نجم الدین شریعتی

إن‌شاءالله برنامه‌سازان عزیز رسانۀ ملّی در عصر حاکمیت عمارها، از تولیدات کلیشه‌ای و مسئول راضی کنِ ایثار و شهادتی دست برداشته و گنج و گوهر پنهان در سیرۀ رفتاری شهدا را به سینۀ مشتاقان منتقل کنند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق- حمید بناء،‌ نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، یادداشتی را در اختیار مشرق قرار داد، که متن کامل آن چنین است؛

تیم تولید برنامه با اجرای نجم‌الدین شریعتی کاری کردند کارستان. تا پیش از ویژه برنامه سحرگاهی «ماه من» و سی شب روایت‌گری سیرۀ شهدا در پرمخاطب‌ترین شبکۀ تلویزیون ملّی، هیچ مدیر شبکه و تهیه‌کننده‌ای جرأت نداشتند این‌قدر جسورانه و با سر بالا از شهدا حرف بزنند.

موقعیت نجم‌الدین شریعتی

البتّه که بعد از این عزیزان هم کسی شجاعت این کار را ندارد. متأسفانه ما هنوز به این باور نرسیده‌ایم که گفتن از شهدا نیاز فوری و ضروری کشورمان است. این درد بزرگ ماست که راه درمانش خسته نشدن از جنگ است. راهی که استاد شهیدمان آقا سید مرتضی آوینی نشان‌مان دادند: «وقتی فرزندان ما در شهرها و خانه‌ها و کوچه‌هایی که همه چیز آن یادآور کربلاست، در دامن شیرزنانی مؤمن و در سایه‌ی پدرانی جنگاور و در کنار برادرانی جوانمرد و خواهرانی زینبی در میدان‌های رزم پرورش می‌یابند و از سیدالشهدا درس پایداری می‌آموزند، دیگر چه کسی و چگونه می‌تواند پشت ما را به خاک برساند؟ نه، ما از جنگ خسته نخواهیم شد.»

خدا کند که از جنگ خسته نشویم. حالا یا جنگ نظامی یا نبرد فرهنگی و یا حضور در هر میدانی که یک طرفش ماییم و سمت دیگرش دشمن قسم خورده‌مان.

باور بفرمایید بسیاری از نابسامانی‌ها، ناهنجاری های اجتماعی، افزایش جرائم، عدم خودباوری، ناامنی ها، عقب ماندگی صنعت، معضلات فرهنگی و چالش‌های سیاسی اینروزهای جامعه، با الگوبرداری از منش و رفتار شهدا و رفتن به‌سمت حال و هوای روزهای دفاع‌مقدس حل شدنی است. اگر منِ برنامه ساز رسانۀ ملّی به این نتیجه نرسیده ام، وای بر من!

بگذریم! میخواستم از نجم‌الدین شریعتی حرف بزنم که با لبخندهای اقتصادی و نگاه مهربانش روبروی راویان شناخته شدۀ سیرۀ شهدا می‌نشیند و با هر خاطره چنان به وجد می‌آید که مخاطب باور می‌کند این گفتگو یک آیتم فرمایشی و از روی اکراه نیست. اینکه مجری چهره و مشهور با ایمان و اعتقاد پای مکتب شهدا بنشیند و دنبال افاضه و منم بلدم! نباشد، پنجاه درصد مسیر انتقال محتوا به مخاطب طی می‌شود.

نگارندۀ این یادداشت حاضر است در محاکم قضایی دست روی قرآن بگذارد و قسم حضرت عباس علیه‌السلام بخورد که سرمایۀ تمام نشدنی دنیای حماسه و جهاد و شهادت ، می تواند ما را به رفاه و امنیت و ثروت و بالندگی برساند.

یک‌بار هم که شده کلاهمان را قاضی کنیم و ببینیم آن جوان‌های کالج نرفته و نهایتاً تا ترم شش درس خوانده، چه چیزی بیشتر از دکترها و کارشناس ها و مقاله نویس‌های امروزی داشتند که آنها سرشان را می‌گذاشتند زیر آتش سنگین دشمن و پل بعثت می‌ساختند و این‌ها دنبال حذف سربازی اجباری هستند؟ انگار که یک اراده‌ای جوان‌های ما را به سمت طلبکار شدن از نظام و انقلاب سوق داده تا کسی به فکر حل مسائل مردم و کشورش نباشد.

شرمنده! دو کلام نشد بدون حاشیه دربارۀ ماه منِ نجم الدین شریعتی حرف بزنیم. غرض اینکه به رسم مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل، این‌جانب در هوشیاری کامل و صحت عقل دست آقای مجری و تمام عوامل برنامۀ سحرگاهی «ماه من» را می‌بوسم که با روایت‌گری سیرۀ شهدا ، ثابت کردند کشاندن پای شهیدان به رسانۀ ملّی ، وحشتناک و مخاطب پران نیست.

نویسندۀ این یادداشت برنامه‌های مختلفی را سراغ دارد که در صدها ساعت برنامۀ هفتگی شان ، ده دقیقه هم از حماسه و جهاد و ایثار حرف نمی‌زنند. احتمالاً به نظر این بزرگواران شیوۀ پخت غذاهای سواحیلی و نحوۀ صحیح شستشوی اتومبیل گمشدۀ جامعۀ ماست نه روح جهاد و روحیۀ شهادت.

إن‌شاءالله برنامه‌سازان عزیز رسانۀ ملّی در عصر حاکمیت عمارها، از تولیدات کلیشه‌ای و مسئول راضی کنِ ایثار و شهادتی دست برداشته و گنج و گوهر پنهان در سیرۀ رفتاری و اخلاقی شهدا و ایثارگران را به سینۀ مشتاق جامعه منتقل کنند.

شک نفرمایید که اگر درست حرف درست فرهنگ جهاد و پایداری و حماسه را برای مردم بیان کنیم، خیلی چیزها درست می‌شود.

حرف آخر این‌که: از نجم‌الدین و سازندگان ماه من متشکریم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    37 3
    اجرشون با سرور شهدا . تمام دست اندرکاران
  • یک استقلالی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    25 31
    این نجم الدین شریعتی هم به سرنوشت آن مجری شبکه یک که سحرها با شور و حرارت از عشق ائمه و خدا می گفت مبتلا می شود
    • یک پرسپولیسی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      3 1
      شما استقلالی ها وعده چرت و پرت کم ندادین این یکی هم روش خدا خیر اقای شریعتی بده ما که هر سحر برنامه شون رو نگاه می کنیم و درس می گیریم
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      12 1
      خدا نکنه نجم الدین دعای مردم پشت سرشه
  • محمد IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 0
    کرونا رو به جان مردم انداختند تا به تاراج فرهنگ ها بپردازند. فضای مجازی همون دام خطرناکی که کرونا ما رو درش گیر انداخت. بچه ها رو از گوشی و گوشی رو از بچه دیگه نمیشه جدا کرد.حداقل کنترل بشه ‌
  • رضا IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    8 1
    والله اين پسره اينقدر مؤدب و با شخصيت ،تو دل برو و متينه كه باعتقاد من به كل مسؤلين و معاونين و مديران كل صدا و سيمائى مى ارزه ، يه ذره عجب و غرور يا رذالت و پستى در وجودش نيست ، يقين دارم سر سفره پدر و مادرش بزرگ شده ، خدا حفظش كنه
  • علی مشهدی IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    9 1
    برنامه ماه من در سحرها جالب و جذاب است بخصوص نقل خاطره شهدا که توسط آقای حاج حسین کاجی بیان می گردد..
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    2 0
    از خوب هاى مازندران
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    1 0
    "یک‌بار هم که شده کلاهمان را قاضی کنیم و ببینیم آن جوان‌های کالج نرفته و نهایتاً تا ترم شش درس خوانده، چه چیزی بیشتر از دکترها و کارشناس ها و مقاله نویس‌های امروزی داشتند که آنها سرشان را می‌گذاشتند زیر آتش سنگین دشمن و پل بعثت می‌ساختند و این‌ها دنبال حذف سربازی اجباری هستند؟" در میان خیلی از آن جوان ها اتفاقاً نوابغ علمی مانند شهید چمران "کالج رفته" وجود داشت و اینکه ایثار و شهادت و مسیری که شهدای ما با عشق و علاقه و ایمان به وعده های خداوند تبارک و تعالی پیموده را به سربازی "اجباری" فرهنگ غرب ربط میدهید نشان میدهد شما هنوز سنت خداوندی «لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی» را نفهمیده اید. نویسنده سعی دارد برای اثبات نظر شخصی خودش در دفاع از سربازی "اجباری" که اتفاقاً از طریق همان تمدن "کالج" ساز ها وارد فرهنگ ما شده و هیچ ربطی به دین و ایمان و شهادت و ایثار که مقولاتی کاملاً "اختیاری" هستند ندارد (و اگر کسی از روی اجبار و اکراه کار خیری انجام دهد منتظر پاداش خاصی نباشد چون مخلصانه برای خدا نبوده)، متعصبانه دنبال اثبات نظر شخصی خودش است.
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    البته متاسفانه حاج آقای کاشانی کارشناس زبده مذهبی رو با فشار و اعمال سلیقه از این برنامه جدا کردند!!!؟ خدادادی که سنوات گذشته وقتی این روحانی بزرگوار صفات وفضایل آقاامیرالمومنین رو بیان می‌کرد روح از بدن انسان خارج میشد واقعا آدم گناه کاری مثل بنده هم از این برنامه لذت می‌بردم ولی افسوس که درصداوسیماهرزمان احساس شد برنامه ای مذهبی بارویکرد شهادت ودفاع مقدس داره جواب میده سریعا یه سری شروع به اعمال سلیقه های شخصی ودر نهایت پائین کشیدن کرکره برنامه اون برنامه کردن.درنهایت خدا کنه حاج آقا کاشانی برگردند چون خیلی زیبا از فضایل مولا میگفتن.یاعلی
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    نجم الدین اینجا نجم الدین اونجا نجم الدین همه جا ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس