مارول

تأثیر فیلم‌های ابرقهرمانی مارول را به سادگی می‌توان در تغییر فرهنگ و گفتار جامعۀ مخاطب دید. فروش عروسک‌ها، لباس‌ها و بازی‌های مبتنی بر شخصیت‌های این فیلم‌ها تنها بخشی از اثرگذاری فرهنگی آن است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - دنیای سینمایی مارول (MCU) کمپانی عریض و طویلی است که هر سال با فیلم‌های ابرقهرمانی خود، قشر عظیمی از بینندگان را مجذوب خود می‌کند. پیش‌تر کمیک‌ بوک‌های مارولی در استودیوهای مختلفی چون یونیورسال (Universal Pictures) یا قرن بیستم (۲۰th Century Fox) تولید می‌شد، اما از سال ۲۰۰۷ با جذب یک سرمایه چند صد میلیون دلاری تصمیم به ساخت مستقل فیلم گرفت و هر سال بر شتاب و کیفیت ساخت فیلم‌ها افزوده شد.

اگر تولید فیلم‌های مشابه در کمپانی‌های رقیب حداقل دو سال زمان می‌برد، فیلم‌های مارول گاهی کمتر از یک سال زمان می‌برند. به عنوان مثال فیلم‌برداری «کاپتان آمریکا: جنگ سرد» اواخر آپریل ۲۰۱۵ آغاز شد و در اوایل آپریل ۲۰۱۶ رسماً نمایش داده شد. ساخت فیلم «بیوۀ مشکی پوش» (۲۰۲۱) نیز عملاً کمتر از یک سال زمان برد ولی به خاطر کرونا اکران آن کمی به تأخیر افتاد. این در حالی است که فیلم «جنگ سرد» با سودی بالغ بر یک میلیارد دلار، حدود چهار برابر سرمایۀ اولیه‌اش سودآوری داشت.

امروز در اینکه صنعت فیلم‌سازی محصول پرفروشی به عنوان فیلم‌های ابرقهرمانی دارد شکلی نیست. گرچه بارها و بارها کارگردانان بزرگ دنیا نسبت به ضعف داستان یا عمق محتوای این فیلم‌ها نقد کرده‌اند (ریدلی اسکات، مل گیبسون، آلخاندرو ایناریتو و بالاخره مارتین اسکورسیزی چند نمونه هستند) (۱).

اما واقعیت این است که گیشه حرف آخر را می‌زند. امروز کمپانی مارول حداقل دو فیلم بزرگ و یک سریال در سال تولید می‌کند و بینندگان خود را با داستان‌های ادامه‌دار حفظ یا حتی بیشتر کرده است. تأثیر فیلم‌های ابرقهرمانی مارول را به سادگی می‌توان در تغییر فرهنگ و گفتار جامعۀ مخاطب دید. فروش عروسک‌ها، لباس‌ها و بازی‌های مبتنی بر شخصیت‌های این فیلم‌ها تنها بخشی از اثرگذاری فرهنگی آن است. بالا رفتن میزان خشونت در کودکان جنبۀ منفی و بالا رفتن حسِ اعتماد به نفس و شجاعت جنبۀ مثبت آن است. اما در این مقاله تلاش می‌کنیم به لایۀ عمیق‌تری از تأثیرگذاری فیلم‌های مارول در سطح جامعه بپردازیم.

مفاهیم اصیل اجتماعی به روایت «ماروِل» / همه مردم جهان «بی‌وطن» هستند؛ به جز ساکنان ایالات متحده آمریکا! +فیلم

صنعت فیلم‌های ابرقهرمانی در استودیوهای مارول با سود زیاد و بسامد بالا در حال فعالیت است. داستان این فیلم‌ها به صورت ادامه‌دار است و بیننده را برای مشاهدۀ فیلم بعدی آماده می‌کند.

استاندارد دوگانه در تبیینِ مفهوم وطن

سال ۲۰۱۱ فیلم ثور (Thor) در حالی اکران شد که گرچه در گیشه بسیار موفق بود، اما نتوانست نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند. سایت معتبر متاکریتیک (Metacritic) نمرۀ متوسط ۵۷ از ۱۰۰ را به فیلم داد (۲) و منتقد مشهور راجر اِبِرت این فیلم را «یک شکست» تلقی کرد (۳). اما نکتۀ مهم در این فیلم نه مباحث مالی و نه کیفیت هنریِ فیلم، بلکه داستانی بود که آغازگر یک مسیر شد. در واقع فیلم «ثور» مقدمۀ بسیاری از داستان‌های بعدی کمپانی مارول را فراهم کرد. عشق ثور و جین (با بازی کریس همسورث و ناتالی پورتمن) و شخصیت مرموز و پیچیدۀ لوکی (با بازی تام هیدلستون) تنها دو نمونه از رشته‌های ادامه‌دار فیلم است. اما داستان از این قرار است که شهر ازگارد مقرّ اصلی دفاع از نُه جهان مستقل است که کهکشان و سیارۀ ما تنها یکی از آنها است. شهری افسانه‌ای که مردم آن در کمال صلح و آرامش زندگی می‌کنند و برای ثور به عنوان ناموسِ وطن شناخته می‌شود.  

در فیلم‌های بعدی ثور که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ ساخته شد و همچنین فیلم‌های «نگهبانان کهکشان» هدف اصلی محافظت از سیارۀ قهرمان‌های داستان و به طور خاص شهر آزگارد است. به طور کلی یکی از درون‌مایه‌های تمام فیلم‌های مارول حفاظت از سیاره یا کهکشان در مقابل اشرار یا نیروهای شیطانی است. اما در فیلم «ثور: پایان جهان» (۲۰۱۷) در کمال ناباوری، شهر آزگارد به کلی نابود می‌شود. این در حالی است که مردم شهر سوار بر سفینۀ ثور از شهر خارج شده‌اند. در اینجاست که با یادآوری شخصیت حکیم داستان (محافظ مرزهای آزگارد)، ثور به یاد سخن پدرش می‌افتد که «آزگارد یک مکان نیست، آزگارد جایی است که مردمِ آن هستند». همین مساله باعثِ آرامشِ ثور و به تبع او بینندگان می‌شود.

فیلم «ثور: پایان جهان» (۲۰۱۷) : اودین به ثور می‌گوید آزگارد یک مکان نیست... آزگارد آنجاست که مردم آن باشند.

در واقع اگر فرض کنیم آزگارد نماد وطن یا سرزمین مادری است، مضمون گفتۀ حکیمانۀ فیلم این است که گرچه وطن و حفاظت از آن اهمیت بالایی دارد و خاطره‌اش همیشه به شکل نوستالژی در ذهن باقی خواهند ماند، اما مفهومِ «وطن» مقید و محدود به مرزهای جغرافیایی نیست. این ایدۀ ظاهراً حکیمانه همان چیزی است که گاهی با عنوان «جهان‌وطنی» (Cosmopolitanism) خوانده می‌شود. طرفداران جهان‌وطنی معتقدند وابستگی‌های قومی و ملی یا به طور کلی علایق فرهنگی و سنتی نسبت به یک کشور یا اقلیم خاص باید در علاقۀ کلی به جهان و انسان هضم شود (۴).

البته این عقیده جنبه‌های مثبت فراوانی دارد و انسان را از قید و بند مرزهای مصنوعی که باعث جدایی انسان‌ها از یکدیگر است، رهایی می‌بخشد. اما جنبۀ منفی آن نیز باعث بی‌قیدی نسبت به ارزش‌های بومی و دفاع از آب و خاک میهن می‌شود. به بیان دیگر جهان‌وطنی در ساحتِ فردی و اخلاقی ارزشمند است، اما در ساحت اجتماعی و سیاسی بسیار خطرناک و مهلک است.

در کشور ما ایران که به لحاظ جغرافیایی در منطقۀ حساسی از جهان واقع شده، ایدۀ جهان‌وطنی ابعاد دیگری به خود می‌گیرد. از یک سو تمامیت ارضیِ کشورهای منطقه مدام تحت فشار کشورهای غربی است و از سوی دیگر فرار مغزها با شتاب فراوانی از شرق به سوی غرب است (۵). به بیان دیگر در بحبوحۀ فشار همه‌جانبه و تهدیدهای غرب علیه ایران، ایدۀ جهان‌وطنی نیروهای زبده و کارآمد ایرانی را نسبت به ریشه‌ و اصالت خود فراری داده و به سوی بی‌خیالی یا مهاجرت می‌کشاند.

فیلم‌های مارول گرچه تلاش می‌کنند ایدۀ جهان‌وطنی را القا کنند، اما در مواضع مهمی رهبریِ جنبشِ مقاومت علیه اشرار را در آمریکا قرار می‌دهد. اعضای تیمِ انتقام‌جویان (Avengers)، هر یک ملیت متفاوتی دارند. در میان آنها آمریکایی، آسیای شرقی، آفریقایی و حتی روسی هم حضور دارند. اما رهبری همۀ آنها بر عهدۀ تشکیلاتی با نام «سازمان مداخلۀ استراتژیک میهنی، بخش اجرا و آمایش» (شیلد یا S.H.I.E.L.D) است.

جالب است که در نسخه‌های اولیۀ این کمیک، حرف آی (I) سرواژۀ کلمۀ بین‌المللی (International) بود، اما در فیلم‌های مارول، این حرف به واژۀ مداخله (Intervention) ارجاع می‌دهد و حرف اچ (H) از کلمۀ خطر (Hazard) به کلمۀ میهن (Homeland) تغییر پیدا می‌کند (۶). جالب‌تر اینکه در برخی تصاویر موجود از پرچم سازمانِ شیلد، پرچم آمریکا نیز دیده می‌شود. در واقع تشکیلات مقاومت علیه اشرار بین کهکشانی، از حالت بین‌المللی به شکل میهنی تغییر معنا می‌دهد، که مسلماً میهن در اینجا به معنای آمریکا است.

مفاهیم اصیل اجتماعی به روایت «ماروِل» / همه مردم جهان «بی‌وطن» هستند؛ به جز ساکنان ایالات متحده آمریکا! +فیلم

شیلد یا همان «سازمان مداخلۀ استراتژیک میهنی، بخش اجرا و آمایش»، نهادی آمریکایی و مسئول هماهنگی ابرقهرمان‌هایی است که از سرتاسر کرۀ زمین و حتی سیارات مختلف گرد هم آمده‌اند تا در مقابل تهدیدهای بین‌المللی و بین‌سیاره‌ای مقاومت کنند.

در فیلم «کاپیتان مارول» (۲۰۱۹)، قهرمان داستان به دنبال بازیابیِ خاطراتش با نژادی از موجودات فضایی (اسکرال‌ها) آشنا می‌شود که سیارۀ خود را از دست داده‌اند. سیارۀ آنها در نبرد با امپراطوری کِری (در سیارۀ هِلا) از بین رفته است. اکنون اغلبِ نژاد اسکرال‌ها نابود شده‌اند و اندک بازماندگان این نژاد به عنوان پناهجو به دنبال یک وطن هستند.

کاپیتان مار-ول (Mar-vell) سال‌ها پیش، با فعالیت در نیروی هوایی آمریکا تلاش کرده بود تا با ساخت موتوری با سرعت نور به آنها کمک کند وطن جدیدی پیدا کنند، اما جانِ خود را در این مسیر از دست داد. اکنون قهرمان فیلم و دوستش که افسران سابق نیروی هوایی آمریکا هستند، مامور می‌شوند تا سیارۀ جدیدی برای آنها پیدا کند.

اجازه دهید این خط داستانی را به شکل ساده بازسازی کنیم. مردم سرزمینی مورد هجوم قرار گرفته و آواره شده‌اند. برخی از نیروهای فداکارِ نیروی هوایی آمریکا به آنها کمک می‌کنند تا وطن جدیدی برای خودشان پیدا کنند.

در این طرحِ داستانی سه جهت وجود دارد. جهت اول شکست خوردگانِ مفلوکی هستند که سرزمین خود را از دست داده‌اند و چون وطن برای آنها هیچ اصالت و ثبات مکانی ندارد، به دنبال مکان جدیدی برای زندگیِ آرام و صلح‌آمیز هستند.

جهت دوم مهاجمانی هستند که اقدامِ تهاجمیِ آنها بدون پاسخ مانده است و خواهد ماند. حتی در انتهای فیلم که افسر ارشد مهاجمین شکست خورده و دستگیر می‌شود، بدون تنبیه به سرزمین خودش بازگردانده می‌شود تا پیام صلح‌جویان را به آنها واصل کند.

در تصاویر اولیۀ فیلم نیز، قومِ مهاجم چندان سیاه و منفور نیستند و بیننده احتمالاً توجیهی برای کارهای آنها پیدا می‌کند.

اما جهت سوم داستان، نیروی نظامی آمریکا است که به عنوان ناجی عمل کرده و پناه‌جویان را اسکان می‌دهد!

فیلم «مارول» (۲۰۱۹) : سیارۀ نژاد اسکرال از بین رفته است و آنها به عنوان پناهجو به دنبال وطن جدیدی برای زندگی هستند.

متأسفانه همان قدر که ایدۀ جهان‌وطنی در فیلم‌های مارول تبلیغ می‌شود، به همان اندازه وطنِ آمریکایی نیز ترویج می‌شود. کاپیتان آمریکا که یکی از شخصیت‌های اصلیِ گروهِ انتقام‌جویان است، قهرمانِ ملی مردم آمریکا است. او نسبت به فرهنگ و پرچم ایالات‌متحده وفادار است و مردم نیز او را دوست دارند.

مرد آهنی (IronMan) یا همان تونی استارک نیز نمایندۀ نابغۀ سرمایه‌دارِ آمریکایی است که شباهت زیادی به افرادی مثل بیل گیتس یا ایلان ماسک دارد. او کمی مغرور است، ولی این ویژگی اخلاقی به خاطر علم زیاد و هوش بالایش قابل اغماض است. پیشتر تسلیحاتِ نظامیِ کشور آمریکا توسط شرکتِ استارک تأمین می‌شد، ولی پس از مشاهدۀ تبعاتِ جنگ در کشور افغانستان، تأمین نظامیِ شرکت استارک متوقف می‌شود. اما مدتی بعد نسخۀ دومِ لباسِ مخصوص مردِ آهنی به دوست استارک یعنی جیمز رودی اهدا می‌شود. سرهنگ رودی یکی از افسران بالا رتبۀ نیروی هوایی آمریکا است و در بسیاری از عملیات‌های ملی، بین‌المللی و بین‌سیاره‌ای از این لباس استفاده می‌کند.

در واقع می‌توان گفت جهان‌وطنی ایدۀ غالبِ فیلم‌های مارول است، به استثنای کشور آمریکا. همۀ مردم جهان و حتی موجودات کهکشان می‌توانند وطن خود را ترک کرده و به مکانی جدید بروند. اما مردم آمریکا همواره به پرچم و کشورشان وفادار بمانند و به پناه‌جویان دیگر کشورها نیز کمک کنند. این استانداردِ دوگانه برخی از بینندگان را آزار می‌دهد. در قسمت دوم این مقاله به مفهوم «خانواده» در فیلم‌های مارول خواهیم پرداخت.

** منابع تحقیق:

(۱)  https://www.nytimes.com/۲۰۱۹/۱۱/۰۴/opinion/martin-scorsese-marvel.html

(۲) https://www.metacritic.com/movie/thor

(۳) https://www.rogerebert.com/reviews/thor-۲۰۱۱

(۴) https://basirat.ir/fa/news/۲۲۴۹۴۸/

(۵) https://civilica.com/doc/۵۳۶۵۷۸/

(۶) https://www.wired.com/۲۰۱۳/۰۹/s-h-i-e-l-d-۱۰۱-faq/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    6 19
    چه اراجیفی
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      5 3
      آمریکایی ها با همین فیلم های هالیوودی جوان ها و کودکان دنیا و احمق های بزرگسال را خر کرده اند.توی فیلم ها و سریال های خالیوودی همه آمریکایی ها قهرمان و بزن بهادر هستن. تا یک مشکلی پیش میاد "یهو یه جوان آمریکایی می پره وسط" و کنترل اوضاع رو بدست میگیره و مشکل رو حل می کنه!! تو فیلم همشون رمبو هستن اما توی عالم واقعی کماندوهاشون موقع دستگیری خودشون رو خیس می کنن!! و رئیس جمهورشون که تا سرحد مرگ ترسیده بشدت نفس نفس میزنه. و از افغانستانی که هیچی برای دفاع از خودش نداره با اون خفت و خواری و افتضاح فرار می کنن. از جنگ ویتنام تا افغانستان ثابت شده که آمریکا در دنیای واقعی هیچ نیست.
    • وطن دار IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      4 2
      اراجیف کاش یه دو خط مینوشتی بفهمیم کجاش اراجیف بود؟؟؟؟ من خودم زیاد فیلم میبینم آثار هالیوود و بالیوود و فیلم های شرق آسیا .... اینکه آثار شون آمیخته با سیاسته شکی درش نیست آثارشون مملو از تبلیغ فرهنگ و باور های منحط شونه به نظرم باید از این مثالات به زبان های مختلف نوشت و بین مردم دنیا پخش کرد تا مردم همونطور که وقتی نخست وزیر اسرائیل حرف از حقوق بشر میزنه میخندند و باور نمیکنند به حرف های هالیوود و اینکه همیشه یه آمریکایی منجی دنیاست بخندند.....
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    14 3
    امریکا، مردم وحشی و کشوری خطرناک که سایرین در مورد آن با احتیاط رفتار می کنند ..!
  • کم تر تو سر هم بزنیم IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    12 15
    بهتر است بقیه هم به جای ایراد گرفتن دائمی از غرب خودشان محتوای با کیفیت و مناسبی تهیه کنند اختیار صنعت رسانه ایی غرب در دست خودشان است و دلیلی ندارد که به حرف ما گوش بدهند ولی تمام قدرت و ثروت مسلمانان صرف درگیری های بیهوده بین خودشان است جنگ سوریه،جنگ یمن،جنگ لیبی،جنگ افغانستان،جنگ عراق و............. ت اختلافات را کنار نگذاریم به هیچ نتیجه ایی نخواهیم رسید
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      5 1
      این جنگهایی که میگی به عریان مشخصه که کار قدرتهای غربی و نتیجه دخالت آنها در امور این کشورهاست.
    • م ی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      5 1
      آخه بحث اینه که پشت همین اختلافها که گفتید همیشه جا پای آمریکا وجود دارد. یکی را مثال بزن که آمریکا در آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم نقش نداشته!
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      5 0
      خیلی جالبه که جنگ. لیبی و سوریه و یمن و افغانستان و... رو جزو درگیری مسلمانان بین خودشون حساب کردی در حالی که همهٔ اینها با تجاوز غرب انجام شده!!!
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      2 1
      سرنخ این جنگهای بیهوده دست آمریکا و ایادیش در منطقه ماست وگرنه اگر دخالت و آتش افروزیهای آنها نباشه مردم راحت زندگیشونو می‌کنند و کاری به هم ندارند
    • علی IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      3 0
      اولین اشتباه همین گناه کار دونستن مسلمانان وبی گناه دانستن غربه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    8 3
    دقیقا درست گفته شده
  • رضا IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    12 2
    یهود، بزرگترین فتنه آخرالزمان است که از ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و ..... قصد تسلط بر تمام ساکنان کره زمین دارد.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    9 2
    امریکا که اصلأ وطن نیست، .... هست بیخودی خودشونو تحویل میگیرن!!!
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    10 4
    تو آمریکا یا غرب . همه چیز در اختیار سیاست استکبارانه آمریکاست . سینما . تاتر . موسیقی جوری طراحی میشوند و مهندسی میشوند که خودشان را برتر نشان بدهند و دیگر ملت ها را زیر دست و برده و دنیا را بچاپند ....
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    6 18
    شما خوبین! یه گاندو بسازید ببینیم!
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      2 2
      معلومه که ما خوبیم و گاندو صدها برابر ازین اراجیف بهتره!!! اوه ببخشید، عقل شما غربگداها در حد همین مارول و دیزنی هست!!! خخخخخخخ
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    10 2
    چون آمریکاییها با زحمت زیاد کشتار بومیان سرخ پوست و غصب سرزمین آنها صاحب وطن شده اند قدر آنرا می دانند و فقط خود را دارای وطن زورکی می دانند.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    10 2
    مرگ بر آمریکا
  • SE ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    دزدان سرزمین سرخپوستان بی وطن ترین هستند
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    موافقم، بایستی حواسمون جمع باشه که از شستشوی مغزی ماهرانه این فیلم ها صدمه نبینیم.
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    2 0
    همه بدن فقط‌ما خوبیم ستایش و‌گاندو و....
  • كريم IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    2 1
    بي وطن ترين مردم دنيا آمريكاييهايي هستند كه از اروپا به سرزمين سرخپوستان مظلوم هجوم و حمله بردند و همه آنها را يا كشتند و يا آواره كردند تا غاصب آن سرزمين باشند. صاحب اصلي آمريكا هنوز هم همان سرخپوستان هستند.
  • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 2
    مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ و مزدورانش
  • FR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 2
    مطلب را هنوز نخوندم ولی اتفاقا آمریکا دقیقا کشور بی وطن هاست.....
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 1
    اگر مغز اغلب اعضائ گروههای تروریستی، مثل داعش و نازیهای اوکراینی را کالبد شکافی کنید پر از اینگونه فیلمها ست
  • mojtaba SE ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 1
    اتفاقا شما نقش استمرار رمانتیک در فرد و نقش مخرب در اجتماع رو میبیند که میشه هجوم سیاسی فاشیستی به جوامع دیگر در غالب کلمات و القا ارزشها..ادبیات شکسپیر دقیقا دارای همین محتوا است که خشونت و اعتماد بنفس رو بالا میبره.ادبیات فردوسی هم همینگون است که شکسپیر و کوته از آن کپی کردن..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 2
    وقتی شما در کشتار مردم مظلوم اوکراین با ملت ایران همدردی نکردید و در عزای ملت جشن گرفتید چرا ملت باید با شما در موضوعا تی که قلب شما را بدرد می آورد همدردی کنند ؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 0
      مگه مردم اوکراین چقدر در کشتار مردم افغانستان و عراق و یمن و فلسطین همدردی کرده اند!؟ البته همراهی کرده اند از نوع تفنگ به دست در کنار قاتلان امریکایی( ۵۰۰۰ نیروی اوکراینی جزو نیروهای حمله کننده به عراق ) . بنده با نظریه ای که امروزه حتی در وبگاه مشرق هم ترویج میشه مخالفم . اینکه می فرمایند جنگ در همه جا بد است و ما با آن مخالفیم!!؟؟ طبق این نظریه پس جنگ علیه داعش در سوریه و عراق را هم باید تقبیه کرد!! خداوند در قرآن هم می فرماید که ظالمان را به دست مومنین یا بوسیله گروهی بدتر از خودشان نابود می کند، پس ما به خدا هم ایراد بگیریم و بگیم جنگ طلب!!؟؟ اتفاقا جنگ در برخی جاها لازمه، نمونه اش جنگ خیبر که علیه یهودیان خیانتکار انجام شد . اوکراین امروز هم بی شباهت به خیبر زمان صدر اسلام نیست، خودشان به معاهده های بین روسیه و غرب خیانت کردند و به سمت غرب رفتند، بهتر بود بی طرفی پیشه می کردند، شبیه فنلاند.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 1
    جالب بود
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 1
    عجببببببببب
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 1
    عالی
  • مصطفی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 2
    عزیزان دل اگر ناراحت نمیشید ازگارد یک ستاره تخت است و کروی نیست. اگر قوانین خودساخته مثل جاذبه وجود دارد پس چرا ازگارد تخت نشون میدهند.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 0
    باید قوی باشی تا حرفت شنیده و قبول بشه در همه ابعاد حرف حق باید همراه با قدرت باشه
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 0
    کجا این پولدارهای آمریکایی و این ابر قهرمانان شباهت دارند؟!!!
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 0
    با تبریک سال نو به مشرقیون عزیز (البته بعد از ۱۰ روز)/برخلاف تصور،الگوی جهانی سازی صهیونیستی به هیچ عنوان برگرفته از مسایل اخلاقی نیست،بلکه در نفرین و بحرانی خود خواسته ریشه دارد (إبراهيم/۲۶_ وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لها مِن قَرَار )در این آیه شریفه ارض تمثیلی از بعد تحلیلگر ادراک بشر است، لذا در نظریات نادرست خود در علوم انسانی ثبات اندیشه و رأی وجود ندارد،اما حکمای راستین که عقاید و نظریاتشان برگرفته از قرآن کریم است ثبات اندیشه وجود دارد یا ریشه در حقیقت دارند (=بی ریشه= بی مادر=بی سرزمین= خائن به هموطنان)./چیزی که غربیها از آن به جهان های موازی تعبیر میکنند،ساحتهای مختلف از انسانست/، در فیلم ثور که نویسنده با الهام و ناخودآگاه داستان را از زبان شیطان روایت میکند! لذا پدرثور که شیطانست و تک چشم،خود را سزاوار سروری و برتر از دیگران می داند،دنیای ۹ گانه شامل یک ساحت دنیا و ملکوت( یک زمین و هفت آسمان) که جمعا ۹ تاست. دنیای غولهای یخی را شاید تجربه کردید! وقتیکه تب دارید اما احساس سرما و لرزمیکنید.
  • متفکر IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    هنوز هم گیج و منگ هستم و نمیدانم راه درست چیست !!
  • مهدی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 0
    به نظرم اشتباه برخی از کامنت ها در اینه که نباید فیلم های هالیوود یا امثالهم رو با سریال ها و فیلم های ایرانی مقایسه کرد. در اینکه ما در صنعت سینما ضعیف هستیم شکی نیست، ولی این مانع از نقد صنعت غربی هالیوود نمیشه. جدا هالیوود نقشه های خطرناکی برای ما داره. آفرین به نویسنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس