جعفر گودرزی

رد متجاوزانی که روح و ذهن و حافظه و خاطره قربانیان خود را تسخیر کرده و افسوس که چقدر آزادانه ساحت هر حرفه و شغلی را جولانگاه اهداف شوم و خبیث خود می دانند و گویا کسی هم جلودارشان نیست.

به گزارش مشرق، جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان سینما درباره افشاگری‌های اخیر سمیه میرشمسی نوشت:در یادداشت آخر سال ۱۴۰۰ از جای خالی اخلاق در سینما نوشته بودم. از سوءمدیریت و بحران مدیریت که سرمنشاء بسیاری از بی اخلاقی ها و هتک حرمت‌هاست. متذکر شدم اگر اخلاق و راستی و درستی در سینما نباشد هرج و مرج و ابتذال به همراه خواهد داشت. نوشته بودم سینما به یک خانه تکانی اساسی و درونی و یک ویرایش و پالایش بنیادی نیاز دارد و حالا چقدر زود بازخورد آن سخنان و هشدارها نماد و نمود پیدا کرد.

واقعا برایم تلخ و آزاردهنده است که بخواهم درباره اتفاقات تکان دهنده ای حرف بزنم که در سینمای ما توسط افرادی بیمار و متجاوز رخ داده و می دهد. البته حضور این افراد ناخلف متاسفانه نه فقط در سینما که در مشاغل و اصناف مختلف مسبوق به سابقه است و صد افسوس که همچنان هست.

همچنان که این ناهنجاری ها فقط محدود به صنف بازیگران نبوده و در اصناف دیگر سینما نیز قابل ردیابی است. رد متجاوزانی که روح و ذهن و حافظه و خاطره قربانیان خود را تسخیر کرده و افسوس که چقدر آزادانه ساحت هر حرفه و شغلی را جولانگاه اهداف شوم و خبیث خود می دانند و گویا کسی هم جلودارشان نیست.

بیشتر بخوانید:

در پی افشاگری‌های سمیه میرشمسی، انجمن صنفی برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینما اطلاعیه صادر کرد/ در مقابل هتک حرمت سکوت نکنید

در شرایط کنونی به عنوان یک منتقد که حمایت از ارزش‌ها، روشنگری، نقد کژی ها، شرایط و اوضاع و احوال سینما وظیفه اخلاقی و صنفی اوست نسبت به شجاعت افشاگری سمیه میرشمسی که قربانی تعرض در سینماست موضع خود را اعلام کنم و امیدوارم با حمایت از جریان «نه به حضور این بیماران در عرصه های مختلف اجتماع» روح، تن و جسم بیماران متجاوز را آن چنان زخمی کنیم که تا همیشه در بستر نامردی و دریوزگی زخم خورده و در عذاب باشند.

سمیه میرشمسی را ستایش می کنم که علی رغم دشواری و عذابِ سخن گفتن در اینباره که آبروی خود را باید هزینه می کرد شجاعت به خرج داد و این ظلم پنهان را فریاد زد. قطعا سکوت در اینباره باعث می شود قربانیان بیشتری به مسلخ برده شوند.

وقوع و شیوع بحران خشونت و تعرض یک پیام آشکار دارد و آن این که خشونت و تعرض در سطح جامعه رو به افزایش است و اگر تدبیری برای این آسیب جدی اخلاقی و روانی از سوی مسئولان اتخاذ نشود با جامعه ای کابوس زده مواجه خواهیم شد؛ چراکه تاثیر و پیامدهای تجاوز، آزار و تعرض جنسی باعث می شود قربانیان هماره احساس ترس، شرمندگی، افسردگی، اضطراب و عدم امنیت داشته باشند و این مسائل به جز افراد قربانی به جامعه هم منتقل می شود و نتیجه اش می شود جامعه ای منفعل، زخم خورده، بیمار و بدون امنیت و اعتماد.

منبع: اینستاگرام صبح سینما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • NL ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    12 0
    خودتی .... همین. همه می دانند سینما یعنی چه
    • احسان صادقی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      7 0
      سلام علیکم لطفا از پویش تایید صلاحیت بازیگران و عوامل فیلم قبل از ساخت فیلم حمایت بفرمایید: https://www.farsnews.ir/my/c/130059
    • حاجی IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 3
      منم یکی از همون همه هستم من نمیدونم سینما یعنی چی برای من توضیح بده منم بدونم
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      2 0
      سینما و دآنشگاه اوضاع خراب است
    • به حاجی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      4 0
      به یکی گفتند آن طوری آب نخور عقل را کم می کند. او گفت عقل چیست؟ گغتند راحت بخور. حالا چی برای شما بگویم؟ بگویم اصل سینما همان خودنمایی و جذابیت ظاهری است و بویژه زنان بازیگر عموما افرادی هستند که همان حرفهای مرحوم سلحشور در موردشان درست بود؟ و مردهایش هم با این زنها خیلی راحت هستند؟ و از این رفتار با زنان نامحرم احساس قبح نمی کنند؟ و خود به خود این مسائل پیش می آید؟
  • IT ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    بی قانونی ضعف دستگاههای قانون گذار و قوه قضاییه با اینکه در عرضه خارجی قوی و عملا ابرقدرت هستیم داخلی خوده فاجعه و از ضعیفترین کشور ها هستیم و فایده ای هم نداره اون قدرت خارجی وقتی مردم تهدید های بدتری از اونا در داخل دارن حالا شما هی پنهان کن مردم می دونن اینجا عملا بی قانونی و قانون جنگل حاکمه و این مرگ تدریجی یک کشور هست وقتی مهمترین فاکتور قدرت یک ملت احساس امنیت و نشاط اجتماعی از بین بره اون ملت امید و انرژی نداره برای حرکت و یواش یواش بی تفاوت می شه به اون ظلم ها بعد اون با این مردم می خواید جلو ظلم استکبار بایستید؟با مردمی که به ظلم داخلی تن دادن؟
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 0
    خوب وزارت ترشاد میتونه از همین گزارش خانم میر شمسی برای تحقیقات استفاده کنه و افراد خاطی رو به قوه قضاییه معرفی و از ادامه کار انان جلوگیری کنه انفعال در برابر فساد اخلاقی و اقتصادی تمام حکومت اسلامی رو فرا گرفته و ارام ارام اون رو نابود میکنه
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    دقیقا!
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    0 0
    از این جماعت سلبریتی جز همین موضوعات کثیف انتظاری دیگری نمیرود.
  • تک سوتر DE ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    2 0
    درسته می گه. هرچقدر فرهنگ بقیه اصناف به سینماگران نزدیک تر، ناهنجاری هاشون هم بیشتر. با این تفاوت که قشر سینماگر ادعای درمانگری اجتماعی هم داره. با دستمال کثیف نمی شه به جنگ ناهنجاری ها رفت.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    8 0
    مشوق اصلی متجاوزان به حریم عفاف و شرافت زنان در عرصه سینما در درجه اول خود همین زنان هنرپیشه هستند چرا که اکثرا" بواسطه فرهنگ غلط و تربیت ضد فرهنگی خانوادگی از همون ابتدای ورود به این عرصه قید حجاب و عفاف و رعایت حریم بین زن و مرد را به راحتی میزنند .طبیعتا" این رفتار هنجارشکنانه جماعت نسوان هنرپیشه باعث تشویق و تحریک هرچه بیشتر گرگهای شهوتران انسان نمایی می شوند که با زد و بند و سیاسی کاری و رشوه و ... در سینما به جایگاه و نام و نان و نوایی رسیده اند و صاحب قدرت و تأثیرگذاری شده اند.متأسفانه زنان و دخترکان مورد بحث هم به قدری عشق و طمع هنرپیشگی و دیده شدن و شهرت و ثروت دارند که به راحتی تن به خواسته های شوم و کثیف گرگهای پشت پرده عالم سینما می دهند.
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 0
    دقیقا هیچکی جلودارشون نیست اینو درست گفتین
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 0
    روح روان زندگی سرنوشت یک انسان قربانی لجاجت جنسی هرزه ایی خواهد شد ولی خود این شخص مدیر کل و ...در جایگاه اجتماعی جولان میدهد
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    2 0
    افراد هرزه متجاوز در مقام های اجتماعی تیم و گروه تجاوزمزاحم حرفهای رکیک و .. برای خفه کردن و سکوت قربانیان دارند
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    1 0
    این کج رفتاری در جامعه. سینما از قدیم بوده. ،،، وباید. این لودگی و هرزگی از سینمای و اجزاو افراد وابسته زدوده شود ... واین کار توسط. خود اعضا جامعه. بایداز بین برود ..... مساله دبگر. فسادی است. که ا فرادی جهت. مهاجرت. به هرجا یی. وطن و ارزشهای کشور را میفروشند. .. بنظرم این امور بسیار زشتتر از نقص اول است این را نیز مورد نظر صاحب نظران بایدباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس