جزئیات صدور قرار جلب به دادرسی "اصغر فرهادی" به دلیل نقض حقوق مؤلف

وکیل اصغر فرهادی پرونده شکایت علیه این کارگردان مطرح سینمای ایران و جهان و برنده جایزه اسکار را تشریح کرد و گفت: برای اصغر فرهادی حکم جلب صادر نمی شود.

به گزارش مشرق، کاوه رضوانی‌راد، وکیل اصغر فرهادی درباره صدور جلب دادرسی برای فرهادی، کارگردان مطرح سینمای ایران و جهان گفت: شکایت خانم مسیح‌زاده، مستندساز از آقای فرهادی از چند ماه قبل مطرح است که دادسرای فرهنگ و رسانه مشغول رسیدگی به این شکایت بوده است.

وی افزود: خانم مسیح‌زاده به همراه آن مرد زندانی شیرازی که فیلم "قهرمان" آقای فرهادی با برداشت آزاد از زندگی او ساخته شده است، ۳ عنوان شکایت علیه اصغر فرهادی مطرح کرده بودند؛ یک: شکایت نقض حقوق مؤلف، دو: شکایت خانم مسیح‌زاده برای سهیم شدن در درآمدهای داخلی و بین‌المللی فیلم "قهرمان" و سه: شکایت زندانی شیرازی که مدعی شده فیلم "قهرمان" به حیثیت او لطمه زده است.

رضوانی‌راد ادامه داد: این سه شکایت در دادسرا مطرح بود که در دو مورد از آنها، شکایت رد و برای آقای فرهادی منع تعقیب صادر شد. برای ادعای سهیم شدن خانم مسیح‌زاده در درآمدهای داخلی و بین‌المللی فیلم و نیز شکایت زندانی شیرازی در مورد اینکه فیلم "قهرمان" حیثیت او را هتک کرده، قرار منع تعقیب به نفع آقای فرهادی صادر شده اما در یک مورد که نقض حقوق مؤلف است، قرار جلب به دادرسی صادر شده که این قرار بخشی از فرآیند از رسیدگی است.

وی تأکید کرد: اینها قرارهای غیرقطعی است که در رسیدگی در مراحل بالاتر هم در دادگاه کیفری ۲ و هم دادگاه تجدیدنظر مجدداً مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؛ اما موضوع اساسی در پرونده این است که علی‌رغم رویه همیشگی دادگاه فرهنگ و رسانه که پرونده‌های تخصصی به کارشناسی ارجاع می‌شوند، بازپرس محترم پرونده تشخیص داد که به کارشناسی ارجاع نشود و بدون ارجاع به کارشناسی، در پرونده نقض حقوق مؤلف قرار جلب به دادرسی صادر شده است.

وکیل اصغر فرهادی ادامه داد: اعتقاد ما این است که چون مسئله حقوق مؤلف به خصوص در سینما، یک مسئله تخصصی است و حتماً باید به کارشناسی ارجاع شود، بهتر این بود که پرونده آقای فرهادی هم به کارشناسی ارجاع شود اما به هر حال تشخیص بازپرس محترم پرونده اینطور نبود و بدون نظر کارشناسی قرار صادر شد. حالا امیدوارم مراحل بالاتر هم در دادگاه بدوی و هم در دادگاه تجدیدنظر، پرونده به کارشناسی ارجاع شود و نظر کارشناسان در این خصوص صادر شود.

وی افزود: کانون کارگردانان که یک نهاد تخصصی است، قبلاً به این موضوع رسیدگی و اعلام کرده بود که این موضوع نقض حقوق مؤلف نیست. به نظر من بهتر این بود که موضوع به کارشناسی می‌رفت و نظر کارشناسان در این باره گرفته می‌شد

رضوانی‌راد با بیان اینکه اصغر فرهادی هم‌اکنون در خارج از کشور حضور دارد، گفت: اگر قضات پرونده لازم بدانند که دادگاه با حضور اصغر فرهادی برگزار شود، حتماً در جلسات دادگاه حاضر خواهد شد اما این حضور قطعاً منجر به جلب این کارگردان سینما نخواهد شد؛ چون در حال حاضر در فرآیند رسیدگی حضور پیدا کرده و وکیل معرفی کرده است و لایحه دفاعی گذاشته و فعالانه در فرآیند دفاع حضور دارد و هیچ مشکلی ندارد و هرگاه قضات پرونده تشخیص دادند که در ادامه فرآیند دفاع به حضور او نیاز است، حتماً حضور خواهد داشت.

وی تأکید کرد: اصغر فرهادی در مرحله بازپرسی هم حضوری فعال داشت و مشکلی برای حضور موکلم در جلسات دادرسی وجود ندارد، تا جایی که به‌عنوان وکیل بتوانم از حقوق موکلم دفاع می‌کنم اما اگر مراجع قضائی تشخیص دهند، اصغر فرهادی در جلسات دادگاه حضور خواهد داشت.

رضوانی‌راد در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای مصالحه دارید یا نه؟ گفت: از ابتدا سعی کردیم که موضوع در خانه سینما حل و فصل شود و مدیرعامل خانه سینما جلسات مشترکی را برگزار کرد؛ ولی وجود حواشی خارج از پرونده باعث شد که مسئله به سمت حل و فصل نرود و کار پیچیده‌تر شود و در حال حاضر بین طرفین برای مصالحه و سازش گفت‌وگویی برقرار نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس