گرفته است و بعد از آن متانول با عددی نزدیک به ۲ میلیارد دلار بیشترین ارزش صادراتی را داشته است.

جدول ۲

رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

نکته جالب توجه درباره این جدول، کاهش ۷۴ درصدی صادرات بنزین در سال ۱۴۰۰ بوده است. واکسیناسیون گسترده و کاهش محدودیت‌های کرونایی باعث شد که مصرف بنزین در ایران افزایش چشمگیری پیدا کند و رکورد مصرف ۱۳۱ میلیون لیتر در یک روز شکسته شود، درحالیکه میزان تولید بنزین در ایران روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر است.

در نتیجه افزایش مصرف بنزین در داخل کشور باعث کاهش صادرات بنزین ایران و درآمدهای حاصله از آن شده است.

* چین مهم‌ترین مقصد اقلام صادراتی ایران

در جدول ۳ مهم‌ترین بازارهای هدف کالاهای ایران در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ آورده شده است که چین با ارزش صادراتی ۱۲.۶ میلیارد دلار بزرگترین واردکننده کالاهای ایرانی است. ارزش صادرات ایران به چین در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۵۶ درصد رشد داشته است.

بعد از چین، کشور عراق، ترکیه و امارات با ۸.۲، ۵.۶ و ۴.۲ میلیارد دلار در جایگاه دوم تا چهارم قرار دارند.

همچنین ارزش صادرات کالاهای ایرانی به روسیه در ۱۱ ماهه نخست ۱۴۰۰ حدود ۵۴۰ میلیون دلار بوده است که هر چند ۲۰ درصد رشد داشته است اما همچنان با توجه به ظرفیت‌های مشترک دو کشور عدد کوچکی محسوب می‌شود.

جدول ۳

رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

رشد ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

طبق گزارش کمرگ ایران، ۱۰ کشور نخست صادراتی ۸۶ درصد سهم ارزشی از کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    بااین همه فروش نفت ،ولی در دولت رئیسی قیمت کالا ها سربه فلک کشیده دلارهای نفتی معلوم نیست توفیش نجومی بگیران و اقا زادهدها وشیخ زاده ها می ره
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    در این شرایط بهتر است از روسیه گاز و نفت وارد کنیم و گاز و نفت خودمان را صادر کنیم و یک نوع سواپ گازی با روسیه داشته باشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس