کد خبر 1357170
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه چین/ تاکید چین بر عملیاتی کردن سند ۲۵ ساله و همکاری در سازمان های بین المللی

وزیر امور خارجه کشورمان و وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در حاشیه سومین اجلاس وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان، پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش مشرق، وزرای امور خارجه دو کشور بر ضرورت تسریع در نهایی سازی پروژه های معرفی شده و ادامه رایزنی در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی تاکید کردند.

امیر عبداللهیان با ابلاغ سلام دکتر رئیسی به رئیس جمهور چین، با توجه به حمایت قوی مقامات عالیه دو کشور از همکاری های فیمابین، بر ضرورت فعال سازی ظرفیتهای بزرگ دو کشور خصوصا در حوزه های اقتصادی تاکید کرد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت مبادلات مردمی میان دو کشور، تسهیل بازگشت دانشجویان ایرانی را اقدامی موثر در این زمینه  دانست که اگرچه محدودیت های کرونا تا کنون مانع از بازگشت آنها به چین بوده، اما شایسته است با همکاری بخش های مربوطه در چین به شرایط قبل باز گردد.  

امیر عبداللهیان همچنین همکاری دو کشور در سازمان های بین المللی و مقابله مشترک با سیاسی سازی حقوق بشر و دخالت در امور داخلی کشورها را از ابعاد مهم روابط خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری استفاده غیر قانونی کشورهای غربی از تحریم علیه ملت های مستقل، مقابله با این امر را برای کمک به ثبات و پیشگیری از بحران سازی حائز اهمیت دانست.

وانگ ای وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار  ضمن ابلاغ سلام های گرم رئیس جمهور چین به رئیس جمهور کشورمان، از مشارکت طرف ایرانی در سومین اجلاس همسایگان افغانستان قدردانی کرد و بر همکاریها و رایزنی نزدیک طرفین برای عملیاتی کردن سند 25 ساله و همکاری در سازمان های بین المللی تاکید کرد.

دوطرف همچنین در خصوص آخرین تحولات مرتبط با گفتگوهای وین به تبادل نظر پرداختند و مقابله با تحریم های یکجانبه و نامشروع برخی کشورهای غربی را مورد تاکید قرار دادند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    9 3
    منم بودم تاکید میکردم. خرید نفت با تخفیف چند ده درصدی اونم نه با پول نقد با تهاتر. انگار عهد باستانه و مبادله کالا به کالا
    • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      1 0
      اصلا گیریم ده درصد تخفیف ولی بازم ارزش داره، بدون تحریم بهتره تا بدون تحریم ولی بعد چهل سال پولو پس بدن، حالا کسی که نفهمه دیگه مشکل از خودشه.
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      1 0
      تا چشم هرچی گاوچرون و غربگداست دربیاد!!! به امید موفقیت دو کشور دوست یعنی ایران و چین و اجرایی شدن هرچه سریعتر سند 25 ساله که ب ای هر وطرف منافع خوبی به همراه خواهد داشت !!!
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    12 4
    قرار داد چین و ایران در شأن ایران نیست این قرار داد در شأن کشورهای فقیره نه کشوری با هفت هزار سال تمدن وثروت چند صدهزار میلیارد دلاری
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      1 0
      آره برجام در شان کشورای متمدنه باشه بشین سرجات
    • IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      1 0
      مگه شما متن تفاهم نامه(نه قرارداد) رد در اختیار داری؟
    • علی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 1
      الان فعلا گدای چین و روسیه هستیم تا بعد
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      با ده هزارسال تمدن هم اگر دنیا باهات نخواد تجارت کنه، همینه. مجبوری به کشورهای دیگه باج بدی تا اموراتت بگذره، تعصب، لجبازی و ایدئال محوری مانع از دیده شدن حقایق است. بله، خوداتکایی و مستقل بودن یک فرا ارزش قابل احترام است. ولی با برنامه؛ همانند امروزِ چین. ما به روش مدیریت در حاکمیت نقد داریم و این نقد درست است که وقتی ابزار نداری باید هوشمندانه لبه ی تیغ حرکت کنی و در خفا، خلاف جریان جهانی برنامه ریزی کنی. این نقد صحیح است و نشان از ضعف در مدیریت کلان کشور بوده، اگر توانمند نیستی حق نداری با آزمون و خطا سیاست گردانی کنی. اگر تعصب نبود، شما هم آنچه میگویم را میدیدید. و آقای مخاطب خاص، شما هم همینطور، نه امروز که تازه به آن رسیدی. به هر حال هیچکس کامل نیست.
    • CA ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 0
      آره قرارداد کسر شان هست تحریم خوبه. کشورهای قوی در دنیا هم هیچ کدوم قرارداد ندارن
  • ايراني IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    1 2
    هزينه اي كه به بهانه هسته اي و غني سازي به ايران تحميل كردين موجب شد تا به هر قرار داد ننگيني تن دهيد اگر همچين قراردادي در دوران شاه منعقد ميشد نصف علما قم خودشونو دار ميزدن الان همه خفه خون گرفتن
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      1:24تودلت برای ایران سوخته؟؟؟!!! مزدورغربزده خودفروش داری علنابه ملت ایران توهین میکنی بعدادای ایران دوستی در میاری و وطن پرستی؟؟!! غرب وحشی تحریممون کرده میگی با هیچ کشوری رابطه نداشته باشیم؟؟!! اگه باچین وشرق رابطه نداشته باشیم بنظرنفهمت بایدباچه کشوری رابطه داشته باشیم ک امورات کشوربگذره؟؟ غرب حرامزاده وبیناموس هدفش همینه ک مارا ازشرق دورکنه ک تومشکلات غرق بشیم وباعث فروپاشی کشورمون بشه.. چقدرحقیری ک حاضری بخاطرغرب کشور نه نفتی بفروشه نه رابطه ای داشته باشه نکنه منظورت اینه ک برده ونوکرغرب بشیم مثل مصرواردن وعربستان وترکیه؟؟
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    1 0
    مسئولین بدونند که در چنین قراردادهایی باید نظر مردم رو هم بدونند و نه نمایندگان مردم در مجلس در غیر اینصورت اون قرارداد به وقتش توسط مردم باطل خواهد شد
  • K IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    2 1
    شاه با آمریکا قرارداد f16 و f14 و آواکس می‌بست شما هم با چین قرارداد واردات بنجل با فروش مفت نفت می‌بندید!
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    1 0
    این قرارداد باید خیلی سال قبل بسته می شد‌

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس