توضیحات امیرعبداللهیان درباره اظهاراتش در خصوص سپاه پاسداران

امیرعبداللهیان در تونشی چین گفت: اکنون رقم آوارگان افغانستانی که مهمان ما در ایران هستند، به حدود پنج میلیون نفر افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) در سخنانی در نشست همسایگان افغانستان به اضافه طالبان، اندونزی و قطر تونشی چین، گفت: امیدواریم افغانستانی آرام در همسایگی ما شکل بگیرد.

 وزیر امور خارجه کشورمان افزود: همسایگان باید نقش مهمی در صلح و ثبات افغانستان ایفا کنند، چرا که صلح و ثبات افغانستان و ناامنی آن می‌تواند تاثیر مستقیمی بر همسایگان بگذارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دومین نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران گفت: در نشست قبلی، جمهوری اسلامی ایران دو پیشنهاد مشخص را مطرح کرد اول اینکه باید سازوکارهای لازم را برای کمک به امنیت افغانستان تقویت کنیم و اینکه یک سازوکار امنیتی مشخص در قالب سازمان‌های موجود یا یک موجودیتی مستقل برای هماهنگی سیاست‌های مبارزه با تروریسم و تبادل تجربیات و اطلاعات در کمک به امنیت افغانستان و امنیت منطقه شکل بگیرد و پیشنهاد دیگر ما ایجاد مکانیسم منطقه‌ای و صندوق مالی برای کمک به مردم افغانستان بود که بتواند به بازسازی و توسعه افغانستان کمک کند. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بیان کرد: همچنان نگرانی ما در منطقه گسترش تروریسم از داخل افغانستان است، توسعه داعش و جذب نیرو در داخل افغانستان و در برخی کشورهای منطقه و اقداماتی که داعش برای آموزش و توسعه خود به مناطق شمالی افغانستان انجام می‌دهد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: جمهوری اسلامی ایران نگران وضعیت گسترش آوارگان افغانستانی هست.در هفت ماه گذشته حدود یک میلیون زن، کودک و مرد افغانستانی وارد ایران شدند و اکنون رقم آوارگان افغانستانی که مهمان ما در ایران هستند، به حدود پنج میلیون نفر افزایش یافته است و نگرانی جدی به ویژه وقتی که سازمان‌های بین‌المللی کمترین توجه را به آوارگان در کشورهای همسایه افغانستان دارند، وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص ضرورت ایفای نقش زنان در افغانستان هم بیان کرد: برای ما نقش زنان در افغانستان‌ بسیار مهم است. اسلام دین مترقی و رحمانی است و حضور زنان در عرصه‌های مختلف را حق مسلم آنها می‌داند. لازم است یک بار دیگر بر اهمیت نقش زنان در جامعه مسلمان افغانستان تاکید ویژه‌ای داشته باشیم. 

رئیس دستگاه دیپلماسی به موضوع آزادی دارایی‌های افغانستان و ادعای آمریکا در زمینه مشارکت در بازسازی افغانستان هم اشاره کرد و گفت: آزادی دارایی‌های مردم افغانستان در خارج  برای خدمت به مردم افغانستان مهم است، اقدامی که آمریکا در ۲۰ سال گذشته در اشغال افغانستان و اکنون در مصادره اموال افغانستان کرده است،  اقدام نادرستی است، در حالی که آمریکایی ها ٢٠ سال افغانستان را در اشغال داشتند، حتی یک اتاق کوچک به عنوان درمانگاه برای مردم افغانستان نساختند، اما امروز سخن از بازسازی افغانستان می کنند، اگر انگیزه‌ای در کمک داشتند نباید شاهد وضعیت اسفبار انسانی حاضر در افغانستان بودیم.

امیرعبداللهیان در پایان بیان کرد: همه کارهایی که ما امروز متعهد می‌شویم به یک موضوع مهم مرتبط است، افغانستان نیازمند تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌هاست، تشکیل دولت ضامن ثبات، امنیت و پیشرفت و رفاه افغانستان است. امروز اینجا جمع نشده‌ایم که به جای مردم افغانستان تصمیم بگیریم، بلکه اینجا هستیم که به همه مردم افغانستان کمک کنیم، آینده‌ای روشن و شکوفا و سرشار از رفاه داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 29
  • Aa IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    36 2
    البته 5 میلیون فقط در تهران قبل از طالبان بعد طالبان 10 میلیون در تهران میگی نه پیاده راه برو چشمات و گوشات را باز کن .
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      19 0
      نمیدونم چرا مسئولین کشوری آمار واقعی اتباع غیر قانونی افغانی رو در ایران رو آمار دقیق صحیح اعلام نمی‌کنند !!! من استان البرز هستم بیش از پنج میلیون نفر افغانی فقط در استان البرز هستند ...
    • زنده باد افغانستان IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      4 22
      الان نوکران ترکیه و باکو شروع میکنند علیه برادران افغان ما تبلیغ کردن و کامنت گذاشتن همین جماعت در فضای مجازی سعی میکنند افغانستانی ها را با ایرانی ها دشمن کنند وتفرقه افکنی کنند افغانستان در اصل یکی از ولایت های ایران بوده که در زمان حکومت بی عرضه و پانترک قاجار ازایران جدا شد تا هر دو ملت ضعیف تر شوند ولی نوکران ترکیه و باکو بدانند افغانستانی ما در جنگ علیه عراق در کنار ما بودند بدانند افغانستانی ها در جنگ علیه تکفیری هادر سوریه وعراق درکنار مابودند همان زمانی که ترکیه داشت پول و تروریست برای کشتن ما تامین میکرد!!!!!!!!!! افغانستان با دست خالی 40 سال برابر شوروی سابق و آمریکایی ها جنگیدند ولی ترکیه بدون جنگ و با خفت و ذلت و سر افکندگی سفارت اسرائیل را در کشورش افتتاح کردو رژیم باکو از ترس ارمنستان به اسرائیل پایگاه داده است!!!!!افسوس
    • خلیج پارس iran IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      10 0
      دوست گرامی که نوشتی زنده باد افغانستان ، من هم تخصص تاریخ و جغرافی دارم میدانم افغانستان همان خراسان بزرگ ایران عزیز و پاره تن ایران زمین بوده ، اگر مجددا" افغانستان به ایران ملحق و ضمیمه خاک مادری ایران بشود خیلی هم عالی خواهد بود ولی نه اینکه کشورشون رو تقدیم آمریکا و پاکستان و ، وحوش طالبان کنند و میلیون میلیون دسته دسته از مرزهای شرقی ایران عزیز وارد کشور ما بشوند اکثریت سنی ایرانستیز ، اکثریت بیسواد بدون تخصص بدون سرمایه .... چهل سال ما میزبان اینها بودیم هستیم در حال حاضر هم بیست میلیون اتباع افغانی در ایران هستند که در حال افزایش هستند و مشکلات فراوانی برای ملت ایران و کشور عزیزمان تولید می‌کنند و هزینه های زیادی رو به ما ایرانیان تحمیل می‌کنند کاسه داغ تر از آش نشو لطفا" اگر ایران پرست و ایرانگرا هستید باید در این شرایط به فکر هم میهنان خودمان باشیم ... مگر ما ایرانیان ضامن بدبختی های این افغانی ها هستیم که آب رودخانه رو به روی هم میهنان سیستانی بلوچستان ما بستند و باعث درد و رنج هم میهنان مرز نشین ما شدن باعث خشکسالی در شهرهای مرزی ایران شدن باعث خشک شدن دریاچه هامون شدن ... لازم بازم بگم که اکثریت ضد ایرانی هستند ...!!! مشرق جان التماس دعا لطفا پاسخ این دوست و هم میهن ساده لوح رو نشر بدهید پاینده ایران و ملت بزرگ ایرانم
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      8 0
      این کاربر مجازی نوشته زنده باد افغانستان گمان نمی‌کنم ایرانی باشد قطعا" از افاغنه ساکن ایران که کم هم نیستند در ایران به مدارس ایرانی رفتند و .... وگرنه هیچ ایرانی منافع ملی کشورش رو به اتباع بیگانه افغانی گره نمی‌زند این چنین دفاع نمی‌کند از حضور میلیونی افغانی ها در ایران ... دوست افغانستانی ایکاش با نام و هویت واقعی خودت اطهار نظر کنی ..!
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    20 4
    نمیدونم این آمارها چجوریه احتمالا تخمین زدن . فکر کنم دقیق آمار بگیرن راحت بالای 20 میلیون نفر مهاجر غیرقانونی افغان داریم که نه پول دارن نه سواد اما برای ابد اینجا جا خوش کردن . چه شود خخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      13 5
      ناراضی و ایرانیت ستیز هم هستند .. اما به تو چیه که فقط پنج هزار نفر با سواد و پولدار رو برای تربیت سیاهی لشکر پانتورکیستی پناهنده گرفته .. بسیار ارادت دارند.. کجای کار ما میلنگه ؟!؟!؟!؟ پو
  • حسین IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    23 3
    رسما کشور شده کاروان سرا ،وقتی مردم خودمون هزار مشکل دارند،وقتی بیکاری،خشکسالی و کمبود نان وروغن و گرانی اقلام خوراکی بیداد میکنه وقتی امریکا و اروپا تحریم های ظالمانه و کمر شکن علیه مردم ایران اعمال میکنند و دولتهای افغانستان قطره ای از حق ابه رود هیرمند رو به ایران نمیدهند ،راه دادن میلیون ها افغانی گرسنه و بی پول در کشور جنایت علیه مردم ایرانه ،خدا شما مسئولین رو نبخشه که اینجور در حق این اب و خاک و مردم ظلم میکنید.
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      12 0
      متاسفانه همینطوره که فرمودید قطعا" در حال حاضر چیزی حدود بیست میلیون اتباع افغانی در ایران هستند که این تعداد در حال افزایش هم هست سرازیر شدن به سمت مرزهای ایران بصورت گروهی وارد ایران می‌شوند ...
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      5 0
      طی این چهل سال تقریبا" بیش از 80% درصد افاغنه برای کار حداقل به ایران آمدن نان و نمک ایران و ایرانیان رو خوردن زمانیکه ریال ما پول ملی ایران سقوط کرد شادمانی می‌کردند خوشحال شده بودن حتی تو برنامه های تلویزیونی خودشون هم این شادمانی رو پنهان نمی‌کردند ... !!! نمیدونم ما ایرانیان چه باید میکردیم که اینها رو خشنود و راضی کنیم اکثریت ضد ایرانی هستند و مضرر و خطرناک برای جامعه ایرانی ..
  • ب IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    23 2
    جمعیت ۵ میلیونی افغانی در ایران ، هشدار جدی است برای موجودیت ایران در آینده ، افغانیها تا توان دارند زاد و ولد می کنند البته تعداد بیش از این باید باشد ، تصور کنید در بیست سال آینده با جمعیت ۲۰ میلیونی آنها در ایران ، در حالیکه ایرانیها با رشد پایین جمعیت روبرو هستند ، در آن زمان هیچ قدرتی توان مقابله با اخراج جمعیت کثیر افغانها ندارند ، در اینصورت بدون جنگ و خونریزی کشور تقدیم اینها خواهد شد و ایرانی ها باید به فکر مکان دیگری از کره زمین برای سکونت باشند قابل توجه مسولین و مسببین وضعیت بغرنج ایران در بیست سال آینده ، پشیمانی دران زمان برای نابودگران کوته فکر فایده ی نخواهد داشت
    • یک ایرانی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      3 20
      کمی مثبت بیاندیش. افزایش افغان ها در ایران = به قدرت گرفتن و پس گرفتن افغانستان از طالبان و الحاق آن به ایران و تشکیل ایرانی بزرگتر.
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      14 1
      و جالبه دغدغه مسئولین شده این که زودتر به اینهمه جمعیت غیرمجاز افغانی شناسنامه و تابعیت ایرانی بدن ! ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    19 1
    بفرستید برن کشورشون
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    12 3
    ۵ میلیون افعانی؟!!! مملکت لی در و پیکر است که اینهمه آواره وارد کشور ما شدند و تهدید بالفعل هستند و نه بالقوه. مسئولین ما چه میکنند؟ آیا سرنوشت خاندان صفوی در انتظار است؟ عقل و درایت هم چیز خوبی است. شیعیان بله ولی این همه وهابی وارد کشور شده اند با کدام عقل و منطق سازگار است؟!! واقعا حماقت محض است.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      8 0
      ایکاش واقعا" این آمار پنج میلیون افغانی بودند ایکاش ... بالای 20 میلیون هستند !
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    16 2
    افتخار داره واقعا؟!!!! فردا همین پنج میلیون نفر انقدر زادو ولد میکنند که جمعیتشون سربه فلک بکشه و اکثرشونم که شیعه نیستند . یه کشور شیعه رو تبدیل میکنید به غیر شیعه دستهای خیانتکار
    • جهودشناس IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      5 0
      بله برای توده‌ای‌ها افتخار داره .
  • رسول IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    12 1
    دیکه کم کم ما مهمون داریم میشیم
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      10 0
      دقیقا" والله ایران رو تحویل افغانی ها بدهیم ما بریم افغانستان زندگی کنیم !!!
  • محمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    12 1
    به نظر من که بیشتر از پنج ملیون هستن .تو این چند روز ما هرجا رفتیم مثل پل طبیعت برج میلاد تو مترو حتی کاخ سعد آباد پر از افغانی بود.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    10 2
    خودمون کم دچار مشکل اقتصادی هستیم که پنج میلیون مهاجر و آواره هم اومدن ایران .
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      3 0
      20 میلیون افغانی مهاجر غیر قانونی هستند
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    12 1
    تبریک میگم جمعیت ایران شد ۹۳ ملیون نفر
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 3
    زندگی در افراد غیر بومی در شهر های غربی ایران باید ممنوع باشه هم برای امنیت خودشون هم آسایش بقیه
  • ايراني IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    10 1
    چراغي كه براي خانه لازم است براي مسجد حرام است
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    9 1
    چند میلیون ایرانی رو اواره دنیا کردید؟
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 1
      حرف مفت نزن
  • محمدعلی بخشی IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    11 0
    سلام وقتی کشاورزان سیستان و بلوچستان ایران بخاطرقطع حق آبه محصولشان ازبین می‌ره اما دولت افغانی آب رابه شورزارمیفرستدتااب به ایران نیادامابرای دولت ایران متأسفیم که افغانی شده نورچشمی
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      4 0
      جانا سخن از زبان ما می‌گویی والله بخدا ... ایکاش مردم و مسئولین ایرانی متوجه این مسائل باشند .. بخدا ..
  • محمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    8 1
    مردحسابی مهمان یک روزِ،دو روزِ،نه چهل وسه سال،اینا دیگه شدن صاحب خونه.شدین غریب نواز،خودگداز
  • UA ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    9 0
    والا خیلی هاشون میان ایران ولی بعد از اینکه از ایران می‌رود یک کشور دیگه از ایران و ایرانی هم طلبکار میشوند. البته همشون نه ولی من خیلی هاتون رو دیدم که درک این رو ندارند که همین ایران کمکشون کرد تا حداقل یک سرپناهی داشته باشند
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      7 0
      اکثریت همین طور هستند که گفتید ضد ایرانی و نا سپاس قدر نا شناس طلبکار ....
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 3
    شما ما رو به آتش کشیدین. مرگ بر کمونیسم نژادی
  • DE ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 8
    چند هزار ساله که افغانستان یکی از استانهای مهم شرقی ایران بوده. در قرن نوزده انگلیس عامل تجزیه افعانستان از ایران بود وافغانستان رو از ایران جدا کرد. بهترین اقدام اینه افغانی ها دوباره یکی از استانهای ایران بشن و ازاین همه اشوب و بلو بیان بیرون. هرچی باشه میلیون ها ایرانی چند هزار ساله ساکنان اصلی افغانستان رو تشکیل میدن. یک نگاهی به بدخشان ، بخارا و سمرقند بندازید. یکی ازمهمترین بخش فرهنگ و ادب فارسی ایرانی در شرق ایران هستش.
  • مهاجر IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 0
    از یه نظر خود همین آمار نشون میده حکومت با پنج میلیون نفر جمعیت اضافه مشکل داره چه برسه به این دنبال جمعیت دویست میلیونی باشه! خدا لعنت و بی بود کنه حامیان پاکستانی و وهابی طالبان رو!
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      6 0
      پنج میلیون نیستند ، مهاجرین افغانی بیش از بیست میلیون نفر در ایران هستند ... همچنان هم در راه هستند از مرزهای شرقی در ره حرکت به سمت ایران ...
  • مهران سمایی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    10 0
    مسیولین بیدار شید و افاغنه رو بفرستید کشورشون بخداقسم اینها درآینده مشکلات امنیتی، اجتماعی، سیاسی میشند. چرا به ایران و ایرانی خیانت میکنید چرا ؟؟؟ به ولله مردم ایران از دست افغانیها خسته شدند...
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    11 0
    واقعا خجالت بکشید به قول خودشون پنج ملیون افغانی توی ایران کار میکنن اون وقت پنج ملیون جوانان خودمون بیکار میگردند
  • الم IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    9 0
    چه مرزهای بی در و پیکری داریم مثل خونه خاله میمونه هر وقت هر کی خواست بره و بیاد و مهمان وزارت خارجه باشه
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    12 0
    ۵ میلیون؟ حداقل ۱۵ میلیونم بیشترن تشریف ببرید پارکها و کوه و‌مترو تا حساب بیاد دستتون
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      8 0
      خیلی خیلی بیشتر از این اعداد و آمار هستند
    • محمد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      6 0
      چرا کشور ما اینقدر تو پذیرش آوارگان بی برنامه اس.. این 5 میلون نفر که آمار واقعی بیش از رقم هاست هزینه بسیاربالایی برا مملکت و بیت‌المال داره (جیب مردم) و باید هرچه زودتر فکری برا این موضوع بشه و تا دیر نشده این مهاجرین به کشورخودشون برگردن... آی مسولان اکثر مردم از این موضوع راضی نیستن
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    12 0
    ایا افغانستان یک وجب از خاکش رو به ایران میده که الان بیشتر جمعیتش تو ایران هستن و تازه همیشه طلبکارم هستند؟!!!
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      2 0
      خاک که هیچ .. آب رودخانه طبیعی خداوند رو که حق طبیعی و قانونی ایران هست رو به سمت ایران مسدود کردن سد کردن برای اینکه آب به شهرهای مرزی ایران نرسد آب رودخانه رو به شوره زارهای افغانستان هدایت کردند تا مبادا قطره ای آب سمت شهرهای مرزی ایران جاری شود ! هم میهنان سیستان و بلوچستانی ما را دچار درد و رنج و گرفتاری خشکسالی کردند دریاچه هامون رو خشک کردن اینها ضد ایران و ایرانستیز هستند به شدت خطرناک برای جامعه آنهم در این شکل جمعیتی میلیونی .. اگر زودتر چاره ای اندیشه نکنیم فاجعه ملی نزدیک خواهد بود .. مسئولین ایران باید تعارف رو کنار بگذارند همه اشون رو باید دستگیر از کشور اخراج کنند یا به سمت مرز ترکیه هدایت کنن سر ریز کنند ترکیه پیش آقا رجب یا سمت اروپا برن .. خدایا خودت کمک کن ..
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    14 0
    قبلا سیاسیون ما بهانه میاوردن که افغانستان جنگه خوب حالا که صلحه در افغانستان پس علت این همه مهاجر در ایران چیه؟ ایا نباید برگردند؟!
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      3 0
      متاسفانه مسئولین فعلا" سکوت اختیار کردن و با دادن آمار غلط از افاغنه صورت نسبگیله رو گاک کردند ، بیست میلیون افغانی تو ایران حضور دارند و همچنان گروه گروه دسته دسته از مرزهای شرقی در حرکت هستند به سوی ایران ... هر کجا رو. نگاه می‌کنیم شده افغانی ...!!!
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    12 0
    مهمان چیه مرد حسابی. میهمان گرچه عزیز است ولی همچو نفس...خفقان آرد اگر آید و بیرون نرود!!!!
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      3 0
      چهل و سه سال حضور میلیونی افاغنه در ایران مگه دیگه میهمان حساب می‌شود ؟ قطعا" خیر .. به این شکل پیش بریم ما در کشورمان میهمان و افاغنه صاحب حق و صاحب ایران خواهند بود .. ترکیه خیلی پیش تر از اینها متوجه موضوع شده بود بخاطر همین دیوار مرزی کشید مرزهایش رو مسدود و ایمن کرد ...
  • سید IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    14 0
    متاسفانه نان و مواد غذایی و بنزینی و گاز که دولت بر روی آنها یارانه می دهد به راحتی در اختیار افغان ها قرار می گیرد و هیچ منفعتی برای مردم ایران ندارند من نگران روزی هستم که اینها در ایران اعلام استقلال کنند.
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      7 0
      تمام نفت و گاز و بنزین و گازوئیل یارانه ای ما که دولت سوبسید میده به ما ایرانیان قاچاق میشه افغانستان ! یعنی کل افغانستان رو داریم ساپورت میکنیم با یارانه و سوبسید !!! بیست میلیون افغانی هم که در ایران هجوم آوردند در حال استفاده از امکانات و یارانه های پنهان و آشکار ما ایرانیان هستند و همه اشون هم طلبکار و ناراضی و ایرانستیز !
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    11 0
    ۵ میلیون! چه خبره؟ مملکت مگه در نداره؟ تا اعتراض نکنید مسءولین همینجوری افغانی خواهند پذیرفت. اینا بعدا مشکلات تروریستی به وجود میارن مخصوصا که به افغانستان هم نزدیکند همین الان باید شروع بیرون انداختنشون آغاز بشه . رءیسی با افغانی ها مدارا نکن
  • مصطفی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    15 0
    افغانی هایی که نه سواد دارند و نه فرهنگ.مفت خورهایی که حاضر نبودند در مقابل طالبان مبارزه کنند و فرار کردند.همین افغانها فردا در مجلس نماینده خواهند داشت. بعضی مسولین شاید افغانی هستند.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      7 0
      درود بر شما .. متاسفانه دقیقا" همینطوره ..
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 11
    اتفاقا ایران باید کم کم به فکر اینکه هرات را جزو خودش کنه رسیده اکثر افغانی که از هرات اومدن میگن حاضریم تحت قیمومیت ایران باشیم اگر همه پرسی قانونی برگزار بشه هرات جزو ایران میشه
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      8 0
      الان نزدیک به بیست میلیون افغانی آمدن ایران ... خوب اگر هرات رو به ایران ملحق کنند خیلی هم عالی خواهد بود ولی ما با یه مشت آواره بیکار بیسواد بدون تخصص بدون سرمایه می‌خواهیم چه کنیم !!!
  • NO ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    7 1
    یکی ملت شجاع ایران یکی ملت شجاع یمن یکی مردمان شجاع شیعه حزب الله لبنان یکی هم این ملت همیشه آویزان افغان
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      5 1
      دقیقا" هم آویزون هم طلبکار و ایرانستیز
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 0
    کشور بی در و پیکر که میگن همین ایران خودمونه
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    9 0
    واقعا جای تاسف هست که ۵ میلیون افغانی در ایران هستش البته آمار واقعی بیشتر از این تعداد هست .وقتی مجلس قانون مزخرف اعطای پناهندگی و دادن شناسنامه به فرزندان حاصل ازدواج افغانی ها با زنان ایرانی را تصویب میکنند موجب ورد بی قید و شرط به ایران میشه و با ازدواج با زنان ایرانی عملا صاحب کشور میشوند و چه بسا در چند سال آینده رییس جمهور و نمایندگان مجلس و سایر مسئولان حاکمیتی هم افغانی های حاصل از ازدواج با زنان ایرانی که شناسنامه دارند و یا بعدا میگیرند باشند .من واقعا این همه بی خیالی مسئولان فعلی را محکوم میکنم و ناراحت هستم چرا که با این روند فعلی امکان دارد قضیه فلسطین و اسرائیل در ایران تکرار شود چون تعداد افغانی ها و عراقی ها در ایران زیاد میشن و همه مناصب را اشغال کرده و آنها صاحب کشور میشوند و ما ایرانی ها باید آواره دیگر کشورها یا در اردوگاه های کار ساکن شویم.
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    7 0
    شما مطمئن باشید،سیل اوارگان افغان روز به روز افزایش،پیدا میکنه طالبان وحشی افراطی، همه را فراری میده
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    9 0
    نگران نباشید،تا اون موقع همین افغانیها در ایران افغانستانی دیگر تاسیس،میکنند چون همین جا ازدواج میکنند و دست به هزتر جنایت میزنند
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      5 0
      توصیه میکنم تشریف ببرید مناطق جنوبی تهران، و حومه تهران به کل افغانی هستند من احساس غریبی غربت کردم گویا در خیابان ها و روستاهای افغانستان بودم ... زاد و. ولد زیادی هم دارند به شدت ..
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    9 0
    بسم الله الرحمن الرحیم ..... پیشیمان شدیم؛ می‌خواستم یک متن کارشناسی درباره مهاجرین قدیم و جدید افغانستانی بنویسم... بی‌خیال. فقط یک نکته و اون هم اینکه، موج جدیدی که تهران را فراگرفته همون طالب جماعت هستند که نه به ایران و ایرانی احترامی قائل هستند و نه به مهاجر شیعه افغانستانی... . مسئولین مراقب باشند که دود این جماعت وحشی به چشم ملت نجیب ایران نرود.
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    7 0
    تو برخی مناطق تهران و حاشیه ( اتوبان خاوران بسمت ورامین ) بری در نونوایی از شدت افاغنه ای که صف گرفتن محاله نون گیرت بیاد . چون خانواری کمه کم چهارده پونزده نفرن . امکانات شغلی بخش مسکن هم با درآمد خیلی بالا شده مختص افاغنه . مگر مملکت مسئول نداره اینهمه فاجعه رو ببینه و فکری براش بکنه ؟ چرا باید امکانات و شغل و درآمد و غذا و مسکن و درمان و غیره تو این تنگنا و بحران اقتصادی الکی الکی توسط افاغنه بی پولی که غیرقانونی با شوتیها اومدن اینجا قبضه بشه ؟ چرا ؟
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      8 0
      استان البرز کرج هم جمعیت انبوهی از افاغنه هستند هر کجا رو نگاه می‌کنیم افاغنه کودک و نوجوان تا بزرگسال .. در همه جا هستند به شدت هم زیاد هستند ..
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    11 0
    آدم زور این بهش داره پاشدن اومدن تموم مواهب مملکت ما رو در اختیار گرفتن ولی تو دلشون بجای قدردانی کینه ما ایرانیها رو دارن و دستشون برسه زهرشونو میریزن
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      4 0
      حتما" و قطعا" هم در آینده نه چندان دور همین کار رو خواهند کرد ... مسئولین ما موقعی خواهند فهمید که چه اشتباهی مرتکب شدن اینها رو به کشور راه دادن که دیگه خیلی دیر خواهد بود .. متاسفم .. نمیدونم چی باید بگم بخدا نگرانم ..
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    13 0
    سلام آقای رییسی ترابقران افغانها رابیرون کن الان اینهاازبنزین یارانه ای نان وکلی چیزهای دیگرمارااستفاده میکندجوانهای مابیکارن هرچه کاره همه دست افقانیهاست افغانستان حق آبه ایران رانمیده آب اضافه را فرستاده شورزارتانیادایران
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      5 0
      کارهای ساختمانی، کارهای نگهبانی از ساختمان های در حال احداث، نگهبانی از باغات و ویلاها ، بخش زیادی از کشاورزی ایران و .... همه دست افاغنه افتاده ... جوان ایرانی بیکار امکان ازدواج ندارد اینها مشغول ازدیاد نسل و ازدیاد جمعیتی خود هستند ...
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    14 0
    جمعیت افغان ها در ایران بسیاربیشتر از اینهاست چون 80 درصد اینها به صورت قاچاق وارد ایران شده و نکته نگران کننده اینجاست که این اشخاص معلوم نیست چه سوابقی داشته اند و از کجا معلوم اعضا گروه های افراطی همچون داعش در قالب اینها وارد خاک ایران نشوند دولت ایران باید هر چه سریع تر فکری به حال اتباع غیر مجاز بکند
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      6 0
      سخنی کاملاً متین؛ حرف درستی که اگر روی آن تأمل نشود خسارات جبران ناپذیری برای مملکت خواهد داشت. مهاجر افغانستانی مقیم مشهد
  • PL ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 0
    مردم ایران هزاران گرفتاری دارن چرا باید اجازه داد افغانستانی ها وارد کشور شوند فقر و بیکاری و گرونی بیداد میکند آمدن این همه مهاجر رو باید فکری به حالش کرد و همه رو جمع کنند و از مرز خارج کنند و مرز رو سفت و سخت بگیرند که افغانستانی ها جرعت نکنن بیان سمت ایران
  • امیرعباسی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    8 0
    هرافغانی که دیدم از ایران بد میگه و یک کینه عمیقی نسبت به ایرانیها دارن انگار ارث پدرشون رو خوردیم،خب اگه ایران وایرانی بده چرا نمیرید ترکیه؟عربستان؟پاکستان؟اصلا برید امارات،اروپا چرا میایید ایران بعدهم طلبکار میشید؟یارو کارشناسی مدیریت گرفته از دانشگاه ایران بعد تو عصر جدید دهره ایرانو میکوبه،کارن همایونفرهم که اعتراض میکنه طبق معمول سلبریتیهای خودفروش ما بهش حمله میکنن،همزمان علیخانی وحیایی وصامتی ریختن سر همایونفر که چرا گفتی تو پایتخت ایران تو برنامه ایرانی به ایران توهین نکن!بیش از یازده میلیون افغانی تو ایرانن که بشدت هم دارن زادو ولد میکنن،یعنی اینبار قصه جلال الدین فارسی تکرار بشه بهانه ای نداریم نگذاریم یه افغانی رییس جمهور بشه!اونو گفتیم متولد ایران نیستی،به اینا چی میخوایم بگیم،با مردم غریب پرست احساساتی و احمقی که همه میدونیم داریم،هشت نفری به توریست فرانسوی تجاوز کردن بنام ایران تموم شد چون تو ایران پناهگاه کوهنوردها رو داده بودن دست یه افغانی!با دوستاش سه روز به دختره تجاوز کردن، بیوطن تر و بی چشم و رو تراز افغانی ندیدم
    • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      3 0
      سالها ، دهه ها ، نزدیک به دو قرن تحت استعمار زیست کردند ایرانستیزی بخشی از فرهنگ عامه افغانستانی ها شده و یک موضوع عادی تلقی می‌شود ..
  • امیرعباسی IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 0
    تا وقتی دولتمردان وطنپرست و ایراندوست نداشته باشیم همینه،یکمشت وحشی ناسپاس و عقده ای ریختن تو ایران ودائم درحال زادو ولدن،دستشون برسه یه ایرانی رو زنده نمیذارن،امثال مصی پولینژاد ومهنازالافشاررو حامدبهداد وفرخ نژاد که ایران نیستن دائم از اینا دفاع میکنن،طلبکار و پررو و ناسپاس،برید کشورتون،حق آبه مارو که حقمونه طالبان اومد بده دیدید چیکار کردن همین افغانی های تو ایران؟طومار جمع کردن که آب ندید به ایرانیا!!!اونوقت چهل وسه ساله ریختن اینجا از همه چی بدون مالیات استفاده میکنن جنایت و دزدی هم میکنن و تازه پرچم ایران رو هم آتیش میزنن،شوروی وآمریکا دهنشو سرویس کرده اما میگن ایران باعث بدبختی ماست!! بی چشم و روهای بزدل،لعنت به مسئولین خائن و غریب پرست ما
  • احمد IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 0
    بیشتر از جمعیت کابل درایران حضور دارن از تمام اقوام مختلف .به صورت رایگان هم مدرسه میرن اونوقت تو فضای مجازی به جای قدردانی از ایران و ایرانی حرف مفت میزنن.اگر ایران اینها را راه نداده بود الان خوراک طالبان شده بودن. حتی تو اروپا هم نمیتونستن اینطوری که تو ایران امنیت دارن زندگی کنن
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      7 0
      اکثریت طلبکار و شاکی و ناراضی هستند از ما ایرانیان ، اکثریت ضد ایرانی... بخدا قسم مار در آستین پرورش می‌دهیم .. عاقبت خوبی ندارد برای ملت ایران ...
  • محن IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    7 0
    یه سر بیاید روز بازارهای حاشیه کرج بعد امار بدید.از هر 10 نفر 5نفر مهاجرن.همه هم بدون مدارک.وناشناس.
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      3 0
      امیدوارم مسئولین محترم این نگرانی های مردم ایران رو متوجه بشوند خطر رو درک کنند و قبل از اینکه فاجعه ای شاهد باشیم مانع از ورود افاغنه به خاک ایران شوند ..
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    4 0
    5 میلیون از یارانه انرژی کالای اساسی و نان استفاده میکنند و یک ریال هم مالیات نمی دهند. بیشتر آنها برای پولدارها و سرمایه داران (ساخت و ساز و ...) کار می کنند. در حقیقت این یارانه ها صرف پولدارها می شود.
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      4 0
      بخدا قسم فقط پنج میلیون نفر افغانی تو استان البرز کرج هستند اعداد و ارقام واقعی افغانی ها تو ایران خیلی خیلی بیشتر از این آمارها هست که دولت محترم اعلام می‌کند حالا چرا آمار واقعی از افغانی ها اعلام نمی‌کنند نمی‌دانم
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    آمریکا در افغانستان شکست سیاسی نظامی دید و گورش رو گم کرد اما روبچی کار اومدن طالبان برای ما شد مشکل با این سیا مهاجرت لااقل تبعات اقتصادی برای ما داره
  • ناشناس IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    3 0
    واقعا دیگه کار برای ایرانی وجود نداره حتی کارگیری نمیکنن همین طوری پیش بره همه افغانی ها بریزن ایران ساکن بشن ایرانی ها م خارج بشن برن به کشور دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس