10 سرفصل «اقتصاد و تولید دانش بنیان»

این‌جور نباشد که به اسم شرکت دانش‌بنیان کسانی بیایند و همین کارهایی را که در برخی از عرصه‌های دیگر معمول است - دلّالی و مانند اینها - در [اینجا] پیش ببرند.

سرویس سیاست مشرق- رهبر معظم انقلاب در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال  «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»  نام‌گذاری کردند.

ایشان همچنین  در سخنرانی زنده و تلویزیونی در نخستین روز از سال ۱۴۰۱ فرمودند: «حرف امروز من این است که برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت بکنیم؛ خلاصه‌ی عرض امروز ما این است. «اقتصاد دانش‌بنیان» یعنی چه؟ یعنی اینکه دانش و فنّاوری پیشرفته نقش‌آفرینیِ فراوان و کاملی داشته باشد در همه‌ی عرصه‌های تولید.»

با مرور فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته، به این مسئله پی می بریم که کلیدواژه هایی از قبیل «اقتصاد دانش بنیان»، «تولید دانش بنیان» و «شرکت های دانش بنیان» بارها از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفته است.

۱۰ سرفصل «اقتصاد و تولید دانش بنیان» / از تشکیل «بانک اطلاعات» تا «ممانعت از ورود دلال ها» و «بکارگیری محصولات دانش بنیان در دستگاه های دولتی»

بر همین اساس سرفصل فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مسئله «اقتصاد دانش بنیان» و «تولید دانش بنیان» به شرح ذیل است:

۱- در تشخیص شرکتهای دانش‌بنیان دقّت بشود، یعنی شاخصه‌ها و مشخّصه‌ها [معیّن بشود] و شرکت دانش‌بنیان استانداردسازی بشود؛ این‌جور نباشد که به اسم شرکت دانش‌بنیان کسانی بیایند و همین کارهایی را که در برخی از عرصه‌های دیگر معمول است - دلّالی و مانند اینها - در [اینجا] پیش ببرند. به معنای واقعی کلمه، شرکتِ دانش‌بنیان [باشد]؛ این را باید یکی از محورهای اساسی قرار داد.(۱۱ تیر ۹۳)

۲- یکی از چیزهایی که این شرکت‌های دانش‌بنیان را میتواند ترویج بکند، ترویج محصولات اینها است...تولیداتی که محصول شرکتهای دانش‌بنیان ما است، باید ترویج بشود و یکی از قلم‌های عمده‌ی ترویج این است که در دستگاه‌های دولتی جز محصول این شرکت‌ها به کار نرود.(۲۸ مهر ۹۵)

۳- یکی از چیزهای مهمی که وجود دارد، بانک اطلاعات است. یکی از فواید این جلسه همین است که کسانی می‌آیند اطلاعاتی را در اختیار جمعی از نخبگان و زبدگان و مسئولان میگذارند؛ این کار بایستی عمومیت پیدا کند. باید بانک اطلاعات وجود داشته باشد؛ ما داشته‌های خودمان را بدانیم، نداشته‌ها را هم بدانیم؛ چیزهائی که مورد نیاز ماست. بخصوص بعضی از بخشهای دولتی که اینجا از آنها اسم آوردند - مثل نفت، مثل دفاع، مثل کشاورزی - اینها نیازهای بسیار زیادی دارند؛ که اگر چنانچه این نیازها برای تشکیل دهندگان شرکتهای دانش‌بنیان معلوم بشود، کسانی که از لحاظ سرمایه‌گذاری علمی و سرمایه‌گذاری پولی آماده هستند، میتوانند سراغ این نیازها بیایند و این نیازها را برطرف کنند. پس تشکیل بانک اطلاعات و در معرض گذاشتن اطلاعات لازم برای همه، چیز بسیار لازمی است.(۸ مرداد ۹۱)

۴ - روی شرکتهای دانش‌بنیان -که حالا گزارش داده شد و خوب بود- حتماً باید تکیه بشود؛ تجاری‌سازی علوم و فنّاوری‌ها، پارک‌های علم و فنّاوری و مانند اینها کارهای بسیار لازم و خوبی است. ببینید ما یکی از مشکلات اقتصادی‌مان مسئله‌ی اشتغال است؛ یکی از بهترین راه‌های اشتغال، همین پارک‌های علم و فنّاوری و همین وارد کردن دانشجویان به فنّاوری‌های قابل تبدیل به ثروت است. یک مقداری به اینها کمک بشود، یک راهنمایی بشوند، یک کار عملی و عملیّاتی -واقعی- جلوی پای اینها گذاشته بشود، اینها مشغول میشوند. (۴ شهریور ۹۴)

۵- بخشهایی در اقتصاد ما وجود دارد که مهم و دارای اهمّیت است؛ مثلاً بخش نفت و گاز یا بخش تولید موتور که برای خودرو، برای هواپیما، برای قطار، برای کشتی مورد استفاده است، این بخشهای حسّاس و مهم، دانش‌بنیان بشود...بنابراین دانش‌بنیان شدنِ بخشهای مهمّ اقتصاد داخلی، یکی از کارهایی است که در اقتصاد مقاومتی شرط است و بایستی انجام بگیرد.(۱ فروردین ۹۵)

۶- نگاه به نخبگان، در این جهت هم مورد اهتمام قرار میگیرد و نکته‌ی اساسی‌ای است؛ تأثیر [نخبگان] در برنامه‌ریزی برای مسائل کشور. حتّی مثلاً فرض بفرمایید تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد مستقل، اقتصاد دانش‌پایه، اقتصاد مقاومتی. اگر ما عناصر نخبه و فعّال و دلسوز و بانشاط نداشته باشیم، اقدام نمیکنیم برای اینکه اقتصادمان را تغییر بدهیم؛ [امّا] وقتی آدمهای حسابی، پابه‌کار، علاقه‌مند، در اختیار نظامِ تصمیم‌گیری کشور هست، طبعاً اقدام میکند دیگر.(۲۵ مهر ۹۷)

۷- مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه‌ اینها مشکلات زندگی مردم از قبیل بیکاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ی ضعیف و امثال آن است. راه‌حلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود. درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّیگری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّتهایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخشهای مهمّ این راه‌حل‌ها است. (۲۲ بهمن ۹۷)

۸- اقتصاد دانش‌بنیان را اهمّیّت بدهیم. رشد شتابان اقتصاد به‌وسیله‌ی اقتصاد دانش‌بنیان [ممکن] خواهد شد. امروز ما امکانش را هم داریم؛ جوانهای بسیاری هستند آماده، تحصیل‌کرده، باسواد که میتوانند کارهایی انجام بدهند. گاهی می‌شنوید یا در تلویزیون می‌آیند یک کارآفرین جوان را نشان میدهند که آدم واقعاً لذّت میبرد، حظ میکند که این آمده وارد شده در یک مقوله‌ای -کشاورزی، دامداری، صنعت، صنعتهای کوچک، خدمات و امثال اینها- با سرمایه‌ی کم شروع کرده و با پشتکار به یک جایی رسیده. [تولید] ثروت از راه فکر، از راه کارهای دانشی هم یک مسئله‌ است.(۲ خرداد ۹۷)...اگر پیشرفت علمی را ما دنبال کردیم، آن‌وقت اقتصاد دانش‌پایه -که سرمایه‌گذاری‌اش اندک است [امّا] فرآورده و محصولش بسیار زیاد است- در اختیار ما قرار خواهد گرفت.(۲۰ اسفند ۹۴)

۹- یکی از پایه‌های محکم اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است؛ اساس کار در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است؛ [زیرا] اقتصاد مقاومتی اقتصاد درون‌زا است، اقتصادی است که در داخل پایه‌های مستحکمی دارد که تکانه‌های بین‌المللی و جهانی و اقتصادی آن را از جا درنمیبرد؛ این اقتصاد مقاومتی [است]، اقتصاد مقاوم. یکی از اساسی‌ترین پایه‌های این اقتصاد عبارت است از اقتصاد دانش‌بنیان؛ اقتصادی که متّکی باشد به علم، این خیلی مهم است.(۲۲ مهر ۹۴)

۱۰- ما بحمدالله تحریمها را بی‌اثر کردیم؛ با شرکتهای دانش‌بنیان فراوان، حرکت عظیم جوانان، ابتکارهای گوناگون در این زمینه؛ ان‌شاء‌الله همین راه را هم ادامه خواهیم داد.(۱ فروردین ۱۴۰۰)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    1 0
    مدیر کلی که سربازی نرفته را در ادارات سراوان بزارید تا بداند همجواری امنیت دارد
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    3 1
    بنظر من جهت گیری دستگاه سیاستگذاری کشور همراستا کامل با فرمایشات رهبری نیست. علت در این هست که سیاست های جزیی در کشور بایستی بگونه ای باشد که بتواند کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان که یک اقتصاد کلان هست سوق دهد.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    2 1
    ایران اگر دانش داشت پراید و بنجول تولید نمی کرد و تحویل مردم بده
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 1
    الان رانت خورها کلمه رمز چاپیدن ثروت ایران رو بی درد سر پیدا کردن دانش بنیان متاسفم برا ایران که لاشخورها دارن غارت میکنن و بچه هایی که بخاطر گرسنگی باید نون تو شیر خورد کنن بخورن و عده آیی رانت خور شمال تهران خانه های هزار میلیاردی زندگی میکنن مسبب همه این فقر وفلاکت رو بهتر میدونید کیه
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 1
    این وضع کشورداری شرم اوره ۲۰سال گفتگو برای حل و فصل انرژی صلح آمیز هسته آیی چکار میکنید چندهزار میلیارد دلارخسارت کی باید جواب بده واقعا میدونید چکار می کنید
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    اینها تفسیر شماست لزوما نظر رهبری انقلاب نیست
  • ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    قراراست اولين خودرو دانش بنيان ساخته شود و به تمام دنيا صادر شود ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس