کد خبر 1357080
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
نامه ضد ایرانی قانونگذاران کنگره به وزیر خارجه آمریکا

گروهی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ به وزیر خارجه این کشور، به ایران اتهام‌زنی و درباره احتمال احیای توافق هسته‌ای ابراز نگرانی کردند.

به گزارش مشرق، گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه این کشور خواستار ارائه توضیحاتی در مورد مذاکرات دولت جو بایدن با ایران در وین شدند.

«جیمز کومر» عضو ارشد کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا، «گلن گراثمن»، عضو ارشد کمیته امنیت ملی و «ویرجینیا فاکس» با همراهی دیگر اعضای جمهوری‌خواه کمیته نظارت در نامه مذکور نوشتند که در حال نظارت بر تلاش دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران هستند و ابراز نگرانی کردند که دولت بایدن به ادعای آن‌ها «توافق سخاوتمندانه‌تری نسبت به برجام» به ایران ارائه دهد.

آن‌ها در ادامه با تکرار اتهامات علیه ایران مدعی شدند: گزارش‌ها درباره مذاکرات در حال انجام با ایران نگرانی‌های جدی در مورد اینکه چرا دولت آمریکا مایل به تعامل و ارائه دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی به کشوری است که با منافع آمریکا مخالف است، ایجاد می‌کند. ایران یک دولت حامی تروریسم است و زمانی که توانایی هسته‌ای در اختیار داشته باشد، می‌تواند آن را به عنوان سلاح علیه ملت و متحدان ما استفاده کند.

این قانون‌گذاران کنگره از دولت آمریکا خواستند با ایران مذاکره نکند و تصریح کردند: «بسیاری بر این باور بودند که برجام به اندازه کافی توانایی ایران برای تولید تسلیحات هسته‌ای را محدود نمی‌کند. علاوه بر این، گزارش‌های خبری اخیر در مورد اقدامات خصمانه ایران علیه مقامات و دارایی‌های آمریکایی سؤالات جدی را در مورد تمایل مستمر دولت بایدن برای همکاری با ایران در هر ظرفیت رسمی ایجاد می‌کند».

اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا افزودند: «به‌نظر می‌رسد به جای تشویق تولید انرژی داخلی، دولت به آب و آتش می‌زند  تا امکان  ورود مجدد ایران به بازارهای بین‌المللی نفت در ماه‌های آینده را فراهم کند. ما بسیار نگران هستیم که این مذاکرات جدید هسته‌ای ایران توسط دولت بایدن، آمریکایی‌ها و بقیه جهان را در معرض خطر قرار دهد... بنابراین، ما درخواست یک جلسه توجیهی در سطح کارکنان در اسرع وقت، در مورد پیگیری احیای برجام از سوی رئیس‌جمهور بایدن و استراتژی فعلی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای داریم».

دولت آمریکا در حالی که مدعی تلاش برای احیای برجام است، در جدیدترین اقدام ضد ایرانی خود، شب گذشته تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. همچنین  وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا و یک مقام اسرائیلی گزارش داده که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده از «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات اسرائیلی خواسته که جایگزین خود برای یک توافق هسته‌ای با ایران که غنی‌سازی اورانیوم تهران را محدود می‌کند، ارائه کنند.

قانون‌گذاران آمریکایی بخصوص از حزب جمهوری‌خواه در ماه‌های گذشته بارها با هدف فشار بر ایران و گرفتن امتیاز در مذاکرات، درباره احیای برجام ابراز نگرانی کرده‌اند.  دولت بایدن در حالی مدعی است قصد دارد برجام را از طریق بازگشت به آن احیا کند که تاکنون از انجام اقدامات لازم برای عمل به تعهدات واشنگتن خودداری کرده است.

مقام‌های ایرانی فقدان تصمیم سیاسی آمریکا برای رفع تحریم‌ها را مانع رسیدن به نتایج نهایی خوانده، و اعلام کرده‌اند برخوردار شدن از منافع کامل اقتصادی و رفع موثر تحریم‌ها اولویت اساسی تهران است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    2 0
    آشغال آن روزها که خبر می دادید که که ناو فلان بسمت خلیج فلان حرکت کرد و باتهدید حکومت عوض می کردید تمام شد
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    5 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! توافق نکردن از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، توافق نکردن بر یک چنین توافق کردنی شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم توافق مجدد با شیطان بزرگ و مستکبران و زورگویان دنیا، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام در روز ملی فناوری هسته‌ای با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    6 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • احمد IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    3 0
    دوستان تحريمهاشون مثل اينه كه با صورت بري جلوي مشت حريف ضررش داره به خودشون برمي گرده چين و روسيه دارن اقتدار دلار و يورو و ين ....پائين مي كشن و ارزهاي خودشون را مي خوان جايگزين كنن دير يا زود تحريمهاشون داره بي اثر مي شه الان دارن التماس مي كنن كه ايران توافق كنه و بر اثر اين توافق كمي قيمت نفت و گاز ژائين بياد تا بتونن نفسي بكشند ولي دوستان ما در وزارت خارجه زيرك هستند دست اونها رو خواندند نمي خوان دوباره از اين بي اعتبارهاي بد سابقه بد عهد دوباره گول بخورند تا گرفتن آخرين امتياز و راستي آزمائي حاضر به كوتاه آمدن نيستند الان نفت رو دارند راحت ميفروشند سوئيفت نيز در آينده نزديك از اعتبارش كم مي شود و پيامرسانهاي ديگر جايگزين آن خواهد شد چون كشورهاي مستقل ديگر نمي خواهند مستامره كشورهاي غربي شوند وحتي مي خوان دلار و يورو رو از مبادلاتشون حذف كنند و با پولهاي ملي خودشون معامله بكنند همان كاري كه روسيه در عوض فروش گاز خود با اروپا كرد فقط باروبل گاز مي فروشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس